Jump to content
Annons

Förstärkarsimulator!?


Fangus

Recommended Posts

Revalver blir det nog till att köpa en licens, när jag väl har testat och om det täcker mina behov såklart!

Kostar ju sina slantar må jag säga.

http://www.thomann.de/se/peavey_revalver_mkiii.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Att simulera förstärkare är ju som sagt inte något som vilken idiot som helst lyckas bra med,

Jaha så du menar att du tillhör den gruppen av idioter som kan det? 😄

Nja, det säger jag inte, Verkligheten är ju den att man är ganska så begränsad till det som verkligheten har att erbjuda...

Förstärkarsimulering är enligt mig en ganska omogen teknik..som utvecklas blir bättre för varje år...Revalver tycker jag kommer närmast verkligheten som jag har provat.., fast det låter ju iofs inte alls lika bra som en riktigt förstärkare..

Har man dock tillräckligt god kunskap i ljudteknik och mixning kan man nog komma hyffsat nära en riktigt stärkare,

men för oss andra 99,99% amatörer blir det nog svårt....och beror helt och hållet på vilket sound man är ute efter...Det är ju främst

distar som är svårt att få att låta bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

sitter och fifflar med diverse inspelningar och tanken slog mig att

man kanske borde och köpa på sig en rejäl stack, nått i stilen med

Peavey 5150 eller motsvarande och någon skysst låda.

Jag har inte riktigt råd känner jag bara, skulle vara kul och modifiera ett rum och ställa in

en stack där. Men just nu är inte det möjligt. Student...

Så därför så använder jag mig av förstärkarsimulatorer, har testat lite olika,

men får inte ut riktigt perfekt ljud ur dom, hur ska man gå tillväga?

Just nu sitter jag och använder Guitar Rig 3, har innan kört på Green Machine.

Ska man EQ innan det går in i t.ex. GR3 eller ska man ta det efter? eller inte alls?

Även pre-setsen kan ja tycker låter tråkigt och inte alls särskilt bra,

inte metaldisten åtminstonde, för rockbruk funkar det ju bra kan jag tycka!

Så frågan hamnar på,

hur får jag ut det mesta av programet/programen?

Vilket tycker DU är det bästa förstärkarsimulator-programmet?

Och hur ska man pressa bästa möjliga ljud ur det, från det att det går in en ren signal

från ljudkortet och genom högen av pluggar och liknande för att sedan krypa ut genom

monitorerna?

Gärna lite motivationer med 😄

någon som har ljudexempel på något som ni har spelat in?

använd en peavy 10 w förstärkare som du får med när du köper nån cortgura från börsen för 2000! BÄSTA LJUDET NÅGONSIN!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

använd en peavy 10 w förstärkare som du får med när du köper nån cortgura från börsen för 2000! BÄSTA LJUDET NÅGONSIN!

Med en 10 wattare blir det inte speciellt roligt ljud i mixen. Då är en ampsim att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag laddar hem demon nu!

60%

Sen blir det till att gå igenom allting grundligt! =)

Kanske borde starta en tråd om HUR man får bästa möjliga ljud ur just Förstärkarsimulatorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa, nu sitter jag och testar 6505 + ampen, äckligt vad bra det låter, jämförelse med GR 3 och Green Machine samt Amplitube Metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa, nu sitter jag och testar 6505 + ampen, äckligt vad bra det låter, jämförelse med GR 3 och Green Machine samt Amplitube Metal.

Släng gärna upp ett litet smakprov. Jag är intresserad av att höra hur den låter, utan att du processerar ljudet i efterhand helst! :rolleyes:

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa, nu sitter jag och testar 6505 + ampen, äckligt vad bra det låter, jämförelse med GR 3 och Green Machine samt Amplitube Metal.

Släng gärna upp ett litet smakprov. Jag är intresserad av att höra hur den låter, utan att du processerar ljudet i efterhand helst! 😲

MVH

Anders

Javisst, ska ske, när jag väl kommit underfund med hur man får in det som vst, eller demon kanske inte stödjer det?

då är det surt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar ganska lång tid att få till det ljud man söker i Revalver, främst för att det finns så många olika valmöjligheter.

Det som jag tycker låter mest imponerande är cabinet simuleringarna, dom använder impulsreverb till det...

Effekterna tycker jag kunde varit betydligt bättre, det är lite old-school stuk på dom tycker jag...

Men om man gillar det så funkar det utmärkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar ganska lång tid att få till det ljud man söker i Revalver, främst för att det finns så många olika valmöjligheter.

Det som jag tycker låter mest imponerande är cabinet simuleringarna, dom använder impulsreverb till det...

Effekterna tycker jag kunde varit betydligt bättre, det är lite old-school stuk på dom tycker jag...

Men om man gillar det så funkar det utmärkt..

Du verkar ju ha använt Revalver, vilken verition?

Och hur får man in det som vst i cubase?

Vet hur man gör, men jag hittar den inte i listerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tar ganska lång tid att få till det ljud man söker i Revalver, främst för att det finns så många olika valmöjligheter.

Det som jag tycker låter mest imponerande är cabinet simuleringarna, dom använder impulsreverb till det...

Effekterna tycker jag kunde varit betydligt bättre, det är lite old-school stuk på dom tycker jag...

Men om man gillar det så funkar det utmärkt..

Du verkar ju ha använt Revalver, vilken verition?

Och hur får man in det som vst i cubase?

Vet hur man gör, men jag hittar den inte i listerna!

Den ska dyka upp i listan. Vet nu inte vilken daw du använder man hade inga problem med cubase här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska dyka upp i listan. Vet nu inte vilken daw du använder man hade inga problem med cubase här.

Som Cubase användare så blir jag förvirrad!

Blir att lusläsa lite saker och ting!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tar ganska lång tid att få till det ljud man söker i Revalver, främst för att det finns så många olika valmöjligheter.

Det som jag tycker låter mest imponerande är cabinet simuleringarna, dom använder impulsreverb till det...

Effekterna tycker jag kunde varit betydligt bättre, det är lite old-school stuk på dom tycker jag...

Men om man gillar det så funkar det utmärkt..

Effekterna är i alla fall bättre än dem i en toneport kan jag säga. Inga man blir speciellt glad över. EQ:n gillar jag men i övrigt, nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ah, jag laddar hem demon nu!

60%

Sen blir det till att gå igenom allting grundligt! =)

Kanske borde starta en tråd om HUR man får bästa möjliga ljud ur just Förstärkarsimulatorer?

Varsågod och starta den tråden. Det är en tråd nog många kommer ha åsikter om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Sammanslagning av trådar "Förstärkarsimulator"

//Soundborn

Ja, startar nu en ny tråd om ämnet för att jag anser att man kan gå lite djupare.

Skriv gärna om era erfarenheter gällande arbete med Förstärkarsimulatorer,

(både som t.ex. VST plugg, POD och line 6,)

hur man får bäst ljud, är det verkligen värt att köpa en topp + låda för 20 papp och

kanske ändå inte få så pass mycket bättre ljud förhållandevis till arbetet?

Man måste ju dessutom ha lokaler, låter mycket mer och en hel del osmidigare med en fysisk förstärkare.

Vad tycker Du i ämnet, är det bara tycke och såkallad smak,

eller är det bara gamla rutiner när detta nya fenomen tittar upp på marknaden.

Jag ser gärna allas åsikter, och jag uppmuntrar verkligen även personer som är nya

inom inspelning, eller bara kanske spelar/jammar hemma med en förstärkarsimulator.

Och har Du några tips och knep?

Ska man behandla signalen innan man kör in den i ljudkortet,

några förbehandlingar i DAW´et kanske?

DI-box? Kompressorer? EQ?

Vad rekommenderas för mickar, spelar det ens någon roll?

Och inte bara gitarrsimuleringar utan även bas skulle vara trevligt att höra om med.

Jag tycker det är ett intressant och högaktuellt ämne.

Spruta på nu! 🙂

edit: skrev dit lite skit

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en liten Fender FM 15 DSP förtärkare, tanken var att ha den med på enmansbandsjobben i stället för Hot Rodden. Men nja, jag gillade aldrig ljudet, jag testade att ta det ur hörlursutgången som line. Så jag körde vidare på min 40 watts rörhotrod, mest för att jag älskar soundet i den. Men om man spelar på den lilla förstärkaren och lyssnar på ljudet ur högtalaren är det inte dumt alls.

Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar. Jag kan nog aldrig vänja mig med det, andra tycker det är hur bra som helst.

Jag provade en gång en mkt dyrare Fender The Twin med förstärkarsimuleringar, skulle tro att samma sitter i den lilla som jag nu hoppas få sälja. Metalljuden är riktigt tuggande och bra i den. De låter bra när nån annan spelar på dem, men känns konstiga i mina fingrar.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry796371

post-8284-1226874697.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till. När man spelar in kan man ha riktigt superlågt på och få samma tryck på inspelningen, man hör ingen skillnad efteråt. Jag gör lika när jag spelar enmansband, jag har så svag master på Hotrodden att den nästan inte låter alls på scenen. Gitarrpolarn frågade en gång om den var helt av, när han lutade sig in och försökte höra direktljudet. Sen tar jag ljudet via en Redbox med XLRuttag, den sitter på högtalarkabeln i förstärkaren. Live är det mkt bättre än att micka med en SM57, man slipper subbasljud som går fån PAt in i micken. Har använt Red Boxen i studion ibland med.

Så en liten fjuttstärkare med olika förstärkarsimuleringar i kanske kan vara ett alternativ till att få fram ljuden i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Så du startade tråden då. 🙂 Hur som helst, använder toneport och tycker enda bra sättet få bra egna presets i den(metal) är genom använda eq:n. Tycker det är mycket snålt med distpedaler i den. Den enda jag använder är tubescreamer. Den andra som bygger på .....stilje här....pro rat??? 🙂 suger och tycker aldrig fått till bra ljud med den. Och fuzzdistarna andvänder jag aldrig. Vill ha modernt metalljud och inget farbrorHendrixsound. Tycker inte effekterna i toneporten heller är speciellt roliga. Där tycker exempelvis amplitubemetal är bra mycket bättre på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar.

Nu får du utveckla dig. Hur känns snorsträngar? Och vad är "annat"?

Jag har upplevt en småjobbig latency i just Pod XT. Vet inte om det är det du menar med snorsträngar. De flesta verkar inte besväras eller ens märka av den dock.

Vox Tonelab tex. tycker jag däremot känns som att spela med en riktig stärkare.

Hur som helst är ju det enda som skiljer en separat modelleringsbox och en förstärkare med modellering att stärkaren sällan har kabinettmodellering. Så du borde ju upplevt att det känns som "snorsträngar" när du spelade med fenderstärkaren också isåfall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittade jag en av det gamla låtarna från min folkhögskoleperiod, typ, innan sommaren ;P

men, men, jag använde mig av green machine amp2 där jallefall. så jag slängde upp en av dom låtarna.

lyssna och njut.

Ågren Från Ånge_GreenMachine

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå snorsträngar. Jag tror helt enkelt att ljudet upplevs annorlunda i en simulator pga att man inte hör ljudet på samma sätt som med en gitarrförstärkare på hög volym en bit ifrån o därmed blir känslan annorlunda, eller? Höronen är svåra att simulera. 🙂

När det sen är dubbat o inspelat är det inte så lätt att höra skillnad....iaf på många jag hört. Men som sagt...distade ljud suger många gånger. POD lyckas ändå hyfsat. Har inte testat nåt annat av det ni säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå snorsträngar. Jag tror helt enkelt att ljudet upplevs annorlunda i en simulator pga att man inte hör ljudet på samma sätt som med en gitarrförstärkare på hög volym en bit ifrån o därmed blir känslan annorlunda, eller? Höronen är svåra att simulera. 🙂

När det sen är dubbat o inspelat är det inte så lätt att höra skillnad....iaf på många jag hört. Men som sagt...distade ljud suger många gånger. POD lyckas ändå hyfsat. Har inte testat nåt annat av det ni säger.

Jag tror skarpt på ReValver och ska köpa det så fort som möjligt, även Recabinet som högtalar-simulator.

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det nåt med anslaget när man spelar genom pod och annat, det känns som att spela på snorsträngar.

Nu får du utveckla dig. Hur känns snorsträngar? Och vad är "annat"?

Jag har upplevt en småjobbig latency i just Pod XT. Vet inte om det är det du menar med snorsträngar. De flesta verkar inte besväras eller ens märka av den dock.

Vox Tonelab tex. tycker jag däremot känns som att spela med en riktig stärkare.

Hur som helst är ju det enda som skiljer en separat modelleringsbox och en förstärkare med modellering att stärkaren sällan har kabinettmodellering. Så du borde ju upplevt att det känns som "snorsträngar" när du spelade med fenderstärkaren också isåfall ☺️

Det är nåt i anslaget som känns väldigt spooky, tycker jag inte får nån kontroll alls. Har provat POD med, samma sak. Och nu har jag testat inbyggda ljud i Tascamen, de skryter bra nog över de gittarljuden i reklamen. Jag tyckte det lät nåt helt förjäkligt genom hörlurarna i alla fall.

Sen är det en annan sak jag inte heller står ut med, det är att ha stärkaren i ett annat rum och bara höra genom lurar, gitarren blir helt död om inte högtalaren får påverka strängarna. Hör man ljudet genom bra monitorer blir det lite bättre men långt ifrån lika bra som om man står bredvid förstärkaren. Man behöver inte ha högt alls, bara lite grann, så är ljudet helt annat mot för om man kör genom ljudkort eller PODliknande aggregat. Jag tror att gitarr är känsligare än andra instrument, basriggar går säker mkt bättre att simulera. Höll jag på med ljudprogram som de flesta av er gör skulle jag ändå försöka hitta en liten rörstärkare att spela i och sen micka upp den med er bästa kondingmick.

Med nån av de allra minsta billigaste transistorstärkarna plus en billig rörpreamp tror jag man kan få bra gitarrljud. Men att gå enbart genom bordet och programmet tror jag inte kan bli helt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå snorsträngar. Jag tror helt enkelt att ljudet upplevs annorlunda i en simulator pga att man inte hör ljudet på samma sätt som med en gitarrförstärkare på hög volym en bit ifrån o därmed blir känslan annorlunda, eller? Höronen är svåra att simulera. ☺️

När det sen är dubbat o inspelat är det inte så lätt att höra skillnad....iaf på många jag hört. Men som sagt...distade ljud suger många gånger. POD lyckas ändå hyfsat. Har inte testat nåt annat av det ni säger.

Så kan det vara, men jag spelar inte högt, avskyr det. Ljudet blir bättre när man står bredvid förstärkaren även om man spelar skitlågt. Den 40 w Fender Hot Rod jag har har blivit framröstad till världens bästa gitarrförstärkare i Guitar Player, så den är nog svår att simulera. Brukar ha mastern på två ungefär när jag spelar med bandet. Och inget genom monitor, bara redboxline till PAt.

Tycker föresten när jag tänker på det, att ljudet blir sämre om man spelar högt. Då påverkas strängarna för mycket av högtalarvibrationerna så att man får sämre kontroll över sustain osv. Typ 5 eller 10 watt är nog lagom. En tolva tycker jag även är bättre än två, eller fyra. Har man fyra tolvor i en låda och spelar lite halvlågt så där, då står var högtalare för sig nästan helt stilla, en ensam tolva får jobba på lite, då kommer den bättre till sin rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll jag på med ljudprogram som de flesta av er gör skulle jag ändå försöka hitta en liten rörstärkare att spela i och sen micka upp den med er bästa kondingmick.

Så du menar att jag ska använda min feta rörstärkare a´la Mesia Engineering? ☺️

Och micka upp med min bästa mick, en JJLabs OH mick för 70 kr 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det en annan sak jag inte heller står ut med, det är att ha stärkaren i ett annat rum och bara höra genom lurar, gitarren blir helt död om inte högtalaren får påverka strängarna. Hör man ljudet genom bra monitorer blir det lite bättre men långt ifrån lika bra som om man står bredvid förstärkaren.

Jo, om feedback är viktigt för en så måste man ju ha nån form av stärkare att spela mot. Det känns som feedbackdelen kommer bli nästa konkurransområde. Än så länge vet jag bara en plugg som inriktar sig på det, men det lär ju komma fler.

Hur som helst är det ju inget måste att enbart köra modelleringsboxarna in i bordet. Jag tror du skulle ändra uppfattning om dem om du fick testa i kombination med Atomic Reactor. Jag blev helfrälst när jag testade en Atomic i kombination med en Tonelab.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...