Jump to content
Annons

Förstärkarsimulator!?


Fangus

Recommended Posts

Det sitter ju ett par studenter som jag har fattat det och skapar en ny Gitarr Plugg i Linköping.

Ska tydligen bli jävligt bra, har inte hört det själv, men bekanta känner dom som tillverkar.

Ska bli VÄLDIG intressant och se hur det går för dom =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

DieHard (oregistrerad)
Det sitter ju ett par studenter som jag har fattat det och skapar en ny Gitarr Plugg i Linköping.

Ska tydligen bli jävligt bra, har inte hört det själv, men bekanta känner dom som tillverkar.

Ska bli VÄLDIG intressant och se hur det går för dom =)

Låter intressant. Du får hålla oss uppdaterade. Men får väl hoppas den är värd när den kommer och under inga omständigheter blir nån förbannad Ilokskit. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar.

Nu får du utveckla dig. Hur känns snorsträngar? Och vad är "annat"?

Jag har upplevt en småjobbig latency i just Pod XT. Vet inte om det är det du menar med snorsträngar. De flesta verkar inte besväras eller ens märka av den dock.

Vox Tonelab tex. tycker jag däremot känns som att spela med en riktig stärkare.

Hur som helst är ju det enda som skiljer en separat modelleringsbox och en förstärkare med modellering att stärkaren sällan har kabinettmodellering. Så du borde ju upplevt att det känns som "snorsträngar" när du spelade med fenderstärkaren också isåfall ☺️

Höll jag på med ljudprogram som de flesta av er gör skulle jag ändå försöka hitta en liten rörstärkare att spela i och sen micka upp den med er bästa kondingmick.

Med nån av de allra minsta billigaste transistorstärkarna plus en billig rörpreamp tror jag man kan få bra gitarrljud. Men att gå enbart genom bordet och programmet tror jag inte kan bli helt bra.

Tror inte det kan bli bra eller vet? Tro räcker inte. Och sen är det fler än jag som bor i ganska så lyhörda lägenheter och det gör det hela mycket smidigare också använda nån ampsim. Och eftersom jag allt som oftast är kreativ senare på nätterna skulle inte det gå köra uppmickat mitt i natten. Skulle inte dröja länge innan störningsjouren ringde på min dörr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar.

Vox Tonelab tex. tycker jag däremot känns som att spela med en riktig stärkare.

Har hört mycket gott om Tonelab...har du några ljudexempel att bjuda på ???

Främst Metaldist då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar.

Vox Tonelab tex. tycker jag däremot känns som att spela med en riktig stärkare.

Har hört mycket gott om Tonelab...har du några ljudexempel att bjuda på ???

Främst Metaldist då...

Främst metal som vill ha Ampsimulator....

Är det för att vi tycker om hög volym på stärkaren? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det en annan sak jag inte heller står ut med, det är att ha stärkaren i ett annat rum och bara höra genom lurar, gitarren blir helt död om inte högtalaren får påverka strängarna. Hör man ljudet genom bra monitorer blir det lite bättre men långt ifrån lika bra som om man står bredvid förstärkaren.

Jo, om feedback är viktigt för en så måste man ju ha nån form av stärkare att spela mot. Det känns som feedbackdelen kommer bli nästa konkurransområde. Än så länge vet jag bara en plugg som inriktar sig på det, men det lär ju komma fler.

Hur som helst är det ju inget måste att enbart köra modelleringsboxarna in i bordet. Jag tror du skulle ändra uppfattning om dem om du fick testa i kombination med Atomic Reactor. Jag blev helfrälst när jag testade en Atomic i kombination med en Tonelab.

Har faktiskt lyckats få hyfsad feedback genom att ha en mick på (omedvetet) samtidigt som min simulering gått genom med lyssnings-högtalaren.

Till GN: Jag vet precis vad du hör men det micken/simuleringen hör är nåt annat o det är då man måste ändra sitt "sound".

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat tonelab och tycker den är riktigt bra. Effekterna är bra med. Den har fallit i pris med.

Den finns bara som Hårdvara, eller hur?

Ingen VST eller liknande? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den finns bara som Hårdvara, eller hur?

Ingen VST eller liknande? =)

Nä, den finns bara som hårdvara. Röret som sitter i är ganska vesentligt för ljudet i den. Många tror att det bara är en showoff, men har man jämfört med Korg AX3000G som i stort sett är en tonelab utan rördelen så förstår man skillnaden den gör.

Fast det är synd. Jag tycker det är så mycket smidigare att jobba med pluggar. Men hittills har jag inte stött på någon plugg som låter bättre än den.

Tonelabens svaga sida ligger på metalljud. Dedär feta moderna metalljuden är ganska svåra att få till i den. Då skulle jag hellre kika på Line6 om jag skulle köpa hårdvara för metal. ReValver låter ju onekligen grym till metal också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket utav det sköna ljudet i stora gitarr riggar kommer från slutstegs rören. Både när man distar och kör rent så sitter den mysigaste värmen just i slutsteget. Därför så brukar jag rulla ner lite på förstegets gain och istället driva just slutstegen hårdare. Funkar på de förstärkar-emulatorer som är värda namnet med.

Brukar föredra att spela in gitarrerna med dist och kanske lite kompressor Om jag kan så köra jag gärna disten genom försteget och har en kompressor på direkt efter försteget (dvs i effektloopen). Detta gör så att jag kan styra hur mycket dist jag vill ha genom att vrida på gitarrens volym ratt. Om man inte har tillräckligt tryck i gitarren så kan man använda en boost pedal mellan gitarr och försteg. Detta knep brukar fungera på bra emulatorer också.

Har du en parametrisk kompressor så kan du ofta få till ett skönt ljud genom att komprimera fram vissa frekvenser i ett redan bra grund ljud. Så jag rekommenderar att man ska leka med kompressorn lika mycket som sin EQ.

Några generella tips som kanske kan vara nyttiga.

Redigerat av Vem
Link to comment
Dela på andra sajter

Testat tonelab och tycker den är riktigt bra. Effekterna är bra med. Den har fallit i pris med.

Har lyssnat på lite samples på youtube, låter bra...

Hade ju tänkt att köpa en TC Electronic G-Major effekt processor, för att komplettera Podens brister...

Men kanske köper mig en Tonelab LE istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den finns bara som Hårdvara, eller hur?

Ingen VST eller liknande? =)

Nä, den finns bara som hårdvara. Röret som sitter i är ganska vesentligt för ljudet i den. Många tror att det bara är en showoff, men har man jämfört med Korg AX3000G som i stort sett är en tonelab utan rördelen så förstår man skillnaden den gör.

Fast det är synd. Jag tycker det är så mycket smidigare att jobba med pluggar. Men hittills har jag inte stött på någon plugg som låter bättre än den.

Tonelabens svaga sida ligger på metalljud. Dedär feta moderna metalljuden är ganska svåra att få till i den. Då skulle jag hellre kika på Line6 om jag skulle köpa hårdvara för metal. ReValver låter ju onekligen grym till metal också.

Med en enkel rörpreamp mellan gitarr och plug kanske alla föreslagna pluggar skulle lyfta?

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Jag kanske får en sån idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns också att man kan sampla förstärkare själv, och köra dom samplingarna med konvolutions-reverb, som SIR, samt med vocoders.

Då får man ett ljud som påminner väldigt mycket om den stärkare man samplade.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns också att man kan sampla förstärkare själv, och köra dom samplingarna med konvolutions-reverb, som SIR, samt med vocoders.

Då får man ett ljud som påminner väldigt mycket om den stärkare man samplade.

Hur 17 går det till? Tycker det verkar spooky, ja otäckt! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns också att man kan sampla förstärkare själv, och köra dom samplingarna med konvolutions-reverb, som SIR, samt med vocoders.

Då får man ett ljud som påminner väldigt mycket om den stärkare man samplade.

Hur 17 går det till? Tycker det verkar spooky, ja otäckt! 😮

Otäckt? 😄 nja, det bits inte så farligt

Går till på samma sätt som när man skapar impulsreverb. Man spelar in både signalen och responsen, sen filtrerar man ut signalen, och vips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en enkel rörpreamp mellan gitarr och plug kanske alla föreslagna pluggar skulle lyfta?

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Jag kanske får en sån idag!

Det är inte omöjligt att de skulle. Jag har aldrig testat den kombinationen.

Men jag tror det har stor betydelse var i kedjan röret sitter. I tonelab så ingår röret i slutstegssimuleringen vilket gör att den beter sig och reagerar mycket mer som en riktig rörstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast lite spooky är det att så och sjunga med samma rumsakustik som en toalett på andra sidan jorden 😄

I min studio finns det en vedspis (1930 års köksmodell med vattenvärmare) med kakel runt och ovanför. Det ger ett tungt och sobert ljud i bortre frekvensernas inre kretslopp. Bredvid spisen är det en gammal slasktratt med en bortkopplad vattenkran. Om nån spolar på nedervåningens dass får man då helt gratis ett fint äkta analogt ljudtillägg på sångpålägget, med en viss akustisk rör-reverb i röret. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga tider!

Ja, jag tänkte göra såhär, köpa en 6505 plus topp + en fet låda...

Som sagt, tänkte, jag ångrade mig rätt hårt inatt.

Funderar på att investera i en Litet USB-ljudkort + Laptop + ReValver MK III + Slutsteg (vart det rätt nu?) + En låda av kvalité.

Jag tror jag kommer få ut rätt bra ljud ur det hela, och om man nu plockar ett rörslutsteg (stärkare?) så

borde jag ju rent teoretiskt få rätt fett ljud, och inte bara ett ljud, utan hela härligheten!

Funkar det här i praktiken?

För det låter för bra för att vara sant! =)

Edit: La till lite grejjer som jag missade.

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu slog mig en tanke till, hur viktigt är in-signalen, innan t.ex. mickförstärkaren i ljudkortet.

Spelar den någon roll om man slänger på EQ, kompressor osv, eller blir det bara blankt och ljudet byggs

upp från grunden igen? Känns som det..

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som har något mer att tillägga?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej borde inte bli blankt ljud. Frågade själv bland första de första i tråden om det är någon som använder hårdvarupedaler tillsammans med ampsim och hur bra det fungerar men ingen som svarat på det heller. Verkar som ingen som använder sig av båda delarna eller inte läst tråden? 😆 Får googla och se om jag hittar något bra om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej borde inte bli blankt ljud. Frågade själv bland första de första i tråden om det är någon som använder hårdvarupedaler tillsammans med ampsim och hur bra det fungerar men ingen som svarat på det heller. Verkar som ingen som använder sig av båda delarna eller inte läst tråden? 😆 Får googla och se om jag hittar något bra om det.

Skulle vara nice om någon kunde svara på det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej borde inte bli blankt ljud. Frågade själv bland första de första i tråden om det är någon som använder hårdvarupedaler tillsammans med ampsim och hur bra det fungerar men ingen som svarat på det heller. Verkar som ingen som använder sig av båda delarna eller inte läst tråden? 😆 Får googla och se om jag hittar något bra om det.

Har visserligen inte använt det till någon plugg, men till tonelaben har jag gjort det både som pre och insert. Fungerar precis lika bra som vilken stärkare som helst. Borde inte vara någon skillnad med mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte göra såhär, köpa en 6505 plus topp + en fet låda

Har inte Bugera någon rörkombo som ska bygga på 6505:an? Jo, deras 6262. Det kan ju kanske vara värt att testa i alla fall? Det blir ju lite billigare än 6505 + låda, tror de går på lite över 5000:- här i Norge. Obs, jag har inte testat någon Bugera-förstärkare men några av deras modeller har fått helt okej kritik så det kan ju som sagt vara värt att pröva 🙂 .

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten är det någon som använder kombinationen av distpedaler, delay etc med ampsim? Funkar det bra eller?

Jag har använt Wah Wah pedal. Fungerar precis som den ska, att grundljudet sedan är sämre än stärkaren är ju inte pedalens fel 🙂

Kan tänka mig att distpedaler och delaypedaler och dylikt fungerar som de ska också. Så du kan säkert kombinera ett pedalbord med ampsimulering om det va det du tänkte på.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förresten är det någon som använder kombinationen av distpedaler, delay etc med ampsim? Funkar det bra eller?

Jag har använt Wah Wah pedal. Fungerar precis som den ska, att grundljudet sedan är sämre än stärkaren är ju inte pedalens fel 🙂

Kan tänka mig att distpedaler och delaypedaler och dylikt fungerar som de ska också. Så du kan säkert kombinera ett pedalbord med ampsimulering om det va det du tänkte på.

MVH

Anders

Ja har tänkt göra det med distpedal. Finns några riktigt bra som jag är sugen på så tack för ditt svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Minns också att man kan sampla förstärkare själv, och köra dom samplingarna med konvolutions-reverb, som SIR, samt med vocoders.

Då får man ett ljud som påminner väldigt mycket om den stärkare man samplade.

Man kan sampla en eq men inte en dist. För att faltning ska fungera krävs det ett linjärt system. Dist är precis just allt annat än linjärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...