Jump to content
Annons

Bonae

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Nä, i praktiken tillför det ju egentligen inte någonting i sig att instrumenten man spelar på kan kallas vintage och är svindyra om man skulle kunna få ett nyare, massproducerat instrument som är lika bra för en bråkdel av pengarna. Det är väl ren materialism och ha-begär, antar jag. Jag har i ett tidigare skede varit runt till alla jag kan komma och tänka på som kan någonting om gitarrer i Göteborg. Har fått råd om allt från att min D16 bara behöver en rejäl återfuktning till att det inte är mycket annat att göra än att "råka" tappa den i golvet och ringa försäkringsbolaget. Den jag litar mest på och som verkligen ansträngt sig för att få ordning på guran (Gitarren, på Skanstorget) börjar nu också låta väldigt uppgiven om vad man mer kan göra. Till de goda nyheterna: I min jakt på en "lagom" begagnad D28 snubblade jag istället över en Guild D-55 som jag snabbt gjorde affär på. En gitarr jag suktat efter i många år. Låter fantastiskt bra (och starkt) över hela registret. Enda som är ovant är den ganska breda halsen... Så kan det också gå. Kontentan är iaf. att jag är väldigt nöjd!
  2. Har kollat upp lite mer kring detta, specifikt vad gäller Martingitarrer. Tydligen var det så att Martin i början på 70-talet satte igång att tillverka gitarrer i långt mycket större skala än tidigare, varför Martingitarrer med samlarvärde i egentlig mening bara är de som tillverkades innan denna industrialisering av verksamheten. Dessutom sägs det att detta medförde en markant försämring av kvalitén på gitarrerna och att en nyligen tillverkad Martin därför sannolikt håller bättre standard än en från 70-talet. Det betyder dock inte att alla gitarrer var dåliga och - som du skriver - en gitarr som visat sig värdig i ett par decenier kommer säkert hålla även fortsättningsvis. M.a.o. man kanske inte riskerar att råka ut för samma sak som jag med min D16... Utöver det tycker jag att man ofta hör att D 28 och andra gitarrer som inte har skalloperade ribbor behöver en lång tids inspelning innan de låter riktigt bra. Således - vill man ha en "riktig" vintagemartin så är det 60-talet och tidigare som gäller. Dessa är ju redan så mycket dyrare att jag nog helt enkelt får ge upp den tanken.
  3. Talade precis med min otroligt duktiga gitarreparatör som gav det tråkiga beskedet att min Martin D 16 RGT sannolikt lämnat in för gott. Det har under flera år varit problem med att locket "sjunker" p.g.a. svagheter och antagligen fel i dess konstruktion. Mycket har provats för att åtgärda detta men nu verkar det som sagt kört. Jag är inte första ägare på gitarren heller, så att gnälla hos Martin har man nog inte mycket för... Hur som helst börjar jag inse att jag kommer tvingas införskaffa en ny gitarr och mina tankar har under lång tid kretsat kring en D 28. Jag älskar ljudet när de väl är inspelade och konstruktionen lär ju vara stabilare än en D 16 RGT. En ny sådan kostar runt 16 000... Vad jag också börjat fundera på - när man ändå ska investera stora pengar i en gitarr som ska funka många, många år - är om det kan vara värt att köpa en äldre gitarr av samma (eller liknande) modell. Dessvärre är jag väldigt dåligt insatt i detta med vintagegitarrer. Vad man lätt kan konstatera är att de snabbt blir dyrare ju äldre de är. Tittar man på Ebay t.ex. så kostar en som är byggt på 80-90 talet ungefär samma som en nybyggd. Är den byggd på 70-talet kostar den lite mer, på 60-talet mycket mer och på 50-talet hutlöst mycket (generellt sett alltså). Finns det något generellt man kan säga om byggkvalitén på gitarrerna under de olika perioderna eller handlar det uteslutande om värde utifrån ålder och antal exemplar som finns? Jag är inte intresserad av en antikvitet som man bara får titta på, utan en gitarr som låter bra och håller för att användas. Däremot ser jag gärna att den ökar i värde över tid! Någon som är lite insatt och vill ge en introduktion, eller någon som vet vart man kan börja leta för att skaffa kunskapen??
  4. Istället för att lägga 10.000 på en Les Paul Studio med ganska dåliga humbuckermickar, jämfört med dem som sitter på standardmodellerna, tycker jag du skall undersöka möjligheterna att hitta en Guild Starfire, antingen begagnat i Sverige eller en ny på Ebay från USA. Jag köpte en LP Studio för några år sedan och förra vintern tog jag hem en Starfire från USA. Båda kostade runt 10.00 (Starfiren med frakt, moms och tull) och jag kan lova att det är typ 100 ggr roligare att spela på Starfiregitarren plus att den låter ungefär lika många gånger bättre. Guild Starfire jämförs ofta med Gibson es 335. Personligen tycker jag Guilden är bättre och dessutom mycket billigare... Därtill skall läggas att Guild Starfire III:an med bigsby är bland de snyggaste gitarrer jag sett.
  5. Hmmm... Har forskat vidare lite kring detta med mjukvara och dual core. Kan inte finna några belägg för att SX1 inte skulle fungera med dual core-system, något jag av någon anledning absolut hade för mig. Hur ligger det till egentligen??? Kan SX1 utnyttja dual core kan jag inte finna någon anledning för mig att uppgradera mitt cubase överhuvudtaget!
  6. Här kommer en fråga som nog kan anses vara ganska basal men som jag ändå inte tycker mig ha funnit något riktigt svar på. Jag är på gång att byta ut de väsentliga delarna i min burk (moderkort, cpu, minnen) och därefter den obligatoriska ominstallationen av operativsystem och annan mjukvara. Vad jag funderat över är dock vilken version av Cubase jag skall byta upp mig till. Tidigare har jag kört SX1 och - trots att den är gammal nu - varit ganska nöjd med det. Har inte känt något stort behov av utökade redigeringsmöjligheter o.s.v. Problemet är att min nya processor är av dual core-modell och efter vad jag förstått kan inte SX1 dra några fördelar av detta med dubbla processorkärnor. Frågan är nu vad jag skall byta till. Eftersom jag kör ett flertal VSTi och effektpluggar vid sidan av Cubase, vill jag gärna att Cubase i sig tar så lite av processorns kapacitet som möjligt... Ett par mjukvarusynthar, en sampler och en hög effekter klarar den biten bra ändå. Kort sagt; tjänar man något prestandamässigt på att ha t.ex SX2 framför SX4? 3:an har jag inte hört så mycket gott om överhuvudtaget och de mer bantade versionerna har jag ingen koll på.
  7. Jodå, har varit noga med detdär, även om jag inte tror det är jätteviktigt egentligen. Handlar väl mest om att information på enheten kan gå förlorad om man inte utför säker borttagning...
  8. På något mystiskt sätt har två MP3-spelare gått sönder för mig och jag har haft mina funderingar på om det kan vara så att datorn skickat så mycket ström till USB-porten att spelarna gått sönder... Det är ju bara en teori, men: Jag ska låna ett USB-ljudkort en tid av en kompis för att testa det. Nu vill jag bara inte att kortet skall gå samma öde till mötes som MP3-spelarna... Någon som kan berätta för en som bara har mycket ytliga kunskaper om el?
  9. ... Kan bara hålla med. Luften står fan precis stilla (Oxå från Skövde).
  10. Argh, jaja. man kan väl inte vänta sig så mycket av ett par plastbitar, såklart. Det är när CPU-mätaren börjar stiga till oroväckande lägen som datorn låter plågad. Måste nog ändå byta processor och därmed fläkt, så jag får väl börja med det. F.ö. tycker jag nog att datorn på "normalgång" låter förvånansvärt lite för att vara ett hemmabygge i en gammal chassilåda.
  11. Här verkar det mest som att folk diskuterar hur man bygger om mindre rum till en studio... Den som ändå hade det så bra. Själv får jag (på grund av utrymmesskäl och att jag har flera andra intressen) nöja mig med att ha det så tyst som möjligt kring mig då jag spelar in sång och akustisk gitarr vid min dator. Ett problem jag haft (förutom att det leker ungar nere på gården och att grannen spelar E-type på helgerna) är att jag alltid får med ljudet från datorn på micspåren. För att göra åtminstonde någonting åt det funderar jag på att ljudisolera datorn. Tänkte höra om någon har testat nåt liknande som dethär: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SPSP01 Det är plattor som man helt enkelt klistrar fast på insidan av datorchassit för att dämpa oljudet från fläktarna och hårddiskarna. Nån som vet om det ger någon märkbar effekt? Har sett att det finns liknande fast dyrare plattor också... Å sen finns det förstås sådana i skumgummimaterial, men borde inte skumgummit lagra värme om de sitter på insidan av chassit?
  12. Kollat lite på tillverkaren av Amplitube och Ampeg SVX´s hemsida. Verkar vara grymt bra pluggar men det verkar ju ändå vara typ samma grej som Guitar rig. Inte så att jag påstår att Guitar rig skulle vara dåligt eller så, utan snarare att det är FÖR omfattande och kräver hel del från processorn... Har jag rätt? En hårdvarupod till basen vore förstås det allra skönaste (inget går upp mot att vrida på riktiga reglage och dessutom behöver man inte oroa sig för processor och ramminne) men jag har inte plats. Dessutom känns det lite overkill att köpa en dyr hårdvarupod när basen är en gammal leksak (mer eller mindre) som kostade mig 500 spänn... Dock var den med i studion på Dungens första skiva, hehe. Ska sälja den till nån fanatisk amerikan för 10.000.
  13. Bonae

    DFH 1 eller 2?

    Låter mycket bra att det är mindre resurskrävande än DFH. Behöver hålla ned den stackars CPU-mätaren, med tankte på att jag kör the Grand2, Reason och en hel del effektpluggar samtidigt som Cubase... Med en processor som inte är 2GhZ ens.
  14. Bonae

    DFH 1 eller 2?

    OK... Ja, trummorna är ju faktiskt inte det jag vill ägna större delen av mitt musikskapande. De skall helst bara finnas där, enkelt och smidigt. I detta fallet har ni nog rätt i att jag borde testa EZdrummer. Ska göra det när jag kommer hem.
  15. Tjena! Har använt mig av Guitar rig2 ett tag för att spela in basgitarren med. Inget vidare, tycker jag, av flera anledningar. För det första är det nåt stul som gör att jag inte kan använda den som en effekt i realtid (Cubase), bara på de inspelade spåren eller spela direkt i Guitar rig. För det andra tycker jag basförstärkaren brusar nåt förjävligt. För det tredje tar den onödigt mycket CPU för att bara spela in enkla basgångar... Finns det någon mindre omfattande och processorkrävande podplugg till att spela in "vanlig" bas (i bemärkelsen att jag inte behöver en massa avancerade effekter eller särskilda låd- och micksimulatorer o.s.v.)? Har letat runt lite men utan resultat. Spelar gitarr i en Line6-pod för elgura... Men det gick inget vidare att köra basen genom den.
×
×
  • Skapa ny...