Jump to content
Annons

Mixning i lurar kontra monitorer!


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter oftast och mixar i mina lurar. Monitorerna använder jag mest som referenslyssning. Inte för att jag tycker de är sura men mer för att det känns tryggt i lurarna.

Men, vad är nackdelen med lurar. Jag har hört att folk tycker reverb är svårt att få till i lurar. Jag känner inte att det varit något problem. Det verbet jag ställer in i lurarna låter fint när jag lyssnar i andra sammanhang också. Däremot tycker jag att jag har svårt att höra huruvida min sång är sur eller inte. När jag lyssnar i lurarna sitter jag på höga hästar och tänker: -Ohhh, va fint jag sjunger! Tänk att det verkligen är jag som har sjungit in de här spåren. Ja, nu kommer jag nog bli känd och nästa sommar sitter jag och Brittan och sippar Pina Coladas på Maldiverna tillsammans med Puff Daddy och Obama!!! MEN, När jag sen lyssnar i datorhögtalarna på laptopen, ni vet det där skrikiga soundet som dödar alla mixar som någonsin gjorts, så låter sången hur j-a surt som helst. Klart inte Brittan vill pola med någon som sjunger så katter börja slåss och glasrutor spricker.

Varför är det så? Soundet i lurar är ju mycket närmare och tydligare än i monitorer eller högtalare där ljudet alltid färgas av rummet man befinner sig i. Lurarna borde ju ge det ärligaste ljudet, eller?

Så frågan lyder helt enkelt, Varför hör jag inte att jag sjunger surt när jag lyssnar i lurar men hör det när jag lyssnar i monitorer eller i datorhögtalarna på laptopen? Är jag helt störd eller? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag sitter oftast och mixar i mina lurar. Monitorerna använder jag mest som referenslyssning. Inte för att jag tycker de är sura men mer för att det känns tryggt i lurarna.

Men, vad är nackdelen med lurar. Jag har hört att folk tycker reverb är svårt att få till i lurar. Jag känner inte att det varit något problem. Det verbet jag ställer in i lurarna låter fint när jag lyssnar i andra sammanhang också. Däremot tycker jag att jag har svårt att höra huruvida min sång är sur eller inte. När jag lyssnar i lurarna sitter jag på höga hästar och tänker: -Ohhh, va fint jag sjunger! Tänk att det verkligen är jag som har sjungit in de här spåren. Ja, nu kommer jag nog bli känd och nästa sommar sitter jag och Brittan och sippar Pina Coladas på Maldiverna tillsammans med Puff Daddy och Obama!!! MEN, När jag sen lyssnar i datorhögtalarna på laptopen, ni vet det där skrikiga soundet som dödar alla mixar som någonsin gjorts, så låter sången hur j-a surt som helst. Klart inte Brittan vill pola med någon som sjunger så katter börja slåss och glasrutor spricker.

Varför är det så? Soundet i lurar är ju mycket närmare och tydligare än i monitorer eller högtalare där ljudet alltid färgas av rummet man befinner sig i. Lurarna borde ju ge det ärligaste ljudet, eller?

Så frågan lyder helt enkelt, Varför hör jag inte att jag sjunger surt när jag lyssnar i lurar men hör det när jag lyssnar i monitorer eller i datorhögtalarna på laptopen? Är jag helt störd eller? 🙁

Jag vet inte om det har med samma sak att göra, men när jag började med enmansband började jag köra lyssningen av bakgrunder, gura och sång i täta studiolurar. Då började jag sjunga bättre än förr. När jag hör mig själv genom en golvmonitor tycker jag alltid att den stämma som kommer ur monitorn är typ en 20-dels ton sur, för låg, precis som nåt fasfel eller pitchning. Med lurar sjunger jag mkt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så? Soundet i lurar är ju mycket närmare och tydligare än i monitorer eller högtalare där ljudet alltid färgas av rummet man befinner sig i. Lurarna borde ju ge det ärligaste ljudet, eller?

Så frågan lyder helt enkelt, Varför hör jag inte att jag sjunger surt när jag lyssnar i lurar men hör det när jag lyssnar i monitorer eller i datorhögtalarna på laptopen? Är jag helt störd eller? 🙁

Jag vet inte om det har med samma sak att göra, men när jag började med enmansband började jag köra lyssningen av bakgrunder, gura och sång i täta studiolurar. Då började jag sjunga bättre än förr. När jag hör mig själv genom en golvmonitor tycker jag alltid att den stämma som kommer ur monitorn är typ en 20-dels ton sur, för låg, precis som nåt fasfel eller pitchning. Med lurar sjunger jag mkt bättre.

Det är ju märkligt som sjutton. För det är ju precis tvärtom hur jag känner det. 😄 Kan det vara den gamle 'nu-har-jag-suttit-för-länge-i-studion-djävulen' som sätter proppar i öronen på oss? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurarna ger nog det "närmaste" ljudet i alla fall, men det "ärligaste" vete katten. Transienterna uppfattar man inte lika bra i lurar, Stereobilden blir en sisådär 25-30% överdriven, det är lätt att missa "hål i mitten" i stereobilden med lurar, man hör fasfel bättre, och lurar kan av fysiologiska skäl inte ge en rättvis bild av djupbasen.

Jag mixar hellre i lurar själv än på högtalare, men det är något jag fått lära mig, och lära mig för- och nackdelarna med .. och att ta hänsyn till det. Ljudbilden låter alltid "mindre" i lurar, man hör inte proportionerna lika bra. Ställer man in reverbet med högtalare, och lyssnar i lurar så tycker man det låter åt skogen "för stort", och ställer man det i lurarna så tycker man sig inte höra det i högtalarna. Det är lite som att mixa genom ett förstoringsglas; man hör små detaljer som man missar genom högtalare, men samtidigt ser man inte hela bilden i sin fulla storlek. Låter det "aningen spetsigt" i lurarna så kan man ge sig katten på att det låter "riktigt vasst" om man spelar upp det på ett stort högtalarsystem. Så, minsta lilla utstickande detalj som man hör i lurar bör man ta fram strykjärnet och plana ner.

Men om man sjunger surt, tonmässigt eller utrycksmässigt vekt, det ska ju gå fram klockrent nästan oavsett lyssning. Det låter ju himla märkligt att en uppmärksam lyssnare skulle missa det.

I tidiga tonåren när jag började spela in och lyssna tillbaka, så märkte jag att jag drabbades av en slags berusning. Jag lyssnade högt, lyssnade på mig själv och hur bra jag kunde sjunga/spela ... och lät mig själv svepas med ... lyssnade på det sättet jag Ville det skulle låta - man hörde det man ville höra och gottade sig åt det väldigt, utan att man märkte det. Det var mycket lättare att drunkna i sin egen sfär om man hade lurarna på, för det stänger ute allt annat. Sen när man spelade upp det för polarna, i någon sketen liten kassettbandspelare med ljudkvalitet motsvarande en klockradio .. då lät det gammal svettig kängurupung, då hörde man hur det egentligen lät när man lyssnade kritiskt (vilket jag inte gjort) och jag blev oerhört förvånad och skamsen själv.

Kan det vara något sånt du upplever kanske?

(bara en tanke)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par grundregler, med tanke på att det handlade om att sången blir sur:

* Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

* Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

* Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för höga toner)

* Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låga toner)

I övrigt tycker jag att det alltid är bäst att mixa i monitorer - men med ett par riktigt bra lurar, kan man komma väldigt nära det man är ute efter också. Lurar är i princip alltid att föredra framför billiga monitorer i samma prisklass, men de kan också vara bra som referens i vissa lägen. Fortfarande beror det på vilka lurar man har, förstås. Ett par Clas Ohlson-lurar för 50:- gör inga underverk... 😑

Slutna lurar är absolut att föredra när man spelar in sång, men om man ska mixa med lurar, så blir det lättare att få det bra med öppna lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar hellre i lurar själv än på högtalare, men det är något jag fått lära mig, och lära mig för- och nackdelarna med .. och att ta hänsyn till det. Ljudbilden låter alltid "mindre" i lurar, man hör inte proportionerna lika bra. Ställer man in reverbet med högtalare, och lyssnar i lurar så tycker man det låter åt skogen "för stort", och ställer man det i lurarna så tycker man sig inte höra det i högtalarna. Det är lite som att mixa genom ett förstoringsglas; man hör små detaljer som man missar genom högtalare, men samtidigt ser man inte hela bilden i sin fulla storlek.

Jag skulle likväl kunna formulera det som att det låter "mer" i lurar. Förklaringarna får väl utgöra sanning 😉 Reverb, panning, bas och detaljrikedom är väl de stora skillnaderna som man kan nyttja eller förlora sig i. Gällande t ex sång och andra frontljud som i högtalare ligger limmade perfekt i mix, men i lurarna uppfattas som outofmix och mitt i huvudet typ, så kan det hjälpa att addera ett stort rum på riktigt låg nivå för att få till det utan att lyssningen i högtalare kvaddas.

Som Claes är inne på så kan nog nivån på medhörningen ställa till det rejält för pitchen. Vet inte om det gäller generellt (?), då det ju är väldigt olika från person till person vad man föredrar vid inspelning.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

1 Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

2 Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

3 Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för höga toner)

4 Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låga toner)

Hur "sant" är det där egentligen? Jag har aldrig upplevt det så själv...

Och vad är det för skillnad på 1 och 4 (sångens volymförhållande)?

EDIT: OK, nu med en stark dos koffein i systemet ser jag åtminstone logiken i 1 och 2. Men 3 och 4 verkar lite mystiskt... never happened.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par grundregler, med tanke på att det handlade om att sången blir sur:

* Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

* Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

* Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för höga toner)

* Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låga toner)

I övrigt tycker jag att det alltid är bäst att mixa i monitorer - men med ett par riktigt bra lurar, kan man komma väldigt nära det man är ute efter också. Lurar är i princip alltid att föredra framför billiga monitorer i samma prisklass, men de kan också vara bra som referens i vissa lägen. Fortfarande beror det på vilka lurar man har, förstås. Ett par Clas Ohlson-lurar för 50:- gör inga underverk... 😉

Slutna lurar är absolut att föredra när man spelar in sång, men om man ska mixa med lurar, så blir det lättare att få det bra med öppna lurar.

Hej, tack för alla svar. Det har gett en del tankegångar och lösningar på problemen tror jag. Angående alt. 3 och 4 som någon var inne på här så tror jag att claes menar att om bakgrundsmusiken är för stark i volym så tenderar man att pitcha lite för högt. Eller? Och tvärtom då på fyran.

Jag har en annan tanke som kanske kan spela in också. Är det inte så att det är lättare att pitcha och sjunga rent till instrument som ligger lite högre i frekvensområdet och då lite svårare till exempelvis bas?

Opus99: Ja, det är nog mycket möjligt att det kan ligga nåt i det du säger. Att man i lurar helt enkelt blir lite för subjektiv i sin lyssning. Lite som du säger 'i sin egen lilla värld'.

Sen får man ju inte glömma att när man sitter där och mixar och lyssnar efter varje litet felsteg så är det oftast saker man inte kommer ihåg eller lägger märke till 3 veckor senare. Om jag hade haft disciplinen och tålamodet hade jag lämnat låten när den är i stort sett färdigmixad och gjort det sista vid ett senare tillfälle men jag kan helt enkelt inte vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

* Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

* Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för höga toner)

* Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låga toner)

Det där har jag aldrig känt av eller märkt, aldrig ens tänkt på ... ändå låter det som det mycket väl kan stämma. Skumt 😉

Jag skulle likväl kunna formulera det som att det låter "mer" i lurar. Förklaringarna får väl utgöra sanning 😆 Reverb, panning, bas och detaljrikedom är väl de stora skillnaderna som man kan nyttja eller förlora sig i. Gällande t ex sång och andra frontljud som i högtalare ligger limmade perfekt i mix, men i lurarna uppfattas som outofmix och mitt i huvudet typ, så kan det hjälpa att addera ett stort rum på riktigt låg nivå för att få till det utan att lyssningen i högtalare kvaddas.

Ja, beskrivningarna är svåra att få till. Det är helt klart två olika världar - lurar och högtalare - och förmodligen mår dom bäst av att komplettera varandra. Men att det skulle ha inverkan på hur man uppfattar det musikaliska utförandet, som Holmberg skriver om, det låter märkligt. Musik och ljudet av musik är två olika saker för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående alt. 3 och 4 som någon var inne på här så tror jag att claes menar att om bakgrundsmusiken är för stark i volym så tenderar man att pitcha lite för högt.

Jag förstår vad Claes menar — jag i min tur menar att det är ett lustigt fenomen som jag själv aldrig har upplevt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en annan tanke som kanske kan spela in också. Är det inte så att det är lättare att pitcha och sjunga rent till instrument som ligger lite högre i frekvensområdet och då lite svårare till exempelvis bas?

Det är absolut svårare att sjunga "rent" till en bas än tex en gura (i alla fall för mig och de jag spelat live med). Speciellt bas på låg volym/låg medhörning (i.e. både bastoner och låg volym), då är det (för mig i alla fall) helt random toner man får ur sig ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående alt. 3 och 4 som någon var inne på här så tror jag att claes menar att om bakgrundsmusiken är för stark i volym så tenderar man att pitcha lite för högt.

Jag förstår vad Claes menar — jag i min tur menar att det är ett lustigt fenomen som jag själv aldrig har upplevt.

Det är inte mina ord, utan sådant som jag har hört från olika håll. Jag har inte märkt av det själv heller, men har hört det från flera erfarna snubbar, så det måste ligga någonting i det. Är sångaren tillräckligt säker på intonationen, så är det nog inget man märker - men om man är lite osäker, så kan det säkert ha viss inverkan om det är ett sämre förhållande mellan medhörningen av sången och musiken som man sjunger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut slutna hörlurar när man spelar in.

Helst högtalare när man mixar och mastrar.

Sedan en annan sak; det har betydelse vilket instrument jag hör när jag ska sjunga in. Antag att jag ska sjunga tonen c. Om det är en gitarr jag hör (som spelar c) så sjunger jag ok, men om det är en bas som spelar tonen c samtidigt som jag i texten ska sjunga tonen c, så låter min röst mycket mörkare - jag gör ett mörkare c, ett c längre ned på klaviaturen helt enkelt, om ni så vill...

ÄVEN om det inte var min avsikt, så blir det så automatiskt. Därför hör jag helst gitarren högst i bakgrunden när jag ska sjunga in, om jag nu ska lägga sången efter gitarren - det går ju faktiskt att få in bägge samtidigt.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som spelar in är att när man lyssnar i lurar så krävs det bara 0,5 ms tidskillnad mellan höger och vänster kanal för att man ska uppleva full stereobredd.

Motsvarande siffra för högtalare är 1,5 ms.

Riktningsintrycken kan med andra ord bli lite missvisande i lurar och risken finns att man mixar för smalt, fast det är klart. Det kan ju också bli bra.

vet inte om nån annan redan skrivit detta, läste inte igenom alla svar innan jag skrev. isåfall kan ni ignorera mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

klantade mig lite med edit-verktyget :rolleyes:

Men tänkte iaf fylla i att breddskillnaden beror på att man inte får informationen från vänster kanal till höger öra om man lyssnar i lurar. Av naturliga orsaker.

Redigerat av mösken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...