Jump to content
Annons

Förstärkarsimulator!?


Fangus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

He, he, som sagt, jag är ABSOLUT INTE anti-topp + låda, jag blev liksom bara tilldelad (eller snarare tilldelade mig själv) rollen som kombons förespråkare :rolleyes:

Topp + 2 st 4x12 blir otroligt svårt att slå utseendemässigt, i alla fall om man jämför med en kombo som står på några uppochnervända ölbackar 🙂

När jag var i New York så var jag dock inne i en gitarraffär där de hade några febrigt snygga uppsättningar kombos+2x12:er.

Vi spelar mest i Norge och de flesta ställen här har inte lådor så då blir det till att ta med hela köret. Om vi spelar i Oslo och ska ta taxi hem sent på natten efter gigget så är det lättast med kombo, he, he. Om man spelar i andra städer så tar kombon mindre plats i bilen.

Om vi pratar volym så har det ju stor betydning om det är rör i förstärkaren eller inte. Tex så var det någon här på forumet (kommer inte ihåg vem det var, tyvärr) som sa att han hade spelat för runt 100 pers med en Tiny terror (+4x12:a) inställd på 7 watt och volymen på 50% utan att micka upp stärkaren. De kombos som du har spelat på (i prisklassen 1000-3000:-) har antagligen inte varit rörkombos (jag kan såklart ha fel). Våran trummis slår hårt men jag klarar mig fint med "bara" en 40 watts rörkombo (med en högtalare i) i replokalen. Jag tycker om att ha extra kabinett för att liksom få "mer ljud", inte nödvändigtvis högre. Nästan alla ställen här i Norge mickar upp förstärkaren så volymmässigt klarar man sig lugnt med en 20 rör-wattare.

Nejdå, men det beror ju på vad man själv vill och tycker är bäst. Jag tycker också att utseendet spelar en stor roll men jag hatar att släpa så.. Ska du ha förstärkaren till inspelning, gigging eller hemmaövning? Eller kanske alla 3? Ja, som sagt, nu har ju tråden kommit lite bort från huvudämnet 🙂

Jovars, den har vandrat iväg!

Men ändå.

Jaaa, du har ju såklart rätt i det du säger.

Har en Mesia Engineering 125W RörCombo här, den låter så inni h*lvte, och bra med,

Lennart Ekdal från tv4 har spelat på den :rolleyes:

och förövrigt är det min brors, dock så spelar han inte nått ^^

Kanske borde starta en ny tråd om det haha. ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...