Jump to content
Annons

Studio forum på Spotify!


joachime

Recommended Posts

Annons
  • Svar 366
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lägger till några vackra arrangemang:

Ill Buono, Ill Cativo Ill Brutto ( The good the bad the ugly ) - Ennio Morricone

Habanera - Bizet

Jalousie - trad.

Ennio Morricone ger mig alltid gåshud. Jäkligt häftiga tempodragningar i den låten om man börjar lyssna på dom. Generellt så jäkla välarrangerat och översjukt dynamiskt, för att inte nämna stereobilden. Kan inte annat än skaka på huvudet åt det här geniala låtskriveriet, snudd på att man vill lägga ner.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

La till två låtar:

1. Pantera - A hole in the sky. Black Sababth-cover. Dubbfest på gitarrer 😲 Kom precis på att jag inte gillar Panteras tusendubbade gitarrljud. Men RIP dimebaggen.

2. Sepultura - Territory. Igor Cavalera, vilken man. Lyssnade nyss på roots bloody roots - och jesus vilka mängder studioeffekter de kör på sången! Kom ihåg när den här kom och jag gick i högstadiet .. och sepultura gjorde samma sak som Nirvanas nevermind gjorde tio år tidigare, den svepte bort Guns n Roses, scorpions och annat över en natt. Nu försvann Nirvana och resten av semigrungen - alice in chains och soundgarden, från Hultsfreds gymnasium. Det var Sepultura och Pantera som gällde. Sen kom numetalen och sabbadet det ( Korn, Limp Bizkit, Coal Chamber, Def tones och så småningom de där hemska Linkin park .. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag verkligen uppskattar alla som lägger upp låtar på listan - det är guld att få höra allt möjligt kul som ni diggar!

Just nu diggar jag Herman´s Hermits. Vem la till dom?

EDIT: Lade till tre låtar från varsin ände av musikhistorien..

Beach boys - Good vibrations - För den där helikoptergitarren är det coolaste ljudet som någonsin gjorts. Jag kan inte göra annat än bita mig i underläppen och digga med huvet.

Beck - Round the bend - vid 2:55 när cellona legato-dyker får jag gåshud av tionde graden.

House of Pain - Jump around - Studsigaste låten som finns. Den där samplingen i slutet av varje beat är tydligen Prince som skriker. Hade en Cypress Hill-period som vilsen skejtare på nittiotalet, då var det sånt här som rullade.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

laxlaxlax skrev:

Just nu diggar jag Herman´s Hermits. Vem la till dom?

Jag lade till dom kull att det uppskattades. Herman's Hermits har tydligen aldrig varit speciellt creddiga. Själv tycker jag dom är grymt underskattade.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag dom är grymt underskattade.

Verkligen! Tack för påminnelsen.

Lade till två anti-autotunebrudar och stora förebilder:

M.I.A - Paper planes - ( kan man göra en mer catchig refräng? )

The concretes - You cant hurry love - ( kan man göra en mer catchig refräng? )

Förresten.. såg att någon la till Dead kennedys Too drunk to fuck, så jag kontrade med Nouvelle Vagues version. Den är rätt het.

Link to comment
Dela på andra sajter

La just till Ögon kännsliga för Grönt.

En fantastisk inspelning på många sätt men rent sångligt så är den inte i närheten av Barbros orginalinspelning.

Dock är låten i sig för mig den bästa som någonsin har gjorts i vårat land.

PS. La även till en mer innerlig version även om ingen skulle ge detta någon cred. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Försvinner det ständigt låtar i listan?

Det är möjligt. Då och då plockas låtar bort pga rättighetsinnehavarna inte kommer överens med Spotify.

Sedan är spellistan collaborative så vem som helst kan lägga till eller ta bort låtar.

Fyllde nyss på med tre låtar med chicagobandet Joan of Arc. Ett band som betydde mycket för mig i slutet av nittiotalet. De utgick från någon slags postrock/experimentell emocore men valde egna vägar. De tre första albumen har liknande angreppssätt. Men jag tappade intresset i och med albumet the Gap som var ett långt kollage. Återupptäckte dom i och med Spotify. Det verkar som att de gjort ett par hyffsade album såhär tio år efteråt.

Edit: Heaps of stavfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt lyssnat lite kort på Joan of Arc och då främst skivan som heter något med Mark Twain, men hade helt glömt av dom faktiskt. Fast nu ligger dom i en playlist jag har med massa skivor jag har tänkt kolla in.

Lade också till tre låtar jag med. Först Christmas (Baby Please Come Home) från Phil Spectors julskiva, och sen två av årets bästa låtar, Dreams-Come-True-Girl av Cass McCombs och You Do You av Bear In Heaven.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fyller på lite låtar med metal:

#1 Therion - to mega therion. Jävligt bra skiva, bombastiskt! Märkligt att det bandet inte blev större. Den här låten headbangade jag mig ofta igenom som femtonåring.

#2 Within temptation - Deceiver of fools. Blev förvånad hur ostiga de blivit, minns inte dom såhär, har kanske lyssnat på nån demoskiva från deras tidigare karriär. Den här låten är iallafall grym!

Tycker förresten det är synd att moonspells gamla skivor inte finns med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Fastnat för en sångstil... stötiga kaxiga & söndriga, distade killen. Nedan i variation, och i ett försök att vara sådan la jag till inte mindre än fem låtar:

MGMT - Time to pretend - kändes som att åka skatebord en varm sommarnatt och vara ung, disig och vild.

Some indulgence - Embassy - Första gången jag hörde sexiga stönet samplat i en låt. Tusen gånger senare känns det inte lika roligt.

Koka-Kola Veins - The tough alliance - dansgolv 2005. Det enda folk sa var hur störiga dom var live.

Run - Silverbullit - När den kom gillade jag att åka snabbt i en snabb bil. Synthslingan 02:06 ger mig alltid gåshud!

Stockholm - Euroboys - progg och jamrock möter samplingar från dom kallar oss mods. Rökigt!

Spännande sångstil.. tycker den är så jäkla töntig men samtidigt gillar jag den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Little Trouble Girl - Sonic Youth - lysande trummor och bas. Ingen bra bakfyllelåt - varning för mental snedhalka

Sign of the Wolf - Pentagram - grym gammal Doom! hårdrocksgenrens känsla för melodier har dalat sen pentagram

Stort skratt på ljudkvaliten på Beers and fags, förresten 😄 Snacka om rött på mätarna.. haha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...