Jump to content
Annons

Bra memoarer skrivna av musiker


Soxic

Recommended Posts

Tja!

Har just läst ut Motley Crues "The Dirt" som är en av de bästa böcker jag läst, samt Anthony Keidis "Scar Tissue" som också var riktigt, riktigt bra. Jag har nu fått blodad tand och vill läsa fler memoarer skrivna av musiker. Inte sådana skrivna av personer utanför, utan skrivna av första person.

Ös på med förslag nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samma här, The Dirt fick igång mig på en rockbiografispree. Instämmer även med föregående. Zappas och Kiedis böcker är bra.

Ett par tips till:

-White Line Fever av Lemmy.

-This Monster Lives (Berlinger). Om inspelningen av Some Kind of monster. Inte av någon bandmedlem, men ändå intressant om man diggar filmen.

Nikki Sixx har just släppt en bok. "The Heroin Diaries: A Year in the Life of a Shattered Rock Star"´. Har inte läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

0446695246 LEAF, DAVID:KISS BEHIND THE MASK

Är helt ok.

Uhm... finns en biografi om Cornelis Vreeswijk som var riktigt kul att läsa, han var en fri själ, Cornelis. Får återkomma om den.

Man in Black om Jonny Cash är också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Dylans "Memoarer vol. 1". Den är kanske inte riktigt som böckerna ovan, men den är skriven av Dylan själv och jag tycker lätt den är värd att läsa. Handlar om bitar ur hans liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns två väldigt bra böcker oavsett om man gillar jazz eller inte. Den ena är "Lady Sings the Blues" av Bille Holliday och den andra är "Dans till Svart Pipa" av Mezz Mezzrow. Finns för övrigt en underbart rolig bok som heter "Farmare" som löst beskriver den svenska jazzprofilen Falinkens-som här kallas Farajten- liv och leverne. Har dock glömt författaren.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mott the Hooples frontfigur Ian Hunters; 'Diary of a Rock 'n' Roll Star' är en klassiker. Den handlar inte om sex, drugs and rock,n roll utan mer om tristessen bakom turnerandet och hur man bråkar med arrangörer o s v. Mycket underhållande.

http://www.amazon.co.uk/Diary-Rock-Roll-St...r/dp/1897783094

En annan riktigt underhållande bok som jag hittade på antikvariat är: The Mammoth Book of Sex, Drugs and Rock 'n' Roll. En bunte essayer och artiklar som behandlar myterna kring sex, droger och den där rocken-rollen. Där finns utdrag från diverse självbiografier och annat godis.

http://www.amazon.co.uk/Mammoth-Book-Drugs...2874&sr=1-1

Mitt tredje tips är Man in Black av Johnny Cash. Han berättar ganska naket om supandet, drogerna festandet med Elvis o s v .

http://www.amazon.com/Man-Black-Johnny-Cash/dp/0310223229

Alla tre finns som synes på Amazon.

Jag läste första delen av Dylans självbiografi, men den tyckte jag inte alls var särskillt bra. Han odlade mest myten om sig själv i min mening.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Dylans "Memoarer vol. 1". Den är kanske inte riktigt som böckerna ovan, men den är skriven av Dylan själv och jag tycker lätt den är värd att läsa. Handlar om bitar ur hans liv.

Om man tycker det är oändligt intressant att sida upp och sida ner läsa om amerikanska folksångare på 50-talet rekommenderas Dylans memoarer. Själv somnade jag hårt efter bara en halv sida varje gång jag försökte. Faktum är att boken förbjudits i vissa amerikanska delstater eftersom tråkighets- och insomningsfaktorn i vissa fall orsakat hjärnskador samt någon trafikolycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

notna (oregistrerad)

Gillar du The dirt ska du absolut läsa Tommy Lee's "tommyland". Inte lika bra och lite väl mycket kärleksgnabb(pamela) men en hel del nöjesgivande läsning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Miles Davis biografin får det bli i nästa bokbeställning.

Såg på amazon att det fanns några biografier om (av?) Kraftwerk, tex "Kraftwerk: Man, Machine And Music". Har inte läst själv, men som pionjärer inom teknikdriven/-framkallad musik så borde det vara ett tips att söka vidare på.... det är mycket data nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miles Davis biografin får det bli i nästa bokbeställning.

Såg på amazon att det fanns några biografier om (av?) Kraftwerk, tex "Kraftwerk: Man, Machine And Music". Har inte läst själv, men som pionjärer inom teknikdriven/-framkallad musik så borde det vara ett tips att söka vidare på.... det är mycket data nu.

Pascal Bussy heter han som skrivit den. Inte så dum, även om den till största delen består av andrahandsuppgifter eftersom vare sig Ralf eller Florian avslöjat något av värde i någon intervju någonsin.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån bok skriven av någon seriös musiker eller är alla böcker om rockmusiker alá "hänt extra/se och hör" kvalitet ?

Vad måste man göra för att enligt dig klassas som seriös musiker ?

Jag väntar på att Heroin Diaries släpps , Tror den är som en förlängning av The Dirt som för övrigt ska bli film har jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån bok skriven av någon seriös musiker eller är alla böcker om rockmusiker alá "hänt extra/se och hör" kvalitet ?

Vad måste man göra för att enligt dig klassas som seriös musiker ?

Jag väntar på att Heroin Diaries släpps , Tror den är som en förlängning av The Dirt som för övrigt ska bli film har jag läst.

Sixx-boken är släppt, kolla adlibris.se

Link to comment
Dela på andra sajter

notna (oregistrerad)
Finns det nån bok skriven av någon seriös musiker eller är alla böcker om rockmusiker alá "hänt extra/se och hör" kvalitet ?

Vad måste man göra för att enligt dig klassas som seriös musiker ?

Jag väntar på att Heroin Diaries släpps , Tror den är som en förlängning av The Dirt som för övrigt ska bli film har jag läst.

Den skulle ha blivit film redan för ett par år sedan. Men väntar man på ngt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...