Jump to content
Annons

Testa hur tondöv du är!


hegobald

Recommended Posts

va i fridens namn. kan ni inte förklara utan att använda flashiga ord? om det finns två alternativ och jag klickar slumpmässigt, varför skulle jag få lägre än 50% rätt?

Om du nu skulle trycka slumpmässigt dvs utan kännedom alls om vad det är du hör så skulle resultatet bli 50 % ifall försöket upprepas tillräckligt många gånger. Dock är det så att de flesta som gör testet har någon form av förkunskaper vilket förbättrar dina odds att prestera "bra" på testet. Således trycker du inte slumpmässigt. Detta säger sig egentligen självt och att göra ett chi två-test skulle vara lite väl överambitiöst. Fanns lite statistik över hur fördelningen såg ut över de ca 15000 som gjort testet. Tror medelvärdet låg runt 78 % vilket också visar att testet inte är slumpartat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 192
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jaaa.. Så lätt var det inte.. Men jag kan ju konstatera att fellow studio-forumister är generellt sett musikaliska 🙂.. Sen tror jag att det är lättare om man är autonom och inte kan noter den traditionella vägen.. "vi" autonoma är helt enklet mer beronde av den "inre bilden" av hur det låter.. Men de som kan noter slappnar av och läser det på notpapperet i stället.. Med de sagt säger jag plötsligt att "icke skolade" musiker generellt sett är bättre musiker än skolade 😉 I varjefall på de kreativa nivån 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju bara räkna det första resultatet. Efter det uppstår ju en träningseffekt, det är ju samma "frågor".

Men resultatet behöver nödvändigtvis inte bli bättre för det 😉 Testa själv frå du se.. Intiution är en viktig egenskap 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju bara räkna det första resultatet. Efter det uppstår ju en träningseffekt, det är ju samma "frågor".

Men resultatet behöver nödvändigtvis inte bli bättre för det 😕 Testa själv frå du se.. Intiution är en viktig egenskap 😮

Det där är lite intressant. Tex när det gäller iq-test så spelar det egentligen ingen större roll hur många gånger du gör ett test eftersom din iq är medfödd och kan inte tränas upp. Man kan lära sig att känna igen problemet snabbare och på så sätt skapa sig mer tid att lösa det men själva iq:n går inte att ändra på. Antingen har man hög eller inte. Undrar om detsamma gäller tondövhet? Alltså att din grundförmåga är medfödd och kan inte göras så mycket åt. Antingen har man det eller ej. Vad sägs??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är lite intressant. Tex när det gäller iq-test så spelar det egentligen ingen större roll hur många gånger du gör ett test eftersom din iq är medfödd och kan inte tränas upp. Man kan lära sig att känna igen problemet snabbare och på så sätt skapa sig mer tid att lösa det men själva iq:n går inte att ändra på. Antingen har man hög eller inte. Undrar om detsamma gäller tondövhet? Alltså att din grundförmåga är medfödd och kan inte göras så mycket åt. Antingen har man det eller ej. Vad sägs??

På vetenskapsmagasinet i svt i våras, tror jag att det gick, gjorde programledaren ett försök att öva upp sitt IQ-värde. Han hade utan övning 115 i IQ, men med en veckas övningar i logik, kunde han pressa upp sitt resultat till 130, vilket är klart över genomsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

99.9 %, men om ljudet varit på, MSN varit avslaget, telefon avstängd och kärringen inte pratat om sina nya skor så hade jag lätt fått 100%.

Jösses...har aldrig sett så många hitta på massa bortförklaringar. Har man bra ton minne grejar man detta bra. Man behöver dock inte vara tondöv om man inte grejar det så bra.

Edit: (Fick ej 99.9%)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Kul test 😛 83.3% fick jag med en feltryckning. Det ska man väl vara ganska nöjd med?

Super bra, men med den procenten så måste du väl ha gjort ca 6 feltryckningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul test 😱 83.3% fick jag med en feltryckning. Det ska man väl vara ganska nöjd med?

Super bra, men med den procenten så måste du väl ha gjort ca 6 feltryckningar?

Hehe, jaja. Men jag tryckte på fel svar och var medveten om det 😆 du vet mycket väl vad jag menar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Hehe, jaja. Men jag tryckte på fel svar och var medveten om det 😆 du vet mycket väl vad jag menar 😛

Visst förstår jag vad du menar... Ville bara påpeka lite bortförklaringar. 😮 Du vet vad jag menar? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

men haaaaalleå va många bortförklaringar.. 😄

Jaja, jag ska komma med en (bort)förklaring jag med då.. Verkar ju vara obligatoriskt, hihi.. Jag har en fotboll i halsen och en ångvält i huvudet. Plus en förkylningsinflammation som satt sig i hörselsystemet/balans-sinnet. 😕

83,3% ..jag joinar klubben i de resultatet. Verkar vara flest som fått just den procenten. nu ska jag kräkas. ha det gott!!

/R

EDIT: ja just det.. lyssnade i datorhögtalare med om det nu skulle göra någon skillnad, hahaha 😄

Redigerat av Slipped_Away
Link to comment
Dela på andra sajter

På vetenskapsmagasinet i svt i våras, tror jag att det gick, gjorde programledaren ett försök att öva upp sitt IQ-värde. Han hade utan övning 115 i IQ, men med en veckas övningar i logik, kunde han pressa upp sitt resultat till 130, vilket är klart över genomsnittet.

Var det samma test han tog båda gångerna? Saken är den att det är bevisat att man kan förbättra sina uppmätta resultat till en viss gräns genom träning men själva grund-iq:n går inte att göra någonting åt. Kan bara hoppas på att man fått schyssta gener i princip. 100 är den genomsnittliga iq:n. Har man över 130 kommer man in i mensa dvs en organisation för de 2 % av befolkningen som har högst iq i världen. Men som sagt, skulle vara roligt och veta om detsamma gäller för tondövheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det samma test han tog båda gångerna? Saken är den att det är bevisat att man kan förbättra sina uppmätta resultat till en viss gräns genom träning men själva grund-iq:n går inte att göra någonting åt. Kan bara hoppas på att man fått schyssta gener i princip. 100 är den genomsnittliga iq:n. Har man över 130 kommer man in i mensa dvs en organisation för de 2 % av befolkningen som har högst iq i världen. Men som sagt, skulle vara roligt och veta om detsamma gäller för tondövheten

Kommer inte ihåg om det var samma test han gjorde, men jag har svårt att tänka mig att det inge går att träna upp det logiska tänkandet. Detsamma om gehöret. en kompis har ett program för att höra skillnad på olika ackord. Jag träffar homom ikväll och ska höra mig för vad det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vetenskapsmagasinet i svt i våras, tror jag att det gick, gjorde programledaren ett försök att öva upp sitt IQ-värde. Han hade utan övning 115 i IQ, men med en veckas övningar i logik, kunde han pressa upp sitt resultat till 130, vilket är klart över genomsnittet.

Var det samma test han tog båda gångerna? Saken är den att det är bevisat att man kan förbättra sina uppmätta resultat till en viss gräns genom träning men själva grund-iq:n går inte att göra någonting åt. Kan bara hoppas på att man fått schyssta gener i princip. 100 är den genomsnittliga iq:n. Har man över 130 kommer man in i mensa dvs en organisation för de 2 % av befolkningen som har högst iq i världen. Men som sagt, skulle vara roligt och veta om detsamma gäller för tondövheten

Vadå, är det 130? Jag trodde det var 150!

Dags att söka då 😉 Mensa är ju typ den drygaste föreningen i hela världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst förstår jag vad du menar... Ville bara påpeka lite bortförklaringar. 😄 Du vet vad jag menar? 😉

Äsch, finns ju ingen anledning att komma med bortförklaringar. Man får det resultat man får. Har aldrig hävdat att jag har världens bästa gehör. Men det är tillräckligt bra för mina behov. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, är det 130? Jag trodde det var 150!

Dags att söka då  🙂  Mensa är ju typ den drygaste föreningen i hela världen.

nej du ska ha över 131 för att komma in i mensa. Har du över 150 är du uppe och konkurrerar med de riktigt stora typ Stephen Hawkings, Albert Einstein etc. Fattar inte varför så många har något emot mensa. Är egentligen bara en förening för människor som vill träffa likasinnade. Många personer med högt iq känner ofta en viss utanförskap och ser därför mensa som något "tryggt" där de kan passa in.

Redigerat av conanbarberaren
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Äsch, finns ju ingen anledning att komma med bortförklaringar. Man får det resultat man får. Har aldrig hävdat att jag har världens bästa gehör. Men det är tillräckligt bra för mina behov. 🙂

De e som jag då med andra ord... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, en 3:e gång, 86,1% 😉😆😛

Som sagt övning ger färdighet. Använde Sennheiser HD201 Lurar genom ett Creative Xifi Fatality ljudkort denna gång om nu det ska spela någon roll...

Just det ja glömde nästan ursäkterna, jag är tondöv, harmynt och ser dåligt 😄

Undrar om jag skulle komma upp i 90% om jag använder mina motitorer och Wavelab 192M istället? 🙂

Näää, 3 gånger får räcka. Onödigt sabba självkänslan nu när den är på topp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga, om man förbättrar resultatet genom att göra testet fler gånger, blir det verkligen ett rättvisande resultat då? Jag gjorde testet en gång till för någon dag sedan, och fick ungefär 5%-enheter bättre än första gången, mest för att jag kom ihåg en del av ljudklippen.

Jag tror testet är designat att göras EN gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga, om man förbättrar resultatet genom att göra testet fler gånger, blir det verkligen ett rättvisande resultat då? Jag gjorde testet en gång till för någon dag sedan, och fick ungefär 5%-enheter bättre än första gången, mest för att jag kom ihåg en del av ljudklippen.

Jag tror testet är designat att göras EN gång.

Säger ju att det mäter ton/melodiminnet i första hand, men förstås svårt att känna igen en melodi om man är tondöv så det är ju en bieffekt. Fler gånger = troligen bättre resultat eftersom man övar upp tonminnet. Så som sagt vem bryr sig... 😏😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...