Jump to content
Annons

Kasettband VS MP3!


Hans

Recommended Posts

Hittade en gammal Sony Walkman hos farsan när jag hjälpte till att röja, hittade även mina gamla blandband.

När jag sedan lämnade mitt föräldrahem för att bege mig hemåt tog jag med mig ett blandband, tog ut mina hörlurar ur min MP3-spelare och

satte in dessa samt blandbandet i walkmannen. På vägen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras på T-banan.

Musiken på blandbandet var dessutom precis lika gratis... Vilken utveckling på 20 år 😲!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nackdelen med band är ju att de självkopierar om de ligger länge och att de blir sämre med tiden. Sådant lär knappast hända med MP3:or - men ljudet är ju inte mycket bättre annars (det är kasst på andra sätt än kassettljudet) - om man inte har riktigt hög bitrate förstås... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ja bra ljud är ju alltid subjektivt. Men ljudkvalitén är garanterat sämre på ett kassettband jämtemot en bra kodad mp3a.

Jag hade precis motsatt upplevelse när jag satt och lyssnade igenom ett antal kassettband i en bra spelare häromdan. Jag kände att det var otroligt skönt att slippa dem både pga att de är opraktiska och för att ljudkvalitén inte står sig.

Att sen brusnivån på min SE W810i är lika hög om inte högre än i en kassettpelare är ju en annan femma 😲

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt förvånad över ljudkvaliten, brus okej men det förvinner på 5 minuter. Tyckte att blandbanden inspelade ifrån radio höll normal MP3-kvalitet om

man lyssnar på billig MP3-spelare/mobil

medan det som var inspelat ifrån vinyl snarast utklassade all MP3, kan ju i och för sig ha mycket med dagens extrema kompression pre-MP3 att göra.(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar nog "S"-ljuden och den muggiga diskanten på ett kasettband jämfört med en MP3 under 160 kbits. Den lågupplösta fnasiga diskanten i mindre empetreor är ju fruktansvärd.

och kasettkompression är alltid rolig att lyssna på 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

VHS har bättre ljud...

... 😲! Nej men på en normal TV är det faktiskt (i stort sett) lika bra bild/ljud med VHS som med DVD. DVD är ju aningen mer praktiskt att förvara.

VHS är dessutom svårt att spela i laptops

Jag börjar fundera på om du har något fel på dina sinnen? 🙂 VHS är ju ohyggligt dålig kvalité, även på en gammal svartvit 14-tummare.

Men märker man inte det så kan man ju vara lycklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he 😲! Alltså man kunde ju tro att jag driver med dig men när folk påstår att VHS har sådär usel kvalitet undrar man om dom någonsin sett en film på VHS?

(OBS en kopierad VHS-film eller en hyr VHS kan ju vara hur urusel som helst, jag talar om en hyffsat ny köp-VHS.)

En vanlig 20" för ca 2000 kr eller dessa kassa 32" som alla har hemma kopplad till antingen en gammal bra VHS (som idag är gratis att köpa)

eller en 1000 kr´s DVD och skillnaden är faktiskt minimal. Jag tror inte ens att alla "blint" skulle kunna säga vilket som var vilket.

På en bättre TV blir det ju självfallet helt uppenbart men nu pratade vi inte om bra hemmbioanläggningar utan det folk normalt har.

Självfallet är DVD klart bättre, skillnaden är dock ofantligt överdriven gällande mindre bra TV-apparater, dvs ca 90% av alla Sveriges TV-apparater.

Samma sak med dåliga musikanläggningar, kopplad till en kasettradio låtrer MP3 eller SACD lika illa 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

På min 28" av äldre modell så är skillnaden offantligt stor mellan VHS och DVD även med en billig DVD-spelare. Den enda nackdelen med DVD-bilden jämtemot VHS är väl att MPEG2 inte klarar låga kontraster särskilt bra, det ser man lätt på enfärgade väggar och i mörka scener som får väldigt "hackiga" färgtoningar. DVD är dåligt ibland, medan VHS är det jämt typ 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

På vägen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras på T-banan.

Tror du att du kan uppfatta skillnad i ljudkvalitet genom ett par hörlurar med Stockholms tunnelbana runtomkring dig? 😲🙂😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta eländiga format fortfarande?  🙂

Det ligger väl i dödsryckningar skulle jag säga. Men vissa ser väl inte fördelarna med hd-recorders jämtemot vad de kostar.

Såvida man inte går in hos lokala filmuthyraren. Där är det långt ifrån dödsryckningar på VHS-fronten. 😲

Ibland har jag lust att skälla på folk som står i kassan med en trave VHS...

Link to comment
Dela på andra sajter

På vägen hem slog det mig att min ljudkvalitet var minst lika bra som alla andras på T-banan.

Tror du att du kan uppfatta skillnad i ljudkvalitet genom ett par hörlurar med Stockholms tunnelbana runtomkring dig? 😲🙂😳

Inga problem, hörlurarna stänger ute bakgrundsljudet genom dess kuddar man sätter på öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya kasettband av bra kvalitet på en bra spelare låter alltid bättre än den genomsnittliga mp3 komprimeringen.

Vad det beträffar VHS har det alltid varit ett sunkigt format är dock kul att det fortfarande finns spelare som gör att man kan titta på gamla videos så länge som det nu finns något kvar på banden. VHS har ju samma problem fast i ännu högre grad än gamla kasettband.

Näe tacka vet jag gamal arkivbeständig celluoidfilm.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida man inte går in hos lokala filmuthyraren. Där är det långt ifrån dödsryckningar på VHS-fronten. 😲

Ibland har jag lust att skälla på folk som står i kassan med en trave VHS...

Nu har jag visserligen bara varit inne i en videobutik de senaste 2 åren, eftersom jag laddar ner och sen köper istället för att hyra, så jag vet inte hur läget är i sånna 🙂 Men i den butiken har de iaf rensat bort allt vad VHS heter och kör enbart DVD, vilket visserligen är lite synd eftersom utbudet då blivit så ohyggligt dåligt. Det finns ju ganska många godbitar som inte släppts och förmodligen aldrig kommer att släppas på DVD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya kasettband av bra kvalitet på en bra spelare låter alltid bättre än den genomsnittliga mp3 komprimeringen.

Ja och bra kodad mp3a låter alltid bättre än ett genomsnittligt kassettband...

Beror ju faktiskt lite på, exempelvis på hur pass komprimerad orginalinspelningen är!

Klassisk musik är nog alltid att föredra på kasettband. Modern popmusik är nog att föredra med MP3... denna är ju iofs redan sönderkomprimerad 😲!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

He he, vissa av er är ju förbålt skygglappsbeprydda, klart att kas

settband kan låta bra, och VHS kan se helt ok ut på tv´n,att påstå annat bevisar inget annat än ren okunskap, rentav falsarier utbräkta som hos en fårskock ifrån bergen i Afghanistan... 🙂

mina gamla kasetter låter fortfarande bra, mkt bättre än sunkiga mp3 or som är helt vidriga i mina öron,skrälligt och jävligt, hur kan man försvara detta bara för att det är digitalt 😲

nej-återigen---fram för kunskap och objektivism istället för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

en del av er vet ju inte ens vad vinyl är tydligen...snacka om borta...

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, vissa av er är ju förbålt skygglappsbeprydda, klart att kas

settband kan låta bra, och VHS kan se helt ok ut på tv´n,att påstå annat bevisar inget annat än ren okunskap, rentav falsarier utbräkta som hos en fårskock ifrån bergen i Afghanistan... 😆

mina gamla kasetter låter fortfarande bra, mkt bättre än sunkiga mp3 or som är helt vidriga i mina öron,skrälligt och jävligt, hur kan man försvara detta bara för att det är digitalt 😉

nej-återigen---fram för kunskap och objektivism istället för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

en del av er vet ju inte ens vad vinyl är tydligen...snacka om borta...

Jag gillar din retorik. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är grejen med VHS egentligen!? Varför lever detta eländiga format fortfarande?  😉

Det ligger väl i dödsryckningar skulle jag säga. Men vissa ser väl inte fördelarna med hd-recorders jämtemot vad de kostar.

Lever VHS? Hemma hos mig är det nästan stendött. Enda livstecknet är ett par gamla band som ligger kvar ute i förrådet, rent nostalgivärde! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Rainydays finns mycket bra film som inte finns på DVD.

Men är man bara intresserad av Spindelmannen 2 (som för övrigt hade superbra ljud när jag såg den med min dotter på en biograf i Norge) och dyl. så är ju DVD ypperligt.

Bra film kommer ut digitalt förr eller senare. Ju fler som efterfrågar det desto förr.

Och för att fötydliga: Det är inte de äldre kvalitetsfilmerna på VHS som stör mig, utan att folk inte bemödar sig att komplementera med en DVD-spelare vilket gör att den där Spindelmannen 2 du just nämnde också står och tar plats i uthyrarens hylla som VHS...

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

He he, vissa av er är ju förbålt skygglappsbeprydda, klart att kas

settband kan låta bra, och VHS kan se helt ok ut på tv´n,att påstå annat bevisar inget annat än ren okunskap, rentav falsarier utbräkta som hos en fårskock ifrån bergen i Afghanistan... 😆

mina gamla kasetter låter fortfarande bra, mkt bättre än sunkiga mp3 or som är helt vidriga i mina öron,skrälligt och jävligt, hur kan man försvara detta bara för att det är digitalt 😉

nej-återigen---fram för kunskap och objektivism istället för dessa pajasuttalanden som jag alltid kommer bestrida med all kraft!!!

en del av er vet ju inte ens vad vinyl är tydligen...snacka om borta...

Hahaha Florian ditt troll! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Florian.

Brukade själv säga för att allting bara blir sämre och sämre det var på den tiden då den 'nya' tekniken var så hypad under ITbomen.

Vi fick mp3:or som lät röv och videos i frimärksformat som om man hade tur spelade med 5 frames i minuten. Alla omfammnade den 'nya tekniken' och politikerna överbjöd varandra i sin lovsång för internet.

Internet är något bättre i dag nu försöker man prångla in all sunkig tecknik i mobilen istället.

Uselt ljud, usel bild och usla spel visst men går den att ringa på.

Äum inte ljust nu opperatören saknar täckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att man kollar på VHS och, fem minuter in i filmen, verkligen bryr sig om den marginella kvalitetsskilnaden mellan dvd och vhs, så är det snarare en kass film än ett dåligt format det handlar om. 😉

Så kan det absolut vara.

Men ponera också de fall där VHS-filmen du just stoppat i har svarvat runt i 195 tidigare hyreskunders Hitachis fulla med hundhår och jordgubbssylt.

Eller att filmen är så obskyr att det är en VHS-kopia på en VHS-kopia på en VHS-kopia som din polare kommit över i Kazachstan.

Då hade du nog önskat att det hade varit digitalt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant 😉!

Precis när cd kom sade många att det lät ofantligt mycket bättre än vinyl medan en del hävdade att vinyl utklassade cd!

Idag är alla överens om att första generationens cd inte lät särskilt bra och att vinyl då fortfarande lät bättre samt att cd idag låter bättre.

(Vissa hävdar fortfarande att vinyl låter bäst.)

(PS Hans vill också vara ett Troll!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...