Jump to content
Annons

Sting

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  1. Sting

    Ofattbara hits

    Ja, faktiskt. Man borde lära dem att köra riffen 4 eller 8 gånger, istället för 32.
  2. Sting

    Ofattbara hits

    Jag gillar det jag läser, bozar.
  3. Sting

    Ofattbara hits

    Jag som pessimist ser det inte så. Mest överskattade låtarna är.. jag har många, så jag säger helt enkelt: Det mesta som är amerikanskt! (nu får jag många dur-nissar på mig igen..) Rule britannia!
  4. Då jag kör Logic på en Mac Pro med FF800 borde jag kanske se över Octamic II. Någon som har någon erfarenhet av denna tyska preamp? //Stingan
  5. Färgar RME'n ljudet eller är den också väldigt transparent? Letar också efter en 8-kanals preamp för inspelning av trummor bla. 😳 Jag har hört att det är samma preamps i Octamic 2 (kanske även i den lite mindre Quadmic där du får fler kanaler för pengarna) har samma preamps som Fireface 800.
  6. beror på ur vems synvinkel du tittar du tittar ur lyssnarens antar jag jag tittar ur min egen - jag ser mer pilljobb för att få halvtaskigt material att låta bra, istället för att materialet blir bra framfört från början och all teknik i all ära - det slår aldrig riktigt bra prestationer Det är klart att om band får nys om det här och kräver att vilken inspelning som helst ska fixas till ett bra resultat så förstår jag din oro. Men det är väl upp till dig som producent att kräva en ny tagning om den föregående är dålig och möjligheten att gå in och ändra en ton i en i övrigt bra tagning är ju ganska bra. Och vad det gäller slutresultatet så gäller det endast om pianorullealternativet låter lika bra som liveprestationen, vilket jag tror att det kan göra i vissa situationer. Tekniskt sett verkar det inte finnas några begränsningar, men det betyder ju inte att vem som helst kan programmera solon a la Coltrane. Kunnande och kreativitet kommer alltid att vara centralt och besitter man det så tror jag absolut att man kommer att kunna göra välljudande saker med nya Melodyne. Du har rätt i att vi ser det från olika perspektiv, är man producent i traditionell bemärkelse (spelar in band) är kanske detta inte så upphetsande, men om man som jag producerar hiphop och dansmusik (dvs gör beats och spelar in en och annan rappare) och i princip är ett enmansband tror jag att den här tekniken kommer att underlätta. du har helt rätt Japp. Men de som tycker att det hela är onödigt och falskt får väl sitta hemma och ruttna vid sina analoga mixerbord och tapeinspelning medans vi andra klarar oss utmärkt.. och har kul. Vilket det hela ofta går ut på, right?
  7. Jag tycker dessa fördomar sås av tjatiga det-var-minsann-mycket-bättre-förr-predikare (säkert någon som känner sig träffad). På 70-talet var det hippt att spela in guran först efter att trummisen och bassisten gjort sitt. Och råkade man göra fel någonstans i mitten av tagningen, så var det bara att "puncha" in från där felet begicks. Wow... Idag är sådant skåpmat för de flesta av oss. Men 30-talisterna som gjorde karriär i mitten av 50-talet i sina en- eller på sin höjd tvåspårsstudios skulle nog tycka att det var "fusk", för på deras tid så handlade det om kamratanda och att om en gjorde fel, så fick man minsann bryta och köra om hela skiten från början. "Nu på 70-talet" behöver man ju inte ens kunna spela en låt helt från början... Det är något att tänka på — för de som tycker att Melodyne 2 (hur överreklamerad den än må vara) utgör fara för "ungdomarna". Tänk på hur vi utan att skämmas slänger in t.ex. Addictive Drums istället för att ringa "Nisse" som ju annars är så förbannat bra på trummor, och fråga om han kan tänka sig att kila ner till studion en stund. Nä, det tar sån tid att rigga etc... *man behöver inte kunna spela trummor, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra ett bra trummspår* Perfekt! Näste man vi förmodligen kommer att dumpa utan att skämmas är "Olle", bassisten. Det är bara det att ingen plugg är tillräckligt bra ännu — tycker jag. Men när "Olle" väl är ute ur bilden, så är han det. Och det är inget att tjafsa om — datorn klarar helt enkelt av jobbet minst lika bra, plus att vi vinner både tid och pengar på det. Live with it! Bra sagt.
  8. Fan vad nice. Då kan jag ju köpa nu och få det hela gratis.
  9. Självklart. Jag glömde Omar. Hjälte.
  10. 1. Tom Morello (Rage Against the machine) Kreativare gitarrist får du leta efter. 2. Matthew Bellamy (Muse) Grym. Inget mer behövs. 3. Malcom Young (AC/DC) Bara det att killen fortfarande orkar kompa "A, D, G" efter över 30 år är beundransvärt. 4. Tom Petty. 5. Andy Summers (The Police) Enda Jazzgitarrist jag hört som lyckats skriva hitriff. Ett av världens bästa band för övrigt.
  11. Zoom som Zoom. Jag gillar inte någon produkt..
  12. Köp INTE Zoom. Jag håller med de andra - Boss. Min Zoom GFX-5 var värdelös.. Sålde skiten och köpte mig Z.vex och Analogman istället vilket var väl investerade pengar =)
  13. Tjenare! Jodå, allt är lugnt! själv? Ringer dig imorgon (fredag). Ha de gött!
  14. Sting

    Tips på preamps?

    Tjena. Har ett RME Fireface 800 men lirar med 8 trummickar samt 3 live ibland så jag behöver 8 preamps. Jag kör 4 rätt in i FF:s 4 XLR inputs (med preamps) på framsidan. Men jag hade tänkt utnyttja de 8 inputs på baksidan (tele) och behöver därför någonting som gör om XLR till tele samt stöder Phantom Power. UTAN att förlora ljudkvalitet. Först hade jag tänkt mig en mixer, men jag vet inte asså. Om någon har tips om något kort/rack som gör detta eller har någon annan lösning - SKRIV! Mvh //Sting
×
×
  • Skapa ny...