Jump to content
Annons

Bandmikrofon med livstids garanti?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Trots att det nästan låter som ett aprilskämt, så är det sant.

Crowley and Tripp släpper en ny version av sin populära "Naked Eye" bandmikrofon, med ett helt nytt material i bandet, som gör det möjligt att använda en bandmikrofon i baskaggen och alla andra besvärliga ställen där man tidigare inte har vågat använda en bandmikrofon...

Naked Eye Roswellite

post-1-1207065840_thumb.jpg

For those who want the best of both worlds:

The True Dual Voicing of Naked Eye Classic,

plus the ultimate ribbon material.

* Same sonic versatility as Naked Eye Classic

* Thick guitar tones on the front, articulate vocals on the back

* Wood storage case and rotary Monocle Mount standard

* Exclusive Roswellite ribbon material withstands even the most severe windblast, kick drum, extreme SPLs, and more.

* Lifetime Warranty!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min Royer har också livstids garanti. Som att det skulle vara nåt speciellt eller? 😄

Det har även alla sontronics mikrofoner om jag inte missuppfattat det helt. Personligen tyckte jag inte det röda var fult. Men saken med denna var väll också att den kunde placeras inuti en baskagge. Skulle vara kul att höra hur en bandmikrofon ter sig i den placeringen 😎

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Min Royer har också livstids garanti. Som att det skulle vara nåt speciellt eller? 😄

Ursäkta OT, men du har alltså en Royer!! Är dom så fantastiska som man inbillat sig att dom är? Har vart nära att skaffa mig flera gånger men fegat ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Royer har också livstids garanti. Som att det skulle vara nåt speciellt eller? 😎

Royer har inte livstids garanti på bandet - inte enligt deras egen info i alla fall: 😄

The original ribbon elements are warranted for a period of one year from the date of purchase and will be replaced one time during the warranty period if they fail.
Link to comment
Dela på andra sajter

Min Royer har också livstids garanti. Som att det skulle vara nåt speciellt eller? 😄

Ursäkta OT, men du har alltså en Royer!! Är dom så fantastiska som man inbillat sig att dom är? Har vart nära att skaffa mig flera gånger men fegat ur.

Jag tycker bättre om Crowley and Tripp's Naked Eye - men det är förstås alltid en smaksak. Jag placerar AEA R-84 som tvåa och Royer R-121 som trea, av de som ligger i den prisklassen, bland de jag har testat själv.

Jämför gärna själv på min testsite, där alla dessa finns med. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde först när jag såg tråden att det var ett aprilskämmt som Claes också kommenterade. Banden brukar ju vara ruskigt känsliga saker så vad jag vet har inte Royer någon livstidsgaranti på dessa.

Skulle vara intresant att veta vad dom använder för material till Roswellite och hur dom kan garantera livstid om det nu är ett nyframtaget material. Men det är ju Crowley och Tipps problem om det skulle visa sig vara otestat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intresant att veta vad dom använder för material till Roswellite och hur dom kan garantera livstid om det nu är ett nyframtaget material. Men det är ju Crowley och Tipps problem om det skulle visa sig vara otestat.

Jag misstänker att det handlar om utomjordisk teknologi helt enkelt, nej jag skojar inte:

Roswell är väl platsen där man bedriver ytterst hemlig forskning på krashade rymdskepp och deras ev. överlevande, nu har dom väl fått recept/fason på bra material som kan vara tillämpliga i bl.a. dessa mikrofoner, det kommer snart mer och fler viktiga innovationer i denna anda tänker jag...

Jaha Claes, nu har du fått mig ruskigt intresserad av denna mikrofon i alla fall, har länge funderat på AEA R-84 men nu?!?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag sneglade på nya Naked Eye när jag skulle köpa sångmick, men det blev annat.

Det är ju grymt intressant att den är så stryktålig, eftersom bandmickar svarar så snabbt på transienter är det ju väldigt bra att ha på snabba källor. Kagge, Virvel, pukor etc... Brukar köra R84 på virvel, det är grejjer!

Men man kan ju iaf sätta vilken bandmick som helst framför kaggen, bara man håller den från lufthålet är det ingen fara.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intresant att veta vad dom använder för material till Roswellite och hur dom kan garantera livstid om det nu är ett nyframtaget material. Men det är ju Crowley och Tipps problem om det skulle visa sig vara otestat.

Jag misstänker att det handlar om utomjordisk teknologi helt enkelt, nej jag skojar inte:

Roswell är väl platsen där man bedriver ytterst hemlig forskning på krashade rymdskepp och deras ev. överlevande, nu har dom väl fått recept/fason på bra material som kan vara tillämpliga i bl.a. dessa mikrofoner, det kommer snart mer och fler viktiga innovationer i denna anda tänker jag...

Jaha Claes, nu har du fått mig ruskigt intresserad av denna mikrofon i alla fall, har länge funderat på AEA R-84 men nu?!?

😎

Glad att kunna bidra till den allmänna förvirringen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Satan så snyggt med det röda.

Livstidsgaranti innebär enligt flera säljare av musik- och studioprylar jag pratat med, enbart att de har garanti tills de går sönder. Går miken sönder efter 13 månader så är 13 månader dess livstidsgaranti. Vore bättre om de hade lovat t.ex. 15 års garanti.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan så snyggt med det röda.

Livstidsgaranti innebär enligt flera säljare av musik- och studioprylar jag pratat med, enbart att de har garanti tills de går sönder. Går miken sönder efter 13 månader så är 13 månader dess livstidsgaranti. Vore bättre om de hade lovat t.ex. 15 års garanti.

😉

:musik

I detta fallet är det svårt att tolka det fel. Så här står det i tillverkarens FAQ om Roswellite-micen:

What is the warranty?

Crowley and Tripp provide a lifetime warranty on any legally obtained microphone made with Roswellite. This warranty is limited to microphones that have not been altered, disassembled, or otherwise modified by anyone other than an authorized Crowley and Tripp representative. Repair or replacement at our option. Specifications are guaranteed for life.

One person has asked what "lifetime" really means, and if it refers to their lifetime, or ours. It refers to ours, for all practical purposes, but we promise to leave instructions upon our eventual departure.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju grymt intressant att den är så stryktålig, eftersom bandmickar svarar så snabbt på transienter är det ju väldigt bra att ha på snabba källor. Kagge, Virvel, pukor etc... Brukar köra R84 på virvel, det är grejjer!

Detta är ett vanligt missförstånd. Bandmikrofoner svarar inte snabbt på transienter. De svarar i verkligheten mycket sämre på transienter är de flesta kondensatormikrofoner. De flesta bandmikrofoner faller snabbt i känslighet på höga frekvenser -- och höga frekvenser är just snabba transienter.

En helt annan sak är att bandmikrofoner låter bra på trumma med mera -- det kan ju bero just på att de svarar långsamt på snabba transienter och därigenom ger ett gött ljud där de högsta frekvenserna är borta från början.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det är ju grymt intressant att den är så stryktålig, eftersom bandmickar svarar så snabbt på transienter är det ju väldigt bra att ha på snabba källor. Kagge, Virvel, pukor etc... Brukar köra R84 på virvel, det är grejjer!

Detta är ett vanligt missförstånd. Bandmikrofoner svarar inte snabbt på transienter. De svarar i verkligheten mycket sämre på transienter är de flesta kondensatormikrofoner. De flesta bandmikrofoner faller snabbt i känslighet på höga frekvenser -- och höga frekvenser är just snabba transienter.

En helt annan sak är att bandmikrofoner låter bra på trumma med mera -- det kan ju bero just på att de svarar långsamt på snabba transienter och därigenom ger ett gött ljud där de högsta frekvenserna är borta från början.

Gunnar

Du har säkerligen rätt. My bad.

Hur kan det komma sig att jag får bättre attack (mina öron säger mig detta) i både virvel och pukor med bandmikrofoner som överhäng? Dessutom bättre attack med bandmick som närmick på virvel?

Jag bifogar en bild, mickarna placerade med membranen så lika som möjligt, ingen EQ, identisk preamp, samma trumslag (virvel). Røden verkar ju mycket riktigt svara snabbare:

transient.png

Sorry for hijacking, som de säger i amerikatt...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju grymt intressant att den är så stryktålig, eftersom bandmickar svarar så snabbt på transienter är det ju väldigt bra att ha på snabba källor. Kagge, Virvel, pukor etc... Brukar köra R84 på virvel, det är grejjer!

Detta är ett vanligt missförstånd. Bandmikrofoner svarar inte snabbt på transienter. De svarar i verkligheten mycket sämre på transienter är de flesta kondensatormikrofoner. De flesta bandmikrofoner faller snabbt i känslighet på höga frekvenser -- och höga frekvenser är just snabba transienter.

En helt annan sak är att bandmikrofoner låter bra på trumma med mera -- det kan ju bero just på att de svarar långsamt på snabba transienter och därigenom ger ett gött ljud där de högsta frekvenserna är borta från början.

Gunnar

Du har säkerligen rätt. My bad.

Hur kan det komma sig att jag får bättre attack (mina öron säger mig detta) i både virvel och pukor med bandmikrofoner som överhäng? Dessutom bättre attack med bandmick som närmick på virvel?

Jag bifogar en bild, mickarna placerade med membranen så lika som möjligt, ingen EQ, identisk preamp, samma trumslag (virvel). Røden verkar ju mycket riktigt svara snabbare:

transient.png

Sorry for hijacking, som de säger i amerikatt...

Intressant! Ren spekulation från min sida: Bandmembran är generellt mer återhållna i diskanten, vilket inte är detsamma som långsamma. Om man utgår från vågformerna Elof lagt upp är det svårt att svara på hur mycket av det vi ser som är just skillnaden i frekvensgång.

En annan sak. R84'ans negativa slope ser mycket kraftigare ut jämfört med Rödens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag glömde nämna en mycket viktig sak: Filerna är fasvända, eftersom ett virvelslag börjar med att skinnet trycks inåt, sååå... Den naturliga vågen har en negativ transient.

Det är alltså R84ans POSITIVA sida som har betydligt mer dynamik än den negativa, dvs när skinnet "kommer tillbaka från slaget"... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag glömde nämna en mycket viktig sak: Filerna är fasvända, eftersom ett virvelslag börjar med att skinnet trycks inåt, sååå... Den naturliga vågen har en negativ transient.

Det är alltså R84ans POSITIVA sida som har betydligt mer dynamik än den negativa, dvs när skinnet "kommer tillbaka från slaget"... 😆

MYTOMAN 😛😱 :ph34r:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag glömde nämna en mycket viktig sak: Filerna är fasvända, eftersom ett virvelslag börjar med att skinnet trycks inåt, sååå... Den naturliga vågen har en negativ transient.

Det är alltså R84ans POSITIVA sida som har betydligt mer dynamik än den negativa, dvs när skinnet "kommer tillbaka från slaget"... 😆

MYTOMAN 😛😱 :ph34r:

eehhhhh 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...