Jump to content
Annons

Byggdagbok, Garage-Studio


Qbaze

Recommended Posts

Hej! Tack för en väldigt intressant tråd! Skönt att se att du jobbar dig framåt på vägen mot en egen studio!

Väntar med spänning att få se resultatet!

editerad 090827: ingen quote med massa jobbiga bilder längre!

Redigerat av Shed
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 3 månader senare...

Hej

Nu var det ju ett tag sen som jag uppdaterade och jag har kommit lite närmare slutet av byggdelen.

Så....här kommer lite bilder:

Jag har tömt det lilla rummet på allt skräp som fanns där, samt målat väggarna vita ....och fixat till fönstret med lister.

Båda dörrarna är nu färdiga med ljudisolering och svart tyg på insidorna.

Det saknas fortfarande lite golv- och taklister och dörrfoder.

mini-IMG_2159.JPG

mini-IMG_2160.JPG

mini-IMG_2167.JPG

mini-IMG_2169.JPG

Härom dagen kom alla kablar och kontakter med posten ( och man blev 6000 spänn fattigare....men å andra sidan en massa xlr-kontakter mm rikare :rolleyes: ) så vartefter åker lödtången fram.

Det stora rummet är nu så pass färdigt att det är dags att tömma det och rulla på mattan. Det blir en långhårig lurvig variant tror jag.

Ska bli riktigt gött när mattan är på plats ...så man kan börja flytta in instrumenten. 🙂

Har förresten fått tag på ett mixerbord som jag ville ha idag....Yamaha 01x. Ska bli kul när man kommit så långt att man kan börja spela in och sitta och lära sig bordet.

Återkommer...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill byta skrivbord och funderar på att bygga en ny studiomöbel av MDF eller spån, samt nån bänkskiva.

Ska försöka få till så att man kan dra fram ett klaviatur underifrån bordskivan.

...kanske något liknande detta:

studiomobel.png

...vi får väl se hur det går... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hallå!

Dax för lite uppdatering.

Det har dragits kabel. Vi har ju diskuterat det tidigare i tråden och jag fick en massa bra tips på hur man skulle få kabeln genom rören.

Jag hoppade över glidmedlet och testade dammsugaren! 🙂

Min duktiga 5-åring fick göra det mesta av jobbet ...vilket han tyckte var väldigt spännande ... 😆

Först gjorde vi en tejpboll i lagom storlek och knöt fast lite snöre....

mini-IMG_2205.JPG

...sen peta vi ner den i ena änden av röret och grabben tog dammsugaren och sög ut den i den andra

mini-IMG_2208.JPG

...sen på med nylon dragtråden och sedan kablarna

mini-IMG_2212.JPG

...kabelröra

mini-IMG_2253.JPG

Igår köpte jag heltäckningsmattan som skulle in i stora rummet.

Vi ägnade kvällen åt att tömma rummet och sedan rulla in mattan.

mini-IMG_2330.JPG

...och så här blev det! ...snygg pose 😎

mini-IMG_2332.JPG

Värdens sötaste dotter! 😆

mini-IMG_2345.JPG

Fan va skönt! I helgen blir det att tejpa fast mattan ordentligt och sedan börja flytta in lite prylar! 😄

Adjö

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir bra det där! 😎 Du får inte hålla oss så länge på halster mellan uppdateringarna 😆

Haha

Jag vet... flåt 😆

Ska försöka bättra mig nu!! ....slutspurten 😄

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej

Såg att det har gått 3 månader sen jag uppdaterade. Tiden går så fort.... 🤪

Jaja, här kommer en uppdatering iallafall.

Sen sist har jag kånkat in pianot lite gitarrer, bas mm samt inhandlat en skön soffa till stora rummet.

Jag kan skicka upp lite bilder på det också vartefter.

Den sista veckan har jag ägnat åt kontrollrummet. Jag upptäckte att fönstret blev lite högt när man satt i kontrollrummet. Jag hade ju måttat det när jag stod i stora rummet och där var golvet 20-30 cm högre än i kontrollrummet ...vilket jag inte tänkte på... 😲

Så jag höjde golvet även i kontrollrummet och isolerade golvet ordentligt mot kylan och la på en skön matta.

mini-IMG_3659.JPG

Sen har jag funderat på hur jag skulle få till en bra studiomöbel utan för mycket krångel.

Det blev en väldigt enkel lösning och jag är riktigt nöjd med resultatet! ☺️

mini-IMG_3640.JPG

Jag köpte 2st bänkskivor på 2 meter styck från IKEA. Den ena använde jag som bordskiva, och den andra kapade jag i 70cm längder och använde som "bordsben".

De sista 60cm skruvade jag fast i väggen och skapade ett lagom brett utrymme för ett rack. 😎

mini-IMG_3642.JPG

Sen har jag länge gått och funderat på hur jag skulle få till en utdragbar keyboard under skrivbordet. Jag hade sparat en lite rejälare utdragbar hylla som var till för vanligt tangentbord.

Jag kapade den på mitten och förlängde med ett hyllplan och skruva dit. Fungerar perfekt! 🙂

mini-IMG_3644.JPG

mini-IMG_3646.JPG

mini-IMG_3651.JPG

mini-IMG_3657.JPG

Ja, så ser det ut för tillfället.

Härnäst blir det väl att dra fram lite strömming och börja löda kontakter och koppla ihop allt... :rolleyes:

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ja, så ser det ut för tillfället.

Härnäst blir det väl att dra fram lite strömming och börja löda kontakter och koppla ihop allt... 🙂

/Andreas

Superläckert 😉 Jag är riktigt avundssjuk...

Redigerat av Engmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli kul att se hur du tänker akustikbehandla. Hoppas mattan inte tagit för mycket topp ur rummet redan.

Hej

Ja det blir spännande...jag har inte en aning faktiskt.

Jag har inte börjat fundera på det ännu, men det löser sig säkert vartefter... :rolleyes:

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fasen va roligt att se att du är igång igen!

Alldeles för dåligt med byggdagböcker på forumet nu för tiden.

Keep up the good work och jag ser fram mot akustikbehandlingen i kontrollen.

Har du lite mått på rummet så kanske "vi" kan börja räkna lite på rummet medans du snickrar!!

Ha det förjäkla gott!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon kanske la ribban för högt... 🙂

🙂 Vem då? Är det nån byggtävling som jag har missat? 😉

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon kanske la ribban för högt... 🙂

Aoch!!!

He he he!

Nu är ju den där tråden en helt fantastisk skapelse av forumets medlemmar Gilbert där du i allra högsta grad bidragit till att tråden blev så rik på kunskaper och galenskaper!

Ibland känns den som att den har ett eget liv...

...men jag hade tur. Rätt tidpunkt och ett jäkla driv i begynnelsen är nog vad man kan påstå sig vara teslakärnan i den tråden.

Tillbaka till Qbaze och hans bygge!

Ser kanonfint ut och framför allt så verkar det vara en superskön känsla som pappa i ditt fall att kunna bygga nåt med barnen och deras förväntningar!

Helt klart ett kanonprojekt!

Take care!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va roligt att se att du är igång igen!

Alldeles för dåligt med byggdagböcker på forumet nu för tiden.

Keep up the good work och jag ser fram mot akustikbehandlingen i kontrollen.

Har du lite mått på rummet så kanske "vi" kan börja räkna lite på rummet medans du snickrar!!

Ha det förjäkla gott!

/Cruncharn'

Hej

Ja visst har jag mått. Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få när det kommer till akustiken! 😄

Rummet är 225cm brett, 340cm långt. Höjden är 217cm där man kommer in, och 197cm vid uppbyggnaden.

Uppbyggnaden är 225cmx240cm och ca 20cm hög.

Fönstret är ca 90x70cm.

Ytterdörren är där den vita ramen på bilden är.

Jag skulle helst vilja ha monitorerna på varsin sida av fönstret, så att de blir naturligt när man jobbar på skärmarna...

Jag har ju läst att det blir bättre om man har mer luft bakom sig och att det rekommenderas att ha monitorerna på kortväggen.

Men hur dåligt blir det att ha dem på långväggen? hmmm 😆 man får kanske prova ialla fall.

Det lär väl ta ett tag innan jag är där eftersom jag inte har några bra monitorer ännu... 😲

kontrollrum.png

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju läst att det blir bättre om man har mer luft bakom sig och att det rekommenderas att ha monitorerna på kortväggen.

Men hur dåligt blir det att ha dem på långväggen? hmmm 😆 man får kanske prova ialla fall.

Alltid bäst att prova och testa men oftast så är det bäst att sitta mot en kortsida. Antar att du känner till;

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Om inte så är det kanske dags att börja bekanta sig med det (om du inte har något annat program förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja visst har jag mått. Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få när det kommer till akustiken! 😛

Rummet är 225cm brett, 340cm långt. Höjden är 217cm där man kommer in, och 197cm vid uppbyggnaden.

Uppbyggnaden är 225cmx240cm och ca 20cm hög.

Fönstret är ca 90x70cm.

Ytterdörren är där den vita ramen på bilden är.

Jag skulle helst vilja ha monitorerna på varsin sida av fönstret, så att de blir naturligt när man jobbar på skärmarna...

Jag har ju läst att det blir bättre om man har mer luft bakom sig och att det rekommenderas att ha monitorerna på kortväggen.

Men hur dåligt blir det att ha dem på långväggen? hmmm 🙂 man får kanske prova ialla fall.

Det lär väl ta ett tag innan jag är där eftersom jag inte har några bra monitorer ännu... 😆

kontrollrum.png

/Andreas

Jag vet...., detta kommer låta apjobbigt då du skapat en vision om hur du vill möblera ditt kontrollrum men...

Så som du beskrivit det både i text och via illustrationen så ser i alla fall jag en del problem hopas inför kommande akustikbehandling.

Ditt fönster ser inte ut att vara centrerat utmed långsidan?

Det gör att om du sätter monitorer på var sin sida om fönstret så kommer du få trubbel med en skev stereobild.

Visst det går att korrigera men....., fy fan för det jobbet!!! Urk!

Vidare om orsaken till varför det är bättre med avstånd bakom ryggen.

Detta har att göra med "tidiga reflexer"!

Om rummet är brett så kan det uppstå att reflexerna från sidoväggarna faktiskt kommer mycket senare än reflexen från bakomvarande vägg.

Detta ställer oxå till det med framför allt din "närvarokänsla i ljudet samt att du kommer antagligen få trubbel med att urskilja stereoinformation på ett korrekt sätt.

Nummer tre i problematiken ar att du sett från din tänkta mixplats, dessutom får en dörr till höger om dig med helt andra akustiska egenskaper än den gipsvägg du har till vänster om dig.

Du kommer höra snett, vint och galet oavsett hur du förflyttar dig i rummet.

Det blir helt enkelt så att du kommer åka mycket fram och tillbaka på din stol!

Hade jag varit i din sits så hade jag i stället haft fönstret på min högra sida med monitorerna ställda mot den bortre kortsidan.

Naturligtvis får du lite trubbel i reflexer från fönstret på din högra sida men rummet är så litet att du antagligen kommer hamna utanför "spegelprincipen" som ofta tas upp i trådarna här på forumet.

Ett kontrollrum handlar om balans och harmoni för örat.

Du ska kunna jobba långa pass utan att din skalle tröttnar och utan att hjärnan ska behöva korrigera felaktigheter i vänster/höger informationen från högtalarna.

Tro mig, du blir helt slutkörd på mindre än en timma i ett felbalanserat rum.

Jag antager dessutom att du som de flesta hemmapulare, kommer ge dig på att göra så kallade "superchunks" i din kontroll.

Jag hade undvikit detta i det här fallet.

"Speglat" ut rummet med absorbenter, diffuserat "dörrväggen" samt placerat monitorerna något bredare isär för att minimera trubblen med direkta reflexer.

Just my points...!

Gilbert fyller i resten av det jag har missat!!

Han är super på det!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med.

Fönstret på högersida av mixerplatsen.. alltså högtalarna på kortsidan.

Basfällor alltså snedda hörnor och vägg/tak på den sidan högtalarna står.

Ser inte om fönstret har några graders lutning neråt, vilket vore det optimala.

Alla rum är olika. Det räcker inte med beräkningar då det alltid finns flera andra faktorer som påverkar som man inte vet om förrän man hör dem.

Lyssna in rummet, klappa händerna på olika ställen i rummet, spela upp musik, frekvenser och akustikbehandla allt vartefter.

Grattis till att ha kommit såhär långt 😄

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...