Jump to content
Annons

Forumregel #7


Valle

Forumregel #7  

107 röster

  1. 1. 1. Följande påstående stämmer mer eller mindre in på mig:

    • jag är ensam upphovsman till alla mina uppladdade låtar, och jag är INTE STIM-ansluten
      60
    • jag är ensam upphovsman till alla mina uppladdade låtar, och jag ÄR STIM-ansluten
      18
    • jag är INTE ensam upphovsman till alla mina uppladdade låtar, och jag är INTE STIM-ansluten
      18
    • jag är INTE ensam upphovsman till alla mina uppladdade låtar, och jag ÄR STIM-ansluten
      8
    • jag är STIM-ansluten och tolkar reglerna som att jag inte kan använda uppladdningstjänsten
      3
  2. 2. 2. Angående parodier (på musikaliska verk), så har jag:

    • aldrig laddat upp några sådana
      99
    • laddat upp minst en parodi
      8


Recommended Posts

Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Jag har lite försiktigt försökt få klarhet i huruvida det är OK för (oss) STIM-anslutna att, genom STUDIO Forums uppladdningstjänst, ladda upp låtar - som inte är parodier och som [den som laddar upp] helt och hållet äger rättigheterna till.

Därtill har jag också funderat lite över regelförhållandet där en låt skrivs av två eller fler upphovsmän. Eftersom ” Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman”, [Forumregel # 7] får ju låtar med två eller fler upphovsmän inte laddas upp. Och det oavsett en eller fler av upphovsmännen i fråga är STIM-anslutna eller inte.

Jag har ”bumpat” mina inlägg med ovanstående frågor ett par gånger (utan respons), så om jag gjorde det igen skulle det nog skapa viss irritation, och det vill jag inte. Men jag önskar fortfarande få lite klarhet i saken, så jag skapar en gallup där jag å det ödmjukaste ber alla som har laddat upp minst en låt att svara så sanningsenligt som möjligt.

Tack på förhand! kl.gif

Edit: Infogade aktuell forumregel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Gäller särskilda regler för STIM beträffande parodier alltså?

😛

Är inte "alla" STIM-medlemmar?

Får man inte ladda upp sina låtar på en hemsida eller webbsite då?

Varför?

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik: Gäller särskilda regler för STIM beträffande parodier alltså?

När det gäller parodier så är det alltid ett bedömande från ”fall till fall” – om det skulle gå så långt att det måste utredas. Men enkelt uttryckt kan man säga parodier (enl.SAOL: förlöjligande efterbildning av låt) är självständiga verk, även om de s.a.s. bygger på ett befintligt verk. Dvs, det finns ingen rättslig koppling mellan parodin och originalet. Se URL 4§, andra stycket.

musik: Är inte "alla" STIM-medlemmar?

Nej, jag tror långt ifrån alla är anslutna till STIM. Och fast jag är en motståndare till STIM’s forntidstänkande, så uppmanar jag alla låtskrivare att ansluta sig till STIM. (Det finns en skröna som säger att t.ex. radiostationer skulle vara mer angelägna att spela ”o-stimmade” låtar, eftersom detta på något sätt skulle gynna stationerna. Detta är rent skitsnack, men det kan vi ta en annan gång…)

musik: Får man inte ladda upp sina låtar på en hemsida eller webbsite då? Varför?

Det är ironiskt nog så (därav STIM’s forntidstänkande) att man som STIM-ansluten inte kan marknadsföra sina låtar på t.ex. Internet – i alla fall inte utan att man först tar upp det med STIM. Anslutningskontraktet har nämligen en ”bugg” som jämställer Internet med ”tryckeri” - därom tvista i och för sig de lärde…

Om du däremot inte är ansluten till STIM är du i princip fri att göra vad du vill med dina egna låtar – t.ex. ladda upp de på diverse webbplatser.

Personligen tror jag att många skiter i STIM’s regler när det gäller Internet och uppladdning av egna verk (jag t.ex.). Men det skulle ändå vara intressant hur STIM-anslutna omfattas av reglerna för uppladdningstjänsten här på STUDIO Forum. Särskilt med det där att ” Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman”.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Intressant tråd. (smygbumpar med detta inlägg!)

Har letat efter detta en bra stund utan vettigt resultat.

Vilka följder (i teorin) kan det få om man är ansluten i STIM men laddar upp sin musik på forum, sin hemsida osv?

Har anslutningsbrevet liggandes hemma men har inte vågat skicka in det än i brist på kunskap av vad som händer om jag går med. Kontrakt-brevet innehåller för mycket juridiska ord för att förstå för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. (smygbumpar med detta inlägg!)

Har letat efter detta en bra stund utan vettigt resultat.

Vilka följder (i teorin) kan det få om man är ansluten i STIM men laddar upp sin musik på forum, sin hemsida osv?

Har anslutningsbrevet liggandes hemma men har inte vågat skicka in det än i brist på kunskap av vad som händer om jag går med. Kontrakt-brevet innehåller för mycket juridiska ord för att förstå för min del.

Om du kontaktar STIM och säger att vill lägga upp en låt på internet så kommer de inte att tjafsa.

De är ju trots allt till för att hjälpa upphovsmännen. Så har jag uppfattat deras inställning, i alla fall när det handlar om sådana här forum och liknande. Skall du starta webbutik är det annorlunda.

Men visst, rent teoretiskt är det ju ett avtalsbrott. STIM har ju ensamrätt på att bevilja licenser för sprdning av dina registrerade verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vilka följder (i teorin) kan det få om man är ansluten i STIM men laddar upp sin musik på forum, sin hemsida osv?

Å STIMS sida: Om STIM finner att en låt finns tillgängligt (på forum, hemsida etc) på ett sätt som STIM anser strider mot deras avtal och stadgar, så kan de komma att vidta åtgärder mot forum-/hemsideansvarig.

Å STUDIO Forums sida: Det är bl.a. vad jag försöker lista ut med den här tråden...

Har anslutningsbrevet liggandes hemma men har inte vågat skicka in det än i brist på kunskap av vad som händer om jag går med. Kontrakt-brevet innehåller för mycket juridiska ord för att förstå för min del.

Du har ingenting att oroa dig för när det gäller anslutning till STIM — det är bara att gå med. Inget konstigare än att teckna mobilabonnemang. Vad som "händer" när du går med är att dina låtar bevakas av STIM så att du kan få ersättning varje gång de spelas/framförs offentligt. Och det är ju inte fy skam. Men som sagt, när det gäller Internet så har STIM inte hängt med riktigt i svängarna...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Å STIMS sida: Om STIM finner att en låt finns tillgängligt (på forum, hemsida etc) på ett sätt som STIM anser strider mot deras avtal och stadgar, så kan de komma att vidta åtgärder mot forum-/hemsideansvarig.

Finns det något exempel på när de vidtagit åtgärder, och hur ofta görs det? Du verkar ju kunna det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM-medlem: Ja.

Ensam upphovsman: Ja, utöver de få gånger jag postat material jag gjort med andra. Men de låtarna är skapade tillsammans med andra medlemmar i forumet och är införstådda i att låtklipp postas här.

Parodi: Ja, jag har minst tre parodier i forumet. Fast under en pseudonym tillsammans med några andra medlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å STIMS sida: Om STIM finner att en låt finns tillgängligt (på forum, hemsida etc) på ett sätt som STIM anser strider mot deras avtal och stadgar, så kan de komma att vidta åtgärder mot forum-/hemsideansvarig.
Finns det något exempel på när de vidtagit åtgärder, och hur ofta görs det? Du verkar ju kunna det här.

Hold your horses, cowboy...

1. Ingen har påstått att jag "kan det här". Om mina inlägg ger skenet av att jag tror att jag "kan det här", jämte risken att göra mig själv till åtlöje inför någon, då ska jag nog se över mina inlägg.

2. Exempel? Hur ofta? Jag skrev "kan komma att". Både du och jag vet att nästan alla avtal som skrivs innehåller klausuler typ "I det fall att [parten] åsidosätter sina förpliktelser enligt avtalet...". Och STIM är väl inget undantag! Kruxet ligger inte så mycket i att motparten faktiskt gör eller har gjort något si eller så många gånger, utan det faktum att motparten hela tiden "kan komma att" göra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM-medlem: Ja.

Ensam upphovsman: Ja, utöver de få gånger jag postat material jag gjort med andra. Men de låtarna är skapade tillsammans med andra medlemmar i forumet och är införstådda i att låtklipp postas här.

Parodi: Ja, jag har minst tre parodier i forumet. Fast under en pseudonym tillsammans med några andra medlemmar.

Intressant... Och tack för att du delar med dig av hur du svarade på galluppen (vilket jag hoppas att du gjorde).

Men, i alla fall, strider inte sättet som du gått tillväga direkt mot §7 (se fetstilt):

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Hur kan jag, med hänsyn till det fetstilta ovan, tolka regeln som att det är OK så länge medkompositör/medtextförfattare är "införstådda i att låtklipp postas här"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses, cowboy...

Kanske är det snarare du som borde hålla dina? :rolleyes:

Jag tyckte att ditt sätt att skriva om Stim och avtalen visade att du kan ämnet, och ställde en enkel fråga. Tydligen var den inte lika enkel att svara på.

Det är ju intressant att få veta inte bara hur Stim kan agera enligt sina avtal och regler, utan också hur de faktiskt gör i verkligheten.

Någon annan som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses, cowboy...
Kanske är det snarare du som borde hålla dina? 😏

Jag tyckte att ditt sätt att skriva om Stim och avtalen visade att du kan ämnet, och ställde en enkel fråga. Tydligen var den inte lika enkel att svara på.

Det är ju intressant att få veta inte bara hur Stim kan agera enligt sina avtal och regler, utan också hur de faktiskt gör i verkligheten.

Å, ja... Jag har sett dig figurera i olika STIM-debatter här på forumet, och av dina inlägg att döma så verkar du själv vara mycket insatt, och behöver nog inte ställa så "enkla frågor" som den du syftar på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag fattar forumregel 7 så kan endast låtar som är helt egen skrivna läggas upp, inga samarbeten (i själva låtskrivandet) är tillåtna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kontaktar STIM och säger att vill lägga upp en låt på internet så kommer de inte att tjafsa.

De är ju trots allt till för att hjälpa upphovsmännen. Så har jag uppfattat deras inställning, i alla fall när det handlar om sådana här forum och liknande. Skall du starta webbutik är det annorlunda.

Men visst, rent teoretiskt är det ju ett avtalsbrott. STIM har ju ensamrätt på att bevilja licenser för sprdning av dina registrerade verk.

Å STIMS sida: Om STIM finner att en låt finns tillgängligt (på forum, hemsida etc) på ett sätt som STIM anser strider mot deras avtal och stadgar, så kan de komma att vidta åtgärder mot forum-/hemsideansvarig.

Å STUDIO Forums sida: Det är bl.a. vad jag försöker lista ut med den här tråden...

Du har ingenting att oroa dig för när det gäller anslutning till STIM — det är bara att gå med. Inget konstigare än att teckna mobilabonnemang. Vad som "händer" när du går med är att dina låtar bevakas av STIM så att du kan få ersättning varje gång de spelas/framförs offentligt. Och det är ju inte fy skam. Men som sagt, när det gäller Internet så har STIM inte hängt med riktigt i svängarna...

Tack så mycket båda två för era svar! 🙂

Men undrar också, om man först sprider sina verk hejvilt över internet och efter det registrerar sitt verk, är det då fortfarande avtalsbrott bara för att du HAR spridit din musik?

Antar också att det är förutsatt att man tar bort sin musik från internet efter man registrerar sitt verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter knepigt att STIM har något emot att jag lägger upp mina egna låtar på internet (även om jag inte skulle bli särskilt förvånad). Det är ju samma sak som att jag äger en restaurang där jag har min egen musik i högtalarna. Ska jag då betala STIM för att ge mig ersättning för att min musik spelats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men undrar också, om man först sprider sina verk hejvilt över internet och efter det registrerar sitt verk, är det då fortfarande avtalsbrott bara för att du HAR spridit din musik?

I princip, ja — om/eftersom du är ansluten till STIM. Om låten som du sprider hejvilt är reggad eller inte har ingen som helst betydelse. Detta eftersom du enligt STIM-avtalet upplåter ensamrätten att licensiera "alla dina existerande och framtida [= ännu ej existerande] musikaliska verk med tillhörande texter".

Antar också att det är förutsatt att man tar bort sin musik från internet efter man registrerar sitt verk.

Igen, "i princip", ja — men till och med STIM begriper att det måste vara näst intill en omöjlighet att sopa igen alla spår efter en låt på Internet. Det är däremot OK att, utan licensansökan, ha sina egna låtar på en egen hemsida om du "kontrollerar" alla rättigheter till låten, OCH att din sida inte har någon som helst koppling till musikbranschen. Hur nu en sådan hemsida kan se ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men undrar också, om man först sprider sina verk hejvilt över internet och efter det registrerar sitt verk, är det då fortfarande avtalsbrott bara för att du HAR spridit din musik?

I princip, ja — om/eftersom du är ansluten till STIM. Om låten som du sprider hejvilt är reggad eller inte har ingen som helst betydelse. Detta eftersom du enligt STIM-avtalet upplåter ensamrätten att licensiera "alla dina existerande och framtida [= ännu ej existerande] musikaliska verk med tillhörande texter".

Antar också att det är förutsatt att man tar bort sin musik från internet efter man registrerar sitt verk.

Igen, "i princip", ja — men till och med STIM begriper att det måste vara näst intill en omöjlighet att sopa igen alla spår efter en låt på Internet. Det är däremot OK att, utan licensansökan, ha sina egna låtar på en egen hemsida om du "kontrollerar" alla rättigheter till låten, OCH att din sida inte har någon som helst koppling till musikbranschen. Hur nu en sådan hemsida kan se ut...

Återigen, tack för ett fint svar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju samma sak som att jag äger en restaurang där jag har min egen musik i högtalarna. Ska jag då betala STIM för att ge mig ersättning för att min musik spelats?

Egentligen är det lite mer komplicerat än så. Om det inte särskilt redovisats att det just är dina låtar som har spelats, så fördelas den avgift som "din" restaurang betalar till STIM på upphovsmän vars låtar har framförts på radio och TV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju samma sak som att jag äger en restaurang där jag har min egen musik i högtalarna. Ska jag då betala STIM för att ge mig ersättning för att min musik spelats?

Egentligen är det lite mer komplicerat än så. Om det inte särskilt redovisats att det just är dina låtar som har spelats, så fördelas den avgift som "din" restaurang betalar till STIM på upphovsmän vars låtar har framförts på radio och TV.

...men om det är enbart egna låtar och du inte är medlem i STIM, så är det däremot fritt fram att spela musik för dina restaurang-gäster. Det är ju bara STIM-anslutna artisters låtar man måste betala för. Se bara till att du inte spelar några coverlåtar - för då blir det till att betala ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...