Jump to content
Annons

Henrik A Vogel

Medlem
  • Antal inlägg

    543
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Henrik A Vogel senast vann var 20 november 2013

Henrik A Vogel hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

8 Neutralt

Om Henrik A Vogel

  • Födelsedag 1972-04-25

Om mig

Senaste profilbesökare

5 777 profilvisningar
  1. Problemet med de här kontrollytorna är just att ska man ha bra reglar - och det ska man - så kostar det galet mycket pengar. En bra motoriserad regel kostar mycket, mycket mer per kanal än både preamp och AD/DA-omvandlare tillsammans. Hälsningar, Henrik
  2. Tack för input angående pris på en större pryl som kombinerar DAW-kontrollyta med Console 1s funktioner! Hälsningar, Henrik
  3. Den gör inte det för närvarande, men det är ett önskemål vi har fått in från flera användare och vi tittar på ett sätt att lösa det. Det kan verka trivialt med tanke på hur många DAW-kontrollytor det finns, men det kniviga är att Console 1 inte är en DAW-kontrollyta. Så jag kan inte lova att vi löser det, men jag lovar att vi kollar på det! Det utlovas härmed dyrt och heligt!
  4. Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den? Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också. Hälsningar, Henrik
  5. Det är svårt att beskriva exakt i text, men det tar dig två sekunder framför systemet att begripa hur mycket smidigare det är att jobba med Console 1. Jag ska iallafall ge mig på att försöka förklara. Såhär är arbetsflödet när du mixar med mus: - Du hör ett problem du vill fixa. - Du skrollar i sidled för att hitta rätt kanal. - Du letar rätt på den den första plugg du vill ändra inställning på och öppnar pluggfönstret. - Du ändrar inställningarna, en parameter i taget. - Du stänger pluggen. - Du korrigerar eventuellt volymregeln för att kompensera för ändringarna. - Du öppnar eventuellt ytterligare ett pluggfönster på kanalen för att korrigera den pluggen, eventuellt följt av ytterligare korrigering av volymregeln. Med Console 1 är det såhär: - Du hör ett problem du vill fixa. - Du trycker på motsvarande kanalväljarknapp på hårdvaran. - Du har nu fysisk tillgång till alla parametrar på den valda kanalens EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, Transient Shaper och distorsion, och gör de inställningar du vill. Eftersom du förhoppningsvis har två händer kan du kompensera utvolym i samma rörelse som du utför ändringar på exempelvis EQ och kompressor. Överhuvudtaget är det en långt mindre teknisk process att mixa med Console 1, det är inget menybläddrande och letande som hela tiden bryter det kreativa flowet. Det lämnar utrymme åt ett mycket större fokus på själva musiken. Hälsningar, Henrik
  6. Hej, Henrik från Softube här. Kul med intresset för Console 1, som ju även fick MIPA-priset på Frankfurtmässan. Jag skulle dock vilja reda ut ett missförstånd, och jag hoppas att detta inte framstår som skamlös reklam för produkten. Missförståndet är det att Console 1 enkelt kan jämföras med att själv mappa upp en generisk midikontroller till vilka pluggar som helst. Då har man missat den centrala aspekten att Console 1 inte är en plugg plus kontrollyta, utan snarare är en hel mixer. Användaren kan direkt på hårdvaran välja vilket spår som ska bearbetas och har då direkt tillgång till EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, transient shaper och distorsion. Välj spår - ratta. Välj ett annat spår - ratta. Upprepa tills mixen är klar, du behöver i princip inte röra musen under mixarbetet. Det är så obegripligt mycket snabbare att arbeta så. Och det är förstås därför folk fortfarande lägger tiotusentals kronor på mixerbord. Så arbetsflödet är ett helt annat jämfört med generisk midikontroller uppmappad till någon plugg. En annan aspekt som snabbar upp och gör allt enklare är just att Console 1-hårdvaran inte är generisk, utan hårt integrerad med mjukvaran. Det möjliggör sådant som att kunna screentrycka parameterbeteckningarna direkt på hårdvarans front, precis som på ett analogt mixerbord. Low Mid Gain styr exempelvis alltid Low Mid Gain och inget annat. Och så är mappningen förstås klar direkt, bara att koppla in USB-kabeln och börja ägna sig åt musik istället för datorpillande. Till sist är prisjämförselsen inte helt rättvis, det är ju inte bara en kontrollyta man köper utan ett välljudande modell av en SSL-mixer (gjord i tätt samarbete med SSL-folket själva, och låt mig avslöja att de var sjukt petiga. De tvingade oss bland annat att göra om hela modellen från början eftersom den kanal vi hade arbetat utifrån var av en variant de inte tyckte var deras bästa). Jag räknade lite på vad det skulle kosta att köpa andra pluggar som på ett ungefär motsvarar vad som följer med Console 1 - nämligen UAD SSL 4000 plus SPL Transient Designer plus Waves NLS. Det rör sig om cirka 5000 kr bara där. Det är både roligt och tråkigt att konstatera att första produktionsvändan av Console 1 är helt slutsåld hos oss, det kommer att dröja någon månad innan nästa vända börja skickas ut. Hälsningar, Henrik Be dem koppla in den, bara. De ÄLSKAR den! Hälsningar, Henrik
  7. Jag rekommenderar varmt den här, eftersom den inte kör en massa dumheter om att man "ska" dra ned virveln vid en viss frekvens etc, utan verkligen lyckas förklara vad som är mixarbetets själva uppgift. Den behöver man förstå innan man kan mixa bra. http://www.bokus.com/bok/9781423491507/zen-and-the-art-of-mixing
  8. Jag håller i sak helt med Signia ovan, men skulle vilja uttrycka det såhär: En bra mix är en förlängning av låtens komposition och arrangemang. Exempelvis - är gitarren viktig för arrangemanget? Ja, då är det ju läge att se till att den hörs ordentligt. Är texten central? Lyft fram den extremt tydligt. Vill man betona att trummorna är stökiga och slamriga? Ja, då får man mixa dem ditåt - och låta bli om slamriga trummor är helt fel för låten. Fråga dig: Vilken känsla vill låten förmedla? Mixa ditåt. Ska det vara skräpigt och hårt, mixa så. Ska det vara dramatiskt och stort, mixa så. En tekniskt sett bra mix där allt är lagom och stiligt på plats kan ge helt fel känsla, och då tycker jag att man har misslyckats. Så det första du behöver är god musikalisk förståelse och smak. Det andra du behöver är att lära dig hur du tar mixen dit du vill. Bra lyssning och mixverktyg hjälper förstås, men jag skulle nog säga att det sista du behöver är en frekvensanalysator. För den kommer inte att tala om för dig om du har mixat ljudet så att det förstärker musikens innehåll. För att öva upp din teknik och det kritiska lyssnandet - lyssna mycket på andra mixar du gillar och som är i samma genre, och växla fram och tillbaka mellan det och dina egna mixar (kom ihåg att matcha volymen någorlunda, så att det proffsiga materialet inte ligger jättemycket starkare i volym än ditt eget). Inte för att härma någon annan, utan för att lära dig hur det är gjort och sedan kunna göra dina egna val. Sedan ska man också komma ihåg att det är svårt att lära sig mixa! Det tar många, många mixar innan man är på banan. Så låt det ta tid och bli inte modstulen på vägen.
  9. Softube's Saturation Knob finns nu för gratis nedladdning i AAX-format, både för Mac och Windows. Vassego!
  10. Jag hade också tillfälle att testa Z3300 A en kort stund häromveckan. Vi kan sälja dem, men ville inte lägga upp dem innan vi själva fått fingra lite på dem. Men den var fin, lite tillgjord vintagekaraktär kan jag tycka, men låt gå. Bättre än det mesta i prisklassen. TLM103 har jag aldrig förstått mig på, tycker den fungerar till vissa ganska speciella tillfällen, men är allt annat än allround. Jag ägde själv en ett tag, men det är dålig ekonomi att ha en mik för 8 lax som kommer till nytta på en inspelning av tjugo. Så den åkte ut till förmån för en C414 EB i toppskick. Har inte ångrat mig en sekund. Det är alltid svårt att rekommendera en enda bra mik som ska klara allt. Men en av mina allroundfavoriter till sång är Shure SM7 med en bra preamp, till exempel VintageDesign M81. Men en LineAudio 2MP duger också fint. SM7 listar för cirka 4500 kr, så den är inte dyr. Hälsningar /Henrik
  11. Men du ser ju vad som händer när du lägger ner metal-posingen och övergår till lite mer lolita-stil. Roffe blir våldsam. 🙂 ...och Vogel tar av sig hatten i djupaste respekt. Vad fin du skulle vara i pippilottor, Steflund!
  12. Vi säljer dem också, liksom hela Toft-linjen. Och som svar på frågan ovan varför jag säljer mitt bord, så är anledningen att jag tänker ha ett ATB uppställt för demo -plus att jag förstås tänker använda det för mina egna inspelningar. Hälsningar /Henrik
  13. För mig blir inte en låt mesig om jag skulle sänka volymkontrollen. Förstår va du menar med dynamik, men det är väl snarare låtarna inbördes man pratar om sånt? Det vi diskuterar är ju att balladerna låter starkare än de täta låtarna, och alltså att man skulle vara tvungen att sänka de lugna spåren. Läs första inlägget igen. Dynamik kan väl lika väl handla om nivåskillnader inom en låt som inom ett album. Det är ju på album-nivå som masteringteknikern arbetar, att få till en bra helhet. Och återigen, det är ju just detta vi diskuterar. /H
  14. På en skiva som upplevs som jämnt mastrad känns de luftiga spåren svagare än de täta – vilket man i tekniska termer kan uttrycka som att de luftiga spåren har lägre RMS än de täta. Man vill ju inte att en låt med bomber och explosioner ska låta mesigare än en ballad, bara för att man rent tekniskt KAN höja balladen jättemycket genom att limitera den. Det som ska vara starkast på en platta får bestämma plattans toppvärde, dess höjdpunkt vad gäller intensitet och upplevd styrka. Allt annat måste vara svagare än detta. Något är bara starkt om något annat är svagare. Det är det som är dynamik – skillnaden mellan starkt och svagt. Om allt är starkt är inget starkt, då har man bara en jämntjock smet. Hälsningar /Henrik
×
×
  • Skapa ny...