Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min frÄga riktar sig kanske frÀmst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra Äsikter frÄn folk som har hört bÄda delarna sÄ att sÀga, och dÀrför kanske har lite mer kött pÄ benen:

AlltsÄ,

Vi Àr ett rock/popband som snart ska gÄ in i studion. Har funderat ett tag pÄ om vi ska spela in allt efter klick eller inte...

Jag funderar över att om man anvÀnder klick (förmodligen dÄ i trummisens lurar), sÄ finns det kanske risk att förlora kÀnsla, svÀng, dynamik osv.

Jag har ocksÄ funderat pÄ hur mycket jag stör mig pÄ nÀr det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krÀvs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att vÄran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det pÄverkar soundet pÄ musiken negativt.

Hade varit intressant att höra era Äsikter om detta dilemma, om det nu Àr ett dilemma överhuvudtaget.

VÀrt att nÀmna Àr vÀl att musiken vi spelar Àr inte vidare experimentell, utan alla lÄtar gÄr i fast tempo hela tiden.

Annons
Postat

UnderlÀttar en hel del vid mixning med klick, men en hel del fÄr problem med att jaga tempot.. LÄt trummisen köra lÄtarna ni ska spela in med klick i rÀtt tempo ett par gÄnger innan ni gÄr in i studion, sÄ slipper ni fÄ vÀnta pÄ 100 försök pÄ varje lÄt, om han inte Àr van att lira med klick vill sÀga.

Postat

Klick. Men Ä andra sidan om du hör att det sackar i replokalen utan att trummisen hör det kan det ju bli svÄrt om han Àr ovan att spela till klick. Spelar ni in live och alla Äker med i tempot sÄ lÄter det förmodligen bÀttre Àn om ni jagar ett klick. testa bÄde och.

Postat

Kan tillÀgga att mÄnga tycker att sjÀlva klickljudet i sig Àr bÄde jobbigt att lyssna pÄ och jobbigt att följa. LÀgg upp nÄgra enkla miditrummor med bara kagge i fjÀrdedelar eller varannan kagge/virvel sÄ fÄr man en lite naturligare kÀnsla!

Postat
Jag funderar över att om man anvÀnder klick (förmodligen dÄ i trummisens lurar), sÄ finns det kanske risk att förlora kÀnsla, svÀng, dynamik osv.

Är ni ute efter att fĂ„ till en livekĂ€nsla i inspelningen? Spela in sĂ„ mĂ„nga som möjligt samtidigt och kör utan klick. Det Ă€r enda sĂ€ttet för trummisen att vara responsiv mot andra instrument.

Att betrakta alla lagda instrument som skarpa ökar ocksÄ pÄ livekÀnslan. Dels dÀrför att varje musiker anstrÀnger sig mer och dels dÀrför att det Àr lÀttare att spela tillsammans om alla gör det pÄ samma premisser. Kan vara ganska avtÀndande med en gitarrrist som sitter och strummar igenom lÄten för att vara sÀllskap till trummor och bas.

Om det Ă€r möjligt, försök lĂ€gga skarp sĂ„ng tillsammans med trummor, bas, gitarr etc. Det kan ge en otrolig nerv! 🙂

Postat
förlÄt, men vad menas med att nÄgot Àr "skarpt"?

PÄ riktigt. Inte spela in nÄgot slarvigt som man tÀnker lÀgga om senare.

Postat

Klick. Jag har spelat in utan ett antal gÄnger och man Ängrar sig alltid efterÄt nÀr det blir nÄt krÄngel och man tÀnker "fan vi skulle spelat in med klick..."

Postat
Min frÄga riktar sig kanske frÀmst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra Äsikter frÄn folk som har hört bÄda delarna sÄ att sÀga, och dÀrför kanske har lite mer kött pÄ benen:

AlltsÄ,

Vi Àr ett rock/popband som snart ska gÄ in i studion. Har funderat ett tag pÄ om vi ska spela in allt efter klick eller inte...

Jag har ocksÄ funderat pÄ hur mycket jag stör mig pÄ nÀr det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krÀvs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att vÄran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det pÄverkar soundet pÄ musiken negativt.

Hade varit intressant att höra era Äsikter om detta dilemma, om det nu Àr ett dilemma överhuvudtaget.

VÀrt att nÀmna Àr vÀl att musiken vi spelar Àr inte vidare experimentell, utan alla lÄtar gÄr i fast tempo hela tiden.

Postat

Jag hÄller helt med Joachime i denna frÄga. För att fÄ en bra bandkÀnsla mÄste man nÀstan alltid slopa klicket och skjuta skarpt. MÄnga band börjar gÄ tillbaka till denna traditionella och fina typ av inspelning nuförtin.

Även riktigt vassa trummisar som har spelat hur bra som helst live (skarpt om nĂ„got!) Har totalt tappat fokus och nĂ€rvaro i en studio med klick i lurarna. Detta smittar av sig pĂ„ restan av bandet och resultatet blir ofta en stel men temporiktig inspelning.

Postat

AlltsÄ,

Har han inte spelat med klick tidigare sÄ Àr det ofta ingen ide att börja med det första gÄngen i studion. SjÀlvklart tycker jag ni ska testa men om han inte spelat med det tidigare kan det jaga i tempot och förlora kÀnsla.

Sedan finns det andra som spelar utan och det gÄr hur bra som helst men det förutsÀtter ju att trummisen hÄller tempot frÄn start till mÄl. Jag sjÀlv har spelat in 3 demos utan klick och det har fungerat hur bra som helst.

En annan sak ni annars kan göra Ă€r att spela in gitarren först till klick sedan trummor pĂ„ det. Eller spela utan och gitarr samtidigt med trummor. Antagligen sĂ„ han hör gurran i hörlurar eller avskĂ€rma och mica, eller mica efter igen. Hör lite med studio killen han kanske har lite förslag men ni ska inte lĂ„ta honom bestĂ€ma. Vill ni inte spela med och han vill sĂ„ gör ni inte det. Ni Ă€r kunden, vi Ă€r bara slavar 🙂

Postat (redigerat)

Jag skulle sÀga att det beror helt och hÄllet pÄ trummisen. Som musiker vill man ju givetvis kunna göra det mesta av varje lÄt och Àr man det minsta lilla osÀker pÄ nÄn aspekt gÀllande inspelningssammanhanget sÄ kommer man reta ihjÀl sig pÄ det nÀr lÄten Àr inspelad. 'Jag kunde gjort det bÀttre om ...' osv. Jag Àr trummis sjÀlv och hade valt att spela in till klick av flera anledningar, det blir lÀttare att mixa lÄten, lÀttare att lÀgga pÄlÀgg, lÀttare att redigera om man vill göra det etc. MEN Àr man inte bekvÀm att köra till klick sÄ blir det kaka av alltihop. Vissa trummisar har Àgnat stor del av tiden man lÀgger ner pÄ sitt instrument pÄ att öva till metronom och dÄ faller sig klick-spelandet naturligt.

MEN om ni vÀljer att spela till klick sÄ Àr mitt rÄd att inte bara trummisen ska höra det utan allihopa. Om alla hör klicket blir det mycket lÀttare för alla att förhÄlla sig till beatet. Om bara trummisen hör klicket sÄ har han helt plötsligt ett jÀtteansvar att axla, inte nog med att han ska hÄlla tempot efter klicket, han ska dessutom se till att alla andra förstÄr var klicket Àr. Om han skulle svaja sÄ kommer alla andra hÀnga pÄ honom och att ta sig tillbaka till beatet blir genast mycket krÄngligare. Att spela till klick Àr en liten vetenskap men man fÄr ge det tid som allt annat.

Lycka till!

Redigerat av Holmberg
Postat (redigerat)

Vet inte om ni har spelat in tidigare och hur mycket tid nu har i studion nu men....minsta fel ni inte gillar gör om det pĂ„ en gĂ„ng och sĂ€g till Ă€ven om det börjar bli trööökigt. Visa saker kan man mixa till i efterhand men inte allt. Även om inte andra mĂ€rker det sĂ„ vet du, kommer du bli galen pĂ„ det och tĂ€nka pĂ„ det hela tiden.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Om ni inte har erfarenhet av att spela tillsammans med klick sÄ avrÄder jag nog.

Den musik ni har repat pÄ och uppenbarligen Àr sÄ nöjd med att ni ska spela in, ja den upplever ni pÄ ett sÀtt nu, men ni kommer garanterat uppleva den annorlunda om det sitter en trummis som har ett klick som fiende i lurarna.

Risken finns att ni tappar allt svÀng/driv/hÀng ni hade innan.

Sedan finns det naturligtvis en massa "om"- och "men"-faktorer:

*Olika musikstilar pÄverkas olika av "grisighet".

*Trummisar har mer eller mindre fallenhet för att spela till klick .

*Hur lÄng tid ni har pÄ er innan att repa med klick för att vÀnja er.

*Har ni tÀnkt att anvÀnda instrument som krÀver fast bpm?(tremoloe, arpeggiator osv.) DÄ underlÀttar ju klick.

Vad ni kan göra Àr att ta ut tempo till lÄtarna och lÄta trummisen lyssna in klicket innan ni kör igÄng.

Sedan rekomenderar jag naturligtvis att ni spelar in sÄ mÄnga som möjligt pÄ samma gÄng om ni inte anvÀnder klick, annars kan det bli svÄrt.

Personligen blir jag glad varje gÄng jag hör en genuin tagning, dÀr man hör hur ett band verkligen spelat tillsammans efter sina egna klockor.

Hellre lite otajt och livfullt Àn stelt och slÀtt. (Detta Àr ingen generalisering om hur det ska vara, det gÄr att spela fruktansvÀrt svÀngigt till klick, men det stÀller lite högre krav pÄ musikern)

BerÀtta gÀrna hur ni gjorde och hur ni tycker det blev!

Postat

Risken med klick Àr, som mÄnga hÀr sagt, att trummisen lyssnar sig blind pÄ klicket och fÄr till en nÄgorlunda taktfast tagning HELT utan groove.

Jag föresprÄkar nog att skita i klicket..

Slöfocken i mig hÄller inte med eftersom det blir lÀttare att copy/paste'a körer, svÄra passager etc om allt ligger rÀtt i datorn men handen pÄ hjÀrtat: det Àr ju ÀndÄ musikernas framförande/prestation som ska spelas in och dÀrmed blir klicket en onödig distraktion.

OM ni nu mÄste köra med klick av nÄgon anledning föreslÄr jag att ni inte kör med TICK-tock-tock-tock-TICK-tock-tock-tock- etc utan lÀgg ett klick med percussion som accentuerar som t.ex gitarriffet kombinerat med en stadig 4/4. AlltsÄ ett klick som har samma rytmik som det viktigaste i lÄten.

Postat (redigerat)

Ett sÀtt Àr att skita i klicket, men att i replokalen med hjÀlp av en metronom spika exakt vilket tempo som Àr bÀst för varje lÄt. I studion spar man dÄ tid pÄ att fundera om man spelat för sakta eller fort (vill gÀrna bli för fort nÀr man Àr uppjagad).

Kan ni sitta och lyssna pĂ„ metronomen före och mellan tagningarna Ă€r chansen större att ni sĂ€tter hela lĂ„ten rĂ€tt. Är det rocknroll Ă€r det snyggast om tempot omĂ€rkligt ökar en aning tycker jag. Börjar man pĂ„ 118 bpn kan man öka till 120. PĂ„ mina backtrax har jag nĂ€stan alltid gjort sĂ„. Och sĂ„ Ă€r mycket Ă€ldre klassiker gjorda ocksĂ„. RejĂ€la tempoĂ€ndringar alltsĂ„. Honky Tonk woman med stones Ă€r ett exempel.

Strunta i klicket, men var spiksÀkra pÄ tempot i början av varje lÄt. Teknikern borde kunna fadea bort klicket efter nÄgra takter.

Är ni inte alla vana med det blir det nog bara skit med klick i hela lĂ„ten.

Och att tempot Àndrar sig mÄste inte vara dÄligt, det kan tvÀrtom vara nödvÀndigt. Jag brukar ibland försöka tvinga mina medmusiker till tempoÀndringar, oftast ökning.

Hm, BPM heter det nog. bpn blir vÀl bruttonationalprodukten? Haha.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ja det dÀr Àr ju svÄrt vilket som passar bÀst! Har trummisen aldrig lirat efter klick sÄ Àr det nog dömt att ens försöka. MEN det Àr INTE svÄrt att lÀra sig lira efter klick. Om trummisen vill prova sÄ ge han/hon en veckas övande. Det gÄr fortare Àn vad man tror att fÄ in kÀnslan med klicket. Sen Àr det viktigt att göra ett bra klick.

Ett TICK tock tock tock som basshole skrev, Àr bara att glömma. Finns ju miljoner med knep att fÄ till ett bra klick. Det Àr ju ÀndÄ tycke och smak vad som passar en. Det Àr synd att min burk Àr död annars hade jag kunnat lÀgga upp ett klick som ett exempel. Men det gÀller att lÀgga klicket dÀr det inte spelas trummor.

Ett "TICK tock tock tock" hör man inte förrÀns man Àr utanför beatet. Om man ökar eller sackar. Och dÄ Àr man ju i det lÀget dÀr alla drar olika. Ett annat tips Àr att lÄta bara trummisen fÄ höra klicket.

Jag brukar lÀgga en inrÀkning med koklocka, 1...2...1.2.1234. Sen det som driver kan vara en galloperande shaker. ihop med det tvÄ congas som ligger mellan ett vanligt tvÄ/fyra!

PÄ sÄ sett sÄ Àr det som att lira trummor sittandes i en fÄtölj. Man bara glider med.

Postat

Jag tycker det brukar funka rĂ€tt schyst med en BRA lagd stödgitarr och stödsĂ„ng (slarva inte med dom hĂ€r tagningarna, dĂ„ blir allt kasst i a f) till ett klick som ligger pĂ„ tvĂ„an och fyran. DĂ„ tycker jag man fĂ„r rĂ€tt schyst svĂ€ng och förhoppningsvis blir det tajt ocksĂ„. 😛

Postat

ok, tack sÄ hemskt mkt för alla svar!

efter att ha funderat över era inlÀgg, och dessutom lÀst ekbark's lÀnk (tack!)

sÄ har jag bestÀmt mig för att iaf frÄga trummisen om han vill öva i nÄgra veckor med klick.

jag tror i slutÀndan att man har mest att vinna pÄ det. mÄnga av vÄra lÄtar Àr vÀldigt drivna

av fasta pulser, om det börjar svajja dÄ sÄ... tappar man liksom hela grejen kÀnner jag.

sÄ det Àr lika bra att fÄ honom att vÀnja sig vid att spela efter klick sÄ snart som möjligt.

Äterigen, tack alla!

Postat

Hej!

Nu kanske jag Àr sent ute, men detta kan ÀndÄ va kul!

pÄ vÄr myspace kan man lyssna pÄ de tvÄ första spÄren, som bÄda Àr inspelade till klick av en ovan (vad gÀller klick alltsÄ) trummis. Han sjÀlv hÀvdar att det blev ganska skumt, och om man lyssnar noga kan man ibland höra hur han jagar ikapp eller bromsar beatet. Efter truminspelningen Àr alla andra instrument inspelade separat.

Med hela projektet i ryggen kom jag fram till att det, i alla fall med detta band, Àr bÀst att spela in utan klick (och gÀrna med hela kompet samtidigt).

god hjul!

Postat

Ett tips Ă€r ni börjar spela med klick nĂ€r ni repar. Men bara trummisen (kanske git med i början) sĂ„ ni fĂ„r in det ordentligt. Sedan kommer ni kunna anvĂ€nda det utan problem i studion. Men testa i alla fall se hur det gĂ„r. Alltid vĂ€rt ett försök 🙂

Lycka till!

///

Postat (redigerat)

testa o spela in till sextondels-trioler-klick. spelade in med en trummis som sade att det underlĂ€ttar svĂ€ng!🙂

:edit beror givetvis ocksÄ pÄ tempot:p

Redigerat av johaan
Postat
Det kan ge en otrolig nerv! 🙂

och gÄ otroligt pÄ nerverna om allt brakar nÀr nÄn lirar fel gÄng pÄ gÄng

Postat
Det kan ge en otrolig nerv! :rolleyes:

Javisst. Spelar man ideligen fel kan man fundera pÄ om man valt rÀtt tillfÀlle att gÄ in i studion.

Postat (redigerat)
Det kan ge en otrolig nerv! 🙂

Javisst. Spelar man ideligen fel kan man fundera pÄ om man valt rÀtt tillfÀlle att gÄ in i studion.

rÀtt igen

http://www.recordingreview.com/blog/10-click-track-myths

sa förresten det som behöver sÀgas i Àmnet

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

Klicket Àr ju till för att avhjÀlpa i huvudsak 2 problem:

1. Om en musiker ska spela parallellt med en dator eller annan maskin som Ànnu inte har nÄgot annat ljud musikern kan spela till. Alternativt om man har för avsikt att klippa upp och göra 1, 2, 4 - 8 takters loopar av en musikers insats.

2. Om musikerna ska lÀgga sina stÀmmor separat, och trummisen Àr den första som lÀgger sin stÀmma, och lÄten innehÄller t.ex. ett 16 takter lÄngt parti dÀr trummisen inte spelar alls, men dÀremot gitarr och sÄng gör. DÄ mÄste de musiker, som ska lÀgga till sin insats senare, höra en referens sÄ att de inte slirar i osynk till hur trummisen kÀnde tempot under sin insats.

Om inget av de hÀr förhÄllandena Àr aktuella, sÄ ser jag ingen direkt fördel med klick. Snarare tvÀrtom.

Musiker som Àr ovana vid klick, kommer inte att spela med stake och ryggrad - oavsett dom lyckas hÄlla sig till klicket eller inte. Det blir ingen stake och ryggrad nÀr man spelar sitt instrument som om man gick pÄ lina och Àr nervös för att trampa lite off. Att spela efter klick Àr inte svÄrt; men att spela tajt efter klick som om man spelade fritt, det Àr svÄrt. Jag skulle hellre rekommendera att man ber första musikern lÀgga sin insats utan klick, och sen synkar man sequencern att följa hans flytande tempo. Det kan i stort sett alla inspelningsprogram av rang göra idag utan problem, och att göra sÄ gÄr oerhört mycket fortare Àn att be en trummis göra 25 fluktuerande omtagningar efter klick.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag kÀnner inte alls igen mig i att det skulle bli dÄligt pÄ nÄgot sÀtt bara för att man kör med klick.

Som andra har varit inne pÄ, sÄ Àr det ingen idé alls om man aldrig har gjort det tidigare, men annars ser jag bara fördelar.

Det Àr ju egentligen inte konstigare att följa klick, Àn att man följer andra musiker som spelar - och det blir inte sÀmre kÀnsla eller nÄgot, utan det gör i stÀllet att man kan kÀnna sig sÀkrare pÄ att det verkligen blir rÀtt tempo hela tiden. Det gÄr ocksÄ att hÀnga eller driva Àven om man kör med klick. Det Àr bara en vanesak.

Postat
Jag kÀnner inte alls igen mig i att det skulle bli dÄligt pÄ nÄgot sÀtt bara för att man kör med klick.

Som andra har varit inne pÄ, sÄ Àr det ingen idé alls om man aldrig har gjort det tidigare, men annars ser jag bara fördelar.

Det Àr ju egentligen inte konstigare att följa klick, Àn att man följer andra musiker som spelar - och det blir inte sÀmre kÀnsla eller nÄgot, utan det gör i stÀllet att man kan kÀnna sig sÀkrare pÄ att det verkligen blir rÀtt tempo hela tiden. Det gÄr ocksÄ att hÀnga eller driva Àven om man kör med klick. Det Àr bara en vanesak.

Ja, vill man ha ett statiskt tempo och alla Àr bekvÀma med clicktrack sÄ Àr det ju inga problem.

I övriga fall tycker jag verkligen det Àr motiverat att stÀlla sig frÄgan: Vad vinner vi pÄ att spela in med click?

Det finns t ex tempoförÀndringar som Àr svÄra att Äterskapa i ett clicktrack. Tro mig, jag har jobbat med sÄnt. Att lÀgga upp och justera ett komplext clicktrack kan bli ett slöseri pÄ bÄde tid och resurser.

Postat

Ja, vill man ha ett statiskt tempo och alla Àr bekvÀma med clicktrack sÄ Àr det ju inga problem.

I övriga fall tycker jag verkligen det Àr motiverat att stÀlla sig frÄgan: Vad vinner vi pÄ att spela in med click?

Det finns t ex tempoförÀndringar som Àr svÄra att Äterskapa i ett clicktrack. Tro mig, jag har jobbat med sÄnt. Att lÀgga upp och justera ett komplext clicktrack kan bli ett slöseri pÄ bÄde tid och resurser.

Det beror pÄ musiken förstÄs, men den mesta musik har ett fast tempo (om man rÀknar bort klassiskt). Om man dÀremot inte vill köra med ett fast tempo, sÄ Àr det, som du sÀger, ganska meningslöst med ett klicktrack eftersom det blir för svÄrt att fixa klicket dÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.