Jump to content
Annons

Byggdagbok, Garage-Studio


Qbaze

Recommended Posts

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Foton foton foton! 😉 Nu vill jag se mer av detta fantastiska bygge.. Fint fotograferat hittills.. Lyckas du kan du tammetusan göra en bok av det och sälja som en "how to build a studio..." typ 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jo Klick är tydligen en "yrkeshemlighet" när det gäller att dra kabel på krångliga ställen. Den är ju vattenbaserad så den dunstar ju efter ett tag också.

En ljustekniker jag känner tycker att det är lite jobbigt dock att gå in lite då och då på Apoteket och köpa några tuber Klick. Han känner att han får konstiga blickar 😱 .

Hehe, jag är elektriker och vi använder ett glidmedel som jag inte kommer på vad det heter nu bara för det, det är också vattenbaserat och finns inte på apoteket utan hos grossisterna, kan ju va ett tips ifall han tycker det är pinsamt att gå till apoteket 😆

Det ska inte vara några problem att få igenom en dragfjäder i dom rören, såg inte ut att va så många böjar på dom, funkar ju med damsugaren som någon sa och även att köra med tryckluft 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det bästa är att ha en plastwire, som elektriker använder.
Dragband är alltid enklast att börja med. Kostar inte många kronor på Biltema eller Classes.
Att bara försöka trä den igenom den är dock inte det lättaste, röret är ju räfflat och den fastnar överallt.
Använd fjädersidan, jucka och skruva lite så brukar det släppa.

Om kabelhöljets kant sen fastnar i det räfflade röret så kan man testa att dra lite isoleringstejp över kabelhöljets kant, för att "släta ut" kanten.

Knepet är att ta ett långt snöre, knyta fast ett suddgummi eller liknande. På med damsugaren i andra änden och sen låta den sugas till andra ändan. Knyta fast plastwiren och dra den till rätt sida.
Papperstuss på sytråd och sen dammsugare. Låt därefter sytråden dra igenom en kraftigare dragtråd.
Nu kommer det riktigt kniviga - multin!

Vi tejpade fast den och försökte helt enkelt dra, FY FAN säger jag, det var tungt och svårt och krävdes många, många, många, många försök... Har hör i efterhand att glidmedel är att rekommendera, finns på apoteket 🙂.

Testa isoleringstejpen innan glidmedlet, så kanske du kan slippa kladdet.

Jag jobbade med att dra kablar i gamla hus i flera år, rören var igenproppade med allsköns skit.

Saknar det icke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej allihopa!

Jaha, nu är semestern över, och det har varit riktigt skönt med lite ledighet från både jobb och studiobygge.

Men, men ....nu ska jag sätta fart igen! ☺️

Sedan sist så har det inte hänt så mycket. Jag fick besked av konstruktören att det inte borde vara några problem med att flytta upp takstolarna någon meter, så det har jag gjort.

Ungefär en halv meter högre upp hamnade de nya.

mini-p8250480.jpg

I hålutrymmet som blir längst upp tänkte jag lägga ventilationsrören. De kommer bli 3-4st ventiler i taket längs med bortre kortväggen för utsug.

Insugsventiler funderar jag på att sätta längst ner på motsatt sida, nertill i varje hörn, vid den andra kortväggen.

Funderar på att dra rören för insuget i hålrummet uppe vid nock, och sedan gå ner med rören i de båda hörnen vid kortväggen.

Själva fläktarna och ljuddämparna tänkte jag placera i utrymmet längst bort, ovanför det lilla rummet och sedan bygga för en vägg till det utrymmet.

Nåt sånt här....

mini-vent1.jpg

Jag har sågat till alla väggreglar till de nya väggarna och börjat att sätta upp dom längs den ena långsidan. Längst upp satte jag upp ett tillfälligt stöd så reglarna står rakt och stilla.

Stöden tar jag bort när jag fått dit reglarna som ska bilda stommen till innertaket och som kommer gå tvärs från den ena långsidan till den andra.

mini-p8250477.jpg

Baktill på mellan reglarna satte jag ett kryss av snöre så att inte isoleringen åker ut i luftspalten.

mini-p8250479.jpg

Känns kul att komma igång igen!

....ursäkta att ni fått vänta på uppdateringar... 😛

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gotte du e på G igen alltså !

Hur ska du göra med taket ? Ska du ha det som det nu är eller köra 2st inner tak !?

Själv slänger jag enbart upp isolering sen dubbelgips på det och hoppas på det bästa ! :-P

Håller på att skola in ungarna denna veckan så det har inte blivit mycket mer än ett par timmars "studio" bygge för min del, hoppas kunna ta ett ryck med brädor och fönsterkonstruktion till helgen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Isolering, isolering och mer isolering....

Det håller jag på med just nu....det går sakta framåt. 😄

Har satt upp och isolerat långsidorna på det inre rummet ...bara lite kvar där. Har även isolerat halva taket.

Det kommer säkert ta nån vecka eller två innan jag är färdig med all isolering, eftersom jag även måste bygga nya väggar upptill på kortsidorna och där garageporten sitter. (den ska bort)

Så här ser det ut just nu:

mini-p8280481.jpg

MjUuP Posted 2008-08-27, 12:23

Hur ska du göra med taket ? Ska du ha det som det nu är eller köra 2st inner tak !?

Själv slänger jag enbart upp isolering sen dubbelgips på det och hoppas på det bästa ! :-P

Jag tänkte isolera färdigt det "yttre taket" som på bilden. Sen bygger jag nya takstolar för innertaket under de befintliga, och kör en runda isolering till.

Jag har också tänkt 2 lager gips i taket närmast rummet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej

Det är inte så spännande just nu. Jag har inte haft så jättemycket tid så det blir en timme här och en timme där.

Har iallafall blivit klar med det yttre isoleringslagret i taket och på långväggarna.

mini-P7012178.JPG

Härnäst tänkte jag ge mig på ventilationen. Jag har turen att känna lite folk i bygg-branschen som har varit schyssta att plocka ihop lite ventilations-prylar som blivit över :rolleyes: , så idag radade jag upp det jag fått ihop och började räkna på vad jag saknar. Inte så jättemycket... lite krökar och spirorör. Jag kommer att få en eller två fläktar förhoppningsvis nästa vecka. Jag vet inte än om det behövs en fläkt på röret för friskluftsintag och en fläkt på röret som suger ut luften, eller om det räcker med bara en fläkt på röret som suger ut luften. Ska fråga min ventilations-expert om detta. Jag ska också försöka att få till så att även det lilla rummet får luft-cirkulation på nåt vis. Det vore ju bra om det gick att kombinera med samma system.

mini-P7012177.JPG

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se vad andra gör, och att följa det bit för bit. Lite som en dokumentär :rolleyes:

Personligen så skulle jag faktiskt inte sätta in ett fönster mot inspelningsrummet. Jag har fnulat mycket på det under åren när man själv varit i studior, och jag själv skulle inte göra det. Alternativet är att sätta in as-stora fönster, typ 1,5 m höga och 2-3 meter brett (flera rutor inom ramar om så behövs). Men att ha en, och tämligen liten .. det känns inte coolt för mig. Det ökar ostkupe-faktorn nåt väldigt. Man känner sig väldigt uttittad på något sätt. Man håller hela tiden koll på vad som händer på andra sidan glaset på nåt sätt, istället för om man inte skulle ha ruta. Då skulle fokus ligga på vad man gör där man är.

En annan sak jag inte har behov av, är lava-lampor. Visst kan jag förstå att dom ökar mysfaktorn någon procent, men det finns ju hundratals lampmodeller som gör det. Jag skulle icke ha lava-lampa.

Så tycker jag 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se vad andra gör, och att följa det bit för bit. Lite som en dokumentär 🙂

Personligen så skulle jag faktiskt inte sätta in ett fönster mot inspelningsrummet. Jag har fnulat mycket på det under åren när man själv varit i studior, och jag själv skulle inte göra det. Alternativet är att sätta in as-stora fönster, typ 1,5 m höga och 2-3 meter brett (flera rutor inom ramar om så behövs). Men att ha en, och tämligen liten .. det känns inte coolt för mig. Det ökar ostkupe-faktorn nåt väldigt. Man känner sig väldigt uttittad på något sätt. Man håller hela tiden koll på vad som händer på andra sidan glaset på nåt sätt, istället för om man inte skulle ha ruta. Då skulle fokus ligga på vad man gör där man är.

En annan sak jag inte har behov av, är lava-lampor. Visst kan jag förstå att dom ökar mysfaktorn någon procent, men det finns ju hundratals lampmodeller som gör det. Jag skulle icke ha lava-lampa.

Så tycker jag 🙂

App app app Opus99!!!

Lavalampa är ett krav enligt paragraf 17 i StudioForums guide till den perfekta hemstudion.

Regelbrott av hög rang här och kommer antagligen innebära skärselden för dig!!!! 🙂

Peace!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

App app app Opus99!!!

Lavalampa är ett krav enligt paragraf 17 i StudioForums guide till den perfekta hemstudion.

Regelbrott av hög rang här och kommer antagligen innebära skärselden för dig!!!! 🙂

Peace!

/Crunchman'

Du skolen icke bära falsk vittnesbörd Crunchgubbe, ty följande artifakt kunna ock brukas:

img0440bx6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

App app app Opus99!!!

Lavalampa är ett krav enligt paragraf 17 i StudioForums guide till den perfekta hemstudion.

Regelbrott av hög rang här och kommer antagligen innebära skärselden för dig!!!! 🙂

Peace!

/Crunchman'

Du skolen icke bära falsk vittnesbörd Crunchgubbe, ty följande artifakt kunna ock brukas:

img0440bx6.jpg

Aoch!

Fick på tafsen där!!

Apsnygg neongura Lazarus....

...vart hittar man sånna?

Kul att se att ditt bygge går framåt Qbase.

Bra mycket större projekt det där.

Kostsamt med isolering är det oxå!!!

Keep it up!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

I helgen har jag börjat med dörrarna mellan rummen.

Började med att plocka isär en av våra gamla inne-dörrar och bytte ut innehållet mot två lager gips med dämplim mellan.

Den blev väldigt tung ...får förmoddligen skruva dit ett gångjärn till. 🙂 Jag tänkte sen på den dörrsidan som är inåt slussen lägga på ett lager isolering på gipsen och fästa det med nåt tyg eller nåt. Det kommer bli 2 sådana dörrar ...som en liten sluss. Hoppas det dämpar ljudet tillräckligt. Annars får man väl bygga på dörrarna ytterligare.

dorrbygge1.gif

dorrbygge2.gif

dorrbygge3.gif

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

App app app Opus99!!!

Lavalampa är ett krav enligt paragraf 17 i StudioForums guide till den perfekta hemstudion.

Regelbrott av hög rang här och kommer antagligen innebära skärselden för dig!!!! 😄

🙂 Det var som jävulen ...

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

Bygget är i viloläge för tillfället. Det har tyvärr inte hänt så mycket de senaste månaderna.

Jag har fått hem det som saknades till ventilationen. Kanalfläkt, rör, ventiler och böjar.

Jag har också fått hem de reglar som behövs för resterande vägger och tak.

Nästa del jag tänkte ge mig på är att ta bort garage-porten och bygga upp en ny vägg där den satt.

Sen måste jag komma på hur jag ska få ihop de nya takreglarna för innertaket.

Helst vill jag ju ha lite snedtak som innertak, men jag vet inte riktigt hur jag ska bygga takreglarna som ska gå från den ena långsidan till den andra.... 🙂

Jag ska försöka få tag på nån byggkunnig som kan komma och titta på plats och sparka mig i rätt riktning.

Jag har tappat farten ordentligt, och det beror nog delvis på att det är så många moment som jag inte vet hur jag ska göra....

Sen har jag inte haft så mycket tid, ork och bygglust den senaste tiden. Förhoppningsvis kommer den tillbaka... 🙂

Det vore ju trevligt att komma förbi själva byggdelen, för den är ju inte så rolig längre....

...så man får börja med lite roligare saker ....som inredningen, fixa med kablar och kontakter, koppla in utrustning, flytta in instrumenten osv.... 🙂

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...