Jump to content
Annons

Förstärkarsimulator!?


Fangus

Recommended Posts

Jag tror att en bra preamp är viktig för att få ett bra ljud in i datorn när man kör mjukvaru-förstärkare. Har man inget bra ljudkort som har anpassad högimpendans-ingång för instrument så är ju en preamp (t.ex art tube) en viktig investering.

Har testat en del förstärkarpluggar men aldrig blivit riktigt nöjd. Dock har jag flera gånger använt min tonelab direkt in i datorn och tycker att den ger ett bra grundljud. Försöker dock låta bli reverb och delay för att sedan lägga det i mix istället. Vox ToneLab är en bra pryl =) Att micka en förstärkare är dock alltid roligare, och bättre, ljudmässigt iaf, men kanske inte alltid så enkelt. Jag har hittat en väldigt bra lösning när det gäller digitala effekter & grejjer kombinerat med en vettig förstärkare. Atomic Reactor heter den förstärkaren jag använder och den är special-anpassad för just Vox ToneLab och liknande prylar. Det är ett 18W rörslutsteg och 12" eminence-högtalare i en praktisk combo. En grej som är väldigt bra är att du kan både micka upp den och samtidigt skicka "line"-signalen till inspelning. Och vill man ha helt rent ljud för re-amping så kan man ju köpa en box för det också. =)

.. ett hett tips, Atomic Amps alltså =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

DieHard (oregistrerad)
Förresten är det någon som använder kombinationen av distpedaler, delay etc med ampsim? Funkar det bra eller?

Jag brukar ha dist och kompressor, ibland w-w före min minipod. Låter utmärkt. Har hant att jag har släng in en Zoom efter oxå. Man måste prova allt.

Vad är w-w? ☺️ Blir till investera i en bra distpedal snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns också att man kan sampla förstärkare själv, och köra dom samplingarna med konvolutions-reverb, som SIR, samt med vocoders.

Då får man ett ljud som påminner väldigt mycket om den stärkare man samplade.

Man kan sampla en eq men inte en dist. För att faltning ska fungera krävs det ett linjärt system. Dist är precis just allt annat än linjärt.

Hm .. det kan kanske stämma. 😛 Jag har några högtalare samplade, men dom är nästan alla rena. Typ 2 st har dist och det funkar faktiskt även om det långt ifrån blir världens bästa dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Kollade runt men verkar inte vara någon i Sverige som säljer den. Det här är ett stort problem. Allt för mycket som inte säljs här. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Kollade runt men verkar inte vara någon i Sverige som säljer den. Det här är ett stort problem. Allt för mycket som inte säljs här. 😏

Kanske dags att bli återförsäljare då!

Tjäna storkovan på att sälja prylar som ingen annan tar in 😮

vilken idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Kollade runt men verkar inte vara någon i Sverige som säljer den. Det här är ett stort problem. Allt för mycket som inte säljs här. 😏

Kanske dags att bli återförsäljare då!

Tjäna storkovan på att sälja prylar som ingen annan tar in 🙂

vilken idé!

Ja man knappast bli sämre än Luthman i alla fall. 😮 Så går det när det är monopol i det här landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Kollade runt men verkar inte vara någon i Sverige som säljer den. Det här är ett stort problem. Allt för mycket som inte säljs här. 😳

Kanske dags att bli återförsäljare då!

Tjäna storkovan på att sälja prylar som ingen annan tar in 😉

vilken idé!

Ja man knappast bli sämre än Luthman i alla fall. 😆 Så går det när det är monopol i det här landet.

Glömmer du inte bort Fittpatrik nu? ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte göra såhär, köpa en 6505 plus topp + en fet låda

Har inte Bugera någon rörkombo som ska bygga på 6505:an? Jo, deras 6262. Det kan ju kanske vara värt att testa i alla fall? Det blir ju lite billigare än 6505 + låda, tror de går på lite över 5000:- här i Norge. Obs, jag har inte testat någon Bugera-förstärkare men några av deras modeller har fått helt okej kritik så det kan ju som sagt vara värt att pröva 😳 .

Jag har en sådan här 6262 och en låda med v30 element, fast de är åxå kopior 😆 Men de låter bra mycket bättre hela riggen en vad prislappen säger.

Var bara de jag ville säga, finns många Bugera hatare men inte många bland dem som införskaffat dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte göra såhär, köpa en 6505 plus topp + en fet låda

Har inte Bugera någon rörkombo som ska bygga på 6505:an? Jo, deras 6262. Det kan ju kanske vara värt att testa i alla fall? Det blir ju lite billigare än 6505 + låda, tror de går på lite över 5000:- här i Norge. Obs, jag har inte testat någon Bugera-förstärkare men några av deras modeller har fått helt okej kritik så det kan ju som sagt vara värt att pröva 😉 .

Jag har en sådan här 6262 och en låda med v30 element, fast de är åxå kopior 🙂 Men de låter bra mycket bättre hela riggen en vad prislappen säger.

Var bara de jag ville säga, finns många Bugera hatare men inte många bland dem som införskaffat dessa.

Tänkte köpa en Bugera 6262 alldeles snart, så fort jag sålt min kära moped-samling.

Vilken låda passar bra till 6262an?

Funderar på att antingen köpa en 4x 12" Harly Benton från thomann.de

eller 4x 12" Bugera låda.

Någon som har nått informativt att dela med sig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag laddar hem demon nu!

60%

Sen blir det till att gå igenom allting grundligt! =)

Kanske borde starta en tråd om HUR man får bästa möjliga ljud ur just Förstärkarsimulatorer?

Varsågod och starta den tråden. Det är en tråd nog många kommer ha åsikter om.

Och du hade en smula rätt där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skulle man inte bara kunna använda en distpedal, lajna in, genom t.ex. ljudkortets pre-amp, och sedan bara lägga på en låd-emulering?

Borde väl gå om det är en tillräckligt bra distpedal för det. Den här pedalen är av högintresse för mig:

Den lät rätt bra må jag säga!

Men skulle vara kul att höra en i ett sammanhang.

Kollade runt men verkar inte vara någon i Sverige som säljer den. Det här är ett stort problem. Allt för mycket som inte säljs här. 😄

Kanske dags att bli återförsäljare då!

Tjäna storkovan på att sälja prylar som ingen annan tar in 😉

vilken idé!

Ja man knappast bli sämre än Luthman i alla fall. 😏 Så går det när det är monopol i det här landet.

Glömmer du inte bort Fittpatrik nu? ;P

Ahh just det ja glömde den med ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda SIR eller Kefir eller boogex tillsammans med en gitarr är fullt möjligt. Det som krävs är att man har några fina impulser och en preamp. Många gör så, åtminstone med poden eftersom deras lådor inte är speciellt imponerande. I poden gör man så att man avaktiverar cabsimulering och spelar in det där otäcka skitljudet. Sedan lägger man på KeFir på spåret, väljer en bra impuls (Guitarhacks impulser är riktigt bra).

Värt att notera är att den här metoden fungerar lika bra tillsammans med en rörförstärkare. Man måste möjligen bygga ett motsånd som motsvarar lådan så att rören inte sprängs. Men det måste väl vara värt besväret när man kan spela in på natten och det är ingen som gnäller över hur förbannat högt det är?

Nästa poäng går också till impulser för deras pålitlighet. Du får alltid samma sound! När du väl har lyckats hitta lådans sweet spot med din trogna sm57 efter att vinklat och testat olika positioner hela dagen. Du går och lägger dig, drömmer våta drömmar om hur bra det kommer låta när du spelar in. Dagen därpå så märker du att det inte alls låter som det gjorde igår. Micken har flyttat på sig! Katten har råkat nudda mickstället så micken har flyttat sig.

Katten fick en plågsam död.

Ja ni förstår poängen. Sånt där slipper man, visst det kanske är någon liten detalj som gör att impulsen inte låter riktigt som den uppmickade versionen. Men frågan är om det är värt besväret? Helst om man bara har en låda och måste flytta den mellan bandlokalen och hemmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Plankis, tack för tipset om Guitarhacksimpulserna. ☺️ Gillar de bäst av alla jag har testat. Kommer köra dem hädanefter istället för min toneports plastiga cabs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken låda passar bra till 6262an?

Det vet jag inte, men varför inte testa kombon 😉 ? Om du sen skulle känna att du vill ha mer högtalare så kan du ju bara köpa en till 4x12:a eller 2x12:a och koppla till kombon?

Jag är grymt anti combos, jag vill ha en topp och en låda ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Plankis, tack för tipset om Guitarhacksimpulserna. 😆 Gillar de bäst av alla jag har testat. Kommer köra dem hädanefter istället för min toneports plastiga cabs.

Kan även varmt rekommendera Brohymns impulser. De finns på http://www.guitarampmodeling.com/

Det är nog generellt mina favoriter än så länge.

Tackar ska kolla upp dem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt anti combos, jag vill ha en topp och en låda😉

Får man fråga varför? Jag menar inte att fråga på ett negativt sett, jag bara undrar 😉

För jag bara är det 😆

Nä, men har haft dåliga erfarenheter av det,

och jag gillar när man har en topp separat.

Dels för att det är lättare att ta med till spelningar

och dels för att man inte ska behöva lämna in båda delar om något krashar.

Dessutom så har jag hört, motbevisa mig gärna, att combos låter sämre?

och man får ju inte välja låda själv =)

Ge mig lite feedback på vad som är bra med Combos så kanske jag vill ha en sån 😉

MEN, det är ju så mäktigt med en fet 4x 12" och en topp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag antar utmaningen 😉

(Obs, jag är absolut inte mot topp + låda om det nu verkar så).

Dels för att det är lättare att ta med till spelningar

Hm, är det inte lättare att ta med en kombo än topp + låda?

och dels för att man inte ska behöva lämna in båda delar om något krashar.

Sant, men oftast är det väl toppen som krånglar och om man måste man lämna in den så sitter man där med en låda utan ljud.

Dessutom så har jag hört, motbevisa mig gärna, att combos låter sämre?

En kombo är ju en topp med inbyggd låda.

och man får ju inte välja låda själv =)

Jodå, så länge du köper en förstärkare där du kan koppla in en extern låda. I replokalen så kör jag en Marshall JCM 2000 (TSL 602) där jag ibland kopplar ur de interna högtalarna och istället kopplar in 2 st 4x12:or och ibland kör jag med de interna högtalarna och kopplar bara till en 4x12:a. På gig så räcker det oftast at ta med bara kombon. Hemma har jag en Marshall DSL 401 som jag oftast kör bara som den är, men ibland kopplar jag den till en 1x12:a. Jag har även en Tiny Terror som jag kan köra genom Marshall-lådan (som sitter i kombon) om jag vill. Många valmöjligheter med andra ord 😉

MEN, det är ju så mäktigt med en fet 4x 12" och en topp

Utseendemässigt är jag (oftast) helt enig, det är otroligt snyggt med rätt topp på rätt låda 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är coolare med 2x412 och topp än med en combo live!

Fråga mig som spelade sampler igenom en Marshall topp och två 412or.

Skulle sett jönsigt ut med en combo :rolleyes:

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt anti combos, jag vill ha en topp och en låda :rolleyes:

Startade du inte tråden om...simmar 😉?

Jodå, till hemmastudion. Men nu råkade jag smyga in på ämnet av att ha nått i repan/spela live med.

Och kom fram till att jag inte orkare köpa laptop, ljudkort, preamp, Revalver MK III, slutsteg och en låda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels för att det är lättare att ta med till spelningar

Hm, är det inte lättare att ta med en kombo än topp + låda?

Där var jag otydlig måste jag erkänna.

Det jag menade var att man inte måste ta med sig både topp och låda. (ibland)

För större spelningar, nästan alla som jag lirar i, har redan lådor på plats, och då blir det därför smidigare! :rolleyes:

Dessutom så har jag hört, motbevisa mig gärna, att combos låter sämre?

En kombo är ju en topp med inbyggd låda.

Där var ytterligare ett fel av mig, skulle lägga till en sak till,

T.ex. 5150 combon ska tydligen låta som en låda med skräp i.

Och jag har mycket dåliga erfarenheter av combos, tror dom ligger i prisklasserna 1000 - 3000, så det förklarar ju allt.

Och, just nu så har jag ändrat uppfattning när jag lugnat ned mig och tänkt efter, istället för att gå på

dumma idéer om hur det HAR varit i mina skitreplokaler!

Men! Nått som du knappast kan förneka är att man får ut mer volym ur en topp + låda, (om man inte lägga till lådor?),

samt att det är på en MYCKET behagligare höjd när man rattar, eller hur?

För något som jag INTE har förkärlek till är combos uppsatta på diverse stolar!

😉

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, som sagt, jag är ABSOLUT INTE anti-topp + låda, jag blev liksom bara tilldelad (eller snarare tilldelade mig själv) rollen som kombons förespråkare ☺️

Topp + 2 st 4x12 blir otroligt svårt att slå utseendemässigt, i alla fall om man jämför med en kombo som står på några uppochnervända ölbackar 😄

När jag var i New York så var jag dock inne i en gitarraffär där de hade några febrigt snygga uppsättningar kombos+2x12:er.

Vi spelar mest i Norge och de flesta ställen här har inte lådor så då blir det till att ta med hela köret. Om vi spelar i Oslo och ska ta taxi hem sent på natten efter gigget så är det lättast med kombo, he, he. Om man spelar i andra städer så tar kombon mindre plats i bilen.

Om vi pratar volym så har det ju stor betydning om det är rör i förstärkaren eller inte. Tex så var det någon här på forumet (kommer inte ihåg vem det var, tyvärr) som sa att han hade spelat för runt 100 pers med en Tiny terror (+4x12:a) inställd på 7 watt och volymen på 50% utan att micka upp stärkaren. De kombos som du har spelat på (i prisklassen 1000-3000:-) har antagligen inte varit rörkombos (jag kan såklart ha fel). Våran trummis slår hårt men jag klarar mig fint med "bara" en 40 watts rörkombo (med en högtalare i) i replokalen. Jag tycker om att ha extra kabinett för att liksom få "mer ljud", inte nödvändigtvis högre. Nästan alla ställen här i Norge mickar upp förstärkaren så volymmässigt klarar man sig lugnt med en 20 rör-wattare.

Nejdå, men det beror ju på vad man själv vill och tycker är bäst. Jag tycker också att utseendet spelar en stor roll men jag hatar att släpa så.. Ska du ha förstärkaren till inspelning, gigging eller hemmaövning? Eller kanske alla 3? Ja, som sagt, nu har ju tråden kommit lite bort från huvudämnet 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar det som låter bra.

Må vara 412, Combo eller distbox rätt in i bordet eller ampsims.

Fast live så är formen viktig ☺️

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...