Jump to content
Annons

Kasettband VS MP3!


Hans

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men visst är det faschinerande hur snabbt ny teknik raderar ut saker som funnits i många år. Kasetter var mer eller mindre nymodigt när jag var liten. Då spelade man in radio luxemburg på sin bredbandiga tandbergare. Sedan kom Getthoblastern... det går att bära med sig musik och plåga alla i sin omgivning med "rock steady crew" och plötsligt så hade man ett soundtrack i öronen. Fantastiskt det gick att bära med sig musiken i en freestyle... och sedan kom det bärbara cdspelare och nu mp3:or...

Det går fort att ta till sig det nya och bara glömma det gamla. Jämför min tråd med skivkonvoluten som sääääkert skulle bli spiken i kistan för de där nymodigheterna med Cd. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, kommer mest ihåg min eviga frustration pga att min walkman tuggade i sig kassettbanden så fort som batteriet blev lite dåligt...

Så jag måste säga att min nya mp3-spelare med VBR 160 - 320 kbps WMA eller OGG absolut har mycket bättre ljud än mina söndertuggade gamla kassetter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror aldrig jag hört ngn som ogillar vinyl! Eller som tycker att känslan med cd är bättre än den med vinyl!

Det omvända är dock vanligt förekommande. Jag har inte ens vinyl själv men vinyl känns fortfarande som att det är mer på riktigt!

1 Jag har en skivsamling - vinyl! Coolt!

2 Jag har en skivsamling - cd! Gäsp!

3 Jag har en skivsamling - MP3! Jo, du och 1,000,000,000 andra har ju det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja, och konkurrenten är fortfarande het som en nygrillad McDonaldsburgare....

minidisc.jpg

🙁

De där ja... var tog de vägen? Försvann lika fort som betamax och video tvåtusen? 😎

Förutom det så är väl vinylnördar mest ute efter känslan.. eller? 😛

Jag har en ganska stor vinylsamling, men det är inte oftast jag sätter på ett vax för att spisa med lite dricka....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det märkligt hur otroligt fort det kan ändras. Jag menar, minns ni för två år sen, då var och varannan person mellan 15 och 25 bar runt på en bärbar CD-spelare! 🙁 Jag menar det förekommer ju inte öht nu... 😛

Jag vidhåller att kassettband är sexiga. Vinyl känns gjort. Det är inte alls lika charmigt som kassetter, iaf inte på samma sätt.

En mp3fil tar dock jumbopriset i sexighetstävlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Men..

JAG har ett band. Ett riktigt riktigt sönderspelat 60-talsband, det första bandet jag fick. Och jag har skivorna. Och mp3orna. Men INGET slår det bandet i min sågspånsdammiga bandare ute i slöjdsalen. Det händer fan något som inte går att återskapa. Sånt sjukt driv och galet pianoklink. Och man kan spela hur högt som helst utan att diskanten skär sådär jobbigt som med nya grejjer.

& Fyfan vad tråkigt det blev att vråla runt i Volvon när föräldrarna bytte från kasett till CD.

Och det handlar inte bara om låtarna, det är stilen på det. I LOVES IT

Link to comment
Dela på andra sajter

fram för kunskap och objektivism istället för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

Är "upplösning" ett begrepp som är tillräckligt objektivt för dig? Jag tror du får svårt att hävda att VHS-band är kapabla att ge ifrån sig fler pixlar än DVD-skivor, men go ahead. Det vore roligt om nobelpriset i fysik tillfall en svensk någon gång.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bärbart: kasset, cd, cd(som läser mp3skivor), MD-lirare, mp3lirare, samt iPod.. brukar varva lite till o från..

bäst är kasett..

edit: jag vill ha bärbart:

vinylspelare

rullbandare; ½", 1", 2"

VHS

betamax

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

plöffo...upplösning/utlösning är inte allt här i världen,ser du inte vartåt vindarna blåser nu... 😛

Hmm...Fast jag ser nu att du i och för sig skrev: "VHS kan se helt OK ut på Tv:n"...Det håller jag med om ( även om jag kan intyga att det kan se för riktigt jävla fult ut också ).

Jag vet inte varför jag fick för mig att du sa att det var bättre än DVD.

Äh, jag går och kollar på idol istället. Det passar mig.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

fram för kunskap och objektivism istället för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

Är "upplösning" ett begrepp som är tillräckligt objektivt för dig? Jag tror du får svårt att hävda att VHS-band är kapabla att ge ifrån sig fler pixlar än DVD-skivor, men go ahead. Det vore roligt om nobelpriset i fysik tillfall en svensk någon gång.

Kvalitet handlar inte bara om antal pixlar eller antal bitar per sekund. En bra VHS kan mycket väl vara skönare för ögat att titta på än en dålig DVD.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Kvalitet handlar inte bara om antal pixlar eller antal bitar per sekund. En bra VHS kan mycket väl vara skönare för ögat att titta på än en dålig DVD.

En dålig DVD, är ju liksom en DivX? Hur störande är inte en DivX? Ögat tål mycket hellre lite "jämnt analogt sus", alltså lite snö, än digital pixelering, ojämnda ytor, och kantiga kontraster.

Kanste inte psykoakustiskt, men psykovisuellt? Star Wars från 79 utklassar Star Wars från 2005 just på grund av detta. Digitalt är dött, de skitiga riktiga miniatyrerna från 79 ser levande ut. Det gillar ögat.

Givetvis har digitalt sina sidor. Bra digitalt är bra, oftast bättre än bra analogt. Men frågan är, om dagens (och framförallt gårdagens) digitala produktioner är "bra" digitala produktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående VHS.

Jag tycker att det har blivit skittrist att hyra film nu när många gamla bra filmer på VHS har plockats bort. Att bra film förr eller senare kommer på DVD, om tillräckligt många efterfrågar bla bla bla är ju bullshit. Om det bara är jag, Film-Bruno i Björneborg och Rebell-Rune i Rävåker som som diggar en i princip totalt bortglömd gammal rulle lär den väl knappast komma på dvd.

Gamla dammiga kassetter kan låta ganska mysiga. Det låter liksom lite köttigt och stukat.

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har precis gått och skaffat ett "nytt" kassettdäck för mitt gamla Technics rs-m 215 som varit trotjänare i många år håller inte längre hastigheten,alltså inget svaj men dock aningen för låg i varv...

Det blev ett begagnat (såklart) Alpine som jämte Nakamichi anses vara tung hifi,frekv omfånget är ju inte att klaga på: 20-21000 hz!!!

(var ju någon här på forumet som sa att man inte får med frekvenser över 7500 hz typ-dumskallen...) många lyckliga kassett-timmar framför mig igen,blandband är bäst!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men INGET slår det bandet i min sågspånsdammiga bandare ute i slöjdsalen.

Själv brukar jag ta mig en cigarr-ryk ute i biblioteket 😄

Jag tror Magnus Stenbock har samma vanor.

Förövrigt så VET jag att VHS är sämre än DVD och att KASETT eller CASETTE är sämre än CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du grefve Stenbock?

Vet inte om han röker vid sin skröpliga ålder,såg programmet förra året-bara en massa kattskrällen typ 50 st på gården-usch och fyyy....och stället håller på att ruttna alldeles.

Själv tar jag mig en cigarill då och då när andan faller på och glaset är fyllt m gott vin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du grefve Stenbock?

Vet inte om han röker vid sin skröpliga ålder,såg programmet förra året-bara en massa kattskrällen typ 50 st på gården-usch och fyyy....och stället håller på att ruttna alldeles.

Själv tar jag mig en cigarill då och då när andan faller på och glaset är fyllt m gott vin!

AAAhhh!!!! En broder i anden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tjolahopp i det gröna.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Att bra film förr eller senare kommer på VHS, om tillräckligt många efterfrågar bla bla bla är ju bullshit. Om det bara är jag, Film-Bruno i Björneborg och Rebell-Rune i Rävåker som som diggar en i princip totalt bortglömd gammal rulle lär den väl knappast komma på dvd.

[...]

Du menar att du själv, Film-Bruno och Rebell-Rune är tillräckligt många alltså?

(Antar att du menar DVD och inte VHS...)

Ditt inlägg fallerar lite i logiken. Tillräckligt mycket för att det starka ordet bullshit du slängde dig med ska falla platt.

//linko

Nu ska jag glida ner på Åhlens skivbutik och skälla ut dom för att de inte har Mora Träsks "Play Off" på vinyl...

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Kasettband var, är och kommer alltid att förbli supertöntigt, precis som MP3! Cd är rätt töntigt och ocoolt det med.

Vinyl däremot är sexigt, vinyl är coolt!

Och VÄLDIGT bärbart.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...