Jump to content
Annons

Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!


Valle

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Det beror helt på vad du exporterar. Öppnar jag upp en wav-fil och exporterar den helt utan justeringar kommer den att vara identisk varneda export. Lägger jag chorus på kommer jag ha tur om en av tio är identisk.

Man kan naturligtvis skapa en plugin som lägger på brus som inte är relaterat till insignalen. Chous har en intern inbyggd oscillator, ska du få

identisk utsignal behöver du en oscillator som är i synk med musikklockan. Det betyder att man skulle behöva fasvrida denna vid start av

inspelningen. Så vilket fasläge denna har när du trycker på rec har betydelse. Motsvarande funktion finns inte hos tex kompressor eller eqs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan naturligtvis skapa en plugin som lägger på brus som inte är relaterat till insignalen.

Ja, det är kanske där skon klämmer för många. Dither vid export...

Off topic, jag dithrar aldrig vid mixdown. Tycker dithering vid mastring (24 till 16 bitar) är fullt tillräcklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja, det är kanske där skon klämmer för många. Dither vid export...

Off topic, jag dithrar aldrig vid mixdown. Tycker dithering vid mastring (24 till 16 bitar) är fullt tillräcklig.

Du kör 24 bitar till 24 bitar mixdown eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Exakt. Eller egentligen blir det ju 24 bitars ljudfiler mixade via 32 bitars floating pioint ner till ny 24 bitars ljudfil.

Men du har spelat in på tex 44.1 och 24 bitar eller?

För så gör jag med. Dither vid mixdown känns helt obefogat. Har gjort så sedan hedenhös och ingen har klagat.

Så gör du med mao joachime?

EDIT!!!!:

Nu ser jag att du redan förklarat... ber om ursäkt... några glas rött har gjort min tolkningsförmåga lite skev...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Varför "dithra" överhuvudtaget?

Som att se till att nåt som är fullt av goa grejer blir lika gott i en mindre förpackning.

Typ som Guiness från fat och sedan försöka förpacka den med en explosionspatron i burk.... nästan som på riktigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Som att se till att nåt som är fullt av goa grejer blir lika gott i en mindre förpackning.

Typ som Guiness från fat och sedan försöka förpacka den med en explosionspatron i burk.... nästan som på riktigt.

Explosionspatron lika med dither? Groovy!

Försöker få en bild av vad som händer om patronen mot förmodan inte exploderar och ut rinner guiness med kvantiseringsfel. Far out!

[insert hippie smilie here!]

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att se till att nåt som är fullt av goa grejer blir lika gott i en mindre förpackning.

Typ som Guiness från fat och sedan försöka förpacka den med en explosionspatron i burk.... nästan som på riktigt.

Nice booze, eh!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Hur mycket mer fjong/bättre ljud/komprimering/reverb etc etc får man av tex ett sånt där uad kort jämfört med en motsvarande mjukvaru plugin? Om man bortser från avlastning av processor och sånt för nu kör väl alla snart med i7an eller liknande och hur många gig minne som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket mer fjong/bättre ljud/komprimering/reverb etc etc får man av tex ett sånt där uad kort jämfört med en motsvarande mjukvaru plugin? Om man bortser från avlastning av processor och sånt för nu kör väl alla snart med i7an eller liknande och hur många gig minne som helst.

UAD har tagit modellering av hårdvara en bit längre än de flesta och simulerar varje elektrisk komponent i signalvägen. Jag har aldrig hört någon plugg (kompressor) som varigt i närheten av UAD (speciellt bär det gäller enheter med karaktär). Sen att de körs på separat DSP skadar ju inte heller men de kan ju givetvis köras på vanlig CPU… om någon orkar skriva om pluggarna till vanlig kod…

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hur mycket mer fjong/bättre ljud/komprimering/reverb etc etc får man av tex ett sånt där uad kort jämfört med en motsvarande mjukvaru plugin?

Det går inte beskriva med ord. Man måste helt enkelt testa dem för att få veta. Om du har en musikbutik i närheten så gå och få testa om det finns möjlighet att göra det. Nackdelen är ju att de inte går sitta hemma och testa pluggarna innan köp. Men har aldrig hört talas om någon som blivit besviken. Snarare tvärtemot att de är mycket beroendeframkallande. 😄 Var själv inte hundra om det var värt köpa ett dyrare kort med pluggar man inte ens kunde testa. Men det var det verkligen.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Varje gång Waves Audio lanserar en ny produkt blir jag alltid lika snopen över att priset hamnar på den där fullständigt galna nivån — $400 för [Waves Center] ett sketet stereo/mono- och seperationsfilter t.ex. Men å andra sidan... business är business. Och så länge det finns kunder som är villiga att betala dessa summor, för produkter som lever upp till kundens krav och förväntningar, så är det givetvis inget jag har någon rätt att gnälla över. För varför skulle Waves — och många andra tillverakre dessutom — sätta priset för en produkt vid $200 när kunderna ändå mer än gärna hostar upp det dubbla? Waves (och de andra) är smarta! Hursomhelst... Det är inte det att det är så jävla dyrt. Vill man, och tillåter ekonomin, så ska man givetvis köpa sina prylar hos en tillverkare som man har förtroende för. Köp produkten — njut av kvalitén, njut av "karaktären", njut av det faktum att du nyss skaffat en plugg som du anser nästintill perfekt emulerar en hårdvara som hade kostat 20, 30, kanske 100 gånger mer. Däremot skulle jag akta mig från att påstå att jag har skaffat en unik plugg. Och då menar jag i det avseendet att ingen annan plugg — eller kombination av pluggar — skulle kunna generera samma resultat. Eller att min polares gratisplugg (eller kombination av gratispluggar) aldrig skulle kunna generera samma resultat som min $400-plugg. Fast det egentligen inte hör hit: hur många gånger har man inte hört eller läst att t.ex. Antress pluggar låter skit och de inte ens kommer i närheten av "originalet"? [Not. Jag är inte särskilt förtjust i Antress-produkterna själv, men det är av andra skäl. Det vara bara ett exempel.] Låt oss se lite mer konkret på saken. Nedan ser vi två plugg-paket, bestående av kompressor+EQ. Det ena paketet kommer från Waves och kostar $800, det andra kommer från Cockos och är gratis. Studera bilderna noga och pluggarnas respektive parametrar — särskilt Cockos-kompressorn, och hjälp mig med svar på följande frågor: Vad är det som Waves-paketet kan ge mig som inte Cockos-paketet kan? Vad är det jag betalar $800 för om jag väljer Waves-paketet framför Cockos-paketet? Avslutningsvis, jag ifrågasätter inte någon tillverkares plugg i fråga om kvalité, prestanda eller resultat. Utan bara om pluggen är unik på något sätt, i fråga om kvalité, prestanda eller resultat. Och alla smarta här vet att jag inte snackar grafiskt gränssnitt. waves.jpg Mer info: http://www.waves.com/Content.aspx?id=7306 cockos.jpg Mer info: http://www.kvraudio.com/get/2670.html samt http://www.kvraudio.com/get/2995.html
Dom funkar förmodligen lika bra, har inte använt cockos så jag kan inte bedöma och skulle aldrig göra det heller för nåt så jävla tråkigt har jag aldrig sett i hela mitt liv, inkluderar mina svärföräldrar! 😆
Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att bidra med nåt till tråden: Jag håller med, det ser ju för taskigt ut med såna där gråa rutor som mest påminner om excel-dokument. Även om dom säkert fungerar minst lika bra skulle det pajja kreativiteten. Hur väl dom sen emulerar hårdvara är för mig totalt intressant.

Edit, man kan även påstå följande:

Ingen ljudtekniker är unik — inte ens om den är "dyr"!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, det ser ju för taskigt ut med såna där gråa rutor som mest påminner om excel-dokument. Även om dom säkert fungerar minst lika bra skulle det pajja kreativiteten.

Jag håller också med om det. Det grafiska gränssnittet har sin betydelse för kreativiteten. Med den här, över tre år gamla tråden ville jag dock bara ifrågasätta $$$-EQs som resulterar exakt samma (hörbart) resultat som gratisvarianter, men som dels påstås vara (hörbart) "bättre", och därför ges skäl att kosta mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller också med om det. Det grafiska gränssnittet har sin betydelse för kreativiteten. Med den här, över tre år gamla tråden ville jag dock bara ifrågasätta $$$-EQs som resulterar exakt samma (hörbart) resultat som gratisvarianter, men som dels påstås vara (hörbart) "bättre", och därför ges skäl att kosta mer.

Ok. Ja, sånt kan man absolut ifrågasätta. Fast just pultec-eq´t du har i ditt exempel har ju en nifty liten funktion med sin "attenuation", som kanske är svårare att hitta i gratisgrejer. Man kan iofs kombinera två eq´s och få samma effekt, men det är ju lite bökigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fattat vitsen med att emulera en bakelitratt. Jag blev sugen på att testa cockos just på grund av "excel" gränssnittet - Det känns mer genuint liksom...mindre leksak. Rattar som det virtuellt ska vridas på tycker jag är nonsens, för mig saktar det ned kreativiteten, Ex när man ska försöka få "ratten" att ställa sig på 3.26 då den antingen ställer sig på 2.98 eller 3.45. Efter otaliga försök att få ratten att peka på det värde man vill, ger man upp och dubbelklickar i fältet och skriver in värdet istället - Se där! där gick det 15 ovärdeliga sekunder bara för att det skulle se fancy ut.

Om jag vid köp av plugg skulle få valet mellan gränssnitt med photoshopade VU metrar, rattar och LED's, och en som såg ut som en excelpanel, men kostade hälften så mycket, skulle jag fatta ett beslut på mindre än en pikosekund till fördel för excel gränssnittet.

Fysiska saker ska ha bakelit rattar - data program, kan gärna för mig se ut som just data program.

Men så är jag ju också tråkig som person, så jag har väl inget emot saker som ser tråkiga ut 😛

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det trevligt med snygga gränssnitt men jag upplever nog ingen större kreativ effekt av dem.

Några grafiska sexpoäng vinner inte Cockos effekter men de gör jobbet galant.

Och varför dessa Excelreferenser på Cockos effekter?

Jag tycker mer att det påminner om Windows 3.xx...men det är kanske bara jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...