Jump to content
Annons

Testa hur tondöv du är!


hegobald

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Det med tonerna var svårare än testet med fula FM-syntesljud. På det förra hade jag två fel och på det med fulljuden ("rytm") alla rätt.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 192
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 11 månader senare...
Baldurn (oregistrerad)
http://jakemandell.com/tonedeaf/

Kan avslöja att vid första testet på låg volym (det är sent) och en lekgalen jycke som sprang runt och distraherade mig samt gnälde så lyckades jag prestera 80.6% vilket jag blev nöjd med 🙂

Har hållt på med musik i 13 år, och är en 20årig "man".

Jag fick 94.4% och jag tror att jag hade fått ännu bättre om jag inte var basist 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det med tonerna var svårare än testet med fula FM-syntesljud. På det förra hade jag två fel och på det med fulljuden ("rytm") alla rätt.

:musik

Stod det verkligen procent nånstans? Var? Vad blir endast två ynka fel på första testet i procent?

Alla rätt på det andra testet (rytmerna) är ju onekligen 100% rätt...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag gjorde om testet och fick 66,7% igen. 🙂

Antingen är jag dålig eller så har jag fattat fel. För visst är det så att fraserna ska vara identiska? Eller räknas oktaverade toner som samma? Jag tycker ju att jag har rätt på alla annars...

Edit: Ska tilläggas att jag förlorat ett öra i ett knivslagsmål och det andra lider av blomkålsöra. Och så är jag döv.

Visst. Men ändå gör du den klart bästa och intressantaste musiken av alla här på Forumet!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
På vetenskapsmagasinet i svt i våras, tror jag att det gick, gjorde programledaren ett försök att öva upp sitt IQ-värde. Han hade utan övning 115 i IQ, men med en veckas övningar i logik, kunde han pressa upp sitt resultat till 130, vilket är klart över genomsnittet.

Var det samma test han tog båda gångerna? Saken är den att det är bevisat att man kan förbättra sina uppmätta resultat till en viss gräns genom träning men själva grund-iq:n går inte att göra någonting åt. Kan bara hoppas på att man fått schyssta gener i princip. 100 är den genomsnittliga iq:n. Har man över 130 kommer man in i mensa dvs en organisation för de 2 % av befolkningen som har högst iq i världen. Men som sagt, skulle vara roligt och veta om detsamma gäller för tondövheten

Vadå, är det 130? Jag trodde det var 150!

Dags att söka då 🙂 Mensa är ju typ den drygaste föreningen i hela världen.

Nej, det är över 130 som gäller. Jag gick inte med för de hade ingen t-shirt.

Observera att IQ:n kan sjunka också. Det krävs inte mycket för att man ska tappa.

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! Jag fick 100.6%!! Jag vet, visst är det konstigt, 100 brukar ju vara max. 🙂

Jag måste varit väldigt bra eller nåt. 😄

EDIT:

🙂 Haha, nej just det, jag fick iaf 80,6%. Är nöjd med det. Kul och klurigt test.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

61,1% Tondövast i nordeuropa 😛

Haha 🙂 Nej, så dåligt var det inte. 😎 Det var ändå rätt svårt. Och det är ju inte ett vetenskapligt test så hur sant det egentligen är vet ju inte. 😲

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Ah, årlig hörselkoll 😄

83,3% på tondövheten (+ 2,7 procentenheter sedan förra året, men det kan berott på att jag kände igen några trudilutter)

80% på rytmiken, överraskande bra

0,3375Hz på tontestet

Resultatet från 2008 års kontroll:

86,1% på tondövheten

80% på rytmiken

0,4215Hz på tontestet

100% på AMVI-testet

Ligger ungefär på samma, så än håller jag nog inte på att bli döv. Nytt test fanns det ju också, ett väldigt lätt.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

97.2% Correct

Undrar vilken jag missade. 😎

På Rytmtestet blev det:

84.0% Correct

Inte lika outstanding.

Edit: Hittade fler test

Edit 2: Fasen, det var ju kul det här! Körde det visuella testet också och fick 95%

Edit 3: Rundade av med frekvenstestet, blev 0,45 Hz vid 500 Hz.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
ceedigh (oregistrerad)

86.1 % på tondövstestet... får väl vara nöjd med tanke på att klockan var rätt mycket och det

var lite svårt att hålla koncentrationen på topp under hela testet. Tyckte dock nästan att ljudkvaliteten

var lite tveksam i vissa delar av testet...

Edit: Gjorde AMVI-testet och fick 95 %... "missförstod" en fråga, annars hade det varit 100% 😉

Edit2: Fick 84% på rytm-testet och ca 1.05 Hz på pitch-testet... känns väl hyfsat... 😳

Bör kanske nämna att jag spelat/komponerat på piano/keyboards enbart efter gehör de senaste 15 åren... 😉

Redigerat av ceedigh
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

91.7% på Tonedeaf första försöket

88% på Rhytmic första försöket

2.7hZ på Adaptive pitch 😳 verkar ha lite problem med den. 🙁 Läste att det gick att öva upp den dock, så får väl nöta det där testet!

Undra om hörlurarna för 200-hundringen klarar ljuden? Borde de väl?

http://tonometric.com/adaptivepitch/

http://jakemandell.com/tonedeaf/

http://tonometric.com/rhythmdeaf/

Redigerat av nadek
Link to comment
Dela på andra sajter

83.3% Fast jag råkade tycka på fel kanpp två ggr 😳

83,3% här med. På ett par av frågorna är jag rätt så säker på att jag kan ha valt fel - men det ingår ju i testet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...