Jump to content
Annons

Ny Elgitarr! (Gitarr köpt)


Lithium

Recommended Posts

Japp, då var det dags.

Skall köpa mig en ny elgura för max 10,000

Och på den skall det spelas allt från popballader till (framförallt) tunga grunge riff 😉

Så vad skall jag köpa tipsa, tipsa, tipsa :rolleyes:

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag äger ingen själv, men om du inte har något emot modellering kanske en Variax kan vara något?

Av mina egna gitarrer tror jag nog att min Telecaster är mest mångsidig.

Annars är det svårt att gå fel med en 335'a fast de är ju så jäkla dyra!

Nä, en Variax blir det iaf inte, det får allt va riktig vara :rolleyes:

Vad är en 335'a?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla Eastwood Guitars finns film och ljud klipp.

finnns en butik på söder som säljer dem, jam skulle kanske ta in dem under hösten, annars blir det billigast att köpa dem från tyskland här.

gtr_Red-airMap.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Les Paul Studio är bra grejer.

Som av en händelse har min kollega en sån att sälja. PM'a mig vid intresse.

Tänkte jag skulle sätta mig på musik börsen en eftermiddag och testa ett hundratal guror.

Kommer jag fram till att det blir en LP Studio så hör jag av mig, om den finns kvar 😛

------------------------------------

Vad är den egentliga skillnaden mellan humbuckers och singelcoil, i vilket sammanhang används vad och varför? 😛

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, 😛 inte den vackraste jag sätt 😛

Vad tror ni om en Les Paul Studio??

har du kollat de andra modellerna då? det var bara ett exempel, om du ville ha något originellt. de har flera olika modeller.

Les paul studio är en bra gitarr, du måste ju testa vad du själv gillar, hagströms gitarrer är också bra och kostar ca 6-7000:-

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Tycker du ska kolla in PRS SE modeller. Grymt prisvärda! Verkar ligga på 7000 - 8000 kr beroende på modell.

PRS

// Klas

Vad är bra med dessa förutom att dom är "grymt prisvärda"

😉

Förutom att de är grymt snygga, så är de lättspelade, bra balans, har bra bandarbete, bra ton... Helt enkelt en kalas gitarr. Har själv en SE EG (den med tre single och hardtail).

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, finns alltså en massa bra grejor. 😉

Gibson och PRS SE skall alltså tas en extra titt på, på den stora testar dagen!

Men frågan kvarstår: vad är den egentliga skillnaden mellan humbuckers och singelcoil, i vilket sammanhang används vad och varför?

Och sen undrar jag lite om de halvakustiska elgitarerna.

Vad är skillnaden ljudmässigt, blir det bättre klang än i en solid?

Är de halvakustiska elgitarerna främst avsedda för jazz/blues

😆😉

EDIT: och hagströms 😛

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Blää.. Orkar inte läsa alla trådsvar.. Meeen.. Allt från popbalader till feta riff eller vad det nu var.. Som gammal ljudtekniker så vet jag bestämt att du ska välja en gitarr med humbucker-mic.. Gibson eller Epiphone typ.. Mer bredd i ljudet.. Nån sa att du skulle välja en Fender Telecaster.. Hualigen säger jag.. Brum rundgång och pyttigt ljud får du då.. Som sagt Kolla in Gibson.. Min favvo i sound är en Gibson Les paul 1962 gold top!

2e4e251beafb1bb9a4f209e86e73a6f8.jpg

Fantastiskt fet mic som fångar både bas och diskant.. Lyssna på nåra Shadows-låtar så fattar du 🙂

Fender kör med singlecoil-micar som är betydligt "pyttigare" i registret.. Mera twang så att säga.. En humbucker låter fett och i vissa fall svårt att höra enstaka toner.. En Singlecoil låter mer tydligt och distantrik.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl försökt av en synthare.

Goldtopen hegobald refererar till har sk minihumbuckers. Dessa pickuper strävar efter singlecoil-ljud men de är byggda på 2 spolar, vilket i likhet med humbuckers eliminerar hum med hjälp av motfas.

En minihumbucker är alltså en brumfri mick med singlecoilambitioner.

En telecaster låter inte pyttigt och brummigt.

The Edge spelar på en amerikansk originaltele på låten "Vertigo". Inte låter det speciellt ynkligt..

F.ö spelar/spelade Hank Marvin i The Shadows på En röd Stratocaster (singlecoil) eller Burns Signature (ja, gissa: Singlecoil!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen tusan hjälp mig! Att jämföra en singlecoil Fender med en humbucker Gibson går inte att jämföra på samma dag!? En Singlecoil (Fender ) låter petigt och sant . Varje ton hörs för sig.. En humbucker (Gibson) låter fett och förlåtande men grötar ihop tonerna i ett ackord! Eller har du verkligen hört skillnaden? Tänk på att jag är ljudtekniker och inte gittarist! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men jag blir rent förba--d av att du ens på samma inlägg försöker jämföra fenders patenterade teknik "singelcoil" med konkurentens Gibsons teknik "humbucker".. Nu får du skärpa dig en aning.. Jag har bägge gurorna hängandes på väggen. Både en goldtop från 1964 samt en Fender Stratocatser 3 layer sunburst från 1963 med tremolo stall och allt.

Tänk efter innan du svarar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då var det dags.

Skall köpa mig en ny elgura för max 10,000

Och på den skall det spelas allt från popballader till (framförallt) tunga grunge riff 😛

Så vad skall jag köpa tipsa, tipsa, tipsa 🙂

Köp en Fender! En mexico stratocaster player deluxe! Älskar min! Så måste den ha lönnhals och ha crimsonredfärgtemat 😛

Man kan få till ett jäkligt skönt Cleant ljud, både dovt och lite twangigt. Så kan du dessutom trycka på en liten knapp som byter mellan paralellkoppling och seriekoppling i micarna! Dessutom så äre noiselessmicar som gör att du kan feta på en jävla massa dist utan bakgrundsbrus också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då var det dags.

Skall köpa mig en ny elgura för max 10,000

Och på den skall det spelas allt från popballader till (framförallt) tunga grunge riff 😛

Så vad skall jag köpa tipsa, tipsa, tipsa 🙂

Köp en Fender! En mexico stratocaster player deluxe! Älskar min! Så måste den ha lönnhals och ha crimsonredfärgtemat 😛

Man kan få till ett jäkligt skönt Cleant ljud, både dovt och lite twangigt. Så kan du dessutom trycka på en liten knapp som byter mellan paralellkoppling och seriekoppling i micarna! Dessutom så äre noiselessmicar som gör att du kan feta på en jävla massa dist utan bakgrundsbrus också!

*edit* 7995 gick den på!

Nu råkade jag posta två inlägg, ledsen

Redigerat av Strawberryninja
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag är fortfarande på jakt efter en riktig gitarr den här gången och har blivit nyfiken på Schecter men det var ju för att jag var sugen på 7-strängat. Såg just att 4Sound hade "Oktoberfest" på Les Paul så en Studio skall kosta 10.000:-

Har inte kikat om det är en "Bluff"-fest eller hur det ligger till *Givetvis var det trams och den går för samma pris på Börsen*, men har iaf varit mycket prat om att Studio är den rätta gitarren. Själv ställer jag mig frågan, hur mycket av dessa pengar betalar man isf för märket?

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man får betala mer för att det står gibson på en gibson. Men det får du även på

en fender eller PRS.

Gibson har sin studio serie som är en aning billigare, men jag hade hellre lagt på en slant och köpt en

faded les paul.

Billigare kommer du undan om du väljer varje tillverkares "budget syster"

Gibson - Epiphone

Fender - Squire

PRS - PRS se

Om man verkligen vill ha en allsidig gitarr för inga pengar skall du absolut inte

köpa en ny fender eller gibson. Leta istället efter en s.k superstrata beggad från

80 talet. Typ Jackson, Kramer, ESP, Ibanez, Charvel, Hamers lyxmodeller från

början av åttitalet. Du kan hitta dem från tretusen spänn om man kikar runt lite

och då får man en allsidig gitarr som duger till allt från sköraste pop till vråligaste dist,

men räkna med att bli utgarvad av alla trendkänsliga gitarrister som nu skall ha

vintage tele, les paul o strata om du tänker lira live.

Summa summarum - köp en gitarr du tycker känns skön att lira på, ser bra ut, passar din ekonomi

och har en vikt du pallar med att ha på ryggen om du tänker lira live o stående. Om du inte

trivs med gitarren kommer den tyvärr inte låta bra i det långa loppet oavsett vilka fina micar,

trä, eller super duper stärkare du har råd med.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att lägga 10.000 på en Les Paul Studio med ganska dåliga humbuckermickar, jämfört med dem som sitter på standardmodellerna, tycker jag du skall undersöka möjligheterna att hitta en Guild Starfire, antingen begagnat i Sverige eller en ny på Ebay från USA. Jag köpte en LP Studio för några år sedan och förra vintern tog jag hem en Starfire från USA. Båda kostade runt 10.00 (Starfiren med frakt, moms och tull) och jag kan lova att det är typ 100 ggr roligare att spela på Starfiregitarren plus att den låter ungefär lika många gånger bättre. Guild Starfire jämförs ofta med Gibson es 335. Personligen tycker jag Guilden är bättre och dessutom mycket billigare... Därtill skall läggas att Guild Starfire III:an med bigsby är bland de snyggaste gitarrer jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ha en mångsidig gitarr och då tycker jag absolut att du ska skaffa en med både humbucker och singlecoilmickar.

Då får man det bästa från båda hållen. Ev skaffa en gitarr med coil tap. Själv har jag en Fender Am stratocaster lonestar från 1996 med 2 texas special singlecoil och en pearly gates humbucker i stallet. Givetvis med svaj. Man kan göra så mycket mer med en sådan gitarr än med en hardtail, varför begränsa sig. Trist om man inte kan spela surfrock eller göra feta divebombs eller andra sköna tricks med en gitarr man lägger mycket pengar på.

Kolla in fender fat strat eller andra liknande modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En 335: är en Gibson es 335.

Gibson%20es335_red_140_58.jpg

Ett tips, ta och kolla in Hagströms gitarrer. Tror alla modeller ligger under 10 000. Du får väldigt mycket gitarr för pengarna. Spelar själv på en Hagström Swede och är grymt nöjd.

www.hagstromguitars.se

Glöm Hagströms 335 variant, Viking tror jag den heter. Helt jävla kasst ljud akustiskt! Testade den igår och blev så besviken!! Dock snygg.

För 10 lax skulle jag kolla beg.marknaden och få så mycket mer gura för pengarna och dessutom lagom inspelat!

Strata

Tele

LP STudio

osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall köpa mig en ny elgura för max 10,000

Och på den skall det spelas allt från popballader till (framförallt) tunga grunge riff 🙂

Så vad skall jag köpa tipsa, tipsa, tipsa 😉

He, he, ja, du har väl fått en del olika tips redan, men jag tänkte att ett till kan ju aldrig skada. Jag vet ju inte riktigt vilken bakgrund du har, hur länge du spelat, o.s.v. Själv har jag spelat till och från i snart 20 år, men jag betraktar mig ändå som nybörjare i någon mening (bara som bakgrundsinfo till mina råd).

Jag har länge spelat på en japansk Fender '62 reissue från 80-talet och varit hyfsat nöjd med det (den kostade runt 4.000 när jag köpte den); jag har även en Epiphone Les Paul från ungefär samma tid, och ungefär samma kostnad. När jag nu nyligen återupptog gitarrspelandet köpte jag mig dels en Fender Highway 1 i S-S-H konfiguration (den kostade dryga 7.000) och en Yamaha Pacifica 412V som jag alltid velat ha (den kostade dryga 3.000) hos Thomann.

Min summering blir att Yamahan sopar mattan med mina Fender-gurkor (den låter mer Fender än min japanare, och den är mer flexibel än min Highway 1); Les Paulen sticker fortfarande ut med ett något fetare sound (som redan konstaterats av andra), men i flexibiltet så är Yamahan outstanding. Den har möjligen något klena mickar, men om man har en budget på 10.000 och lägger dryga 3.000 på gitarren, då finns det ju utrymme att köpa lite annat.

Det finns ju även en modell som heter 112V i Pacifica serien, som kostar dryga 2.000 hos Thomann, men som tycks ha i princip samma konfig som min; 412 har svaj med två skruvar, medan 112 har sex (som klassiskt Fender svaj), och 412 har något mer arbetat finnish, men det tycker jag är av tveksamt värde i det långa loppet. Vet inte om mickarna skiljer. Jag funderar starkt på att köpa även en 112, och kanske lite olika puppor att testa med...

Annars är det ju klart att en PRS för runt 35.000 skulle ju sitta rätt fint... :-)

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...