Jump to content
Annons

Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!


Valle

Recommended Posts

Nu släpper jag bomben: När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD! Där satt den! Jag har själv haft tillgång till en Waves Renaissance-kompressor t ex och att påstå att den låter likadant som t ex Protools egen blir lite underligt för mig. Herregud, blunda och be någon växla mellan dina olika kompressorer. Sen kan Du väl erkänna att Du hör skillnad, snälla!

För att dra en parallell med mitt föregående inlägg: då menar du också att 10 ms inte alltid är 10 ms, att ratio på 4:1 inte är just 4:1, och att -20 dB inte nödvändigtvis är just -20 dB på olika kompressorer. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan det inte vara så att det endast handlar om att passfiltrets branthet (värdet, alltså) anges olika i respektive EQ? Om vi återgår till testet så var det ju lite så med — om jag minns rätt — t.ex. Abbey Road-pluggarna. Värdena skiljde något, men resultatet var densamma.

Nej, jag pratar om olika filtertyper.

En (mycket trolig) förklaring till varför så många eq-pluggar låter i princip likadana är att de använder sig av samma uppsättning filtertyper och parametrar.

Vad gäller hög- och lågpassfilter finns det dock flera vanligt förekommande typer: Butterworth, Chebyshev och Bessel t ex. Läs mer om filtertyper på wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tid att göra nån musik då Valle?

He he... lustigt att du skulle fråga det! Och just nu, dessutom! Om du av någon anledning tror att jag inte har tid med att "göra musik", så lär du väl bli i alla fal något överraskad inom kort... :rolleyes:

Ska du vara med i Made In Sweden? Som livscoach?

Nej, som Childs hamburgarkock!

Inget märkvärdigt, dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara så att det endast handlar om att passfiltrets branthet (värdet, alltså) anges olika i respektive EQ? Om vi återgår till testet så var det ju lite så med — om jag minns rätt — t.ex. Abbey Road-pluggarna. Värdena skiljde något, men resultatet var densamma.

Nej, jag pratar om olika filtertyper.

En (mycket trolig) förklaring till varför så många eq-pluggar låter i princip likadana är att de använder sig av samma uppsättning filtertyper och parametrar.

Vad gäller hög- och lågpassfilter finns det dock flera vanligt förekommande typer: Butterworth, Chebyshev och Bessel t ex. Läs mer om filtertyper på wikipedia.

Jo, det är klart. En EQ kan ha en filtertyp som en annan inte har. Men jag vill tro att man kan återskapa/återge t.ex. Chebyshev-kurvan/resultatet även om man inte har just den filtertypen, med hjälp av två eller fler befintliga filtertyper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade just själv, med 4 st av mina EQn, inklusive cubases standard eq, och jag kunde inte få en enda av dom att nolla ut varandras resultat. Men så försökte jag inte speciellt länge heller.

Teoretiskt sett borde man, om man jobbar i timmar, lyckas ställa in 2 st EQ så pass lika att deras resultat tar ut varandra så gott som helt. Men totalt, det tror jag inte. Jag menar, inte ens två st exporteringar ifrån någon idag ledande ljudprogram, protools, cubase, logic, samplitude nollar ju ut varandra. Så precis tror jag inte människan är.

Det påstås även i tråden att Waves SSL, V-Series och API inte innehåller något inhemskt signalbrus som är en del av EQns algoritm, och således inte heller kommer irån original-hårdvarans karaktär. Det är ett ganska så rått påstående; det är samma sak som att säga att Waves tekniker fullt medvetet bara lagt dit ett slags vitt eller rosa brus för syns skull, och försökt lura i hela expertligan världen över att detta är det inhemska bruset ifrån en t.ex. SSL G-4000 konsoll.

För min del känns det underförstått, att man kan få till nästan vilket resultat man än önskar, med hjälp av nästan vilket verktyg eller metod man än använder sig av. Vill man t.ex. "värma upp" ljudet (göra mer analogt och mindre digitalt kallt/vasst) så kan man importera ljudfilen i sin seq, exportera ut det igen helt oprocessat, importera det igen, exportera ut det .. och upprepa den här processen 1000 gånger. Lär ju ta några dagar. Då lär säkerligen sequencerns ljudalgon ha smetat ut ljudet nog för att det ska uppfattas som något varmare, eller åtminstone inte så hårt och fokuserat.

Men hittar man en metod som åstadkommer liknande målsättning i ett enda steg, t.ex. McDSP Analog Channel AC-1/AC-2, eller Voxengo Anaflux, då är dom enligt mig en effektivare medot/verktyg för ändamålet än att importera/exportera en fil 1000 gånger.

Samma exempel med en EQ, eller kompressor, om man använder en slumpvis vald kompressor, och jobbar/skruvar med den en kvart tills man uppnår den effekt man vill ha, men sen finner en kompressor som kortar ner den processen till 3 snabba steg, då är det för mig ett effektivare verktyg, och jag är beredd att betala mer för den. Nomad Factorys LM-662 (nomad factorys fairchild 660 emulering) är en sån kompressor för mig (lite reklam hör nu då), det är bara lägga dit den och ändra en kontroll, så är man klar. Det kan jag absolut inte göra om med .. ja, inte ens Sonnox. Originalet, Fairchild kompressorn, är känd för att vara sån med, och den kostar fy och fan om man ska köpa den idag, av samma anledning. Jag försöker hitta någon som har Waves 660/670, för att få ett smakprov och jämföra, ska bli intressant ..

Har man som jag pungat ut med Sonnox höga prislapp, då är det klart man vill känna att det var värt det med. Och jag tycker fortfarande det är det. Om det är exakt lika mycket värt den prisskillnaden, vartenda öre, det är svårare att säga. Där kanske man inte är på lika säker mark längre. Men kan jag inte uppnå samma resultat på samma tid med något annat konkurrerande verktyg jag provat eller känner till, så är det ett gott skäl nog att acceptera en högre prislapp för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu släpper jag bomben: När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD! Där satt den! Jag har själv haft tillgång till en Waves Renaissance-kompressor t ex och att påstå att den låter likadant som t ex Protools egen blir lite underligt för mig. Herregud, blunda och be någon växla mellan dina olika kompressorer. Sen kan Du väl erkänna att Du hör skillnad, snälla!

För att dra en parallell med mitt föregående inlägg: då menar du också att 10 ms inte alltid är 10 ms, att ratio på 4:1 inte är just 4:1, och att -20 dB inte nödvändigtvis är just -20 dB på olika kompressorer. Eller?

Jämför med envelopes på synthar. Säg att två kompressorer dämpar 0dB vid tid 0 och 8dB 10ms senare (alltså motsvarande en attacktid på 10ms). Hur mycket dämpar de då 5ms från attacktransienten? Det är ju helt upp till kompressortillverkaren, och den kurform som valts på attack- och release-envelopes. Tar de hänsyn till vågformens form, för att undvika distorsion som uppstår när kompressorn reglerar under en enda cykel på vågformen eller gör de inte det o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill tro att man kan återskapa/återge t.ex. Chebyshev-kurvan/resultatet även om man inte har just den filtertypen, med hjälp av två eller fler befintliga filtertyper.

Med rätt verktyg och gott om tid kan du få till vad som helst! 😏

Men om vi nu ska jämföra en filtertyp med en annan så låter dom helt enkelt olika. Det går till exempel inte att få fram resonanserna hos Chebyshev med hjälp av ett Bessel-filter.

Appropå freeware så god som kommersiella pluggar, testa gratis-eq'n Electri-Q Poshifopit. Där går att välja mellan olika filtertyper och lite annat lull-lull. Bra sätt att höra hur olika eq's ändå kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade just själv, med 4 st av mina EQn, inklusive cubases standard eq, och jag kunde inte få en enda av dom att nolla ut varandras resultat. Men så försökte jag inte speciellt länge heller.

Teoretiskt sett borde man, om man jobbar i timmar, lyckas ställa in 2 st EQ så pass lika att deras resultat tar ut varandra så gott som helt. Men totalt, det tror jag inte. Jag menar, inte ens två st exporteringar ifrån någon idag ledande ljudprogram, protools, cubase, logic, samplitude nollar ju ut varandra. Så precis tror jag inte människan är.

Det påstås även i tråden att Waves SSL, V-Series och API inte innehåller något inhemskt signalbrus som är en del av EQns algoritm, och således inte heller kommer irån original-hårdvarans karaktär. Det är ett ganska så rått påstående; det är samma sak som att säga att Waves tekniker fullt medvetet bara lagt dit ett slags vitt eller rosa brus för syns skull, och försökt lura i hela expertligan världen över att detta är det inhemska bruset ifrån en t.ex. SSL G-4000 konsoll.

För min del känns det underförstått, att man kan få till nästan vilket resultat man än önskar, med hjälp av nästan vilket verktyg eller metod man än använder sig av. Vill man t.ex. "värma upp" ljudet (göra mer analogt och mindre digitalt kallt/vasst) så kan man importera ljudfilen i sin seq, exportera ut det igen helt oprocessat, importera det igen, exportera ut det .. och upprepa den här processen 1000 gånger. Lär ju ta några dagar. Då lär säkerligen sequencerns ljudalgon ha smetat ut ljudet nog för att det ska uppfattas som något varmare, eller åtminstone inte så hårt och fokuserat.

Men hittar man en metod som åstadkommer liknande målsättning i ett enda steg, t.ex. McDSP Analog Channel AC-1/AC-2, eller Voxengo Anaflux, då är dom enligt mig en effektivare medot/verktyg för ändamålet än att importera/exportera en fil 1000 gånger.

Samma exempel med en EQ, eller kompressor, om man använder en slumpvis vald kompressor, och jobbar/skruvar med den en kvart tills man uppnår den effekt man vill ha, men sen finner en kompressor som kortar ner den processen till 3 snabba steg, då är det för mig ett effektivare verktyg, och jag är beredd att betala mer för den. Nomad Factorys LM-662 (nomad factorys fairchild 660 emulering) är en sån kompressor för mig, det är bara lägga dit den och ändra två kontroller, så är man klar. Det kan jag absolut inte göra med .. ja, inte ens Sonnox. Jag försöker hitta någon som har Waves 660/670, för att få ett smakprov och jämföra, ska bli intressant ..

Har man som jag pungat ut med Sonnox höga prislapp, då är det klart man vill känna att det var värt det med. Och jag tycker fortfarande det är det. Om det är exakt lika mycket värt den prisskillnaden, vartenda öre, det är svårare att säga. Där kanske man inte är på lika säker mark längre. Men jag kan inte uppnå samma resultat på samma tid med något annat konkurrerande verktyg jag provat eller känner till. Det var därför jag valde dom.

De fick total utsläckning, dvs exakt samma resultat. Viktigt att påpeka är dock att det inte är det samma som att pluggarna ställs in identiskt. En boost på 10dB vid 5000 Hz på Sonnox behöver inte ge samma resultat som samma numeriska värden på Sonars eq.

97055534yd1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att två kompressorer dämpar 0dB vid tid 0 och 8dB 10ms senare (alltså motsvarande en attacktid på 10ms). Hur mycket dämpar de då 5ms från attacktransienten? Det är ju helt upp till kompressortillverkaren, och den kurform som valts på attack- och release-envelopes. Tar de hänsyn till vågformens form, för att undvika distorsion som uppstår när kompressorn reglerar under en enda cykel på vågformen eller gör de inte det o s v.

Det är väl där knee-värdet kommer till pass, eller så förstår jag inte vad du menar...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu släpper jag bomben: När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD! Där satt den! Jag har själv haft tillgång till en Waves Renaissance-kompressor t ex och att påstå att den låter likadant som t ex Protools egen blir lite underligt för mig. Herregud, blunda och be någon växla mellan dina olika kompressorer. Sen kan Du väl erkänna att Du hör skillnad, snälla!

För att dra en parallell med mitt föregående inlägg: då menar du också att 10 ms inte alltid är 10 ms, att ratio på 4:1 inte är just 4:1, och att -20 dB inte nödvändigtvis är just -20 dB på olika kompressorer. Eller?

Nej, jag menar på fullt allvar att två kompressorer, inställda på samma värden, kan låta olika och att, i det exempel jag gett, t o m jag kan höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

De fick total utsläckning, dvs exakt samma resultat. Viktigt att påpeka är dock att det inte är det samma som att pluggarna ställs in identiskt. En boost på 10dB vid 5000 Hz på Sonnox behöver inte ge samma resultat som samma numeriska värden på Sonars eq.

Jodå, jag läste 😏

Men jag har ändå svårt att tro på att man kan ställa in två stycken EQ så att de släcker ut varandra totalt. Inte ens våra högst ansedda workstations har ju en sån exakthet. Teoretiskt sett är det nog möjligt, men jag tycker ändå det känns som att det krävs sån enorm noggrannhet att människan knappt klarar av det. Ändå påstår han att han lyckats. Jag har bara svårt att tro det.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

För många är bekvämlighet, snabbhet i arbetsgången och de skillnader som trots allt finns, viktigare än att titta på prislappen - medan andra tycker att det är alldeles för dyrt och tycker att de klarar sig hur bra som helst med de pluggar som följer med DAW-programmet från början eller med andra gratispluggar.

Det är som bekant resultatet som är det viktigaste i slutänden - och inte hur man tog sig dit... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

De fick total utsläckning, dvs exakt samma resultat. Viktigt att påpeka är dock att det inte är det samma som att pluggarna ställs in identiskt. En boost på 10dB vid 5000 Hz på Sonnox behöver inte ge samma resultat som samma numeriska värden på Sonars eq.

Jodå, jag läste 😏

Men jag har ändå svårt att tro på att man kan ställa in två stycken EQ så att de släcker ut varandra totalt. Inte ens våra högst ansedda workstations har ju en sån exakthet. Teoretiskt sett är det nog möjligt, men jag tycker ändå det känns dom att det krävs sån enorm noggrannhet att människan knappt klarar av det. Ändå påstår han att han lyckats. Jag har bara svårt att tro det.

Så du menar att han fuskat sig fram till resultatet och att bilden jag postade ljuger? Fullt förståligt iofs då du vill rättfärdiga ditt köp av dyra pluggar som kan ersättas av andra pluggar du redan ägde.

Link to comment
Dela på andra sajter

De fick total utsläckning, dvs exakt samma resultat. Viktigt att påpeka är dock att det inte är det samma som att pluggarna ställs in identiskt. En boost på 10dB vid 5000 Hz på Sonnox behöver inte ge samma resultat som samma numeriska värden på Sonars eq.

Och där fick jag svar på mitt antagade att de inte använde låg- och högpass. Det gjorde dom ju visst det!

Ett annat intressant test är att kolla vilka eq's som släcker ut varandra när man drar på ett high shelving eller bell-filter högst upp i diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

För många är bekvämlighet, snabbhet i arbetsgången och de skillnader som trots allt finns, viktigare än att titta på prislappen - medan andra tycker att det är alldeles för dyrt och tycker att de klarar sig hur bra som helst med de pluggar som följer med DAW-programmet från början eller med andra gratispluggar.

Det är som bekant resultatet som är det viktigaste i slutänden - och inte hur man tog sig dit... 😏

Självklart är det så, men tråden på Gearslutz bevisar ändå att om man rattr helt med öronen, utan att titta på skärmen, bör man få exakt samma resultat med i stort sett alla icke faslinjära eq-pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så, men tråden på Gearslutz bevisar ändå att om man rattr helt med öronen, utan att titta på skärmen, bör man få exakt samma resultat med i stort sett alla icke faslinjära eq-pluggar.

Det gäller bara att hitta en controller man trivs med! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att han fuskat sig fram till resultatet och att bilden jag postade ljuger? Fullt förståligt iofs då du vill rättfärdiga ditt köp av dyra pluggar som kan ersättas av andra pluggar du redan ägde.

Njae .. jag vet inte vad jag ska tro bara. Jag ser vad jag ser, han påstår att han gjort så, och för mig känns det som att det vore enormt svårt att få till bara. Han väckte en tankegång, och nu tänker man på det, men känner sig inte helt övertygad även om tankegången känns relevant. Jag försöker låta bli att döma åt det ena eller andra hållet. Jag gör ju vad jag gör ändå. Sen att jag slängt ut cash på några rejält dyra plug-ins .. det får jag stå för. Jag må möta saker och faktum som säger att det är bortkastade pengar, sånt har hänt förr. 😏 Men .. äh, jag känner mig inte som en idiot för det, för jag tycker ändå jag köpte rätt sak utifrån det behovet och den förståelsen jag hade då. Efterklok kan man alltid vara 😏

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu släpper jag bomben: När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD! Där satt den! Jag har själv haft tillgång till en Waves Renaissance-kompressor t ex och att påstå att den låter likadant som t ex Protools egen blir lite underligt för mig. Herregud, blunda och be någon växla mellan dina olika kompressorer. Sen kan Du väl erkänna att Du hör skillnad, snälla!

För att dra en parallell med mitt föregående inlägg: då menar du också att 10 ms inte alltid är 10 ms, att ratio på 4:1 inte är just 4:1, och att -20 dB inte nödvändigtvis är just -20 dB på olika kompressorer. Eller?

Nej, jag menar på fullt allvar att två kompressorer, inställda på samma värden, kan låta olika och att, i det exempel jag gett, t o m jag kan höra det.

Och jag menar på fullt allvar att jag tror på att man med en gratiskompressor som t.ex. Cockos reaComp, en gratis-EQ samt en gratis-distemulator och därtill lite god vilja, kan återskapa resultatet och karaktären från vilken $$$-mjukvarukompressor som helst. Även de som du tror är unika.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

Oja. Utseende spelar en jäkla roll .... eller .... är det bara "mus som mus, oavsett ålder å utseende" som verkligen gäller? 😏

Text prompt plug-ins, som script, åt folket!! *Höjer näve*

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu släpper jag bomben: När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD! Där satt den! Jag har själv haft tillgång till en Waves Renaissance-kompressor t ex och att påstå att den låter likadant som t ex Protools egen blir lite underligt för mig. Herregud, blunda och be någon växla mellan dina olika kompressorer. Sen kan Du väl erkänna att Du hör skillnad, snälla!

För att dra en parallell med mitt föregående inlägg: då menar du också att 10 ms inte alltid är 10 ms, att ratio på 4:1 inte är just 4:1, och att -20 dB inte nödvändigtvis är just -20 dB på olika kompressorer. Eller?

Nej, jag menar på fullt allvar att två kompressorer, inställda på samma värden, kan låta olika och att, i det exempel jag gett, t o m jag kan höra det.

Och jag menar på fullt allvar att jag tror på att man med en gratiskompressor som t.ex. Cockos reaComp, en gratis-EQ samt en gratis-distemulator och därtill lite god vilja, kan återskapa resultatet och karaktären från vilken $$$-mjukvarukompressor som helst. Även de som du tror är unika.

Jag har inte trott att något sound nödvändigtvis skulle vara "unikt", vad som nu menas med det i detta sammanhang?! Jag tror inte jag kan hålla med Dig om det andra påståendet om att vilken plugg som helst kan återskapa alla de sound som en annan kan göra. Det finns för övrigt andra effektgrupper än eq och kompressor, vad säger Ni om dem då? Kan man få ett Digiverb att låta lika bra som ett Space Designer?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men totalt, det tror jag inte. Jag menar, inte ens två st exporteringar ifrån någon idag ledande ljudprogram, protools, cubase, logic, samplitude nollar ju ut varandra.

Min bäste Opus, menar du om man tar samma wav fil och exporterar ut och har samma amplitud på ljuden att det inte kommer att bli utsläckning av om man jämför dessa.

Är det så att du inte kan få samma amplitud eller att de olika DAW prgramvarorna låtar olika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men totalt, det tror jag inte. Jag menar, inte ens två st exporteringar ifrån någon idag ledande ljudprogram, protools, cubase, logic, samplitude nollar ju ut varandra.

Min bäste Opus, menar du om man tar samma wav fil och exporterar ut och har samma amplitud på ljuden att det inte kommer att bli utsläckning av om man jämför dessa.

Är det så att du inte kan få samma amplitud eller att de olika DAW prgramvarorna låtar olika?

Jag menade att om du gör en mix, i vilket program du föredrar, och exporterar den mixen två gånger (exakt samma mix exporteras ut till två olika filer) och fasvänder en, så nollar dom två inte ut varandra. Det är åtminstone vad jag hört ifrån .. ja i princip alla observationer jag läst, och det stämmer för cubase för mig här med. Jag har t.o.m. för mig att det var en diskussion om just detta för några månader sen, här på forumet. En diskussion som rentav startats av någon som upptäckt detta och ville kolla med andra ...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Intressant.

EDIT: Jo men det är klart.

Har du ett frisvängande chorus så skapar det annorlunda tagningar varje gång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Shit. Aldrig har ett dovt "Intressant ..." låtit så hotfullt och gäckande 😎

Jag fick tänka till lite.

Har man inte alla pluggar satta till att vara synkade utan dom frifräser så blir det inte helt utsläckt.

Så det har inget med precision att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

(1.) Jag har inte trott att något sound nödvändigtvis skulle vara "unikt", vad som nu menas med det i detta sammanhang?!

(2.) Jag tror inte jag kan hålla med Dig om det andra påståendet om att vilken plugg som helst kan återskapa alla de sound som en annan kan göra. (...)

(3.) Kan man få ett Digiverb att låta lika bra som ett Space Designer?

Not 1: Du säger klart och tydligt: "När det t ex gäller kompressor-pluggar så ÄR DET SKILLNAD!"

Not 2: Det har jag inte sagt heller. Jag tror t.ex. inte att en Waves PuigChild 660 kan kopiera en Waves Renaissance-kompressor, fast den är så jävla dyr. Däremot, som jag sa, tror jag på att man med en gratiskompressor som t.ex. Cockos reaComp, en gratis-EQ samt en gratis-distemulator och därtill lite god vilja, kan återskapa resultatet och karaktären från vilken $$$-mjukvarukompressor som helst.

Not 3: Om du menar reverb av IR-typ så skulle jag ge mig på dumdristigheten att svara ja här med. Förutsatt att det är samma impulsfil. För visst är väl ett predelay på 10 ms och ett hipass på 200Hz samma i olika reverbpluggar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tänka till lite.

Har man inte alla pluggar satta till att vara synkade utan dom frifräser så blir det inte helt utsläckt.

Så det har inget med precision att göra.

å ja bara skojade innan 😎

Men, hm .. jag tror jag inte gjorde mig tydlig nog. Just nu t.ex. sitter jag och mixar pakistansk melodiös hårdock ( 🙁 ) och om jag exporterar det jag har nu, som en fil (1A.wav), och sen exporterar exakt samma sak igen - utan att röra nånting alls - till en annam fil (1B.wav). Om jag öppnar både 1a och 1B i samma program och fasvänder den ena av dom, och spelar upp dom samtidigt, så tar dom inte ur varandra.

Jag tyckte från början att det var knepigt, för jag trodde den digitala tekniken skulle medföra det. Men jag hade nog fel, för jag har hört av så oräkneligt många andra som upplever precis samma fenomen. Det var så jag menade. Och då tänkte jag att om inte ens exportering av det här slaget kan få ens 95% nollning, så torde det ju vara åtminstone lika svårt att få två stycken EQ kurvor att nolla varandra med. Det tycker jag låter som precision.

Edit: såg nu att du la dit tanken om chorus, och det håller. Men tyvärr är det mer än så som blir kvar för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En aspekt som ingen verkar ha funderat på, är att man kan få till det önskade resultatet snabbare i en plugin där man trivs med funktionen och användarinterfacet, medan man kan behöva kämpa längre för att få fram det i en annan plugin.

Oja. Utseende spelar en jäkla roll .... eller .... är det bara "mus som mus, oavsett ålder å utseende" som verkligen gäller? 😎

Text prompt plug-ins, som script, åt folket!! *Höjer näve*

Nu tror jag poletten börjar trilla ner här... Alla musar smakar ju olika även om du kan uppnå samma resultat med dom flesta... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Not 3: Om du menar reverb av IR-typ så skulle jag ge mig på dumdristigheten att svara ja här med. Förutsatt att det är samma impulsfil. För visst är väl ett predelay på 10 ms och ett hipass på 200Hz samma i olika reverbpluggar...?

Jag är benägen att hålla med. Jämför med en sampler. Givet att samma parametrar (filter o dylikt) finns tillgängliga så borde väl samplingarna från t.ex. pianot låta likadant?

IR-reverbet blir inte bättre än impulserna de spelar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...