Jump to content
Annons

Den enda skillnaden är 6500 kr!?!?


HoboRec

Recommended Posts

Mattebalja:

"När spelreglerna ändras" och "Skendemokrati"... mycket fina skivor =)

haha, kul! tack. Ball att du känner till oss....Jönköping? Där har vi spelat några gånger 😛

Angående filnamnsbytet på preampsen: riktigt bra! satt och lyssnade och försökte avgöra om de skillnaderna jag hörde i ljudet var bättre eller sämre utan att veta vilken jag satte igång. När jag tillslut tyckte att jag nog hörde trevligare attacker/transientåtergivning på den du kallade focusrite, kändes dte så självklart; "jaja, just det. det är klart att det är bättre än behringer", har ingen slutsats mer än att det är sjukt svårt att vara objektiv i sådana här fall.

Man fick sig en tankeställare, och det var sjukt bra. tack skall du ha! 🙂

...jävla kablar till att sitta på framsidan bara! 😛

😄 jag tänkte precis på det innan jag läste ditt inlägg..

"hmm, tänk om han bytt namn på filerna...!?"

🙂

great!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

thrinithan (oregistrerad)
Ok...

Jag ska lämna tillbaka Focusrite imorgon utan att känna att jag går miste om något. Nu kommer säkert en del här bli lite stötta, och jag ber om ursäkt om någon känner sig lurad och tar illa upp. Det är nämnligen så här att jag bytte namn på filerna, så de ljudklipp som ni trodde var Focusrite har egentligen varit Behringer.

Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av detta. Frågan är om Behringern är bättre än Focusriten eller om placeboeffekten är så stark så att de flesta tycker att Focusriten(Behringern) låter lite bättre (även om det var lite) för att det är ett "bättre" märke. Men något som är säkert är i alla fall att det inte är någon stor objektiv skillnad i ljudet mellan de båda apparaterna.

Hoppas någon tycker att det är experimentet var lite givande och roande i alla fall.

Mattebalja: Håller med om att det känns fel att kontakterna sitter på framsidan och så, tycker inte att det är så jobbigt att frekvensknappen sitter på baksidan då jag nästan aldrig byter, men det är väldigt fult att ha kontakterna på framsidan. Men det är i alla fall inget jag betalar massa pengar för nu, det får vänta tills studion blir mer lönsam i så fall. Finns mycket annat som kan köpas in för de pengarna i stället som underlättar arbetet.

Kan tillägga att filerna märkta focusrite fortfarande låter bättre i mina öron... Skulle vara roligt att veta med vad för mickrofoner du spelat in och i vad? Du nämnde M-Audio Project Mix... är det i den ni spelat in? Har du använt nått annat innan signalen är nermixad... I vad för program har du spelat in?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Är han en sådan gearslut borde han veta att Focusrites gröna och silverserie verkligen inte har något som helst att göra med deras tidigare grejer och den blå Neve-designade serien. Så i det här fallet är det nog inte så mycket Behringer-grejen som är jättebra, utan snarare Focusrite-grejen som ... inte är helt prisvärd.

Riktigt kul, apropå fejkade tester, är att spela upp en och samma ljudfil och säga att det är två olika. Det är fantastiskt vilka skillnader folk kan höra. Men sådana är vi människor, vi är livrädda för att göra bort oss.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Är han en sådan gearslut borde han veta att Focusrites gröna och silverserie verkligen inte har något som helst att göra med deras tidigare grejer och den blå Neve-designade serien. Så i det här fallet är det nog inte så mycket Behringer-grejen som är jättebra, utan snarare Focusrite-grejen som ... inte är helt prisvärd.

Ja men det tror jag nog att han vet...

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Jag ska lämna tillbaka Focusrite imorgon utan att känna att jag går miste om något. Nu kommer säkert en del här bli lite stötta, och jag ber om ursäkt om någon känner sig lurad och tar illa upp. Det är nämnligen så här att jag bytte namn på filerna, så de ljudklipp som ni trodde var Focusrite har egentligen varit Behringer.

Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av detta. Frågan är om Behringern är bättre än Focusriten eller om placeboeffekten är så stark så att de flesta tycker att Focusriten(Behringern) låter lite bättre (även om det var lite) för att det är ett "bättre" märke. Men något som är säkert är i alla fall att det inte är någon stor objektiv skillnad i ljudet mellan de båda apparaterna.

Hoppas någon tycker att det är experimentet var lite givande och roande i alla fall.

Mattebalja: Håller med om att det känns fel att kontakterna sitter på framsidan och så, tycker inte att det är så jobbigt att frekvensknappen sitter på baksidan då jag nästan aldrig byter, men det är väldigt fult att ha kontakterna på framsidan. Men det är i alla fall inget jag betalar massa pengar för nu, det får vänta tills studion blir mer lönsam i så fall. Finns mycket annat som kan köpas in för de pengarna i stället som underlättar arbetet.

Helt strålande! Har en kompis som är så kåt på märken att han vägrar acceptera märken som klassas som "billigare" just för att han fått det intryckt i huvudet sedan han började på musikhögskola. Jag kommer spela upp dessa filer åt honom och så kåt som han är kommer han dissa behringern direkt och hylla focusriten 😄

När jag visade några forumtrådar åt honom där folk tycker illa om octopren för att dom haft såna problem med dem kallade han dem för hobbymusiker och att dom mest troligt inte har en aning om hur man ska använda grejjerna 😱

Det ska bli så roligt att avslöja honom med hans egna öron!!!

Tack!

Kan tillägga att filerna märkta focusrite fortfarande låter bättre i mina öron... Skulle vara roligt att veta med vad för mickrofoner du spelat in och i vad? Du nämnde M-Audio Project Mix... är det i den ni spelat in? Har du använt nått annat innan signalen är nermixad... I vad för program har du spelat in? Jag vill ha så mycket bakgrundsfakta som möjligt så jag har svar på alla hans frågor när han kommer tycka att ni inte vet hur ni ska spela in =D

Både Focusriten och Behringern är ADAT-pluggade genom M-audio Project Mix. (Jag har fattat det som att det då går förbi M-audions omvandlare så att det är ettorna och nollorna från anitingen B eller F som går direkt till datorn) Jag har använt Qubase SX som inspelningsprogram. Mikrofonerna är till trummorna två stycken AKG C2000B som överhäng, AKGD112 till kagge och SM57 till resten. AKG C2000B till gitarren ca 10-15 cm från och riktat mot 12e bandet. Sången är också körd genom AKG C2000B.

Man kunde definitivt haft bättre inspelningsförhållanden, men jag hade ändå trott att det skulle vara större skillnad vid en sådan tydlig A och B test.

Sen som någon sa så är inte focusriten ur deras bättre serie, men det står ändå i specifikationerna att den innehåller klass A-komponenter. Sen vet jag inte hur genomgående det egentligen är men den har även fått väldigt bra recensioner i tidningar, främst för trumminspelning och liknande, så kass kan den ju inte vara. Bara att behringern i detta fallat är mer prisvärd till ljudet. Sen kan jag tycka att den är rätt ful och känns billig när man pillar med knappar och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt...

Måste bara flika in i den här tråden att OctoPre är långt från Focusrites bästa produkt, och att ADA8000 är en av Behringers bättre (re-)konstruktioner.

Känns som att mångt och mycket skulle kunna segra över OctoPre.

Men grattis ADA8000! 😱

Jag tror att Fnulf blir mycket nöjd med sitt val också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat Presonus Digimax FS den har 8 preamps, adat i/o(smux=96Khz), 8 analog ut, 8 inserts m.m !!!

Verkar vara grym för det priset ca: 7500:-. Perfekt att utöka kanaler och insertmöjligheter m.m till sitt DAW ex, 002.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ulf!

Bra blindtest du har ställt till med. Har beställt en ada8000 och ett sånt där set med röda JJ-labs trummickar till Värsås (har redan skaffat dator o ett EMU 1212m).

Du får hänga med Johan o Peter upp o provlyssna nån gång, kanske spontangrowla lite också?

<robb flynn>

Yeah!

</robb flynn>

/Johan F

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Mycket intressant tråd, snyggt jobbat med att byta namn på filerna. 😲

En fråga, jag sitter på ett Behringer MX8000. Preampsen i det bordet torde ju vara avsevärt mycket sämre än dem i ADA8000? Skulle jag vinna kvalité på t. ex truminspelning med en ADA8000 för att komplettera mitt bord eller är det lite samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Tänk på att hålla kedjan i balans: kvaliteten kommer mest att bero på mickar, utrymmet (akustik), preamps och a/d-konverters. Är allt annat överom 8000:ns kvalitet skall du uppgradera.

Förösk få hem en på test? Eller alternativt, köp en ADA begagnat. Eller alternativt, köp en ny för den kostar ju inget ändå 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha det där var kul..

jag hörde lite skillnad på mina högtalare från myrorna för 40 spänn...

men det är väl det där folk brukar säga. att behringer låter "kallare". vilket man borde kunna översätta till ljusare.

om det fanns en annan produkt med åtta in/ut och inbyggd omvandlare skulle den lätt va ett alternativ. jag ser ingen anledning att inte använda ADA8000 i tillämpningar där den passar.

Jag ska ta bilder på mitt 01v96-rack med ADA8000 och posta. Ska skaffa en till snart. VARFÖR kunde de inte ha slängt in två dsub-kontakter på baksidan? hade gjort ADAn till en perfekt produkt i mina ögon. men man kan inte få allt. ett kul modifieringsprojekt någon ?!

suck, gainrattarna på våra octopres skrapar.. inte kul

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har egentligen inte med behringer eller focusrite att göra men ändå..

Vi spelade in på en 24 kanals 2" rullbandare för nån månad sedan med fin utrustning överlag. När vi sedan lade spåren till datorn lät det helt ok med motu 828mkII omvandlarna, men betydligt sämre om min Alesis AI3 omvandlare. ljudet hade inte samma fasta botten, högre mellan registret var hårt och "fin-diskanten" inte lika fin. Det var stora skillnader, alla hörde det, tom trummisen fast han inte var med när vi diskuterade det (för övrigt ingen direkt audiofil) sade att han tyckte gitarren inte lät lika mjukt utan sprucken typ..

alla nivåer var ok, det var amvandlarna. Vi fixade helt enkelt ett 828mkII kort till istället och nu är AI3:an snart till salu (nån intresserad?)

efter inspelningen har jag skaffat två Echo AudioFire 12. 24 i/o. Tillräckligt bra kvalitet för mig (inte A/B testat men det känns som om jag omvandlarna gillar dem bättre än 828ans) till ett kanonpris!

Ville bara tipsa om echo audio samt varna för alesis AI-3:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har egentligen inte med behringer eller focusrite att göra men ändå..

Vi spelade in på en 24 kanals 2" rullbandare för nån månad sedan med fin utrustning överlag. När vi sedan lade spåren till datorn lät det helt ok med motu 828mkII omvandlarna, men betydligt sämre om min Alesis AI3 omvandlare. ljudet hade inte samma fasta botten, högre mellan registret var hårt och "fin-diskanten" inte lika fin. Det var stora skillnader, alla hörde det, tom trummisen fast han inte var med när vi diskuterade det (för övrigt ingen direkt audiofil) sade att han tyckte gitarren inte lät lika mjukt utan sprucken typ..

alla nivåer var ok, det var amvandlarna. Vi fixade helt enkelt ett 828mkII kort till istället och nu är AI3:an snart till salu (nån intresserad?)

efter inspelningen har jag skaffat två Echo AudioFire 12. 24 i/o. Tillräckligt bra kvalitet för mig (inte A/B testat men det känns som om jag omvandlarna gillar dem bättre än 828ans) till ett kanonpris!

Ville bara tipsa om echo audio samt varna för alesis AI-3:an.

Kanonbra reklam för AI3:an... :rolleyes:

Echo gör riktigt fina ljudkort i en rimlig prisnivå, så de förtjänar att framhävas mer än de brukar bli. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Jag ska lämna tillbaka Focusrite imorgon utan att känna att jag går miste om något. Nu kommer säkert en del här bli lite stötta, och jag ber om ursäkt om någon känner sig lurad och tar illa upp. Det är nämnligen så här att jag bytte namn på filerna, så de ljudklipp som ni trodde var Focusrite har egentligen varit Behringer.

Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av detta. Frågan är om Behringern är bättre än Focusriten eller om placeboeffekten är så stark så att de flesta tycker att Focusriten(Behringern) låter lite bättre (även om det var lite) för att det är ett "bättre" märke. Men något som är säkert är i alla fall att det inte är någon stor objektiv skillnad i ljudet mellan de båda apparaterna.

Hoppas någon tycker att det är experimentet var lite givande och roande i alla fall.

Mattebalja: Håller med om att det känns fel att kontakterna sitter på framsidan och så, tycker inte att det är så jobbigt att frekvensknappen sitter på baksidan då jag nästan aldrig byter, men det är väldigt fult att ha kontakterna på framsidan. Men det är i alla fall inget jag betalar massa pengar för nu, det får vänta tills studion blir mer lönsam i så fall. Finns mycket annat som kan köpas in för de pengarna i stället som underlättar arbetet.

HAHA.... jag satt just och funderade på om du hade gjort så när jag skummade igenom sida 1 på tråden.. roligt roligt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hur kan något som är sämre än en annan pryl bli bättre i en jämnförelse för att det är ett mycket lägre pris??!!

Låter det bra så låter det bra, låter det sämre så låter det sämre OAVSETT PRIS!

Kanske ingen nyhet och det är nog inte många som inte håller med, av dem som förstod vad tusan jag skrev.. men ändå?! Om man får ut tillräckligt bra ljud ur en ADDA för 2500:- så skall man ju inte kolla på något annat?! Tycker man att det är bra så är det bra, eller?

Jag har en ADDA som kostade 8000:- tror jag, och det är säkert inte bättre ljud i den än i en Behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

WTF...

Behringeren låter klart best med mye crispere og mer samlet og fokusert lyd...

Focusriten låter crap..

Er du sikker på at du har stilt inn focusriten riktig??

EDIT:

HAHA! Har lest hele post'en nå..... virker som focusrite'n var stilt inn helt bra.. hehe

Redigerat av jahala
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...