Jump to content
Annons

Den enda skillnaden är 6500 kr!?!?


HoboRec

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Focusrite låter bättre än Behringer. Den första är snärtigare och den andra mer luddig. Men som nån annan med pervers avatar nämnde, så kanske du spelar annorlunda på de bägge klippen. Synd, som Viktor den Enorme menade, att du inte kunde visa upp några klipp ifrån sånginsatser. Eller varför inte från stråk eller stränginstrument? Det är alltid såhär med ljudmaskiner, att marginalnyttan är lägre och lägre ju högre upp i pris man kommer. Det är frågan om man tycker det är värt det.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är alltid såhär med ljudmaskiner, att marginalnyttan är lägre och lägre ju högre upp i pris man kommer. Det är frågan om man tycker det är värt det.

Fast Behringer ADA8000 är typ den absolut billigaste i sitt slag som går att hitta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid såhär med ljudmaskiner, att marginalnyttan är lägre och lägre ju högre upp i pris man kommer. Det är frågan om man tycker det är värt det.

Fast Behringer ADA8000 är typ den absolut billigaste i sitt slag som går att hitta...

Slutsats: Behåll din ART-preamp, du behöver ingen Neve.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

En liten prisuppdatering bara:

Behringer ADA8000 Pris 2343:-

Focusrite Octopre LE Pris 4809:-

Focusrite Octopre Pris 8837:-

Personligen skulle jag köra på Behringer för jag tycker inte att ljudskillnaden försvarar 2400:- mer i pris... däremot kanske utseendet gör det 😏

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det är inga vansinnes-skillnader man får om man byter inom en ganska låg prisklass. Det är svårt att avgöra såhär, speciellt när det är olika tagningar på truminspelningen.

Men det gör betydligt större skillnad i en hel mix än om man bara jämför en overheadfil, spela in en hel skiva med octopren och en med behringern så hör du nog skillnad.

Spara pengarna och köp något riktigt bra, eller lägg dem på öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör bra musik i stället!!! Sluta genast och fundera på om A eller B låter bättre.. Det skiter dina faans i fakstikt.. Om så du gjort musiken på en 4-kanalers Fostexporta från 1983.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Gör bra musik i stället!!! Sluta genast och fundera på om A eller B låter bättre.. Det skiter dina faans i fakstikt.. Om så du gjort musiken på en 4-kanalers Fostexporta från 1983.. 😆

AMEN!

Det är ju inte för inte som man sitter och headbangar till Immortal - Battles in the north!!! Skit sunkigt ljud men riktiga guldkorn till låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör bra musik i stället!!! Sluta genast och fundera på om A eller B låter bättre.. Det skiter dina faans i fakstikt.. Om så du gjort musiken på en 4-kanalers Fostexporta från 1983.. 🙂

Håller också med där... sånt här med omvandlare etc måste ju handla om så fruktansvärt små nyansskillnader att det går att mixa bort det mesta så länge det inte är ren och skär skitutrustning... 😆

(go ahead, lyncha mej)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten prisuppdatering bara:

Behringer ADA8000 Pris 2343:-

Focusrite Octopre LE Pris 4809:-

Focusrite Octopre Pris 8837:-

Personligen skulle jag köra på Behringer för jag tycker inte att ljudskillnaden försvarar 2400:- mer i pris... däremot kanske utseendet gör det 🙂

En prisuppdatering till då...

Man måste köpa till ett digitalkort för att man ska kunna använda Octopren via ADAT. Digi-kortet kostat på Thoman 1779:- vilket blir 6588:-

Det är iofs mycket billigare än de 7500:- som vi skulle få betala efter en hel del kundrabatt på en lokal musikaffär här, som jag tror går på riktpriset från Musikerguiden, där Octopren LE + Digikort hamnar på 8690:- Så Det var väl lite överdrivet med 9000:- kanske.

Jag tar och speinger ner till studion nu och spelar in lite gitarr och sång, så får vi se om den här tråden kan utvecklas ytterligare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du grabben.. Nu har jag lyssnat (juste att det var wav-filer) i mina superfeta JBL-4430 matade av Gas Ampzilla.. Och jag kan barar säga som så.. det låter lite annorlunda mellan dina tagningar.. Men det som Saab coh Volvo ungefär.. Båda funkar att ta sig fram med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på väg att skaffa ny a/d, och blev faktiskt sugen på att testa en ada8000 efter denna tråden...

...men den visade sig vara sjukt störig (kanske bara jag som bryr mig); man får ju nästan ha den bakåfram i racket. Varför har de väljaren för samplingsfrekvens på baksidan??? och varför sitter micingångarna på framsidan? jag vill ha tvärtom ju... bara detta gör at jag tvekar igen.

Känns inte värt de tusenlapparna att behöva krypa bakom var gång man vill andra klockan, (självklart kan jag skaffa en annan klocka som styr ada8000'n va wc eller adat, men om jag nu inte vill det, utan ha den som mastern...) och desutom måste jag sitta och titta på de fula kablarna som sitter in i framsidan....

...löjligt va? 😎

en fråga dock...

fungerar den som d/a också? eller har den 'adat in' bara för syncens skull? funkar den både som a/d och som d/a är det sjuuuukt billigt, och då skite jag i att man ser kablarna... 😆

---------5 minuter senare------------

...sorry tidigt på morgonen, hittade det ganska fort ju... Den funkar ju som 'da' också (duh! lyssna på namnet - mitt pucko 😄 ).

Då var det dags att skaffa en behringerprodukt... jävla fula kablar på framsidan bara.

Tack för min morgonmonolog 😄

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Mattebalja.. Nu tycker det är du som sitter bakofram i racken ju 😆 Alltså.. Samplingsfrekvensen brukar man ju sätta en gång för alltid.. Beroende på vilken standard man har bestämt sig för.. Mickar däremot pluggar man i och ur rätt ofta... Hur jobbar du då du verkar byta samplingsfrekvens varja dag??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Samlingsfrekvensen byter jag lite titt som tätt... Det beror på vem som kommer in i studion, och vad de vill göra. ok då , jag erkänner, även om jag kör 48 i 9 fall av 10, så vill jag kunna byta enkelt.

mickar byter man hela tiden ja självklart, men inte där, där vill jag ha en piska som jag aldrig rör, mickarna byter jag i väggbrunnen inne i liverummet...

visst. för hemmabruk, kanske det kan vara bra och kunna stoppa i på framsidan, men ändå, nej... usch, ful, stökigt 😆 ....jag vill inte se en kabel 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Samlingsfrekvensen byter jag lite titt som tätt... Det beror på vem som kommer in i studion, och vad de vill göra. ok då , jag erkänner, även om jag kör 48 i 9 fall av 10, så vill jag kunna byta enkelt.

mickar byter man hela tiden ja självklart, men inte där, där vill jag ha en piska som jag aldrig rör, mickarna byter jag i väggbrunnen inne i liverummet...

visst. för hemmabruk, kanske det kan vara bra och kunna stoppa i på framsidan, men ändå, nej... usch, ful, stökigt 😆 ....jag vill inte se en kabel 😮

Håller med 100%!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat i stereohögtalare istället för laptopspeakers.

Jag tycker faktiskt att det var större skillnad än vad jag trodde jag skulle tycka efter att ha läst tråden.

Tyckte skillnaden var större på gitarren och sången än på trummorna. Fast även där tyckte jag att det var skillnad.

Jag tycker focusritefilerna låter bättre, låter öppnare, fylligare på något sätt.

I en mix kanske det inte hörs direkt, men jag hade satsat på Focusriten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Jag ska lämna tillbaka Focusrite imorgon utan att känna att jag går miste om något. Nu kommer säkert en del här bli lite stötta, och jag ber om ursäkt om någon känner sig lurad och tar illa upp. Det är nämnligen så här att jag bytte namn på filerna, så de ljudklipp som ni trodde var Focusrite har egentligen varit Behringer.

Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av detta. Frågan är om Behringern är bättre än Focusriten eller om placeboeffekten är så stark så att de flesta tycker att Focusriten(Behringern) låter lite bättre (även om det var lite) för att det är ett "bättre" märke. Men något som är säkert är i alla fall att det inte är någon stor objektiv skillnad i ljudet mellan de båda apparaterna.

Hoppas någon tycker att det är experimentet var lite givande och roande i alla fall.

Mattebalja: Håller med om att det känns fel att kontakterna sitter på framsidan och så, tycker inte att det är så jobbigt att frekvensknappen sitter på baksidan då jag nästan aldrig byter, men det är väldigt fult att ha kontakterna på framsidan. Men det är i alla fall inget jag betalar massa pengar för nu, det får vänta tills studion blir mer lönsam i så fall. Finns mycket annat som kan köpas in för de pengarna i stället som underlättar arbetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på väg att skaffa ny a/d, och blev faktiskt sugen på att testa en ada8000 efter denna tråden...

Min erfarenhet är att ad-omvandlarna i ADA8000 inte är så mycket att ha. Jag körde den via adat till mitt emu 1820 i typ ett år och var inte helt nöjd med ljudkvaliteten, provade då (på majkens inrådan) att koppla den analogt istället och det blev en enorm förändring, till det bättre. Kan ju iofs vara nåt fel på min burk eftersom ingen annan verkar ha samma problem.

tråd om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattebalja:

"När spelreglerna ändras" och "Skendemokrati"... mycket fina skivor =)

haha, kul! tack. Ball att du känner till oss....Jönköping? Där har vi spelat några gånger 🙂

Angående filnamnsbytet på preampsen: riktigt bra! satt och lyssnade och försökte avgöra om de skillnaderna jag hörde i ljudet var bättre eller sämre utan att veta vilken jag satte igång. När jag tillslut tyckte att jag nog hörde trevligare attacker/transientåtergivning på den du kallade focusrite, kändes dte så självklart; "jaja, just det. det är klart att det är bättre än behringer", har ingen slutsats mer än att det är sjukt svårt att vara objektiv i sådana här fall.

Man fick sig en tankeställare, och det var sjukt bra. tack skall du ha! 😆

...jävla kablar till att sitta på framsidan bara! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattebalja:

"När spelreglerna ändras" och "Skendemokrati"... mycket fina skivor =)

haha, kul! tack. Ball att du känner till oss....Jönköping? Där har vi spelat några gånger 🙂

Angående filnamnsbytet på preampsen: riktigt bra! satt och lyssnade och försökte avgöra om de skillnaderna jag hörde i ljudet var bättre eller sämre utan att veta vilken jag satte igång. När jag tillslut tyckte att jag nog hörde trevligare attacker/transientåtergivning på den du kallade focusrite, kändes dte så självklart; "jaja, just det. det är klart att det är bättre än behringer", har ingen slutsats mer än att det är sjukt svårt att vara objektiv i sådana här fall.

Man fick sig en tankeställare, och det var sjukt bra. tack skall du ha! 😆

...jävla kablar till att sitta på framsidan bara! 😄

Jag har missat era spelningar i Jönköping tyvär. Jag tror jag hittade skedemokrati-skivan på en secondhandaffär här i stan nån gång, tyckte det var bra så jag kollade upp det och så köpte jag Spelreglerna också =)

Kommer det något nytt nån gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Jag ska lämna tillbaka Focusrite imorgon utan att känna att jag går miste om något. Nu kommer säkert en del här bli lite stötta, och jag ber om ursäkt om någon känner sig lurad och tar illa upp. Det är nämnligen så här att jag bytte namn på filerna, så de ljudklipp som ni trodde var Focusrite har egentligen varit Behringer.

Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av detta. Frågan är om Behringern är bättre än Focusriten eller om placeboeffekten är så stark så att de flesta tycker att Focusriten(Behringern) låter lite bättre (även om det var lite) för att det är ett "bättre" märke. Men något som är säkert är i alla fall att det inte är någon stor objektiv skillnad i ljudet mellan de båda apparaterna.

Hoppas någon tycker att det är experimentet var lite givande och roande i alla fall.

Mattebalja: Håller med om att det känns fel att kontakterna sitter på framsidan och så, tycker inte att det är så jobbigt att frekvensknappen sitter på baksidan då jag nästan aldrig byter, men det är väldigt fult att ha kontakterna på framsidan. Men det är i alla fall inget jag betalar massa pengar för nu, det får vänta tills studion blir mer lönsam i så fall. Finns mycket annat som kan köpas in för de pengarna i stället som underlättar arbetet.

Va kul, tänkte fakiskt på att du kunde ha gjort det 😄

Då tycker jag absolut du skall lämna tillbaks focusriten för Behringern ( filerna märkta med focusrite ) lät bättre.

Börjar fundera på om jag var dum som köpte en 8MP, skulle jag köpt en behringer istället. Vore kul att höra en jämförelse mellan dom två.

Jag har ju en Behringer Ultragain pro som jag alltid varit nöjd med.

Har Iofs inte ens hunnit testa 8MP´n, det borde jag ju göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

LineAudio 8MP är i mitt tycke det klart mest prisvärda, sedan ska man upp på typ 9000 kr/kanal innan det blir prisvärt igen.

Eller så köper man en sån här:

mpx4.jpg

Sytek MPX-4Aii 🙂

Använder både den och Line Audio 8MP och känner mig mycket nöjd. 12 micpreamps för i ungefär 1400 kr/st inkl moms!

Jag får hem en prototyp-preamp för utvärdering snart. Ta med dina preampar och kom över, så ljudnördar vi lite.

Tjipp,

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...