Jump to content
Annons

Musik på bidrag


nattvaktaren

Recommended Posts

I denna tid av kulturutredning och allmänt massmedialt gnäll från tanter med flerfärgade glasögonbågar är det dags att fundera över varför viss musik ska åtnjuta miljonbidrag från staten.

Varför ska musik som nästan ingen bryr sig om (tänk elektronmusikstudion) subventioneras, och varför ska musik vars huvudpublik är höginkomsttagare (tänk operan) leva på statsbidrag?

För studios som sysslar med experimentell hårdrock eller minimal techno finns inga bidrag eller sympati från kulturkärringarna att få - är den musiken mindre värd än den som Rikskonserter sysslar med?

Nej, självklart inte. Det är absurt att folkmusik ska få fonogramstöd i en tid när nästan ingen köper skivor och ännu färre köper folkmusikskivor.

Det är sjukt att varje operabiljett subventioneras med över tusen kronor med tanke på att bara överklassen är intresserade av skiten.

Hit me!

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Håller med. Antingen får man hålla igång verksamheten ideellt eller se till att det går ihop sig och blir lönsamt. Fanns ju vissa tidningar som fick enormt pressstöd i fler år och kanske fortfarande får det. Mycket mening att underhålla tidskrifter utan läsare... Eller de av staten subventionerade konstnärerna, duh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska musik som nästan ingen bryr sig om (tänk elektronmusikstudion) subventioneras, och varför ska musik vars huvudpublik är höginkomsttagare (tänk operan) leva på statsbidrag?Hit me!

egentligen håller jag helt med

det enda argument jag hört som kan ha lite bärighet är att bevarandet av en konst eller musik form kan vara av nån sorts värde för kommande/yngre generationer som kanske inte haft möjligheten alls att upptäcka viss konst/musik annars

men visst... det är ju inte därför operans biljetter subventioneras

i grund å botten - antingen subventioneras å stöds all kultur på lika villkor eller ingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag och min förtidspensionerade sambo tillhör någon "överklass", men vi gillar opera ändå... 😉

Hade biljetterna däremot kostat typ 1500:-/st så hade vi nog inte gått dit särskilt ofta, så om det verkligen är så att varje biljett subventioneras med 1000:-, så borde man se över kostnaderna och göra något åt det så att publiken lockas dit även om biljetterna inte subventioneras.

Man borde aldrig räkna med bidrag i någon verksamhet alls, utan i stället se till att verksamheten drivs på ett hållbart sätt som bär sig genom att man lockar tillräckligt stor publik. Om publiken hellre vill se musicals än opera på operascenerna, så får man väl spela mer musicals och lugna sig med de dyra operauppsättningarna tills man har råd med det i verksamheten, i stället för att förlita sig på bidrag och spela sådant som det är för få som vill se.

På samma sätt ogillar jag presstödet, som enligt min mening är förkastligt. Om en tidning är så dålig att det är för få som köper den, så är det bara att lägga ner. Likadant med bilfabrikat och annat (för att anknyta till annat som är aktuellt). Gör sådant som folk vill ha, så fungerar det - annars fungerar det inte. Det är ju matematik på lågstadienivå...

Bidragstänkandet är så fruktansvärt fel och föråldrat, att det är skrämmande att det fortsätter utan att något görs åt det.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag och min fru är långt ifrån överklass, vi går på operan. Är det bara överklass som går där, så rör vi oss i dessa kretsar vilket vi inte gör.

Ha det gött

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om det nu ska gå skattepengar till musik så ska den i alla fall inte gå till professionella. Jag tycker att det är rimligt att man kan ha musik

som fritidsintressen precis som idrott eller andra konstformer. Men pengarna ska inte gå löner för folk som sysslar med framträdande. Pengarna ska

gå till aktiviteter hos allmänheten. Att subventionera så att folk ska ha betalt för att framföra sina eller andras verk är fullständigt vansinnigt! Vill de ha betalt för att folk ska lyssna så får de ta betalt av publiken inte av skattebetalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min inre liberal vill definitivt hålla med: De som vill får jättegärna sätta upp operor och baletter ideellt på samma sätt som hundratals om inte tusentals teatergrupper, band, discjockeys med mera utövar sin kultur mot liten eller ingen kompensation.

Samtidigt kräver ju systemet att det sitter någon och bedömer vad som faktiskt är opera och därmed kvalificerar sig för bidrag, vilket känns som ett utmärkt sätt att döda all kreativitet inom en konstform.

Aja, jag vet varken ut eller in. Vill någon subventionera mitt musikskapande kan de ju skicka ett pm ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag och min fru är långt ifrån överklass, vi går på operan. Är det bara överklass som går där, så rör vi oss i dessa kretsar vilket vi inte gör.

Ha det gött

Du har inte reflekterat över att tråden inte handlar om din klasstillhörighet?

Min poäng är att om du gillar opera bör du betala det verkliga priset för skiten, precis som jag gör när jag går och lyssnar på musik på lokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

I kommande nummer av Musikermagasinet tar ledaren just upp kulturbidrag och den senaste vändningen, nämligen att borgarna föreslår ett bidrag för musiker som gör klubbspelningar. Vill man inte köpa tidningen kan man inom en snar framtid läsa artikeln på tidningens hemsida.

Kan lätt se hur dansbandsmusikertidningen nummer ett tycker att förslaget är toppen. Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte reflekterat över att tråden inte handlar om din klasstillhörighet?

Min poäng är att om du gillar opera bör du betala det verkliga priset för skiten, precis som jag gör när jag går och lyssnar på musik på lokal.

Var inte detta ditt citat? "Det är sjukt att varje operabiljett subventioneras med över tusen kronor med tanke på att bara överklassen är intresserade av skiten."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Fundera nu över om det är "överklass" eller "subvention" som är nyckelordet, saftskalle.

Moget, låter som du är ung eller en sån som är tuff på nätet.

Oavsett vad som du säger är nyckelordet kommenterar jag något du skrivit, som jag anser inte stämmer

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rockmusik finns ju med rätt bra i budgeten också. Men inte på samma utförandenivå iofs...

Det finns ju tusentals subventionerade replokaler fulla med dyr utrustning som en massa ungar klafsar med.

Ett par årtionden senare är det de som spelar på klubbar och sitter på studioforum med en massa skivor i bagaget.

Men jag håller i sak med... Slå ut subventionen över hela kultursverige istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rockmusik finns ju med rätt bra i budgeten också. Men inte på samma utförandenivå iofs...

Det finns ju tusentals subventionerade replokaler fulla med dyr utrustning som en massa ungar klafsar med.

Ett par årtionden senare är det de som spelar på klubbar och sitter på studioforum med en massa skivor i bagaget.

Men jag håller i sak med... Slå ut subventionen över hela kultursverige istället.

Låter vettigt. Gillar opera men man kan ju fundera på om ett bygge för 4 miljarder är motiverat när det redan finns en opera. (gbg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rockmusik finns ju med rätt bra i budgeten också. Men inte på samma utförandenivå iofs...

Det finns ju tusentals subventionerade replokaler fulla med dyr utrustning som en massa ungar klafsar med.

Jag håller inte med. Den typen av bidrag är snarare att jämföra med pengar till idrott och andra samhällsnyttiga insatser för ungdomar.

Skillnaden är att yrkesverksamma musiker i fina genrar fortsätter kamma hem bidrag livet ut, samtidigt som det stora flertalet aldrig ser röken av något kulturstöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med. Den typen av bidrag är snarare att jämföra med pengar till idrott och andra samhällsnyttiga insatser för ungdomar.

Skillnaden är att yrkesverksamma musiker i fina genrar fortsätter kamma hem bidrag livet ut, samtidigt som det stora flertalet aldrig ser röken av något kulturstöd.

Jo det har du nog rätt i. Det är nog mer gott ungdomsarbete än kultursubventionering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moget? Jag försöker föra debatt på vettig nivå och du tjatar om något helt ovidkommande - det är inte jag som är problemet här. Get the fuck out of my tråd.

Allt var okej utan avslutet som jag anser var omoget "saftskalle" inget är väl ovidkommande om du skriver det, och det gjorde du.

Sedan är väl trådarna offentliga och får kommenteras av alla medlemmar??

Saftskalle är det vettig nivå??

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jossman, låt mig göra ett försök att få in dig på banan!

Är det rimligt att jag och alla andra skattebetalare ska subventionera dina operabesök med i runda slängar tusen kronor per biljett som idag, eller subventionera dem öht?

Om ja, är du villig att betala min biljett till nästa Springsteenkonsert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jossman, låt mig göra ett försök att få in dig på banan!

Är det rimligt att jag och alla andra skattebetalare ska subventionera dina operabesök med i runda slängar tusen kronor per biljett som idag, eller subventionera dem öht?

Om ja, är du villig att betala min biljett till nästa Springsteenkonsert?

Tycker subventioner skall finna, en opera eller teater drivs inte i vinst intresse, finns säkert undantag. Däremot kan man diskutera fördelning av kulturbidrag.

Och jag är gärna med på banan, men tar mig rätten att kunna argumentera allt som skrivs.

Som sagt tyckte det sista du sa var onödigt och att du hade ödmjukheten att erkänna det och dra ett streck över saken.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffror!

Citat från Musikliv av Lars Lilliestam, mina markeringar:

År 2003 fick Göteborgs symfoniker 561 kronor i offentliga bidrag för varje konsertbesökare, Norrköpings symfoniorkester 567 kronor och Helsingborgs 836 kronor, medan Kungliga Operan i Stockholm fick 1643 kronor per besök och Göteborgsoperan 919 kronor. I genomsnitt fick år 2003 landets 15 "regionala orkesterinstitutioner" 539 kr per besökare i offentliga bidrag.
År 2003 kom 81 procent av intäkterna hos landets sju stora symfoniorkesrar från anslag, medan biljettförsäljning stod för 15 procent och sponsorer för 2. Sammanlagt satsar samhället cirka 1,6 miljarder kronor per år på symfoniorkestrar och musikdramatik.
87 procent av det offentliga stödet till musik i Västra Götalandsregionen går till klassisk musik, opera och musikal, medan andra musikformer får dela på resten. 96 procent av stödet går till institutioner medan 4 procent blir över till fria grupper. Siffrorna är i stort sett likartade i övriga landet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Överklass eller ej är inte frågan, vem som helst kan faktiskt gilla att lyssna på opera, OCH hårdrock, OCH folkmusik...i samma person, konstigt va?

Hursomhelst, kulturstöd faller jävligt snett och har väl i princip alltid gjort det, jag har tex vid flera tillfällen sökt fonogramstöd för både "kända" och mindre kända artisters produktioner som väl förtjänat dessa OBS, men aldrig fått dom.

År efter år kan man istället läsa på listan på "vinnarna" dvs vilka både knepiga och obskyra men även glättiga nonsensartister som fattat galoppen och lärt sig slicka röv etc på rätt sätt hos juryn och den minst sagt enväldige gråsossegeneralen på statens kulturråd som handläggger detta!

Sorgligt men sant, det finns så mycket mer o fler än dessa k-stöd att debattera men det får nån annan berätta om, att opera skall vara så djävulusiskt dyrt är synd...DVD blir liksom inte samma grej...

Dom som verkligen förtjänar och behöver stålar i stödform i kulturen får det aldrig!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Håller med att det är helt jävla snett. Men vad ska man säga? De som sitter och bestämmer det här är själva överklass. Åtminstone majoriteten. Det är deras vänner, släkt etc som får stålar för att sjunga och spela opera etc. Men å andra sidan finns det konstnärer som fått kulturstöd, utan någon som helst prestationskrav, livet ut. Bara för att de hade socialistiska värderingar. Allt beror kanske på vilket fack av kultur vilka som sitter där? Jag kanske har lite fel så rätta mig om det någon som vet. Men sen finns det ju även saker som får kulturstöd som ingen gnäller på, t ex bio. Utan det skulle det vara mycket dyrare. Men där finns det ju inga vissa sorters filmer som får det eller inte. Tänk om det bara var typ Woody Allenfilmer som fick kulturstöd och inte annat 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Statliga bidrag i alla ära... och detta kanske är lite off topic men det berör i alla fall andemeningen i huvudämnet (tror jag): en sak som kanske inte stört mig men som satt myror i skallen på mig är Polarpriset. En redan etablerad och förmodligen hyfsat rik artist får en miljon kronor (var det väl?) för sina bestående insatser för musiklivet. Till kändisar som fått det kan man räkna Led Zeppelin, Pink Floyd, Paul Maccartney och Stevie Wonder. En aning overkill att ge dem en miljon kronor ... de kommer dit och ser glada ut för droppen som knappast får deras glad att rinna över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker subventioner skall finna, en opera eller teater drivs inte i vinst intresse, finns säkert undantag.

Jag förstår inte, menar du att all annan kultur drivs av ett vinstintresse?

Är det inte rimligt att du och alla andra operabesökare betalar det faktiska biljettpriset, utan att snylta på statskassan?

Jag kräver inte att staten ska finansiera mitt intresse för obskyr technomusik, som för övrigt nästan alltid är en förlustaffär för utövarna, vad är det som gör din genre of choice finare (och därför statsbidragsberättigad) än min?

Link to comment
Dela på andra sajter

Statliga bidrag i alla ära... och detta kanske är lite off topic men det berör i alla fall andemeningen i huvudämnet (tror jag): en sak som kanske inte stört mig men som satt myror i skallen på mig är Polarpriset. En redan etablerad och förmodligen hyfsat rik artist får en miljon kronor (var det väl?) för sina bestående insatser för musiklivet. Till kändisar som fått det kan man räkna Led Zeppelin, Pink Floyd, Paul Maccartney och Stevie Wonder. En aning overkill att ge dem en miljon kronor ... de kommer dit och ser glada ut för droppen som knappast får deras glad att rinna över...

Instämmer, men priset belastar inte statskassan. Stikkan har (hade) råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...