Jump to content
Annons

Förstärkarsimulator!?


Fangus

Recommended Posts

Hejsan,

sitter och fifflar med diverse inspelningar och tanken slog mig att

man kanske borde och köpa på sig en rejäl stack, nått i stilen med

Peavey 5150 eller motsvarande och någon skysst låda.

Jag har inte riktigt råd känner jag bara, skulle vara kul och modifiera ett rum och ställa in

en stack där. Men just nu är inte det möjligt. Student...

Så därför så använder jag mig av förstärkarsimulatorer, har testat lite olika,

men får inte ut riktigt perfekt ljud ur dom, hur ska man gå tillväga?

Just nu sitter jag och använder Guitar Rig 3, har innan kört på Green Machine.

Ska man EQ innan det går in i t.ex. GR3 eller ska man ta det efter? eller inte alls?

Även pre-setsen kan ja tycker låter tråkigt och inte alls särskilt bra,

inte metaldisten åtminstonde, för rockbruk funkar det ju bra kan jag tycka!

Så frågan hamnar på,

hur får jag ut det mesta av programet/programen?

Vilket tycker DU är det bästa förstärkarsimulator-programmet?

Och hur ska man pressa bästa möjliga ljud ur det, från det att det går in en ren signal

från ljudkortet och genom högen av pluggar och liknande för att sedan krypa ut genom

monitorerna?

Gärna lite motivationer med :rolleyes:

någon som har ljudexempel på något som ni har spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hejsan,

sitter och fifflar med diverse inspelningar och tanken slog mig att

man kanske borde och köpa på sig en rejäl stack, nått i stilen med

Peavey 5150 eller motsvarande och någon skysst låda.

Jag har inte riktigt råd känner jag bara, skulle vara kul och modifiera ett rum och ställa in

en stack där. Men just nu är inte det möjligt. Student...

Så därför så använder jag mig av förstärkarsimulatorer, har testat lite olika,

men får inte ut riktigt perfekt ljud ur dom, hur ska man gå tillväga?

Just nu sitter jag och använder Guitar Rig 3, har innan kört på Green Machine.

Ska man EQ innan det går in i t.ex. GR3 eller ska man ta det efter? eller inte alls?

Även pre-setsen kan ja tycker låter tråkigt och inte alls särskilt bra,

inte metaldisten åtminstonde, för rockbruk funkar det ju bra kan jag tycka!

Så frågan hamnar på,

hur får jag ut det mesta av programet/programen?

Vilket tycker DU är det bästa förstärkarsimulator-programmet?

Och hur ska man pressa bästa möjliga ljud ur det, från det att det går in en ren signal

från ljudkortet och genom högen av pluggar och liknande för att sedan krypa ut genom

monitorerna?

Gärna lite motivationer med :rolleyes:

någon som har ljudexempel på något som ni har spelat in?

Använder inte simulatorer utan kör med riktig stärkare, det gillar jag bäst.

Men jag har testat flera och äger Amplitude2

Den som jag gillar bäst av de jag testat är Revalver mkIII.

Den är den första som känns riktig tycker jag.

Men nu äger du ju redan GR3. Vad du kan testa är att stänga av cabinettsimuleringen och prova en av de alla cabimpluser som finns att hitta på nätet.

Kanske är det just i Cabinettsimulering GR3 brister och då kanske du får det att låta bättre. Värt att testa iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nu kör jag med en toneport men har hört från flera håll att det är svårt få till bra metal med GTR. Det var något som även amplitube led av förr. Hur du gör med eq är något som du får testa dig fram till och se vilket som det blir bäst resultat med. Om det är cabsimulator du behöver finns det bra här: http://recabi.net/ Sen finns det en del gratis som sagt var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag med en toneport men har hört från flera håll att det är svårt få till bra metal med GTR. Det var något som även amplitube led av förr. Hur du gör med eq är något som du får testa dig fram till och se vilket som det blir bäst resultat med. Om det är cabsimulator du behöver finns det bra här: http://recabi.net/ Sen finns det en del gratis som sagt var.

Såg att dom hade en demo på Recabinet, blir direkt att testa! =)

Tack för tipset!

Detta ljudet var jäävligt nice från Recabinet

http://recabi.net/mp3/Kyle_ZeroSystem.mp3

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte Recabinet verkade lovande, laddade ned demot men är inte helt på det hela hur jag ska använda det. Köpte SIR2 nyligen och har öppnat impulserna där. Kör även jag GR3. Ska jag alltså stänga av Cabinets & mics och sedan köra Recabinet-impulserna genom SIR2 efter GR3 i insertkedjan, eller vad är tanken?

Link to comment
Dela på andra sajter

även jag körde fast där någonstans.

läste lite i manualen, vart inte mkt klokare av det direkt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tyckte Recabinet verkade lovande, laddade ned demot men är inte helt på det hela hur jag ska använda det. Köpte SIR2 nyligen och har öppnat impulserna där. Kör även jag GR3. Ska jag alltså stänga av Cabinets & mics och sedan köra Recabinet-impulserna genom SIR2 efter GR3 i insertkedjan, eller vad är tanken?

Du stänger av cab och mic, antar jag, på GR3. Har som sagt var inte den själv men cab i alla fall. Sen sätter du SIR som insert på audiokanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Gissar nog att den är bra den med men den funkar ju enbart till PT så det är inget alternativ för dem som inte har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Gissar nog att den är bra den med men den funkar ju enbart till PT så det är inget alternativ för dem som inte har det.

Finns det inte wrappers även från rtas till vst? Jag minns ärligt talat inte, men jag har för mig det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Gissar nog att den är bra den med men den funkar ju enbart till PT så det är inget alternativ för dem som inte har det.

Exakt, märkte det nu, efter att jag läst igenom deras manual lite kvickt.... 😉

"Create highly realistic mic’d guitar amp/cabinet sounds within your Pro Tools, Avid, or VENUE system"

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Gissar nog att den är bra den med men den funkar ju enbart till PT så det är inget alternativ för dem som inte har det.

Finns det inte wrappers även från rtas till vst? Jag minns ärligt talat inte, men jag har för mig det.

MVH

Anders

Nej aldrig hört talas skulle finnas sånt. Men däremot tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har testat de flesta förstärkarsimulatorer och även jag är impad av revalver mk3, men bäst hittills är amplitube metal.

Blir riktigt skönt när man spelar genom den.

Tycker du ska testa det, för det blir ett fylligt ljud utan att man behöver mecka så jävligt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 😄

Kaxigt, kan du förklara i steg hur du gör nu då. Så jag kommer igång med det hela, jag laddade ned ett demo på SIR2 och installerade det precis =)

MEN! haha, är det ett reverb? 😛

http://www.knufinke.de/sir/sir2.html#download

edit: löste skiten, det var enkelt som en pannkaka? 🙂

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 😄

Kaxigt, kan du förklara i steg hur du gör nu då. Så jag kommer igång med det hela, jag laddade ned ett demo på SIR2 och installerade det precis =)

MEN! haha, är det ett reverb? 😛

http://www.knufinke.de/sir/sir2.html#download

edit: löste skiten, det var enkelt som en pannkaka? 🙂

haha, ja det är ju bara att ta "open impulse" eller liknande 😄

Säg till om du lyckas få till det genom att ta bort mics and cabs i GR3!

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Amplitude, POD2, POD XT och guitar rig 2. Ingen av dessa tycker jag gör ett särskilt bra jobb. Lyssnade på ljudfiler från Guitar Rig 3 och vart inte imponerad av dessa heller. Den enda simulering som jag testat förutom de jag nämnde som låter helt OK är digidesign eleven. När jag testade demot så kändes det för första gången som om det betedde sig så som jag spelade. Men jag är ingen renodlad gitarrist så jag bjöd hem en gitarrist till mig för att testa pluggen då jag ville ha hans åsikt. Han blev mäktigt imponerad av denna plugg. Så mitt tips hamnar på eleven.

Lyssna på ljudexempel här!

MVH

Anders

Gissar nog att den är bra den med men den funkar ju enbart till PT så det är inget alternativ för dem som inte har det.

Finns det inte wrappers även från rtas till vst? Jag minns ärligt talat inte, men jag har för mig det.

MVH

Anders

Nej aldrig hört talas skulle finnas sånt. Men däremot tvärtom.

Du har rätt! jag kollade runt lite och jag mindes fel 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 😄

Kaxigt, kan du förklara i steg hur du gör nu då. Så jag kommer igång med det hela, jag laddade ned ett demo på SIR2 och installerade det precis =)

MEN! haha, är det ett reverb? 😛

http://www.knufinke.de/sir/sir2.html#download

edit: löste skiten, det var enkelt som en pannkaka? 🙂

haha, ja det är ju bara att ta "open impulse" eller liknande 😄

Säg till om du lyckas få till det genom att ta bort mics and cabs i GR3!

Jag la ned det där, typ direkt, för i demot så pep det var 30 sek lr nått, äckligt irriterande.

Sitter med en demo av Amplitube Metal nu, ska se vad den kan prestera, ladda hem demot vettja!

http://www.ikmultimedia.com/metal/index.ph...ge=demodownload

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fasen, jag hörde aldrig att det pep... Körde iofs in en slinga på kanske 20 sekunder... men vafan. Weird.

Ah, jag menade på SIR2 alltså =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, om någon har några klipp att lägga upp, på bara gitarr helst, så vore det intressant, och sedan så skulle det vara kul att veta inställningarna då =)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 😄

Reverbet ska vara 100% wet i insertkanalen. Annars låter det bara skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekt runt lite nu och visst förbättras gitarrljudet, men inte till den grad jag vill än. Att ta bort mics and cabinets i GR3 får bara allt att låta sämst, vetefasen hur man ska gå vidare med det. Jag behöll iaf det tills vidare och lade på Recabinet Damien 212 med SM57 samt cone, det blev mer tryck... det ska jag inte säga något om... men jag hör ingen skillnad alls mellan de olika mikrofonplaceringarna som medföljer... antar att jag borde ta bort mics and cabs som ni sagt, men hur fasen får man det att inte låta keiko då? 😄

Reverbet ska vara 100% wet i insertkanalen. Annars låter det bara skit.

Just DET hann jag faktiskt klura ut innan jag inte palla det mer 😄

Men glömde att säga till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att simulera förstärkare är ju som sagt inte något som vilken idiot som helst lyckas bra med, mycket beror ju också på mixen man jobbar med och hur bra ljudet låter i mixen...

Bra mickar på gitarren och en DI box är också ett plus.

Men som nämns tidigare är det nog GTR eller Revalver som gäller, revalver är extra bra för distar...GTR är mer allround..GTR är extremt bra på effekter...

Impulsreverb är ju också ett måste, recabinet som nyligen släpptes borde ju vara bäst på detta, har dock inte testat det, men finns ingen liknande sammling av impulsreverb som jag känner till.

Sedan viktigast av alltt, prova på att lägga lite analog värme i ljudet t.e.x PSP Vintage Warmer eller Voxengo Warmifier med dessa 2 pluggar kan man få till mycket bra feta distar...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Testade på nytt revalver och blev imponerad. Jo testade smått förut men blev knappt av av tidsbrist då men den här gången ordentligt. Tycker iom den senaste versionen är de klart ledande. Ja Eleven kan jag inte uttala mig om då jag inte har PT. Min toneport låter ganska så plastig jämfört med revalver. Kommer uppdatera till den senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Revalver verkar vara riktigt vass.

Själv har jag Amplitube 2 live och är hyggligt nöjd med den.

Men det jag har hört av Revalver 3 så verkar den som sagt vara teh shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att simulera förstärkare är ju som sagt inte något som vilken idiot som helst lyckas bra med,

Jaha så du menar att du tillhör den gruppen av idioter som kan det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...