Jump to content
Annons

Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!


Valle

Recommended Posts

Jag fick tänka till lite.

Har man inte alla pluggar satta till att vara synkade utan dom frifräser så blir det inte helt utsläckt.

Så det har inget med precision att göra.

å ja bara skojade innan 😎

Men, hm .. jag tror jag inte gjorde mig tydlig nog. Just nu t.ex. sitter jag och mixar pakistansk melodiös hårdock ( 🙁 ) och om jag exporterar det jag har nu, som en fil (1A.wav), och sen exporterar exakt samma sak igen - utan att röra nånting alls - till en annam fil (1B.wav). Om jag öppnar både 1a och 1B i samma program och fasvänder den ena av dom, och spelar upp dom samtidigt, så tar dom inte ur varandra.

Jag tyckte från början att det var knepigt, för jag trodde den digitala tekniken skulle medföra det. Men jag hade nog fel, för jag har hört av så oräkneligt många andra som upplever precis samma fenomen. Det var så jag menade. Och då tänkte jag att om inte ens exportering av det här slaget kan få ens 95% nollning, så torde det ju vara åtminstone lika svårt att få två stycken EQ kurvor att nolla varandra med. Det tycker jag låter som precision.

I Logic får jag total utsläckning vid två nedmixningar av samma sinuston iaf. Inga som helst problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

Oja. Utseende spelar en jäkla roll .... eller .... är det bara "mus som mus, oavsett ålder å utseende" som verkligen gäller? 😎

Ja beroende på om man gillar brett eller smalt värde. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

Oja. Utseende spelar en jäkla roll .... eller .... är det bara "mus som mus, oavsett ålder å utseende" som verkligen gäller? 😎

Ja beroende på om man gillar brett eller smalt värde. 🙁

Beroende på Q-k värdet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
(1.) Jag har inte trott att något sound nödvändigtvis skulle vara "unikt", vad som nu menas med det i detta sammanhang?!

(2.) Jag tror inte jag kan hålla med Dig om det andra påståendet om att vilken plugg som helst kan återskapa alla de sound som en annan kan göra. (...)

(3.) Kan man få ett Digiverb att låta lika bra som ett Space Designer?

Not 1: Du säger klart och tydligt: "När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD!"

Not 2: Det har jag inte sagt heller. Jag tror t.ex. inte att en Waves PuigChild 660 kan kopiera en Waves Renaissance-kompressor, fast den är så jävla dyr. Däremot, som jag sa, tror jag på att man med en gratiskompressor som t.ex. Cockos reaComp, en gratis-EQ samt en gratis-distemulator och därtill lite god vilja, kan återskapa resultatet och karaktären från vilken $$$-mjukvarukompressor som helst.

Upp till bevis då, Valle 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden men placeboeffekten är faktiskt vansinnigt viktig i sånnahär sammanhang... Eller placebo kanske inte är riktigt rätt ord, det handlar om en kombination om att man känner sig "hemma" i en viss layout och tron att man jobbar bättre med ett visst verktyg som gör att man faktiskt känner sig mer nöjd. Och utseendet är viktigare än man tror. Dels uppmuntrar en viss design ett visst arbetssätt, dels påverkar synen vad vi hör - precis som färgen på maten påverkar vad vi tycker att den smakar. Har vi fått höra av någon annan som vi litar på att micken/instrumentet/eqn/mixerbordet/reverbet/kabeln är bra så tycker vi det själva också... och den känslan kan få oss att prestera bättre.

Tänk alla tossiga audiofiler som köper en speciell typ av marmorblock för att lägga på CD-spelaren - i deras öron (eller hjärnor snarare) låter det verkligen bättre av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden men placeboeffekten är faktiskt vansinnigt viktig i sånnahär sammanhang... Eller placebo kanske inte är riktigt rätt ord, det handlar om en kombination om att man känner sig "hemma" i en viss layout och tron att man jobbar bättre med ett visst verktyg som gör att man faktiskt känner sig mer nöjd. Och utseendet är viktigare än man tror. Dels uppmuntrar en viss design ett visst arbetssätt, dels påverkar synen vad vi hör - precis som färgen på maten påverkar vad vi tycker att den smakar. Har vi fått höra av någon annan som vi litar på att micken/instrumentet/eqn/mixerbordet/reverbet/kabeln är bra så tycker vi det själva också... och den känslan kan få oss att prestera bättre.

Tänk alla tossiga audiofiler som köper en speciell typ av marmorblock för att lägga på CD-spelaren - i deras öron (eller hjärnor snarare) låter det verkligen bättre av det.

Ja, sånt här har en tendens att säga till många, att "om du tror att en eq skiljer sig från en annan, så är du dum i huvet". Man använder en tänkbar observation till att slå andra i pannbenet med, istället för att ta upp tankegången ATT det kan vara så, och låta det sätta sig. Om alla EQ modeller rent tekniskt sett är lika i nästan alla avseenden, så kan man inte bara gå ut och säga det och tro att det ska välkomnas med öppna armar rakt av. Som världen ser ut idag, och som den sett ut de sista 25 åren, så är det absolut rimligt att anta tesen att det är skillnad från en digital EQ till en annan. Det är den förhärskande bilden som t.o.m. lärs ut av de med ikoniska ljudexperter som finns idag. Så det är absolut rimligt och fullt logiskt. Den som gör en stor nyhet av att det inte skulle vara så, han tycker ju det är en stor nyhet själv (uppenbarligen), och det tyder ju på att det är en stor omvälvning även för honom.

Hur mycket som är placebo här i världen, och inte, det är nog inget vi har något absolut behov av att känna till. Jag menar, rent logiskt sett vet vi ju inte ens om det finns en verklighet utanför vårt egna medvetande, eller om vårt medvetande projicerar fram det vi upplever. Så hur mycket som är illusion och hur mycket som är verklighet, är i princip en oändlig resa in i det obesvarbara ändå 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden men placeboeffekten är faktiskt vansinnigt viktig i sånnahär sammanhang... Eller placebo kanske inte är riktigt rätt ord, det handlar om en kombination om att man känner sig "hemma" i en viss layout och tron att man jobbar bättre med ett visst verktyg som gör att man faktiskt känner sig mer nöjd. Och utseendet är viktigare än man tror. Dels uppmuntrar en viss design ett visst arbetssätt, dels påverkar synen vad vi hör - precis som färgen på maten påverkar vad vi tycker att den smakar. Har vi fått höra av någon annan som vi litar på att micken/instrumentet/eqn/mixerbordet/reverbet/kabeln är bra så tycker vi det själva också... och den känslan kan få oss att prestera bättre.

Tänk alla tossiga audiofiler som köper en speciell typ av marmorblock för att lägga på CD-spelaren - i deras öron (eller hjärnor snarare) låter det verkligen bättre av det.

Helt klart sant, glassen Piggelin och tabletterna Zoo smakar egentligen likadant. Men färg, form, temperatur och konsistens gör ju att det är en enorm skillnad i praktiken. Lite dåligt exempel kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket som är placebo här i världen, och inte, det är nog inget vi har något absolut behov av att känna till.

Jag skulle nog påstå att jag har ett absolut behov av att veta att jag kan lägga mina tusenlappar på nåt annat än en ny digital EQ 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden men placeboeffekten är faktiskt vansinnigt viktig i sånnahär sammanhang... Eller placebo kanske inte är riktigt rätt ord, det handlar om en kombination om att man känner sig "hemma" i en viss layout och tron att man jobbar bättre med ett visst verktyg som gör att man faktiskt känner sig mer nöjd. Och utseendet är viktigare än man tror. Dels uppmuntrar en viss design ett visst arbetssätt, dels påverkar synen vad vi hör - precis som färgen på maten påverkar vad vi tycker att den smakar. Har vi fått höra av någon annan som vi litar på att micken/instrumentet/eqn/mixerbordet/reverbet/kabeln är bra så tycker vi det själva också... och den känslan kan få oss att prestera bättre.

Tänk alla tossiga audiofiler som köper en speciell typ av marmorblock för att lägga på CD-spelaren - i deras öron (eller hjärnor snarare) låter det verkligen bättre av det.

Helt klart sant, glassen Piggelin och tabletterna Zoo smakar egentligen likadant. Men färg, form, temperatur och konsistens gör ju att det är en enorm skillnad i praktiken. Lite dåligt exempel kanske.

Nej då, om man stoppar in båda i munnen samtidigt så tar smakerna ut varandra 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket som är placebo här i världen, och inte, det är nog inget vi har något absolut behov av att känna till.

Jag skulle nog påstå att jag har ett absolut behov av att veta att jag kan lägga mina tusenlappar på nåt annat än en ny digital EQ 🙂

*suckar* jaajaa .. okej då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket som är placebo här i världen, och inte, det är nog inget vi har något absolut behov av att känna till.

Jag skulle nog påstå att jag har ett absolut behov av att veta att jag kan lägga mina tusenlappar på nåt annat än en ny digital EQ 😄

Jag med, detta känns mycket viktigt. Jag har gjort en del egna tester och då hörde jag stor skillnad mellan olika digitala EQ. Nu blir jag minst sagt misstänksam. Troligtvis var det kanske bara så att de olika parametrarnas verkliga värden skilde sig från det som angavs på skärmen. Det rör sig trots allt om en hel del pengar i vissa fall. Investeringen i Reaper blir en ännu bättre affär.

Nåja. Nebulas EQ-program är ju unika i alla fall så det känns fortfarande som en bra investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså. För testsugna har jag tagit en trumloop å kört genom fyra olika kompressorpluggar, å komprimerat rätt hårt. Så, för den som vill prova att återskapa med blandade pluggar finns filerna, såväl oprocessat original som de fyra komprimerade här:

http://www.cutpaste.org/rydan/compressortest.zip

Inga andra effekter än en kompressor per spår använda.

Jag har försökt lite med Live:s kompressor och kommer inte ens nära, såe, vassegoda. Jag blir uppriktigt imponerad om någon lyckas. (ja, utan att använda samma kompressorer som jag använt då. Bonuspoäng på att tala om vilken kompressorplugg som är vad... ;o) )

Jag kan inte riktigt tala om attack och releasetider, då två av kompressorerna inte har sådant utskrivet i tid (eller alls). Comp1 är oklart vad den har, comp2 har 20:1 och "snabb" attack och release, Comp3 har 4:1 i ratio och 100ms release (attack fast och ospec:ad), Comp4 har Ratio 8:1, treshold -19.2dB, attack 20ms, release 165ms. Alla värden enligt gränssnitt, inte mätt på något sätt.

Mycket nöje! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

... samma numeriska värden på Sonars eq.

En ickeviktig, men ändå, parentes:

Sonars integrerade EQ är alltså Sonitus EQ, som finns att köpa som separat plugg för nån femhundring. Om man vill pris-prestandajämföra då...

***

Jag vill oxå lägga till att jag definitivt tycker mig höra skillnad mellan kompressorer. Det kan ju förstås bero på att jag inte vet vad jag gör när jag skruvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

(1.) Jag har inte trott att något sound nödvändigtvis skulle vara "unikt", vad som nu menas med det i detta sammanhang?!

(2.) Jag tror inte jag kan hålla med Dig om det andra påståendet om att vilken plugg som helst kan återskapa alla de sound som en annan kan göra. (...)

(3.) Kan man få ett Digiverb att låta lika bra som ett Space Designer?

Not 1: Du säger klart och tydligt: "När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD!"

Not 2: Det har jag inte sagt heller. Jag tror t.ex. inte att en Waves PuigChild 660 kan kopiera en Waves Renaissance-kompressor, fast den är så jävla dyr. Däremot, som jag sa, tror jag på att man med en gratiskompressor som t.ex. Cockos reaComp, en gratis-EQ samt en gratis-distemulator och därtill lite god vilja, kan återskapa resultatet och karaktären från vilken $$$-mjukvarukompressor som helst.

Not 3: Om du menar reverb av IR-typ så skulle jag ge mig på dumdristigheten att svara ja här med. Förutsatt att det är samma impulsfil. För visst är väl ett predelay på 10 ms och ett hipass på 200Hz samma i olika reverbpluggar...?

1. Varför låter det då olika?

2. "Med lite god vilja"? Från den som lyssnar eller den som skall "ratta in" ljudet? Om jag har ett kanonsound direkt med t ex en viss kompressor, varför skall jag då böka med någon annan för att ev få till något som ev kan likna detsamma?

3. Det gäller en massa pluggar. Jag har t ex roat mig med att "titta" på hur ljudet uppför sig i vissa pluggar då jag tyckte mig höra skillnader i vissa pluggar. Tittar vi på ljudet med spektrumanalysator så kan man hitta skillnader. Jag kommer t ex ihåg att vi fann fog för att vissa filter inte skar som vi hade förväntat oss och att filter av olika fabrikat skar olika och vid lite andra frekvenser. Dessa "tester" gjorde vi på vår skola efter att flera lärare och elever hade stört sig på att de upplevde att vissa pluggar inte uppförde sig som de hade önskat/ hoppats. Det gäller för tiden då Logic 7 var helt nytt och vi också hade PT LE i någon version tillsammans med UAD-kort.

Sen finns säkert vanans makt med i spelet också när man jobbar med det här, som i så många andra sammanhang. Jag tyckte att det var väldigt motigt att lära mig Logic efter att ha rattat Protools i x antal år. Det är faktiskt så att jag fortfarande spelar in i PT. Mixar gör jag dock mest i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och... Trots upprepade anmärkningar ovan, drar du upp UAD. "UAD 1176":an (mjukvaran) förutsätter som bekant hårdvara för att och har därför inte så mycket med trådens huvudämne att göra.

Men snälla. UAD-s hårdvara är en heldigital processor som kör mjukvara, på samma sätt som en intelprocessor eller amd-processor gör. Skulle du köra samma algoritmer på din PC skulle de låta exakt likadant (med en mycket liten avvikelse möjligen för att avrundningsfel blir olika)

Men visst. Om du har tillgång till en gratis mjukvarukompressor (och kanske lite andra pluggar i kedja) som du kan justera så de får samma attack, samma release, samma kompressionskurva (eller ja, transfer-function) och samma dist så kommer det låta exakt likadant som UAD-pluggen, det betvivlar jag inte. Det knepiga är att nå dit.

Öööh, nej. det är inte samma som en Intel eller AMD. UAD använder signal-processor (DSP) för att effektivt pyssla med just signaler till betydligt mindre CPU-kraft än vad det skulle dra på en AMD eller Intel prop.

Mycket möjligt det skulle gå att uppnå samma resultat med fler gratis pluggar som du säger, men om det skulle betyda att datorn ska behöva gå på knäna för detta med en massa pluggar istället för en plug, så undrar jag om det är värt det då man troligtvis måste skaffa en bättre dator om man nu vill nå samma resultat.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Och... Trots upprepade anmärkningar ovan, drar du upp UAD. "UAD 1176":an (mjukvaran) förutsätter som bekant hårdvara för att och har därför inte så mycket med trådens huvudämne att göra.

Men snälla. UAD-s hårdvara är en heldigital processor som kör mjukvara, på samma sätt som en intelprocessor eller amd-processor gör. Skulle du köra samma algoritmer på din PC skulle de låta exakt likadant (med en mycket liten avvikelse möjligen för att avrundningsfel blir olika)

Men visst. Om du har tillgång till en gratis mjukvarukompressor (och kanske lite andra pluggar i kedja) som du kan justera så de får samma attack, samma release, samma kompressionskurva (eller ja, transfer-function) och samma dist så kommer det låta exakt likadant som UAD-pluggen, det betvivlar jag inte. Det knepiga är att nå dit.

Öööh, nej. det är inte samma som en Intel eller AMD. UAD använder signal-processor (DSP) för att effektivt pyssla med just signaler till betydligt mindre CPU-kraft än vad det skulle dra på en AMD eller Intel prop.

Mycket möjligt det skulle gå att uppnå samma resultat med fler gratis pluggar som du säger, men om det skulle betyda att datorn ska behöva gå på knäna för detta med en massa pluggar istället för en plug, så undrar jag om det är värt det då man troligtvis måste skaffa en bättre dator om man nu vill nå samma resultat.

Ett 10 år gammalt grafikchip som UAD-1 använder är kanske inte så hett idag...

1900tal

UAD-2 är bättre men inte så mycket som man skulle tro. Fast pluggarna är bra. 😲

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig se tendenser där tråden håller på att mynna ut i små sidospår. För att försöka samla ihop fokus kring ursprungspoängen så vill jag säga följande till uppspelta själar som Opus99, rydan och wonderboy m.fl:

En frågeställning är: Kan en gratis-EQ generera samma resultat som en $$$-EQ?

Uppenbarligen ja! Sign. Emil postade den här länken på ett mycket tidigt staduim i diskussionen. Läs den — den säger det mesta, tycker jag.

En annan frågeställning: Kan en gratis-kompressor som t.ex. Cockos ReaComp generera samma resultat som en $$$-kompressor? Ja! Jag tror det! Och jag resonerar så här:

Parametrar som attack, release, ratio och threshold är ju så grundläggande att vi rimligen borde kunna anta att kompressorer tolkar dessa värden på samma sätt. Det som sedan ger kompressorerna dess olika "karaktärer" är ju motsvarande parametrar som knee, low- och highpass, RMS samt feed-forward respektive feed-backprincip — t.o.m. som någon nämnde, översampling. ReaComp t.ex. har alla dessa parametrar. Bortsett från "värme" — dist, som vi lätt kan lägga till — finns det verkligen något mer vi behöver för att göra egna "emuleringar"? I så fall vad?

Om man har köpt en $$$-EQ som ska visa sig inte är något som helst "bättre" än en EQ som bara kostar en tiondel eller är gratis rentutav, då kan jag förstå att det måste kännas olustigt. Samma sak om man köper $$$-kompressor som emulerar en (1) kompressortyp, när det finns gratisalternativ som skulle kunna "emulera" tio gånger fler... repris: skulle kunna.

Men jag VET! Och jag respekterar att vi värderar saker och ting olika. Om min tid är dyrbar och jag av outgrundlig anledning rattar fram ett mål rekordsnabbt med en $$$-pryl, eller om det ska se snyggt ut (jag tänker lite så t.ex.), eller om jag helt enkelt är en lat jävel, då kanske det är värt att köpa den där pluggen för 7500 spänn.

Men å andra sidan, en lyckad "emulering" kan ju sparas som preset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig se tendenser där tråden håller på att mynna ut i små sidospår. För att försöka samla ihop fokus kring ursprungspoängen så vill jag säga följande till uppspelta själar som Opus99, rydan och wonderboy m.fl:

En frågeställning är: Kan en gratis-EQ generera samma resultat som en $$$-EQ?

Uppenbarligen ja! Sign. Emil postade den här länken på ett mycket tidigt staduim i diskussionen. Läs den — den säger det mesta, tycker jag.

En annan frågeställning: Kan en gratis-kompressor som t.ex. Cockos ReaComp generera samma resultat som en $$$-kompressor? Ja! Jag tror det! Och jag resonerar så här:

Parametrar som attack, release, ratio och threshold är ju så grundläggande att vi rimligen borde kunna anta att kompressorer tolkar dessa värden på samma sätt. Det som sedan ger kompressorerna dess olika "karaktärer" är ju motsvarande parametrar som knee, low- och highpass, RMS samt feed-forward respektive feed-backprincip — t.o.m. som någon nämnde, översampling. ReaComp t.ex. har alla dessa parametrar. Bortsett från "värme" — dist, som vi lätt kan lägga till — finns det verkligen något mer vi behöver för att göra egna "emuleringar"? I så fall vad?

När det gäller attack och release tror jag du har fel. Det exakta utseendet på kurvan kan variera beroende på vilken teknologi man försöker emulera. Optisk,FET eller VCA ex.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

😲😉

.

Men jag VET! Och jag respekterar att vi värderar saker och ting olika. Om min tid är dyrbar och jag av outgrundlig anledning rattar fram ett mål rekordsnabbt med en $$$-pryl, eller om det ska se snyggt ut (jag tänker lite så t.ex.), eller om jag helt enkelt är en lat jävel, då kanske det är värt att köpa den där pluggen för 7500 spänn.

Det är därför LA2A är så bra. Den har i princip bara en ratt. Den bregriper t o m jag.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller attack och release tror jag du har fel. Det exakta utseendet på kurvan kan variera beroende på vilken teknologi man försöker emulera. Optisk,FET eller VCA ex.

Då tror jag att man får justera attacken samt leka lite knee- respektive RMS-värdet...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan frågeställning: Kan en gratis-kompressor som t.ex. Cockos ReaComp generera samma resultat som en $$$-kompressor? Ja! Jag tror det! Och jag resonerar så här:

Parametrar som attack, release, ratio och threshold är ju så grundläggande att vi rimligen borde kunna anta att kompressorer tolkar dessa värden på samma sätt. Det som sedan ger kompressorerna dess olika "karaktärer" är ju motsvarande parametrar som knee, low- och highpass, RMS samt feed-forward respektive feed-backprincip — t.o.m. som någon nämnde, översampling. ReaComp t.ex. har alla dessa parametrar. Bortsett från "värme" — dist, som vi lätt kan lägga till — finns det verkligen något mer vi behöver för att göra egna "emuleringar"? I så fall vad?

Och, som sagt, jag har mycket svårt att tro att du kan nå samma resultat som godtycklig kompressor med ReaComp. Jag tror inte alls att de parametrarna är varken så linjära eller så enkla som du tror. Som sagt, visst, om du kommer åt att på djup detaljninvå ändra kompressorns exakta beteende, dist m m så självklart, men då är man i vilket fall mycket nära att hacka sin egen kompressor i C++. Återigen, testa mot zip-filen jag bifogade. Du kan ju börja med att återskapa comp1-exemplet. Kan du få något som är identiskt med den är jag kraftigt imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst. Om du har tillgång till en gratis mjukvarukompressor (och kanske lite andra pluggar i kedja) som du kan justera så de får samma attack, samma release, samma kompressionskurva (eller ja, transfer-function) och samma dist så kommer det låta exakt likadant som UAD-pluggen, det betvivlar jag inte. Det knepiga är att nå dit.

Öööh, nej. det är inte samma som en Intel eller AMD. UAD använder signal-processor (DSP) för att effektivt pyssla med just signaler till betydligt mindre CPU-kraft än vad det skulle dra på en AMD eller Intel prop.

Mycket möjligt det skulle gå att uppnå samma resultat med fler gratis pluggar som du säger, men om det skulle betyda att datorn ska behöva gå på knäna för detta med en massa pluggar istället för en plug, så undrar jag om det är värt det då man troligtvis måste skaffa en bättre dator om man nu vill nå samma resultat.

Ja, det var ju då ett mycket teoretiskt resonemang. OM du kan hitta gratispluggar som rätt justerade och i rätt följd ger på alla sätt samma beteende som dyrpluggen så kommer resultatet att bli detsamma. Därmed inte sagt att jag tror att den uppsättningen gratispluggar alls finns, på samma sätt som jag inte tror att en schweindyr kompressorplugg är såvärst mycket bättre på att exakt återskapa en gratiskompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag vill att du gör följande test.

Sjung en stump (eller ta nån tagning du har)

Tanka hem följande bra/vettiga gratiskompressorer:

Blockfish (från www.digitalfishphones.com)

Classic Compressor från kjaerhus audio.

Välj två karaktärsskilda presets; "Industrial Vocals" och "CloseUp Vocals"; på Blockfish.

Fixa exakt samma ljud mha Classic Compressor.

Det kanske går, och det vore ju ballt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj två karaktärsskilda presets; "Industrial Vocals" och "CloseUp Vocals"; på Blockfish.

Fixa exakt samma ljud mha Classic Compressor.

Kruxet här är att BlockFish har hela 19 parametrar jämfört med än Classic Compressors sex, så jag tror inte att det går faktiskt. I BlockFish kan du ändra diverse frekvensvärden, kompressortyp, samt lägga till "saturation" etc — sådant finns inte i Classic Compressor.

Tvärtom så, kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig se tendenser där tråden håller på att mynna ut i små sidospår. För att försöka samla ihop fokus kring ursprungspoängen så vill jag säga följande till uppspelta själar som Opus99, rydan och wonderboy m.fl:

En frågeställning är: Kan en gratis-EQ generera samma resultat som en $$$-EQ?

I princip kan den nog det, ja.

Men sidospåren tror jag beror på att många utläser "är en billig EQ ger samma resultat och är följaktligen lika bra som en dyr" och där spårar det ur - helt enkelt för att definitionen "bra" beror på situationen och smaken, mer än ren praktik. Jag tror generellt inte att en EQ få samma resultat/klang som en annan EQ rakt av. Så tidsaspekten, samt vad som är bra och inte, är ganska betydande här med.

Sen finns det förstås andra aspekter som helt enkelt inte går att få fram på ett realistiskt vis: Vissa EQ introducerar dithering (som waves Q, Sonnox m.fl.), andra alstrar övertons-distortion (analog värme) osv osv. Vad som är bra, är ofta ganska subjektivt ur det här avseendet. Det är inte hierarkiskt. Det är inte så att en EQ får anses som bättre först när den kan göra allt som alla billigare kompressorer kan och mer därtill. En bra EQ kan göra det man vill, så enkelt och snabbt som möjligt. Om det sen innebär att den är dyr eller inte, det har inget direkt samband. Så, på frågan om det är möjligt att efterlikna den EQn med billigare eller dyrare EQ, så är nog svaret i princip, ja.

En annan frågeställning: Kan en gratis-kompressor som t.ex. Cockos ReaComp generera samma resultat som en $$$-kompressor?

Nästan samma sak här: i princip ja. Jag kan i princip få fram samma resultat med många andra kompressorer som jag kan i de dyraste jag har - men med betydligt större möda än för en EQ. Troligen behöver jag använda flera andra kompressorer i kombination, där varje kompressor ger en liten del av resultatet ifrån sig.

Men igen, vänder man på det och frågar sig vilken slags effekt man vill få ur ljudet med kompressorn, så är det ju den kompressorn som funkar bäst för ändamålet som får anses vara rätt verktyg. Och det kan ju vara allt ifrån enkel bandkompression till en analog emulering till .. ja ... allt. Dyrare är inte en riktlinje för "bättre". Snarare är dyrt en riktlinje för "populär", eller "ny", än för "bättre". Jag känner till en kille som kan lyfta 160 kg i bänkpress, det kan inte jag. Men jag springer fan så mycket snabbare, och längre, och det kan inte han för han är stor tung och har taskig kondis. Vilken av oss ska ha högst pris? vilken är bättre? Det går inte att jämföra, och lite samma sak är det med verktyg med. Sonnox kostar skjortan för en kompressor, men det finns saker den inte kan göra så enkelt som andra kan.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...