Jump to content
Annons

Testa hur tondöv du är!


hegobald

Recommended Posts

Annons
  • Svar 192
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

80,6 % 😉

Inte illa alls. Är impad av mig själv. Tyckte att många av musiksnuttarna var komplicerade som tusan. Skulle varit kul att göra ett test med ett keyboard och "spela om den här snutten" istället. Undra sa flundra hur många procent man skulle få då 😳 0,1 promille?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är en av dom som ite är en improvisiansions musiket. oM NI ALLA ÄR så bra som ni säger så är det fantastiskt. Själv tog jag testet och med era mätt blev det dåligt. Hadde bara 75 och jag ska snart dö. Men om ni allla vet vad ni ska göra av allt

Har själv varit musiker. Ska sluta med det.

Ni hae rärr men jag orkar inte bry mig.

Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 86,1% i datorhögtalare kl 23.04. 1,5 öl i kroppen (bra eller dåligt?). 😛

Jävligt bra.. eller tur 😳 Fast det spelar nog ingen roll om du lyssnar i superduper studiomonitorer eller enkla datorhögtalere faktiskt! Skål på dig i alla fall! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inga högtalare, men jag körde på ändå....

63,9%

Känns ju bra när jag körde ljudlöst.

😳

Du måste vara GRYMT musikalisk!

Ehh.. Jag tänker på det här med att apor är bättre på att peka ut vinstaktier än vad tränade mäklare är 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Krya på dig, slipped away 🙂 Jag tror att jag avvaktar med denna test, verkar vara en fara för självförtroendet.

Tackar för omtanken PBM!

Ja ångvälten har iaf försvunnit från huvudet nu, så man får väl hoppas att en god och lång natts sömn kan fixa till saker lite mer.

Blev rätt nöjd med resultatet ändå. Tror inte det skulle blivit mkt bättre om jag varit frisk faktiskt, haha... 😛

Dags att sova lite nu.

Godnatt alla studiopluttar!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är en av dom som ite är en improvisiansions musiket. oM NI ALLA ÄR så bra som ni säger så är det fantastiskt. Själv tog jag testet och med era mätt blev det dåligt. Hadde bara 75 och jag ska snart dö. Men om ni allla vet vad ni ska göra av allt

Har själv varit musiker. Ska sluta med det.

Ni hae rärr men jag orkar inte bry mig.

Allt gott!

En vild chansning: du är full?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojigt test... Första gången fick jag 83.1 eller vad det nu var. Har ni kollat vilka ni hörde fel ? Det som jag tyckte var intressant var att jag hörde alla skillnader korrekt, men huvudet lade in några grejer som inte fanns där då snuttarna var likadana. Jag tänkte att testet skulle vara svårare än det var och tyckte mig höra skillnader i harmonierna på några ställen. När jag gjorde testet på nytt med principen att bara registrera "tydliga" skillnader i melodin blev det 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 86,1% i datorhögtalare kl 23.04. 1,5 öl i kroppen (bra eller dåligt?). 😄

Jag tycker det var dåligt.

Jag menar alltså, blir man bättre eller sämre på dettta om man är lite salongsberusad? Jag vet att 86,1 % är den 85 percentilen, dvs jag är bättre än 85% (enligt testsidan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 86,1% i datorhögtalare kl 23.04. 1,5 öl i kroppen (bra eller dåligt?). 😄

Jag tycker det var dåligt.

Jag menar alltså, blir man bättre eller sämre på dettta om man är lite salongsberusad? Jag vet att 86,1 % är den 85 percentilen, dvs jag är bättre än 85% (enligt testsidan).

Då var det bra.

---------------

Jag skojade bara med dig ju. Själv hade jag 72%.

Link to comment
Dela på andra sajter

88.9! Det verkar som man sällar sig till majoriteten här. Så skönt! 😆

Nu ska jag INTE göra om det eftersom det snarare kommer att ge ett resultat på hur smart man klurat ut systemet.

Det är ju till exempel lättare att uppfatta en avvikande ton som rätt, än rätt ton som avvikande. Så att klicka på "Does Not Match"-knappen så fort man är det minsta osäker är nog ett "smart" sätt att få högre poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det är ju till exempel lättare att uppfatta en avvikande ton som rätt, än rätt ton som avvikande. Så att klicka på "Does Not Match"-knappen så fort man är det minsta osäker är nog ett "smart" sätt att få högre poäng.

Snarare tvärtom då tycker jag, för mig var de avvikande rätt klara men "musiksinnet" lurade mig att höra skillnader där de inte fanns. Ifall man har ett hyfsat melodiminne skulle jag rekommendera att bara trycka på 'Different' då man hör en klar skillnad i melodin.

Jag gick som sagt direkt från 83.3% till 100% på det sättet, och jag tror att många här skulle få bättre resultat genom att "sänka ribban" för 'Same' knappen.

Redigerat av Perret
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde om testet och fick 66,7% igen. 😉

Antingen är jag dålig eller så har jag fattat fel. För visst är det så att fraserna ska vara identiska? Eller räknas oktaverade toner som samma? Jag tycker ju att jag har rätt på alla annars...

Edit: Ska tilläggas att jag förlorat ett öra i ett knivslagsmål och det andra lider av blomkålsöra. Och så är jag döv.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns ett nytt test där nu som är lite annorlunda. Här fick jag högsta betyg, world class, och kunde tydligen bestämma sinustoner ner till 0,975 Hz.. Har gjort andra tester med musik och pink noise där man skall frekvensbestämma höjningar och sänkningar i frekvensspektret och de var mkt mkt svårare.

Kanske en gnutta tur också...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett nytt test där nu som är lite annorlunda. Här fick jag högsta betyg, world class, och kunde tydligen bestämma sinustoner ner till 0,975 Hz.. Har gjort andra tester med musik och pink noise där man skall frekvensbestämma höjningar och sänkningar i frekvensspektret och de var mkt mkt svårare.

Kanske en gnutta tur också...

Gjorde oxå det testet nu. 😆

0,6375 ...rätt nöjd. 😉 det började bli lite svårt när man kom ner till 0.375 Hz 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett nytt test där nu som är lite annorlunda. Här fick jag högsta betyg, world class, och kunde tydligen bestämma sinustoner ner till 0,975 Hz.. Har gjort andra tester med musik och pink noise där man skall frekvensbestämma höjningar och sänkningar i frekvensspektret och de var mkt mkt svårare.

Kanske en gnutta tur också...

Gjorde oxå det testet nu. 😆

0,6375 ...rätt nöjd. 😉 det började bli lite svårt när man kom ner till 0.375 Hz 😄

Jo, det var mest chansningar där nere kändes det som..

hörde ärligt talat ingen skillnad.. Testet gjordes på min flickväns laptop. (hon gjorde också testet och fick 19,75 Hzvilket gör henne tondöv vilket hon inte är.)

Ska göra om det hemma sen..

0,6375 låter jäkligt bra iofs.. Nästan omänskligt eftersom jag läst att egentligen, iaf när man talar om skillnader i klangfärg i material, så kan människor inte höra mer noggrant än de 31(1/3 oktav) band man normalt har på en grafisk eq såvida den inte prickar en musikalisk överton.

Sen blir det ju en annan sak med toner givetvis. Men ändå skumt att örat är så pass nogrant på en sak men inte på en annan.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett nytt test där nu som är lite annorlunda. Här fick jag högsta betyg, world class, och kunde tydligen bestämma sinustoner ner till 0,975 Hz.. Har gjort andra tester med musik och pink noise där man skall frekvensbestämma höjningar och sänkningar i frekvensspektret och de var mkt mkt svårare.

Kanske en gnutta tur också...

Gjorde oxå det testet nu. 🙂

0,6375 ...rätt nöjd. 😎 det började bli lite svårt när man kom ner till 0.375 Hz 😄

Jo, det var mest chansningar där nere kändes det som..

hörde ärligt talat ingen skillnad.. Testet gjordes på min flickväns laptop. (hon gjorde också testet och fick 19,75 Hzvilket gör henne tondöv vilket hon inte är.)

Ska göra om det hemma sen..

Det handlar mer om att känna sig fram än att lyssna tycker jag. Eller en blandning kanske. Steget innan 0,375 Hz var inte jättesvårt men sen blev det lite för liten skillnad.

För de som inte orkar krångla för att hitta adressen/länken så är det:

http://tonometric.com/adaptivepitch/

Ha så skoj!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, jag va skitglad när jag spela det för jag trodde procentmätarn där nere visade hur bra jag va. så jag blev skitglad, jippi 100%!!!

men sen när jag kollade på resultatet efteråt så visade det sig att jag bara fick 72,2 😄 !

Det e ju fan under snittet! 😆

Jag har ändå bara en ganska tyst kvittrande undulat och ett par marsvin 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu gjorde jag det andra testet igen och denna gång blev det 0.750...

En förbättring iaf och var nere på 0,1875 ett tag sen gjorde jag några fel i rad och allt gick åt h-lvete... Men det kändes något lättare med ordentlig lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...