Jump to content
Annons

metal mixning- så här gör jag


MattiasA

Recommended Posts

Håller på att mixa 4 spår med en metalgrupp. De är herrar i 40 års åldern med hyffsade meriter ifrån punkvärlden. Efter lite medlemsbyten så ägnar de sig nu åt metal a'la trash.

Jag sitter med en Pentium 4. En kärna på 3.40 Ghz och 1 Gb RAM. Inte mycket att hurra för. Dock har jag mina triumfkort i form av ett uad-1 kort och ett Konnekt 24D ljudkort med en kanal-limpa + ett stereo reverb. Dessa sistnämnda effekter går dock bara lägga 2 respektive en gång(2 mono eller 1 stereo kanal-limpa och 1 stereo reverbeffekt).

Mina mixar innehåller alltså en massa resurssnåleri iform av inbrända effekter i spåren, löjligt höga samplebufferts (jag kan gå på toa efter jag tryckt på play och lagom komma tillbaka och sätta mig innan låten är igång), DSP effektanvändning och allmänt många "export audio" procedurer.

Jag mixar med Cubase SX3. För övrigt använder jag mig av en del köpta effekter, en del demopluggar, "lånar kompisars pluggar" och en del gratis pluggar.

Jag har 2 högtalare modell "vanliga dåliga hemstereohögtalare". Jag innehar också ett par berhinger hörlurar där vänsterluren är lite glappig.

Själv var det längesedan jag mixade "seriöst". De senaste åren har jag mest gjort egna grejer i Cubase o Reason eftersom jag inte haft tid för några större arrangemang (har fått barn och sånt.alla som har barn vet att det är ett skott i knät för kreativiteten och det blir lite tid över till annat).

Det jag kan inom mixning har jag lärt mig under mina år som bassist i Zonata(metalband). Inte för att vi mixade själva, men man lärde sig mycket av att titta på duktiga mixare som vi jobbade med.

Jag ska börja mixa en låt som jag ej vet namnet på. Det är den låten som kommer efter det obligatoriska "hårdrocksintrot". Den består av:

OH(överhäng) left, OH right, Kick, Virvel över, virvel under, tom 1, tom2, tom 3,splash,ride,hi-hat,trumrum1, trumrum2, trumrum3,

bas line,bas amp1, bas amp2,

Lead vox,lead vox dub,

kör 1, kör 2, kör 3, slutkör 1, slutkör 2//(två körer som bara finns i med i slutet)),

gitarr 1, gitarr 1 dub, gitarr 2, gitarr 2 dub, Lead gitarr //(varje gitarr består av 3 spår(en rak uppmickning, en 45'gradig uppmickning och en rumsmick)//

STEG 1

En sak som jag lärde mig av en tysk producent vi hade en gång i tiden är att på det mixerbord han hade så fanns det trim-rattar. Detta finns även i Cubase sx3, i mixern ovanför volym regeln. Med dessa gjorde han så att alla kanaler hade någorlunda samma volym när volymreglarna stod på samma volym. På så sätt får man en bra överblick på sina projekt. Är en volymregel högre än ett annat så kan man utgå ifrån att den kanaler låter mer(med undantag, vissa ljud låter mer än andra ändå).

Ett bra trick som funkar för mig.

Jag lägger även en limiter (URS 1975), med ganska snabb attack o ganska långsam release på -0.3 Db, på masterbussen.

Limmar ihop låten lite på ett skönt sätt

STEG 2

Med tanke på min svaga dator så bränner jag in många effekter direkt på spåret(vet ej vad andra kallar detta, "processing" kanske?).

Man högerklickar direkt på audiospåret och väljer plug-in -> och sen vilken effekt man vill ha. Detta tar ingen extra datakraft. Dessutom kan man ändra om detta senare om man vill(markera audiospåret och välj edit ->offline processing. sen kan man välja om man vill ta bort eller ändra den lagda effekten).

Den första effekt jag bränner in är en HP filter på varje spår.

Alla spår med basinnehåll filtrerar jag ifrån 40-50 Hz. Även rumsspåren och pukorna.

Hi-hats och cymbaler ifrån 150-200 Hz

Virvel ifrån 100 Hz

OH ifrån 75 Hz

Sång ifrån 100 Hz

Gitarrerna filtrerar jag ifrån 70 Hz

Dessa filtreringar är bara en grundläggande grej jag gör för att få bort den värsta energin ifrån spåren.

Mer filtrering och eq kommer sedan.

STEG 3

Nu börjar jag kolla fasen på OH. Med hjälp av Inspecor pluggar så kan jag se balansen mellan vänster o höger OH. I detta fallet blir både balansen o fasen fel vid full panorering(100 L, 100 R).

Riden låter för mycket i vänster och hi-hat i höger.

Prövar att krympa stereobilden ända ner till 75L,75R utan att det blir riktigt bra. Till slut fasvänder jag vänstersidan och allt bättre.

Det är alltid bra att kolla fasen på det mesta som spelats in med mer än en mikrofon. Vill ni veta hur så sök på detta forum. Tror det finns ett par olika knep för att upptäcka och fixa fasfel.

Vad som hände när jag fasvände ena sidan var att volymen blev högre och ballansen blev bättre(ljudvolymen är ungefär lika stark i båda kanalerna). Jag kan öka stereobredden till 85L, 85 R utan problem. Prövar också OH i mono och det låter bra där också. kanske att jag ökar på stereobilden mer sen men just nu nöjer jag mig med detta.

Virveln är lite ojämn. På de snabba partierna så minskar dynamiken.

Denna sorts hårdrock ska ju vara ganska odynamisk så jag bestämmer mig för att använda mig av en trigg till

virveln(tillsammans med det naturliga ljudet).

För detta lägger jag en gate först som tar bort det mesta utan själva virveln (detta innebär en ful gate-effekt på virveln där bara attacken hörs.)

Sedan lägger jag triggprogrammet drumagog som triggar med en virvel som jag själv tagit fram i Addictive drums(lite komprimerad, eq'ad och lite reverb).

Jag är inget proffs på drumagog men jag märker att den inte hinner trigga alla slag (hjälp av någon som kan bättre än mig tas tacksamt emot).

Får då bränna ut spåret som en wavfil för att sedan för hand(klippa,klistra) lägga till de slag som inte kom med. Lite pill. men det lönar sig. Dessutom så är alla slagen på triggen helt odynamiska. Alla slag är exakt lika hårda förutom vissa spökslag.

Detta för att den naturliga virveln ska få stå för den naturliga dynamiken.

På detta sätt får jag en bra blandning och man kommer att höra virveln både på svaga och starka slag.

(Efter denna process så tar jag bort den fula gate effekten på virveln för att kunna behandla den sen.)

När detta är färdigt har jag tre virvel spår:

- virvel topp, virvel under och virvel trigg.

Detta är allt jag gjort under första mixkvällen.

Fortsätter denna röriga tråd efter lite mer arbete med spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns lite skrämmande att du måste fasvända ena OH-kanalen vid mix... Känns som om man måste varit bra dragen eller bra kass vid tracking. Däremot att hihat låter mer i ena och ride i andra är ju konsekvensen av att micka i stereo. Eller menar du att det är så hysteriskt mycket att det får hela mixen att skeva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite skrämmande att du måste fasvända ena OH-kanalen vid mix... Känns som om man måste varit bra dragen eller bra kass vid tracking. Däremot att hihat låter mer i ena och ride i andra är ju konsekvensen av att micka i stereo. Eller menar du att det är så hysteriskt mycket att det får hela mixen att skeva?

Jag fattar inte heller riktigt. Nästan så att jag måste kolla igenom detta en gång till. Men det ska tydligen vara uppmickat X/Y?? ska ju inte bli dålig fas då.

Men jag kollade i en mätare och fick extremt dåliga fasvärden. Jag prövade vända fasen på ena sidan och genast blev volymen högre.

Och självklart ska ju det låta lite mer i ena kanalen emellanåt men man vill ju helst att virveln ska ligga helt i mitten. Vid full panorering la sig virveln lite mer i högra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte heller riktigt. Nästan så att jag måste kolla igenom detta en gång till. Men det ska tydligen vara uppmickat X/Y?? ska ju inte bli dålig fas då.

Men jag kollade i en mätare och fick extremt dåliga fasvärden. Jag prövade vända fasen på ena sidan och genast blev volymen högre.

kan mycket väl vara så att den som spelat in har använt en fellödd kabel till ena x-y micken eller råkat ha fasvändning nertryckt om man kört via mixer eller preamp med den möjligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart ska ju det låta lite mer i ena kanalen emellanåt men man vill ju helst att virveln ska ligga helt i mitten. Vid full panorering la sig virveln lite mer i högra sidan.

Panorera ut det så mycket som du vill. Sen ställer du bara volymen på de olika OH mickarna och tittar på mätarna. Ställ volymen så att mätarna för båda mickarna går lika högt när virveln slår...

ÖGONMIXNING!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart ska ju det låta lite mer i ena kanalen emellanåt men man vill ju helst att virveln ska ligga helt i mitten. Vid full panorering la sig virveln lite mer i högra sidan.

Panorera ut det så mycket som du vill. Sen ställer du bara volymen på de olika OH mickarna och tittar på mätarna. Ställ volymen så att mätarna för båda mickarna går lika högt när virveln slår...

ÖGONMIXNING!!

Skulle snarare säga lyssna i lurar och reglera volymen så du upplever att virveln verkligen ligger i mitten. Vem hjälper det att mätarna säger mitten om du upplever annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte heller riktigt. Nästan så att jag måste kolla igenom detta en gång till. Men det ska tydligen vara uppmickat X/Y?? ska ju inte bli dålig fas då.

Men jag kollade i en mätare och fick extremt dåliga fasvärden. Jag prövade vända fasen på ena sidan och genast blev volymen högre.

kan mycket väl vara så att den som spelat in har använt en fellödd kabel till ena x-y micken eller råkat ha fasvändning nertryckt om man kört via mixer eller preamp med den möjligheten

Ja det måste vara något lurt. Prövat en gång till nu. Prövade med och utan fasvändning i mono respektive stereo:

- I stereo och ena kanalen fasvänd= högre volym

- I stereo utan fasvändning= mindre volym.....(ganska logiskt med tanke på ovanstående resultat)

- I mono med fasvändning=låter lika högt som i stereo

- I mono utan fasvändning=väldigt låg volym och kass ljudbild överlag.

Skönt att det finns folk med tankar och lösningar....

Ska fortsätta med projektet så snabbt jag hinner (Är det nån som kan skänka mig 4 timmar....o kanske nån timma sömn också)

Link to comment
Dela på andra sajter

De är herrar i 40 års åldern med hyffsade meriter ifrån punkvärlden.

.. men berätta vilka det är då 🙂 Man blir ju nyfiken.

Dom vet ju inte att jag skriver om dom. De är ju inga kändisar vad jag vet. Men de låg på Birdnest innan och har varit med på gamla definitivt 50 spänn skivor.

Då hette dom "The Guineapigs". Nån av dom har väl spelat med det gamla pubertetsbandet "Vrävarna" under nån kort period. De ska nog byta namn nu eftersom de flesta av dom har slutat. Ingen aning om någon känner igen dem. Men de var lite på gång under början av 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, Guineapigs 😉 . Det finns några svenska band från den tiden som tyvärr inte riktigt fick så stor del av tårtan som de förtjänade. Guinepigs är ett av de banden (och Sober från Skinnskatteberg är ett annat, checka deras skiva "First step" eller 4-spårs "Blowjob"). Vi gjorde en fylle-radio-intervju med Guineapigs på Dalarocken för 10-12 år sedan, he, he, kan han sångaren förresten ha hetat Harald? Ska bli väldigt intressant att höra hur de låter nu. Vrävarna går ju inte heller av för hakor 😄 .

Angående Drumagog så är det "Sensitivity"-ratten du ska vrida på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, Guineapigs 🙂 . Det finns några svenska band från den tiden som tyvärr inte riktigt fick så stor del av tårtan som de förtjänade. Guinepigs är ett av de banden (och Sober från Skinnskatteberg är ett annat, checka deras skiva "First step" eller 4-spårs "Blowjob"). Vi gjorde en fylle-radio-intervju med Guineapigs på Dalarocken för 10-12 år sedan, he, he, kan han sångaren förresten ha hetat Harald? Ska bli väldigt intressant att höra hur de låter nu. Vrävarna går ju inte heller av för hakor 😛 .

Angående Drumagog så är det "Sensitivity"-ratten du ska vrida på 🙂

JA SÅNGAREN HETER hARALD. HAHA.

kUL ATT DU VET VILKA DOM ÄR.(oj Caps lock på visst)

Dom tar väl rätt lätt på musiken just nu men jag tycker ändå de är rätt skarpa för att ha bytt medlemmar och musikstil

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant detdär med trimrattarna! Även om man får till en hyfsat bra balans vid inspelning så blir det väl aldrig (?) perfekt..! Är det nån skillnad i relativ dataförlust om man höjer eller sänker volymen? Jag hörde nånstans att man förlorar ljudupplösning när man trixar med volymen på ett spår, och kan det då vara svårare för programmet att räkna om åt endera hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

trim-rattar. Detta finns även i Cubase sx3, i mixern ovanför volym regeln.

Menar du gain-ratten? problemet för mig är att den påverkar ljudkaraktären om man använder pluggar på spåret....

Link to comment
Dela på andra sajter

trim-rattar. Detta finns även i Cubase sx3, i mixern ovanför volym regeln.

Menar du gain-ratten? problemet för mig är att den påverkar ljudkaraktären om man använder pluggar på spåret....

Ja det är gain-ratten jag pillar med.

Jasså det ändrar ljudet lite. 😛

Kan du förklara mer för mig. Visste att det fanns någon nackdel med detta.

jag har dock inte märkt av det än. Kanske för att man ändrar så lite på gainen.

Ska snart fortsätta skriva om projektet om någon är nyfiken. Själv älskar jag att läsa om hur andra gör och lägger upp sina mixar.

Har suttit lite i helgen. Kommer knappt ihåg vad jag gjort exakt.

Kommer en redogörelse imorgon tror jag.

Kul att ni skriver lite konstruktiva åsikter om mina tillvägagångar.

aight

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Då ska jag försöka samanfatta vad jag gjort de senaste dagarna på mixen. Svårt att komma ihåg alla ändringar man gjort. Speciellt när man bränner in alla effekter direkt i spåret. Lite enklare när de ligger på insert.

-Jag upptäckte att jag fått olika bastagningar. linebasen var av en annan tagning än de två "bas amp" spåren.

Även om amp spåren lät ljudmässigt lite fetare och är kanske lite roligare att pilla med så var linebasen betydligt tightare och inspelad med mer "sväng" om man kan säga så om metalbas.

Jag fick därför radera de två bas-amp spåren.

Sedan kopierade jag line basen så att jag får två spår att jobba med.

LINEBAS 1: LPF på 250 Hz, Revalver Mk II(git/bas simulator-kommer ej ihåg inställningen exakt men bassguy+2x10" med sm57'), LA2A som tar 7-9 dB.

LINEBAS 2: HPF på 250 Hz, Revalver Mk II(Lite annat ljud än på LINEBAS 1.Men ett skönt strängljud blev det i alla fall), 1176 (A:kl 11 R:kl.4,Ratio 4:1 som tar 2-3 dB), LPF på 6 Khz. kanske att jag ökar någon diskantfrekvens lite senare.

- Dessa skickas sedan till en buss som jag ej har effektlagt än.

Håller för tillfället på med att få kicken och lågbasen att funka tillsammans. Jag är dålig på det. Skulle behöva råd på olika eq variationer. Just nu lutar det åt att LINEBAS 1 får en 6 dB ökning på 85Hz, 3dB på 170 Hz, samt en minskning av 6 dB på 120 Hz.

KICKEN får en 3 dB ökning på 55Hz, 6dB på 120 Hz, samt en minskning av 5 dB på 85 Hz.Kicken gröper jag även ut med ett

stort q-värde runt 300 Hz med 8 dB.

Av detta känns det som om kicken får en skön träff i magtrakten. Samtidigt får jag basen lite lägre och undviker då att den kroc´kar för mycket med basen i gitarren.

Ofta brukar man väl eq'a basen högre än kicken. Jag gör i alla fall så när jag mixar annan musik (rock,pop). Hur gör ni andra?

GITARR

Har gjort ett gitarrspår av varje tagning. varje tagning bestog utav 3 mickar(rak , 45', rum). Jag övervägde länge om jag skulle skita i en eller två mickar eftersom fasen blev jobbig. Till slut fasvände jag 45 graders micken(som låg fel mot de andra mickarna). Då blev ljudet bättre. Jag flyttade även rumsmicken 2 ms bakåt. Då kändes den bättre. Sedan brände jag ut de tre mickarna till ett spår. Fördelningen av volymen på mikrofonerna blev ungefär rak 33%, 45 graders 50% och rums 12%.

Efter den lilla processen så har jag två spår+två dubbar, GIT 1,GIT1 DUB,GIT 2, GIT 2 DUB.

GIT 1 och 2 spelar ungefär likadant men skiljer sig på några ställen.

Jag väljer att lägga GIT 1 till vänster och GIT 2 till höger. Man kan ju också lägga dem GIT 1 vänster+DUB höger,GIT 2 vänster+DUB höger. Detta blir lite grötigare/fylligare beroende på gitarristernas skicklighet och ljudbilden i övrigt.

Tanken är att gitarrerna ska vara mer centrerade i verserna och öppna upp sig i refrängen och solot.

Lägger GIT 1 och 2 L50 respektive R50 och DUB 1, DUB 2 L70 respektive R70. så länge.

I refrängerna kommer de att panoreras ut till 75 respektive 95.

Eq mässigt så väljer jag lite mer basigt ljud på de gitarrer som ligger mer i mitten. GIT och 2 får en höjning på 2.5 dB vid 133 Hz(Låten går i C(nerstämt) och 133 Hz är en C frekvens, låter bra när gitarrerna tuggar).

jag gröper ur lite mid vid 400Hz samt höjer 3-4 dB vid 2,5 Khz och 7 Khz.Sätter även ett LHF vid 11 Khz för att få bort lite "onödig" diskant.

DUBbarna gör jag ungefär likadant med förutom att jag höjer vid 158 Hz(G frekvens, vilket är kvintton till C) istället för 133 Hz. Jag höjer även extra i diskanten. 4-5 dB vid 2.7 Khz och 7.5 Khz.LPF sätter jag vid 12 Khz.

På detta sätt får de yttre gitarrerna mer diskant och de inre mer bas. Bra för stereobilden att inte ha för mycket bas i kanterna.

Jag lägger en 1176 kompressor på alla gitarrer.A:kl 2 R: kl 4:30, Ratio 4:1 som tar 1-2 dB. Disten i sig komprimerar ganska mycket så denna kompressor gör mer att ljudet blir lite samlat.

TRUMMOR

Har inte gått igenom alla trummor än riktigt.

Jag har gjort följande(än så länge)

KICK: bittersweet(ökar attacken i transienterna), 1176(tar 4 dB med mycket attack kvar),eq(se ovan)

TOM 2: pan L30 Jag har ej hunnit eq'a och komprimera än.

TOM 3: pan L60 Jag har ej hunnit eq'a och komprimera än.

RIDE: bittersweet,mycket gate och 1176(tar c.a 4 dB). skuren hårt och höjd vid 8-9 Khz c.a 4 dB. pan L 80

SPLASH: Läcker alldeles för mycket, funderar på att ta bort den helt. Den låter mer i RIDE kanalen.

HI-HAT: Klippt bort allt när den ej låter, 1176 (c.a 3 dB), HPF vid 400 Hz och höjd vid 200 Hz och 9 Khz(4 dB).pan R 85

VIRVEL TOPP: bittersweet,har ej hunnit eq'a och komprimera än

VIRVEL UNDER: har ej hunnit något än

VIRVEL TRIGG: Behövs inget göra med(kanske lite eq)

OH: ej hunnit än. funderar på hur jag ska skära den med HPF. Runt 400 Hz kanske? pan R,L 100%

Återkommer om nån dag med mera.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...