Jump to content
Annons

MagicX eller Wavelab Lite/Essentials?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänkte överföra barndomssynder i form av kassetter till CD. Såg en annons i tidningen Studio om ett program från MagicX. Det stod att det tog bort brus, brum etc. och var världens mest sålda! Vet ni vilket jag menar? Det kostar bara 400;-.

Nu undrar jag över Wavelab Lite. Detta ingår om man köper externa ljudkortet E-mu 1616. Wavelab Essentials har jag läst lite om, det är en nedbantad version av Wavelab 5. Wavelab Essentials har eq, compressor, utökning av stereobredd m.m. Men kan det ta bort brus och brum??

Vilken är skillnaden mellan Wavelab Lite och Wavelab Essentials?

Annars verkar ju SoundForge sköta den saken väl, men då pratar vi 7000;-.....

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Kanske inte är nå'n som känner till hyllbelastaren MagicX (för visst heter väl programmet så...???).

Kanske inte är nå't att ha?!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har varit mer noggrann nu och kollat det rätta namnet: "audio cleaning Lab 2005 deluxe" heter programmet. Riktpris: 399:-. Tillverkare: MAGiX (marknadsledande inom programvaror för foto, video och musik).

Någon med erfarenhet av detta program, som lär ta bort brus, brum, hack och knaster.

Kan det jämföras med Wavelab 5, Wavelab Essentials eller Wavelab Lite? Eller jobba dessa program enbart med commpr, eq, stereobreddning och dylika effekter för mastringen? Eller tar även Wavelab Lite bort brus, brum, hack och knaster?

:nära nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte programmen i sig som tar bort brus. Det mesta skojiga sakerna man kan göra med en ljudredigerare kommer utifrån, i form av plugins. Wavelab kan hantera ruskigt många olika plugins, däribland brusreducerare och annat användbart.

Edit: Hmm... fast det är klart, om det enda du ska göra är att rippa kassetter, kanske det där "audio cleaning" kan vara nåt. Aldrig hört talas om det iaf. Men Wavelab ska man ha ändå, där kan man göra allt och mycket till! 😉

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Brynolf! Jag har kollat vidare nu, och visst lär det vara programmet i sig som tar bort brus och knaster m.m. Det där "Audio Cleaning Lab 2005 deluxe" är f.ö. Europas mest sålda program för musikrestaurering. Finns på hyllor hos OnOff, SIBA, Computer City m.m. Är väl skillnad med Wavelab, som jobbar med plug ins.

Undrar nu bara om nån testat Audio Cleaning Lab och vet vad det går för. Wavelab Lite bundlas med det ljudkort jag skall köpa. Tyvärr kommer det inte in förrän i juni, enligt senaste beskedet nu. Utan ljudkort inkl program kan jag inte göra så mycket härvid i dagsläget.

Jaså, heter det "rippa" kassetter. Varför då?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Audio cleaning lab kan mycket väl tänkas attackera brus helt själv, ja, men Wavelab gör det i varje fall inte. Att programmet finns på OnOff är visserligen inte en garant för att det är bra, men billigt var det ju iaf.

Har du kollat alla affärer efter ljudkortet? Det kan måhända gå att få tag i från Tyschkland?

"Rippa"... tja, det heter ju iaf det när man kopierar över CD till dator, så varför skulle det inte kunna kallas så även för vinyler och kassetter?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Visste inte att det fanns ett ord som "rippa" överhuvudtaget! Kommer det av engelskans "rip"? Att det är rena våldtäkten att föra över musik från cd till dator, att sno liksom, tänker högt...

Skall kolla in Tyskland! Tack för tipset!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej har provat magix music cleaning 3.0. minns inte riktigt hur det var men har för mig att det var ok. ganska lätt använt.

det finns 3 lägen. import, cleaning och export.

i cleaning läget

kan du trycka in knappar för:

Declicker, Decracker, Denoiser och dehisser som även kan justeras separat.

sedan kan man mastra då finns det knappar för:

stereo fx

Brilliance/eq

multi max

direct x (då kan du använda alla direct x pluggar du har i tex cubase)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog inte rynka på näsan åt produkterna från Magix bara för att de värmer hyllorna hos Åhlens. Magix har ett brett utbud av program inom både bild och ljud, allt från enkla "nybörjarprogram" till professionella produkter. Många av de enklare programmen är nerbantade versioner av de proffsiga med många avancerade funktioner och möjligheter. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att jag är ute och cyklar, och har tyvärr inte hittat någon info om detta när jag kollade lite snabbt på Steinbergs hemsida.

Men jag tror inte att du kan köra plugins i Wavelab Lite?

Om någon vet bättre så rätta mig gärna, men det kan vara värt att kolla upp om du köper ett ljudkort just för att du vill ha med programmen...

Wavelab Essentials klarar detta i varje fall enligt hemsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...