Jump to content
Annons

Musik på bidrag


nattvaktaren

Recommended Posts

Statens klåfingrighet är total. Man gör med tvång inskränkningar i den fria marknaden och sätter allt i obalans, alltjämt medan man repeterar "mångfald, mångfald, mångfald" som en duktig socialist. Kulturpolitik är tvångsutövning.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Statens klåfingrighet är total. Man gör med tvång inskränkningar i den fria marknaden och sätter allt i obalans, alltjämt medan man repeterar "mångfald, mångfald, mångfald" som en duktig socialist. Kulturpolitik är tvångsutövning.

Det Nyliberala mantrat !

Du menar att staten (du och jag m.fl) förbjuder människor att sätta upp en opera som bär sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fri marknad, är - i sig - ett begrepp som används av de som det går bra för, för stunden. Slutar det gå bra för dem, så slutar de använda begreppet "fri marknad" med. Då är det istället fel på det sociala klimatet 🙂

Jag själv gillar det inte överlag, fri 'whatever', oavsett det gått bra eller dåligt om vartannat för mig. Fri marknad är elitistiskt, fundamentalistiskt och rent praktiskt sett dumt - som att vi människor skulle slippa ansvaret för vad vi gör. Begreppet används ofta bara som slagträ för att banka på världen, för att man är avundsjuk på vissa som gynnas av att vi anpassar oss efter mänskliga behov, i motsats till att tro att mänskliga behov anpassas efter världen.

Fri, betyder inte frihet, betyder inte rättvist, utan snarare tvärtom. Fri, betyder i praktiken att allt är fritt, att det går hur fan som helst, helt oreglerat, kaos, och man tvingas acceptera och leva i vad som blir av det, hur det än blir, utan att klaga (eftersom man själv är ansvarig för vad som blir likafullt). Det är känt sedan årtusenden vilka människor som sådana "fria miljöer" premierar bäst, vilka som frodas bäst och kommer upp på topp och regerar över oss andra då: personer med psykopatiska personlighetsstörningar; eftersom de ofta saknar 'känslan' som värderingsgrund eller motivation, så är såna människor experter på att anpassa sig, manipulera med oerhört tålmodiga planeringar, har få moraliska skrupler och definitivt inte jobbar för det allmännas bästa, och jagar sina mål med en nästan maskinmässig och aldrig vilande effektivitet. Finns ingen nykter människa som kan tävla med det utan att bli utbränd eller perverterad i skallen. Så pass rätt hade Darwin 😄

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

för att den inte kan

varför stöds då inte all musik som inte kan?

för att det som GIII diggade betingar ett historiskt värde

än sen?

bra fråga - för att historia är viktigt?

kanske det

Men operan är inte ett museum.

Makten ger pengar till den sorts kultur som makten själv uppskattar, så enkelt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men operan är inte ett museum.

Makten ger pengar till den sorts kultur som makten själv uppskattar, så enkelt är det.

Så istället borde kulturstöd gå till... Thåström, Shirley Clamp och A Camp? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra tvärtom, och ge stockholmssymfonikerna lika mycket som Shirley Clamp?

Stockholmssymfonikerna kostar som 150 st Shirley Clamp. Skulle du ha råd med konsertbiljetten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stockholmssymfonikerna kostar som 150 st Shirley Clamp. Skulle du ha råd med konsertbiljetten?

Idag kostar biljetten massor, men skulle den göra det om orkestrarna operan och alla andra själva ansvarade hela vägen för sin budget?

Det tror jag inte.

Och om den ändå kostar massor och ingen vill betala, är det då självklart att stockholmssymfonikerna, elektronmusikstudion eller inspelningar av riksspelmän ska finansieras av skattebetalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag kostar biljetten massor, men skulle den göra det om orkestrarna operan och alla andra själva ansvarade hela vägen för sin budget?

Det tror jag inte.

Då skulle mer än hälften av Sveriges yrkesorkestrar sluta existera inom en 2 års period. Kvar blir lokala orkesterföreningar med amatörmedlemmar.

Det tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle mer än hälften av Sveriges yrkesorkestrar sluta existera inom en 2 års period. Kvar blir lokala orkesterföreningar med amatörmedlemmar.

Det tror jag.

So be it. I min värld är inte en trumpetare finare än en rockgitarrist. Varför är det självklart att trumpetaren ska åtnjuta statens stöd, men inte gitarristen?

Link to comment
Dela på andra sajter

So be it. I min värld är inte en trumpetare finare än en rockgitarrist. Varför är det självklart att trumpetaren ska åtnjuta statens stöd, men inte gitarristen?

Några gitarrister

18.00: SILVAIN & JON DUO (Linköping)

Silvain Soutendijk - gitarr, Jon Haraldsson - gitarr

19.00: SWING CLUB (Eskilstuna)

Patrik Åström - violin, Max Brandt - gitarr, Håkan Karlsson - gitarr,

Markus Lund - kontrabas

20.00: MIKAEL SELANDER & JONAS GÖRANSSON TRIO (Stockholm)

Mikael Selander - gitarr, Jonas Göransson - gitarr,

Claes Brodda – klarinett/saxofon

21.00: ANDREAS ÖBERG & FRIENDS (Sverige/Finland)

Andreas Öberg - gitarr, Ari-Jukka Luomaranta - gitarr,

Mikko-Ville Luolajan-Mikkola – violin, Hampus Lundgren -kontrabas

22.00: PROYECTO DJANGO ESCANDINAVO (Spanien/Sverige)

Biel Ballester (Barcelona) - gitarr, Gustav Lundgren - gitarr,

Hans Larsson - kontrabas

23.00: AM KETENES SWING (Frankrike)

Emmanuel Kassimo - gitarr, Pablo Robin - gitarr,

Jean-Charles Bavouzet - kontrabas

KONFERENCIER: Hans Caldaras

SPONSOR: Kulturförvaltningen vid Stockholms Läns Landsting – kulturbidrag

Vet inte om gitaristerna får pengar men uppträdandet verkar ju sponsras

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Några gitarrister

18.00: SILVAIN & JON DUO (Linköping)

Silvain Soutendijk - gitarr, Jon Haraldsson - gitarr

19.00: SWING CLUB (Eskilstuna)

Patrik Åström - violin, Max Brandt - gitarr, Håkan Karlsson - gitarr,

Markus Lund - kontrabas

20.00: MIKAEL SELANDER & JONAS GÖRANSSON TRIO (Stockholm)

Mikael Selander - gitarr, Jonas Göransson - gitarr,

Claes Brodda – klarinett/saxofon

21.00: ANDREAS ÖBERG & FRIENDS (Sverige/Finland)

Andreas Öberg - gitarr, Ari-Jukka Luomaranta - gitarr,

Mikko-Ville Luolajan-Mikkola – violin, Hampus Lundgren -kontrabas

22.00: PROYECTO DJANGO ESCANDINAVO (Spanien/Sverige)

Biel Ballester (Barcelona) - gitarr, Gustav Lundgren - gitarr,

Hans Larsson - kontrabas

23.00: AM KETENES SWING (Frankrike)

Emmanuel Kassimo - gitarr, Pablo Robin - gitarr,

Jean-Charles Bavouzet - kontrabas

KONFERENCIER: Hans Caldaras

SPONSOR: Kulturförvaltningen vid Stockholms Läns Landsting – kulturbidrag

Vet inte om gitaristerna får pengar men uppträdandet verkar ju sponsras

Förklara gärna varför du försöker sabotera en bra och viktig debatt, alternativt vilken typ av trauma [...] - raderat /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna varför du försöker sabotera en bra och viktig debatt, alternativt vilken typ av trauma [...] - raderat /admin

Sabotera?? Jag tror du är ute och cyklar som inte inser kulturbidragets värde. Vilket jag påpekat i flera inlägg. Kulturbidraget sponsrar inte bara opera. En liten artikel jag hitta på nätet, för dej som har ett materialistiskt tänkande (tänkande??) allså värderar allt i pengar.

Kultur bidrar med mer tillväxt än vad många tror. En färsk studie som gjorts på uppdrag av kommissionen visar att kultur bidrog med 2,6 procent av EU:s tillväxt år 2003 samtidigt som den sysselsatte 5,8 miljoner invånare. Tillväxten för kultursektorn mellan 1999 och 2003 var 12,3 procentenheter högre än för genomsnittet i andra branscher under samma år. I framtiden väntas kulturen bidra till en ännu större andel av tillväxten.

"Kulturen är motorn till kreativitet och kreativitet är basen för social och ekonomisk utveckling. Som sådan tror jag starkt på EU:s konst och kultur som ekonomiska och sociala pådrivare för att uppnå tillväxt och fler arbetstillfällen", kommenterade kommissionären för utbildning och kultur, Ján Figel.

I studien dras slutsatsen att investeringar i kultur på det stora hela är goda investeringar. Studien lyfter även fram vikten av att ha en gemensam EU-strategi för den kreativa sektorn och ger konkreta förslag på hur kultursektorn kan skapa bättre tillväxt. Studien kommer bland annat att ligga till grund för ett meddelande om kulturens roll i EU som kommissionen planerar anta under nästa år.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Sabotera?? Jag tror du är ute och cyklar som inte inser kulturbidragets värde. Vilket jag påpekat i flera inlägg. Kulturbidraget sponsrar inte bara opera. En liten artikel jag hitta på nätet, för dej som har ett materialistiskt tänkande (tänkande??) allså värderar allt i pengar.

Kultur bidrar med mer tillväxt än vad många tror. En färsk studie som gjorts på uppdrag av kommissionen visar att kultur bidrog med 2,6 procent av EU:s tillväxt år 2003 samtidigt som den sysselsatte 5,8 miljoner invånare. Tillväxten för kultursektorn mellan 1999 och 2003 var 12,3 procentenheter högre än för genomsnittet i andra branscher under samma år. I framtiden väntas kulturen bidra till en ännu större andel av tillväxten.

"Kulturen är motorn till kreativitet och kreativitet är basen för social och ekonomisk utveckling. Som sådan tror jag starkt på EU:s konst och kultur som ekonomiska och sociala pådrivare för att uppnå tillväxt och fler arbetstillfällen", kommenterade kommissionären för utbildning och kultur, Ján Figel.

I studien dras slutsatsen att investeringar i kultur på det stora hela är goda investeringar. Studien lyfter även fram vikten av att ha en gemensam EU-strategi för den kreativa sektorn och ger konkreta förslag på hur kultursektorn kan skapa bättre tillväxt. Studien kommer bland annat att ligga till grund för ett meddelande om kulturens roll i EU som kommissionen planerar anta under nästa år.

Jag betvivlar inte att kultur är bra för samhället.

Däremot tvivlar jag på att kulturbidrag är till nytta för andra än utövarna själva samt den minimala publik som är intresserad av bidragsberättigad kultur, och låt mig för formens skull citera ett inlägg ur tråden så att vi alla kommer ihåg vilka bidragstagarna är:

87 procent av det offentliga stödet till musik i Västra Götalandsregionen går till klassisk musik, opera och musikal, medan andra musikformer får dela på resten. 96 procent av stödet går till institutioner medan 4 procent blir över till fria grupper. Siffrorna är i stort sett likartade i övriga landet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betvivlar inte att kultur är bra för samhället.

Däremot tvivlar jag på att kulturbidrag är till nytta för andra än utövarna själva samt den minimala publik som är intresserad av bidragsberättigad kultur, och låt mig för formens skull citera ett inlägg ur tråden så att vi alla kommer ihåg vilka bidragstagarna är:

Men hade alla utövat och köpt klassisk musik hade det med all säkerhet vart 87% till det som är populärt i dagsläget kommersiellmusik. Det är att gynna mångfalden. Men visst fördelningen kan diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att staten (du och jag m.fl) förbjuder människor att sätta upp en opera som bär sig själv?

Nej, staten gynnar godtyckligt den musik som folk valt bort -- tvång. Det är som att gå in och subventionera ICA:s matvaror för att Konsums går bättre, detta i syfte att "affärskulturen" ska hållas vid liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, staten gynnar godtyckligt den musik som folk valt bort -- tvång. Det är som att gå in och subventionera ICA:s matvaror för att Konsums går bättre, detta i syfte att "affärskulturen" ska hållas vid liv.

Vilken jämnförelse, den ena är värre än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men operan är inte ett museum.

Makten ger pengar till den sorts kultur som makten själv uppskattar, så enkelt är det.

på sätt å vis är det väl det?

åtminstone om man sätter upp äldre verk

förresten vete fan om makten har smaken att uppskatta opera - det är väl snarare som nån sa att det gäller att vara pk

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
förresten vete fan om makten har smaken att uppskatta opera - det är väl snarare som nån sa att det gäller att vara pk

Nä för under värsta sossetiden var det många som var emot, även bland sossarna och kommunisterna att underhålla sån borgarmusik och ville avskaffa det. Sattes upp en hel del teater och liknande som skulle vara arbetarkultur, en massa vänsterpropaganda. Som nästan ingen gick och såg ändå. Det var inget konstigt för den tiden då en massa barnprogram som jag växte upp med var bara en ursäkt för kommunistpropaganda som t ex Kapten Zoom, Vill, Valle och Viktor. Men värst var trots allt John Blund som östtyska staten låg bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä för under värsta sossetiden var det många som var emot, även bland sossarna och kommunisterna att underhålla sån borgarmusik och ville avskaffa det. Sattes upp en hel del teater och liknande som skulle vara arbetarkultur, en massa vänsterpropaganda. Som nästan ingen gick och såg ändå. Det var inget konstigt för den tiden då en massa barnprogram som jag växte upp med var bara en ursäkt för kommunistpropaganda som t ex Kapten Zoom, Vill, Valle och Viktor. Men värst var trots allt John Blund som östtyska staten låg bakom.

hahaha 😑

men som jag sa: pk!

det var den synen som gällde då - å den ligger fan å jäser fortfarande hos många

värst tycker jag var vilse i pannkakan, där storpotäten fick skildra "kapitalet" som alla var rädda för å som bara släppte ut svart rök å gjorde alla andra fattiga å det var tom hans fel att det var kallt på vintern ... a fy fan... fri television... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...