Jump to content
Annons

80-tals-sound


puffra

Recommended Posts

visste först och främst inte riktigt vilket forum jag skulle lägga den här tråden...men men...

jag tänkte sätta ihop en liten 80-tals-dänga och ville ha lite synpunkter på bra synthar, effekter och annat som ni förknippar med 80-tals-sound...tänk typ Miami Vice osv...

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har försökt att förklara min syn på vad som är syntmusik ala 80-tal. Och jag anser att det handlar om en blandning av ljud/sound och attityd. Syntmusik är minst lika stora delar ljud och melodi. En syntlåt är ofta byggd kring ett ljud, eller ett sound. Det är ofta pop'igt och flirtar med dekadens och mode.

För att få en 80-tals känsla så behöver du syntar som är från 80-talet eller emulerar dem.

Ex. på pluggar som jag förknippar med det jag tror du är ute efter.

Korg Legacy

Imp oscar

Waldorf PPG 2.2

Pro-53

Hårdvara

Oberheim Matrix6

Sequential Circuits Prophet V

Creamware Prodessy, Pro-12, Minimax

Yamaha DX7

Linn LM1, 9000

Roland JX3p, JX8p, Juno106

Bara några tankar och lite exempel. Hoppas att det är något som du har nytta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofon.... Över-jävla-allt!!

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - råkade höra den häromdan så jag tar den som ett exempel). Rätt så bra låt, som egentligen håller hyfsat även idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jävla saxofonsolo... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha DX7:an är klockren och Korg polysix är allt som behövs.

Samt reverb på reverb. Inga torra trummor, reverb ska det vara på tom-tomsen.

Syntharna ska vara mono panade i stereobilden. På 80-talet fanns det inga

svepande stereosyntar i stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ska nämna en mjukvarusynt så får det bli FM7 (snart FM8).

80-talet i ett nötskal.

Surikat: diskantfattigt, nu är du allt ironisk va?

/Mats

tack för alla bra svar!

på tal om FM8..någon som vet datum då den släpps?

någon som har tips på någon mjukvarusyth som kan göra riktigt grymt 80-tals-blås? 🙂

eller det kanske FM7:an fixar?...har inte hunnit kolla genom den så mycket än... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns oerhört mycket dålig 80-tals musik, och så en viss mindre mängd jävligt bra sådan...DX7 tillhörde INTE mina favoritljud på den tiden, alldeles för glitchigt och insmickrande, typ Lionel Richie och sån där pestmusik 🙂 Chicago gjorde också en del trista prylar detta decennium (var ju asbra på 70-talet) liksom många andra band som försökte klira genomgången in i det nya, jag minns det så väl, frisyrerna-kläderna och all jävla USA smörja-kolla bara på filmer från den tiden,typiska filmer alltså, där får ni direkt in vad jag menar med tutti!

Sampling var ju nytt och man lekte sönder många bra låtar med detta barnsliga otyg...röster i olika tonhöjd etc--usch...

Nej ta och lyssna på tex Narada Michael Walden-reach out (four tops gamla klassiker)

eller Chaka Khan eller Flash & the pan eller Jeanne Mas eller Prince eller Frank Zappa eller Dalbello eller Grace Jones eller Steve Winwood eller Rick James eller Giana Nannini eller... alla typiskt bra 80-tal som var inne på den tiden!!! finns fler...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om FM8..någon som vet datum då den släpps?

någon som har tips på någon mjukvarusyth som kan göra riktigt grymt 80-tals-blås? 😎

eller det kanske FM7:an fixar?...har inte hunnit kolla genom den så mycket än... 🙂

FM8 ska komma vilken dag som helst...

Och, jupp, den är perfekt för syntblås med rätta stunsen.

Jag har visserligen bara provkört Arturias Analog Factory som hastigast, men där fanns också en del riktigt bra ljud i den kategorin.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätte mycket reverb på snaren, gärna delay och reveb på sången, nästan lite dansbandsaktigt men inte lika smörigt.

Det skall vara stort mellanrum mellan instrumenten, gärna några hundra hertz mellan typ synthen och basen.

Åsså värdelösa texter som inte handlar om sex men man skall nästan kunna tolka in det i varje låt, om din pappa sjunger låten skall den kännas a-sexuell men om någon donna i tights och tigerrandig topp med en frisyr som skulee kunna bli boplats åt en mindre koloni sparvar sjunger den så skall den ha en sexuell underton.

Och fm7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofon.... Över-jävla-allt!!

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - råkade höra den häromdan så jag tar den som ett exempel). Rätt så bra låt, som egentligen håller hyfsat även idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jävla saxofonsolo... 😕

Det är Stevie Wonder som spelar munspel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Saxofon.... Över-jävla-allt!!

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - råkade höra den häromdan så jag tar den som ett exempel). Rätt så bra låt, som egentligen håller hyfsat även idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jävla saxofonsolo...  😕

Det är Stevie Wonder som spelar munspel 😆

😆😆😆

Vilken jävla tomte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ett skönt synthblåsriff, en enkel refrängmelodi med backingvocals, och ett assmörigt stick.

808 för percussion och kagge, och sen en såndär typisk plastig "poof"-virvel med reverb och gate (vad är det för trummaskin man använder för dom, någon? EDIT: bara för ett snabbt exempel så är det precis som virveln i fångad av en stormvind låter som jag menar. Vad är det för låda som låter så?). Blöta synthljud av alla möjliga slag, nån sorts chorus/unison/pwm/liknande måste du ha med på typ 80% av ljuden. Utom basen, som ska vara en såndär typisk plastklonkig FM-bas.

Blippiga/tjoffiga arpeggion, synthmattor med långsam attack, och synthblåsriff som sagt. Kvintackord där grundton och kvint är lite lite felstämda mot varandra så du får en såndär skön diskret unisoneffekt. Lite plingplong med FM-klockor.

Sen lite mesig sång, med sådär vansinnigt lite kompression att vissa stavelser försvinner nästan helt.

Mixa inte för bra. Var försiktig med kompressionen.

När du är färdig med låten spelar du över den på ett kassettband och spelar in den därifrån igen, för den avslutande touchen.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

en korg DDD-1 eller DRM-1 har trumljuden som behövs..!!! görsköna.. 😛

samt ett reverb med största reverbklangen, men kortaste reverbtiden.. 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta baseras endast efter personliga erfarenheter från mycket, mycket, mycket lyssnande på 80-tals musik.

Musikaliskt/stämningen hade många teman under 80-talet men det som klart dominerade vad jag förstått var nostalgi/melankoli/vemod, vet inte vilket ord exakt som passar. Men för mig låter det i alla fall "mitt i mellan glatt och sorgligt" (vilket innebar likgiltiga ansiktsuttryck, ett exempel som demonstrerar 80-talet i ett nötskal) - eller "både glatt och sorgligt samtidigt" (samma video, fast vid 02:35 - hehe klockrent! 😄🙁). Kortfattat tycker jag mig i alla fall ändå finna en positiv atmosfär med hopp som undertext i många 80-tals låtar, man ska må bra av musiken - det är ett bra mål att sträva efter 🙂. En blandning mellan dur och moll på "rätt" sätt.

Kompositionen ska vara "lagom", där verser, refränger, stick etc har olika progressioner men ändå smälter ihop på ett klockrent sätt där man inte känner att det skulle varit på något annat sätt. Vi snackar inte direkt Bach här, men absolut inte heller Basshunter. Låten som helhet ska alltså sätta sig på hjärnan, utan att den för delen får lyssnaren att vilja byta till en annan kanal efter halva låten. Melodierna sätter sig på hjärnan direkt utan att den för de för den delen äcklar...

Fantasifulla synthljud så klart, precis som med en tavla så är det inte bara mönster utan även färger som ska fyllas i. Relaxade synthpads och en fretless bas och du har halva inne. Arrangemanget i sin helhet är iaf fett brett och det är rörelse i ljudbilden. Låten ska hålla intresset uppe, och det gör man genom att introducera ljud som man aldrig hört innan bl a. Gitarrer är aldrig fel dock, men de tar inte överhanden i hela produktionen utan är troget de andra genom att vara ett instrument - utom just innan de sista refrängerna då det obligatoriska KICKASS elgitarrsolot lyder! (Vad hände me dessa btw?) Men solot kan även vara en keyboard. Saxofonen ger ja dock inte mycket för, även om den funkade ibland - här t ex (checka at 02:42!)

Trummor kan man inte glömma heller, precis som med den mesta populärmusiken så är det alltså virveln som står ut mest - utan att ta upp halvaljudbilden då 🙂 Annat karaktäriserande är synthtrummor/toms av olika slag. Programmerade trummor som inte tar överhanden från de andra elementen, kan vara helt rätt då den hjälper lyssnaren att fokusera mer på själva musiken och texten.

Produktionen bör givetvis ha både diskant och botten, men kanske inte direkt sylvassa diskantpikar och havsdjupsbottnar som kan tendera lite idag. Men mixa dåligt som någon sade?! Nej, men kanske lite mer sparsmakat EQ användande kanske, men inte mindre än nödvändigt. Kompressor? JA! men INTE som i låten Call On Me! Vanliga effekter annars är reverb, delay och chorus.

Låten kan gärna sluta med en tonartshöjning, minst två halvtoner upp. Mycket av 80tals musiken påminner alltså om hur schlagermusiken är uppbyggd.

När man sjunger så kan man gärna ta i lite, utan att för den delen skrika. Just det texten, det kan handla om vad som helst. Inte bara kärlek. Ordlös sång fungerar också lite här och var.

Om man tolkar dagens utbud så är du alltså på helt rätt spår, då man fortfarande jämnt och ständigt gör många covers från det nämnda decenniumet och att soundet mer eller mindre är på ingång igen. Slutligen vill ja bara säga att du inte ska "sälja dig" - gör det som du själv tycker låter bra istället. Skit i mode. Men om man som t ex mig tycker att 80 tals popmusikens byggstenar var det ultimata, så då är det bara att köra på!

"Sweet Dreams" är dock en ganska överskattad låt, kontakta mig om du vill ha tips på bra låtar.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tolkar dagens utbud så är du alltså på helt rätt spår, då man fortfarande jämnt och ständigt gör många covers från det nämnda decenniumet och att soundet mer eller mindre är på ingång igen.

Nja, tre år sen va. Och det hände aldrig, tur nog. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tolkar dagens utbud så är du alltså på helt rätt spår, då man fortfarande jämnt och ständigt gör många covers från det nämnda decenniumet och att soundet mer eller mindre är på ingång igen.

Nja, tre år sen va. Och det hände aldrig, tur nog. 🙁

Då har du inte lika bra koll som mig, covers på 80tals låtar har gjorts rätt flitigt sedan 90talet och det är mer nu än förut. Något som ja aldrig trodde skulle etableras igen dock var hockeyfrillan, men idag är den vanlig. Håller nästan på att odla en själv nu - kolla bilden 😄 Fast du har rätt, vad som egentligen är inne är en gåta och svaret är nog olika beroende på vem man frågar.

Men hursomhelst, tur eller otur, och för vilka? 🙂

* För ett tag sedan avslöjade en undersökning, som jag idag givetvis inte hittar, på Aftonbladet (bäst musik från de senaste decennierna) att ca hälften av alla som röstade tyckte 80talet var bäst.

* Låten Live Tomorrow, som jag tycker skriker 80tal, har tagit rekord i längst tid på Tracks topplistan (mellan hösten 05 och våren 06) och är skriven, producerad och framförd av en 80-talist - tjejen Laleh. Att den varit uppe så länge har dock nog inte å göra med att låten är den bästa genom tiderna (dock väldigt väldigt bra!) utan snarare att konkurensen inte är mycket att hänga i granen 🙂http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?...&Artikel=804728

* Populäraste musik kanalen på Shoutcast är en station som bara spelar 80tals musik, och brukar ha ca 4000 lyssnare. Dock så försvinner ett antal lyssnare då och då, men det kan bero på deras konstiga låtval ibland...

Edit: Hänvisade lite källor 😉

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte lika bra koll som mig,
Attans.
covers på 80tals låtar har gjorts rätt flitigt sedan 90talet och det är mer nu än förut.
Covers på 80talslåtar som görs nu låter väldigt ofta väldigt 2000tal.
Något som ja aldrig trodde skulle etableras igen dock var hockeyfrillan, men idag är den vanlig. Håller nästan på att odla en själv nu - kolla bilden  😄  Fast du har rätt, vad som egentligen är inne är en gåta och svaret är nog olika beroende på vem man frågar.

Men hursomhelst, tur eller otur, och för vilka? 🙂

* För ett tag sedan avslöjade en undersökning, som jag idag givetvis inte hittar, på Aftonbladet (bäst musik från de senaste decennierna) att ca hälften av alla som röstade tyckte 80talet var bäst.

"Avslöjade"...? Misstänker att det rör sig om en poll på deras hemsida med typ ett fåtal tusen deltagare.
* Låten Live Tomorrow, som jag tycker skriker 80tal,
Varför det? Jag tycker den skriker 90tal eller 2000tal lika mkt som 80tal. Eller, mer.
har tagit rekord i längst tid på topplistan (mellan hösten 05 och våren 06) och är skriven, producerad och framförd av en 80-talist - tjejen Laleh. Att den varit uppe så länge har dock nog inte å göra med att låten är den bästa genom tiderna (dock väldigt väldigt bra!) utan snarare att konkurensen inte är mycket att hänga i granen 🙁
Då har du inte lika bra koll som jag. Det har ju aldrig gjorts bättre musik än vad det görs nu. Lyssna på Justin Timberlakes nya grejer t ex, så kommer du inte påstå att "konkurrensen inte är mycket att hänga i granen" längre.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...