Jump to content
Annons

Dålig diskantåtergivning med EMU 1820?


surikatmamma

Recommended Posts

Hej hej

Har under en tid nu suttit med olika mixar med olika musik, och det de alla har gemensamt är att om jag lägger Voxengo SPAN på masterregeln så ser det i princip ut som att något spöke varit och lagt ett lågpassfilter vid 10 kHz. Detta bortfall är såklart även hörbart och om jag försöker boosta allt över 10 kHz med en eq så ser jag en liten förändring men det låter samtidigt ganska vasst och illa.

Om jag kollar frekvenserna på alla individuella spår ser jag också detta bortfall, så det beror antagligen inte på mina mixkunskaper.

Misstänker främst två bovar i signalkedjan: ljudkortet, alltså EMU 1820, och den preamp jag använt till alla dessa inspelningar, i tron att den var bättre än ljudkortets inbyggda. Preampen är såklart en Behringer ADA8000 som är kopplad till kortet via adat, som slave.

Ni som är lite mer kunniga kanske vet vad som bör bytas ut?

Själv tippar jag på att det är preampen, men jag läste också i en gammal Studio att 1820 har dålig frekvensåtergivning i diskanten, så frågan är om det är värt att köpa någon ny preamp innan jag skaffat nytt ljudkort?

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör så här:

Skaffa en tongenerator eller en ljudfil innehållandes vitt brus. Spela upp det genom en av dina monitorhögtalare och placera mikrofonen framför. Gör tre stycken inspelningar och jämför mellan de tre ljudfilerna.

1. Spela in med mikrofonförstärkaren på E-MU ljudkortet

2. Spela in med ADA8000 och koppla analogt till E-MU ljudkortet

3. Spela in med ADA8000 och koppla digitalt till E-MU ljudkortet

Om någon av ljudfilerna har mindre diskant än de övriga så kan du snabbt luska ut var problemet ligger. Exempelvis kanske AD-omvandlingen i ADA8000 håller väldligt låg kvalitet vilket påverkar diskanten negativt. Eller så kanske det har med mikrofonförstärkaren i sig att göra i ADA8000. Eller så ligger helt enkelt bristen i mikrofonen eller E-MU ljudkortet.

Men att E-MU ljudkortet har lite vinglig diskant rör sig max om en decibel vilket inte ska innebära stora skillnader på allt över 10k.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Låter som att det kan vara stor risk för rundgång att micka upp monitorn. Men jag får väl testa, går det inte så kan jag spela in en ljus cymbal istället. Med en Line Audio CM3. Ska försöka göra det nästa vecka.

Du behöver inte ha medhörning på micken? 😉

Spela upp vitt eller rosa brus, det är ett betydligt lättare ljud att se och höra förändringar i än en cymbal...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sådär, idag hade jag tid att göra det lilla testet.

Gjorde såhär:

Startade ett projekt i Cubase med 4 spår, ett för den inbyggda preampen, ett för Behringern via adat, ett för Behringern via vanlig xlr-tele, och ett spår där jag importerade wav-filen med vitt brus. Lade Voxengo Span på white noise-spåret och blev lite förvånad över att frekvenskurvan inte var rak utan gick snett uppåt höger, men det brydde jag mig inte om. Satte sen en Line Audio CM3 ungefär en decimeter från min ena Fostex PM1 (stängde av den andra), och testade de olika kombinationerna en efter en, med så mycket gain jag kunde utan att det slog över.

Resultatet var ganska oväntat för min del.

Ljudkortets inbyggda preamp: Sjukt ojämn kurva, kullar och dalar, ingenting alls runt 1,3 kHz, spretig diskant. Lät burk, fast bra volym.

Behringer via adat: Undrar om det blev något fel här för det var så dåligt att jag blev helt paff. Dålig volym, katastrofalt ojämn kurva, hörde knappt nånting under 1 kHz.

Behringer via xlr-tele: Jag hade samma gain som när jag körde adat, men volymen blev mycket mycket bättre, och frekvenskurvan var i det närmaste identisk med ursprungsfilen! Bara några decibel lägre.

Fråga: Är det de optiska kablarna det är fel på eller vafan är det frågan om? Det verkar konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan analogt och digitalt, speciellt eftersom jag kör Behringern som slave, och signalen går väl inte ens igenom burkens a/d-omvandlare då?

Kan tillägga att jag hade xlr-tele-kabeln ikopplad samtidigt som adat-anslutningen, kan det påverka?

Anywho, nu i veckan ska jag shoppa xlr-tele-kablar.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortets inbyggda preamp: Sjukt ojämn kurva, kullar och dalar, ingenting alls runt 1,3 kHz, spretig diskant. Lät burk, fast bra volym.

Behringer via adat: Undrar om det blev något fel här för det var så dåligt att jag blev helt paff. Dålig volym, katastrofalt ojämn kurva, hörde knappt nånting under 1 kHz.

Behringer via xlr-tele: Jag hade samma gain som när jag körde adat, men volymen blev mycket mycket bättre, och frekvenskurvan var i det närmaste identisk med ursprungsfilen! Bara några decibel lägre.

Det är inte helt oväntat att kurvan skiljer sig från orginalet i första exemplet (inbyggd preamp). Signalen går ju genom högtalare, rum och sedan mikrofon. Tre sakre som färgar ljudet på alla möjliga sätt.

Men det är förvånande att du får ett helt annat resultat när du kör via Behringern.

Och vad det är för fel på ADAT-kopplingen har jag ingen aning om.

Det ska iaf inte ha någon betydelse att XLR/tele-kablarna sitter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du skippa micken och dina monitorer så finns det en helt ok tongenerator och spectrumanalyzer att ladda hem gratis på http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml Vet att Majken använt den då han har testat ljudkort bl.a.. En line-out kopplas till en line-in på ljudkorte helt enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du skippa micken och dina monitorer så finns det en helt ok tongenerator och spectrumanalyzer att ladda hem gratis på http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml Vet att Majken använt den då han har testat ljudkort bl.a.. En line-out kopplas till en line-in på ljudkorte helt enkelt..

På tal om det... efter att jag var klar så upptäckte jag att det finns en inbyggd ton/brusgenerator i ljudkortets mixer. Men då var jag hungrig och orkade inte göra om. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att signal över ADAT skiljer sig är inte helt osannolikt. Är det något Behringer har snålat in på i burken så är det sannolikt A/D omvandlarna. Medan de som sitter i E-MU kortet bör vara betydligt bättre. Alltså vore det inte helt otänkbart med en hörbar skillnad mellan samma mikförstärkare över ADAT eller analoga anslutningar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att signal över ADAT skiljer sig är inte helt osannolikt. Är det något Behringer har snålat in på i burken så är det sannolikt A/D omvandlarna. Medan de som sitter i E-MU kortet bör vara betydligt bättre. Alltså vore det inte helt otänkbart med en hörbar skillnad mellan samma mikförstärkare över ADAT eller analoga anslutningar.

/Majken

"Hörbar skillnad" är egentligen en underdrift, det här var som natt och dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att signal över ADAT skiljer sig är inte helt osannolikt. Är det något Behringer har snålat in på i burken så är det sannolikt A/D omvandlarna. Medan de som sitter i E-MU kortet bör vara betydligt bättre.

Fast är det inte så att ADA800 kräver en digital loop för att man ska få ut signalen från de analoga ingångarna till de analoga utgångarna? Om det stämmer är det ju lustigt att det treje alternativet lät bäst, det med längst signalkedja... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...