Jump to content
Annons

80-tals-sound


puffra

Recommended Posts

Hej igen tbruce

Covers på 80talslåtar som görs nu låter väldigt ofta väldigt 2000tal.

Fast om man väljer 80-tals låtar att göra om öht så är det ett tecken på att de hade kvalité. Sådan jättestor skillnad är det inte heller alltsom oftast. T ex "It's My Life", men där tycker jag är ett av få undantagen där covern var bättre av No Doubt.

"Avslöjade"...? Misstänker att det rör sig om en poll på deras hemsida med typ ett fåtal tusen deltagare.

Tycker ändå Aftonbladet täcker många åldersgrupper och typer av människor så det är en ganska rättvist generalisering enligt mig. Det behöver t ex inte vara fler än ca tusen deltagare för Opinionsundersökningar för att det ska bli väldigt överensstämmande med verkligheten.

Varför det? Jag tycker den skriker 90tal eller 2000tal lika mkt som 80tal. Eller, mer.

Lyssna på soundet från Fields of Gold av Sting, eller jämför refrängerna med New Orders mästerverk True Fatih och återkom 🙁 Men visserligen, det är lite av varje kanske. Men från refrängen från Live Tomorrow får jag definitiva 80tals vibbar iaf, den kickar ass! 😄 Hela stämningen är ju det ja pratade om i mitt långa inlägg längre upp.

Då har du inte lika bra koll som jag. Det har ju aldrig gjorts bättre musik än vad det görs nu. Lyssna på Justin Timberlakes nya grejer t ex, så kommer du inte påstå att "konkurrensen inte är mycket att hänga i granen" längre.

Alltså jag är inte här för att omvända din personliga åsikt, jag bara avslöjar vad det generella folket verkar vilja ha. Aftonbladet, Shoutcast, Tracks... Eller varför inte ta en titt på Youtube.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med. Från 90 och framåt har musik varit ganska tråkig och profillös, generellt sett. 80-talet var det mycket "over-the-top", 60-och 70-talet mycket exprimenterande (nog här som den bästa musiken gjordes egentligen), 50-talet var ju pop/rockens barndom, och innan dess var det mörker (i a f vad gäller musik som på ett eller annat sätt var elektriskt förstärkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom alla svar, men det verkar inte som om någon kommer ihåg de där jättefina och verkligen bra och väl använda "orchestra hit's" som fanns med över allt...

Någon som kommer ihåg? bläk.....

Joddå... Härligt! :rolleyes:

För er som inte vet vad vi snackar om - lyssna på Yes "Owner of a Lonely Heart" så får ni er dagliga dos av orchestra hit. Kanske tom lite mer... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofon.... Över-jävla-allt!!

Ta t.ex. Eurytmics "There must be an angel" (eller vad den nu heter - råkade höra den häromdan så jag tar den som ett exempel). Rätt så bra låt, som egentligen håller hyfsat även idag, om det inte vore för att de absolut var tvugna att trycka dit ett jävla saxofonsolo...  🙂

Det är Stevie Wonder som spelar munspel 😳

Haha, jaja, saxofån eller munspel... Same shit different name.... 😑

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

En synth... ett ljud:

Roland D-50... Staccato Heaven

Tro den låg på presetplats nummer 56 eller nått liknande =) Alla band/artister använde det ljudet:

Europe, Heart, Journey, Robin Beck, Alanah Myles, Toto, Scorpions, Whitesnakes you name it

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom alla svar, men det verkar inte som om någon kommer ihåg de där jättefina och verkligen bra och väl använda "orchestra hit's" som fanns med över allt...

Någon som kommer ihåg? bläk.....

Shit. Flashback. Jag hade bara råd med en Roland D-20 på den tiden orch.hit var i ropet. Dom hade en beige variant som dom påstod vara orch.hit. men som i själva verket lät mer som ett gäng cellister på speed där percussionisterna somnat i ett hörn. Blåsarna kom aldrig till inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...