Jump to content
Annons

Bästa låtarna ni hört som är producerade i FL?


xylitol (oregistrerad)

Recommended Posts

xylitol (oregistrerad)

Alltid intressant att höra vad man kan åstadkomma med med FL idag nu när det blivit så fulländat.

I denna tråd är tanken att alla som vill kan länka till de absolut bästa FL-producerade låtarna ni vet. Helst sådana som ligger på en riktigt hög nivå och som är i klass till att konkurrera med dagens mainstream musik.

Samma sak vore iofs. också intressant gällande Reason, men nu gäller det FL som sagt.

Kan också vara intressant att veta i vilken utsträckning FL används idag utav professionella producenter till stora skivbolag. Vilka är de största namnen i musikbranschen som använder FL idag?

Sen är jag för övrigt medveten om att man själv inte blir en bättre producent/musiker för att man råkar använda ett bra program/bra utrustning!

Vill mest bara ha en liten uppdatering på var någonstans FL står i dagens konkurrens bland alla populära sequencers/musikprogram.

Enligt min lärare på SAE var FL ett "amatörprogram" och jag har ofta hört andra säga det också som kallar det för "kalle-anka program" osv.

Är detta helt bortsuddat idag eller finns amatör-stämpeln där än idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har många vänner som gör musik som är i topp nivå och använder sig av FL.

De gör dock inte mainstream musik och är inte kända. Men jag lyssnar hällre på deras musik än vad som spelas på radio.

Chaos Allstar - Invisible man är nog den bästa låten jag hört, NIK är sångaren och Olkk är den som sitter bakom spakarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte alls om vilket program som används, utan vilken arbetsmiljö man trivs bäst i.

Man kan göra all sorts musik i alla program och vare sig det är Cubase, Protools, Samplitude, Logic, Sonar, FL eller något annat, så ligger allt i händerna på den som sitter bakom spakarna.

Om man däremot ska ha med sig sina projekt till en studio för att t ex kunna göra bättre pålägg, så blir det problem om man inte använder något av de mer etablerade programmen, eftersom FL helt enkelt inte finns i några kommersiella studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruity Loops är ju ett kalleankaprogram? Säkert bra om man gör syntbaserad musik med till allt annat finns det bättre verktyg.

Varför skulle det vara bättre då? Förutom det där om pålägg som Claes nämnde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruity Loops är ju ett kalleankaprogram? Säkert bra om man gör syntbaserad musik med till allt annat finns det bättre verktyg.

Man kan göra kalle anka musik också 🙂

Ja, låt oss alla göra Kalle Anka-musik tillsammans i vårat Kalle Anka-program!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara intresserad av att veta vad exakt det är som FL Studio inte klarar av (eller klarar sämre) som Cubase m.fl. klarar. Iofs så skulle kanske svaret inte säga mig så mycket just nu (för ny), och jag skulle nog inte kunna utvärdera riktigheten av svaret, men det finns säkert mer FL-erfarna här som skulle klara det.

Så utmaningen för FL-kritikerna är alltså att förklara på vilket sätt FL Studio brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruity Loops är ju ett kalleankaprogram? Säkert bra om man gör syntbaserad musik med till allt annat finns det bättre verktyg.

Man kan göra kalle anka musik också 🙂

Ja, låt oss alla göra Kalle Anka-musik tillsammans i vårat Kalle Anka-program!

Nog för att Fruity Loops var ett ganska dåligt valt namn (låter inte så seriöst), men tänk om de skulle byta namn till "Donald Duck Studio". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruity Loops är ju ett kalleankaprogram? Säkert bra om man gör syntbaserad musik med till allt annat finns det bättre verktyg.

Man kan göra kalle anka musik också 🙂

Ja, låt oss alla göra Kalle Anka-musik tillsammans i vårat Kalle Anka-program!

Nog för att Fruity Loops var ett ganska dåligt valt namn (låter inte så seriöst), men tänk om de skulle byta namn till "Donald Duck Studio". 😏

Det gör de säkert sådant som ni tjatar. Fast sen så beror det ju på användaren om den är Kalle anka eller seriös, jag kan med all säkerhet säga att en låt aldrig skulle vara sämre pga. programval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar FL Studio. Tycker att designen (utseendet, hur allting är organiserat, hur man använder programmet) är ett mästerverk faktiskt. Vet inte tillräckligt för att kunna jämföra det rent musikaliskt med andra musikprogram, men jag skulle bli förvånad om något annat program är lika bra designmässigt.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar FL Studio. Tycker att designen (utseendet, hur allting är organiserat, hur man använder programmet) är ett mästerverk faktiskt. Vet inte tillräckligt för att kunna jämföra det rent musikaliskt med andra musikprogram, men jag skulle bli förvånad om något annat program är lika bra designmässigt.

Nya Pro Tools 8 😄 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar FL Studio. Tycker att designen (utseendet, hur allting är organiserat, hur man använder programmet) är ett mästerverk faktiskt. Vet inte tillräckligt för att kunna jämföra det rent musikaliskt med andra musikprogram, men jag skulle bli förvånad om något annat program är lika bra designmässigt.

Nya Pro Tools 8 😛 ?

Never! Heh. Fast jag vet ju inte säkert eftersom jag bara använt FL, men när något är så bra är FL så är det osannolikt att något annat är bättre (designmässigt, och då främst hur det är organiserat och hur det används).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till topic.

Tror det bästa jag har hört är väl kanske min kompis från haparanda. Som jag vet iaf. Annars vet jag inte så många som pysslar med FL.

Kanske deadmau5? Haha, han är väl den enda jag vet som använder sig av FL förutom BH då.. som är kända alltså 😎

http://www.myspace.com/trancepulseinc

http://www.myspace.com/superflashmusic

Superflash är då hans s.k. "band"

/pill

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ganska så många som använder FL Studio som ett komplement till sitt huvudsequencerprogram, t.ex. för trumprogrammering. De mest kända som jag vet om är Covenant, fast jag vet inte alls i hur stor utsträckning de använder FL.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Det finns ganska så många som använder FL Studio som ett komplement till sitt huvudsequencerprogram, t.ex. för trumprogrammering. De mest kända som jag vet om är Covenant, fast jag vet inte alls i hur stor utsträckning de använder FL.

vart har du hört att Covenant används sig av FL ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...