Jump to content
Annons

Firefox 2


allansson

Recommended Posts

En ny version av av Firefox har släppts nu i dagarna och programmet har då alltså nått version 2. Bland de nya funktionerna syns bl.a. uppdaterat utseende, förbättrat sökfält, förbättrad tab-browsing (inget behov av en extension för att tvinga nya fönster till att öppnas i ny flik alltså), inbyggd rättstavningskontroll, m.m.

Kolla här för mer information och för att ladda ner:

en-us.www.mozilla.com/en-US

EDIT: Uppdaterade länk

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Öppning av nya fönster i flikar som standard har funnits tidigare utan tillägg. Vad som däremot är riktigt hett i tvåan och förmodligen värd hela uppdateringen är det så kallade phishing-filtret som enkelt uttryckt ska upptäcka om man är på en sajt som utger sig för att vara en annan än den är. Kan vara en skön detalj om man brukar hänga på sin bank 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FF är kanon. I OSX är den hur jävla skön som helst. Pucklar på safari imo. 😆 Visst 2.0 är kanske ingen mastodontuppgradering men det spelar inge roll så länge jag slipper ie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med Firefox och downloads?

Jag kör (sen alldeles nyligen) nånting som heter FlashGet genom internet explorer och det gillar jag. Men jag hajjar inte om det går (hur man gör för att) att köra det genom Firefox.

Sköter FF det hela lika bra per default?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har nån koll på vad en flash-get är för nåt är det lite svårt att svara på frågan.... 😄

Från flashgethemsidan:

"

FlashGet is specifically designed to address two of the biggest problems when

downloading files: Speed and management of downloaded files.

If you've ever waited forever for your files to download from a slow connection, or been cut

off mid-way through a download - or just can't keep track of your ever-growing downloads

- FlashGet is for you.

FlashGet can split downloaded files into sections, downloading each section

simultaneously, for an increase in downloading speed from 100% to 500%. This,

coupled with FlashGet's powerful and easy-to-use management features, helps

you take control of your downloads like never before.

"

Min internetuppkoppling knackar alltsomoftast (går ner några sekunder... åsså upp igen), och det är rätt enerverande om man laddar ner nåt hyfsat stort. Flashget fixar det så att man kan fortsätta ladda ner "där man var" ... typ.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Öppning av nya fönster i flikar som standard har funnits tidigare utan tillägg.

Som jag sa så var tab-browsningen förbättrad. Att det har funnits förut är jag väl medveten om, men jag har alltid blivit irriterad på att vissa länkar ändå öppnar ett nytt fönster istället för att öppnas i en ny flik. För att få de funktioner jag velat ha har jag då varit tvungen att använda mig av tillägget "Tab Mix Plus" vilket har gett en mycket mer valfrihet om hur fönstren skall agera. Men i.o.m. den nya versionen finns allt det jag vill ha redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den är fortarande sämre än mozilla. Det är helt otroligt att den kan glufsa i sig 1.5GB/dag. Skulle gissa att jag kanske surfar hem en 40-50 MB data. Jag är i allfa fall inte imponerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för info och glada hejjarop. Nu har jag fått igång flashgetgotgetgotwhatever i FF med.

**

Nu återstår bara ett larvigt dilemma: Rullningslisten i FF svarar inte på min laptoppekplattas scrollning (funkar i alla andra pogram inkl explorer). Scrollhjulet på USBmusen funkar dock utmärkt. Var hittar man lösningen på sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu återstår bara ett larvigt dilemma: Rullningslisten i FF svarar inte på min laptoppekplattas scrollning (funkar i alla andra pogram inkl explorer). Scrollhjulet på USBmusen funkar dock utmärkt. Var hittar man lösningen på sådant?

Har kollat runt lite på nätet åt dig. Tror att det var en del som hade problem med det innan 2an kom (eller så hade de problem med en tidig beta version). Det verkar som att det var många som var tvungna att uppdatera sin drivrutiner för att få det att fungera då så det kanska är något även du måste göra nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va en Firefox anhängare (är det till stor grad när ja surfar myspace). Men fööök, firefox suger ju. Den visar ju inte en del sidor ordentligt. Eller rättare sagt nästan inga sidor. Man blir ju överraskad varje gång man kommer till en sida man redan varit på då man upptäcker att den inte såg ut som man trodde haha 🙂

Det enda bra med Firefox är ju öppna i ny flik funktionen. Nån som vet nå plugin till IE som gör samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fööök, firefox suger ju. Den visar ju inte en del sidor ordentligt. Eller rättare sagt nästan inga sidor.

Länka sidor som inte funkar i Firefox, så säger jag vad som är fel med sidans kod. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

😱

Hur funkar flashgot?

Har problem att tanka ner några filer som jag har lagt på en server... Sitter på Mac med Mozilla Firefox 2.

Edit: Alltså det är några .wav filer på ca 10 mb styck och när jag högerklickar och väljer "spara som" så säger Firefox att filen tankas ner på typ en halv sekund men det finns ingen fil nånstans.. Jättekonstigt.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad händer om du klickar direkt på länken och inte väljer spara som?

Det är så jag gör. Högerklick och spara som. Då säger Firefox i "filhämtaren" att filen är nedladdad men när jag väljer "öppna" eller "visa i finder" så finns inte filen och den ligger inte heller i mappen där jag sparade.

(Edit: Ok, det är lite sent nu. När jag klickar på filen så öpnnas den i ett fönster med en quicktime plugin. Men den klarar inte att läsa ljudet, antar jag. Blir ett frågetecken mitt på skärmen.)

2. Kolla på innehållet i en textredigerare. Består innehållet av html-kod så är något knasigt med länken, eller så har filerna helt enkelt plockats bort.

Jag kan inte ens öppna filen. Om jag klickar på den så öppnas en quicktime spelare men som inte kan hantera filformatet (tror jag). Filerna ligger på en privat ftp plats på en server, jag la dit dom själv tidigare idag.. Knasigt, men så är det.

3. Prova med Safari som samma sak händer där.

När jag försöker logga in via safari så går firefox igång automtiskt..

Filerna är inspelningar från föreläsningar som jag kopierade från en kurskamrats "mp3 spelare". Enda möjligheten att "få hem" filerna var att lägga dom på servern, det konstiga är bara att jag inte kan tanka hem dom. Filerna verkar vara i wav med väldigt låg upplösning.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...