Jump to content
Annons

Den enda skillnaden är 6500 kr!?!?


HoboRec

Recommended Posts

När vi köpte en M-audio project mix till studion så köpte vi till en Behringer ADA8000 för att vi hade lite tajt budget. Tänkte senare köpa en Focusrite Octopre LE eller liknande för att få lite bättre preamps. Lite senare är ungefär nu och vi lånade idag hem en Otopre för att testa lite. Först verkade det som att det var lite öppnare och fetare ljud på något sätt, men efter att ha bytt plats på kontakterna till mickarna så märkte vi att det var mickarna som var lite olika. Det var två stycken AKG C 2000 B som vi hade satt som överhäng på ett trumset. Sen testade vi att köra SM57 på distad gitarr och det blev samma sak där... kändes som ett lyft först men när man bytte kontakterna så var det mickarna eller en placeringsskillnad på en millimeter som skilde.

Har vi för dåliga mickar för att man ska kunna höra någon skillnad eller vad är det jag kan förvänta mig egentligen? Jag har hört andra som tycker att det varit som att lyfta av ett täcke när de bytt preamps. Jag känner bara att jag kanske om jag vill tillräkligt mycket så kan jag inbilla mig att Octopren är bättre än ADA8000, men när jag sedan tänker att den kostar nästan 6500kr mer så spricker den illusionen.

Är det någon som har något att säga om detta? Lyssnar jag fel? För dåliga mickar? Fel musik? (Vi spelar mest inte punkrock, hårdrock och hardcore)

Nu ska jag rosta lite mackor...

Edit: Här är två filer med lite trumminspelning som jag gjort själv, så ingen behöver komentera trumspelet eftersom jag egenligen inte alls spelar trummor. Trummorna låter riktigt dåligt och ostämda, MEN... kan någon höra vad det är för skillnad på preampsen? Jag tänkte lägga upp wav-filer i 24bit men jag gjorde fel när jag brände och jag orkar inte gå tillbaks till studion nu, så ni får lyssna i 16bit, det är ju ändå det folk lyssnar på i slutändan ändå.

Behringer ADA8000 (ca 2500:-)

Focusrite Octopre LE (ca 9000:-)

Jag har inte gjort något med eq eller något annat förutom att panorera lite och sett till att det var samma volym på allt på båda tagningarna så att det skulle vara likvärdigt.

Här är två tester till. Gitarren blev mest skillnad på men jag tror det beror mest på att det var svårt att spela exakt lika två gånger. Ni behöver inte heller denna gång kommentera de musikaliska insatserna i min sång eller gitarrspel, haha 😄 Förövrigt så upptäckte jag nu att det är ganska rolig artikulering på sången, på ordet "to" särskillt hehe.

Gitarr via Behringer

Gitarr via Focusrite

Sång via Behringer

Sång via Focusrite

Redigerat av Fnulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är faktiskt inte så stor skillnad som man kan tro (krävs oherhört bra lyssning och ett tränat öra för att höra) .. Och micarna är det nog inge fel på heller.. Rykten går att Behringer "BARA" är skit.. Men jag tror mer på skit-in-skit-ut principen jag 😄 Har själv många bra Behringer-prylar.. Mycke "bang 4 the buck" kan man säga.. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssningen är också Behringer iofs... Truth... det finns väl några olika varianter på dom nu, men de jag har är typ sex år gamla, köptes för över 8000kr då, de kostar inte alls mycket nu väl?

Men, om man behöver svindyra monitorer för att höra skillnaden så gör det väl ändå ingen skillnad för de stackarna som ska lyssna på skiten i slutändan ändå? I mp3 spelare, i stereon, i bilen osv.

Min förhoppning var att det skulle bli tydligt bättre transienter. Kan det vara så att det är för brötig musik? Sången brukar hamna i en sm57a för det mesta, för jag tycker det låter bättre att skrika i en sån än i AKG:orna. Kanske inte spelar så stor roll men transienter när allt är maxat ändå?

Edit: tror det är ett par TRUTH B2031 (som inte tillverkas längre) vi har. Någon som har ris eller ros om dom?

Redigerat av Fnulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Men, om man behöver svindyra monitorer för att höra skillnaden så gör det väl ändå ingen skillnad för de stackarna som ska lyssna på skiten i slutändan ändå? I mp3 spelare, i stereon, i bilen osv.

Äsch.. Köp bira för stålarna i stället.. 😉 Ingen av era lyssnare kommer att klaga på "Hi-Fi:n" inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning att stora produktioner använder ADA8000 kopplade till sina stora digitalmixrar för flera hundra tusen. Dom låter helt enkelt bra och räknar man in priset så låter dom sjuuukt bra för pengarna.

Den enda Behringerprodukten som impat rejält på mig faktiskt!

Har använt just Octopren också men där har jag haft strul med brus mitt i en paus (som tur var) och va tvungen att starta om burken för att få den att funka som den ska igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Jag har ingen större koll men av att lyssna på klippen tycker jag faktiskt att Focusrite Octopre LE lät bättre. I mina öron var Behringer ADA8000 något mer dov. Tycker att man fick bättre närhet från Octopre och ett mer distinkt ljud.

Däremot har jag ingen åsikt i vad du bör satsa på. Jag tror att du kan få en likvärdigt resultat om du mixar på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är ganska intressant det här med ljud i olika prylar.

Lite skillnad kanske det är, men är det värt flera tusen?

Skall man köpa nytt skall det vara en klar skillnad mellan det man har och det nya.

Lägg pengarna någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är svårt att veta.

Beror på vad du har i övrigt.

Har du kassa mickar kanske du hör hur kassa dem är om du köper bättre preamp.

Har du dålig lyssning hör du inte heller om det blir bättre eller sämre and so on . . . .

Själv blev jag sugen på en ny sång mick efter jag bytte lyssning. Så det kan gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen större koll men av att lyssna på klippen tycker jag faktiskt att Focusrite Octopre LE lät bättre. I mina öron var Behringer ADA8000 något mer dov. Tycker att man fick bättre närhet från Octopre och ett mer distinkt ljud.

Placebo-effekten... Troligtvis.

Inte svårt att (tro sig) höra skillnad när man vet vilket ljudklipp som är inspelat med den "fina" utrustningen.

Min teori... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Octopren lät lite mer "öppen" men betoning på lite. du skulle kunna få cehringern att låta likadant om du lyffte lite i diskanten. så kör vidare på behringer enligt mig. inte värt pengarna det kostar att f den lilla skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad i mina öron hur mycket jag än försöker höra ngt. (AKG K-501 lurar).

Finns ju många andra faktorer som påverkar ljudet desto mer ex. instrument, musiker, akustik, vem som mixar etc..

😆

Ska nog köpa en ADA8000 själv så småningom.. Verkar väldigt prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig allt mer övertygad om att lämna tillbaka Octopren...

tyvär har jag inte hunnit göra några sång inspelningar idag. Tänkte gå ner till studion imorgon och sjunga lite, och ta lite ackgura också, så ni får lyssna lite till.

Jag antar och hoppas för de som lägger de extra pengarna på att köpa en semidyr preamp att de åtminståne håller bättre och är mer pålitliga. Men efter vad jag hört om octopren så är den inte så pålitlig heller. Det är sköna knappar och rattar på den i alla fall, bättre än behringern haha, men det är inget jag betalar så mycket för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av varken Octopre LE eller Behringer ADA8000 men kör däremot med den stora Octopren och har ägt en Behringer MX-8000. Preamparna i Behringerbordet lät hörbart mycket sämre än en Aphexpreamp (207) jag också har. Octopren i sin tur låter bättre än Aphexen även om det är betydligt mindre skillnad.

Summa sumarum är att Behringer måste i så fall skrämt upp kvaliteten brutalt mycket eller så är det stor skillnad i mellan Octopre och Octopre LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det skiljer max en 50:i lapp inte ett öre mer. Lyssnade genom mina crappy datorhögtalare anno 1800 kallt och dom är bra sanningssägare, låter det bra i dom då är det bra. Kör på Behringer prylarna

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat så noga jag kan. Min slutsats är:

JA, det är skillnad. Men om jag hade gjort det här i ett blindtest hade det varit väldigt svårt att avgöra vilket klipp som låter bäst.

Nu tycker jag Focusriten låter snäppet vassare (bildligt talat), men jag tror inte det är värt 6500 spänn. Lyssna särskilt på virveln i början. Hör sjunget. Där är det en ganska tydlig skillnad mellan de båda.

Efter EQ och kompression hade jag aldrig i hela mitt liv kunna höra någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron var Behringer ADA8000 något mer dov. Tycker att man fick bättre närhet från Octopre och ett mer distinkt ljud.

Har nog samma åsikt där..en ren spontan känsla att Octopre'n hade bättre definition, men inget som man inte kan trolla bort med lite EQ, alternativt en annan mikrofon och placering... för det var fasiken ingen stor skillnad.

..eller den lilla skillnaden känns inte värd 6500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron var Behringer ADA8000 något mer dov. Tycker att man fick bättre närhet från Octopre och ett mer distinkt ljud.

Har nog samma åsikt där..en ren spontan känsla att Octopre'n hade bättre definition, men inget som man inte kan trolla bort med lite EQ, alternativt en annan mikrofon och placering... för det var fasiken ingen stor skillnad.

..eller den lilla skillnaden känns inte värd 6500:-

Jag håller med till punkt och pricka. Jag hade tänkt investera i en Octopre, faktiskt, men det lär jag INTE göra nu. Faktum är att jag tänkte köpa en ADA8000, för klippet lät helt ok faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta med ljudfolk är att när det ena låter bättre än det andra, så blir det andra per automatik ofta "dåligt"... Det mest intressanta i det här fallet är väl först och främst att konstatera att omvandlarna låter olika, för det gör dom (baserat på dom här exeplen). Sen får man väl ta ställning till vad man gillar bäst. Tycker man att behringern låter bättre, då är den helt enkelt bättre, för dig...

Min åsikt är att båda låter bra, men jag hade om ekonomin tillät valt octopren för jag upplevde den som närmre och piggare.

Piis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara flika in i den här tråden att OctoPre är långt från Focusrites bästa produkt, och att ADA8000 är en av Behringers bättre (re-)konstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...