Jump to content
Annons

Mysongbook nera. olagligt med tabs :(


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, vet ej om tråden finns men nu har det gött för långt. kan ej få tabsen jag vill, får val sitta i 10 timmar och ta ut låten?!

Tror sidan har blivit stämnd eller nåt. För några dar sen stod det något att de ville respektera lagen och nu kan man ej komma in, iaf inte jag.

..oj nu funkade den visst, men ej att ladda ner

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 100
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej, vet ej om tråden finns men nu har det gött för långt. kan ej få tabsen jag vill, får val sitta i 10 timmar och ta ut låten?!

Tror sidan har blivit stämnd eller nåt. För några dar sen stod det något att de ville respektera lagen och nu kan man ej komma in, iaf inte jag.

..oj nu funkade den visst, men ej att ladda ner

De är förjävligt rent ut sagt, jag använder bara Guitar pro när jag skriver låtar och jag tycker att de är de bästa sättet att lära sig nya låtar på ochså.

Detta bevisar väl bara att de finns för många advokater som inte har nått vettigt att göra 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

"Providing some tabs - even made by ear - of copyrighted music is illegal. In order to respect the law, downloads have been limited to the [Composition] and [Competition] files. We are going to make our best to find a solution to offer music content without infringing copyrights. "

🙂😆😄😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ett halvsnett inlägg i debatten kan väl kanske vara, att jag för egen del skulle vara oerhört stolt, om någon gjorde sig arbetet med att skriva tabulatur och ville lära sig spela min musik.

så länge inte någon försöker att sälja det för egen vinning alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

De artister och grupper som har ngt att förlora på detta förstår jag blir sura. Misstänker att band som Metallica, Steve Vai och Dream Theater håvar in rätt så mycket pengar på sina TAB-böcker... så skulle jag vara dem så skulle jag gärna processa mot folk som lägger ut deras material (det kan ju vara så stor skillnad i inkomst som en porche per år eller så). Dock som lite mindre band tror jag det är bra bara... för där kommer ju inte Warner och ger ut det så det sprids även den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De artister och grupper som har ngt att förlora på detta förstår jag blir sura. Misstänker att band som Metallica, Steve Vai och Dream Theater håvar in rätt så mycket pengar på sina TAB-böcker... så skulle jag vara dem så skulle jag gärna processa mot folk som lägger ut deras material (det kan ju vara så stor skillnad i inkomst som en porche per år eller så). Dock som lite mindre band tror jag det är bra bara... för där kommer ju inte Warner och ger ut det så det sprids även den vägen.

Men varför finns tab-böckerna? Jo, för att de vill att deras fans ska lära sig spela bättre, och när fansen gör egna tabs kommer artisterna slippa slänga pengar på att ta fram och trycka böcker. Metallica slipper göra en riskabel investering, och fansen utvecklar sina kunskaper i både teori och praktik = alla vinner.

För det kan väl inte handla om att de vill tjäna mer pengar? 🙂

Tyvärr kan jag inte, hur mycket jag än försöker, bry mig ett skit om att de inte har råd med en ny Porsche.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä... lite ironi var ju inblandat, men då det finns folk som lever på att pjåta ihop de där böckerna så förstår man ju om de ogillar att ngn annan ger bort det som man skapat gratis.

Jag brukar ibland revidera utgåvor av klassisk musik för en som förlägger det i väldigt liten skala, och att man då ser kopior på dessa utgåvor sedan så blir man faan sur, veckor av jobb och investeringar som försvinner ut i ingenting (för honom alltså... jag hjälper bara till lite), att folk sen sitter och klagar att "advokaterna inte har ngt vettigare för sig" är ju rent ut sagt dumt. Som det är nu finns det bara böcker med metallica och de andra stora grupperna på musikaffärerna och hos nothandlarna, förr så fanns det en uppsjö lite obskyrare TAB böcker på vilken butik som helst... så att de handlingskraftiga stora förlagen jobbar mot pirateriet ser ju lite gnidet ut, men jag skulle sätta rätt mycket på att rätt så mycket intressantare grejer skulle ges ut om det fanns en jämnare balans.

Jag försöker leva som jag lär... försöker köpa så mycket som möjligt av det jag använder i mitt musicerande, för om jag håller på och bara laddar ned så biter jag ju mig själv i svansen, det är ju min framtid som jag sätter på spel. Visst, jag kollar också runt efter intressant material, men om jag skall använda det försöker jag se till att skaffa det (dels känns det mycket bättre med en skiva/partiur än en map i datorn eller skräpiga kopior som går sönder).

Säger det igen, hoppas ni som svär över detta startar butik så ska jag bli eran flitigaste besökare.

Detta har (kanske tack vare mig) blitt en sådan där populär pirattråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på tabsidorna är det väl antagligen mest tabs som tagits ut på gehör, inte kopierats ur böcker? Och om de kopierats ur böcker så är det väl inte så farligt? Jag tycker att det är bättre att vem som helst kan göra egna tabs gratis (och utan att bryta mot någon lag) än att folk kan försörja sig på att skriva dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på tabsidorna är det väl antagligen mest tabs som tagits ut på gehör, inte kopierats ur böcker? Och om de kopierats ur böcker så är det väl inte så farligt? Jag tycker att det är bättre att vem som helst kan göra egna tabs gratis (och utan att bryta mot någon lag) än att folk kan försörja sig på att skriva dem.

Jag förstår inte hur man inte kan förstå! Ska formulera mig enkelt: Om du har utvecklat en produkt som du vill sälja, vill du att folk kopierar denna produkt och ger bort gratis?

Detta är alltså ngn lever på... jag tycker det är konstigt att diskussionen fortsätter... nu ska jag säga det hårdaste jaag sagt på detta forum tror jag... Jag fattar inte hur ****** (assiciationslek: vin) man kan vara... nu menar jag 90% av befolkningen, för det här är ju så jädra utbrett så att till och med våran älskade Mona Sahlin öppet proklamerat för detta. Äh, tänk efter lite granna...

Ahhhrgg Det är väl inte för att man kan göra tabs gratis som man stängt ned den där tjänsten, utan det måste ju ha att göra med att det sprids andras "produkter" där. Och du förstår väl inte heller hur det kan sittaa folk i kassan och byta papperslappar mot matvaror heller? 😄 Det är mycket bättre om alla odlar ssin potatis också, och om alla bygger ssin egen bil, du undervärderar ju det som du tydligen har ett stort intresse i: Musik

En till jämmmmförelse: tänk om folk skulle "planka" vilken bok som helst och lägga ut den på nätet... tänker du likadant då?

AH...jag har nog gjort rätt i att hålla mig borta från tidigare "pirat"-diskussioner. Nu äre kört dock!

EDIT: Satte dit lite stavfel så att det inte verkar som att jag tänkt efter..

Känns som att jag måste förklara varför jag brinner för detta så mycket: Jag har som dröm att kunna livnära mig som musiker (vilket börjat rätt bra) samt ge ut musik, då också i tryckt format. En av de genrerna jag rör mig i är väldigt drabbat av detta, och det gör mig rätt frustrerad.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lugnt, jag säger bara att jag tycker att det är ett ganska utdött yrke att få betalt för att skriva tabs. Om en liten nybörjarmusiker får möjlighet att utveckla sitt spelande genom att använda tabs som är exakta kopior av proffstabs så tycker iaf jag inte att det gör något. Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 😄 Inget illa menat alltså.

Hursomhelst så ser jag inget positivt i att stänga ner tabsidor, det enda man åstadkommer är att underminera folks förtroende för musiklivet och rättsväsendet ännu mer, plus att de som vill lära sig sin favoritlåt på gitarr måste ta rejäla omvägar och kanske betala för det när det finns en massa folk där ute på internet som gärna ger dem tabs gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

men då det finns folk som lever på att pjåta ihop de där böckerna så förstår man ju om de ogillar att ngn annan ger bort det som man skapat gratis.

Man får ju ställa sig frågan varför de gör de där böckerna. Gör de böckerna för att de måste eller för att det finns ett behov?

Om de märker att eftefrågan minskar borde de ju ställa sig frågan vad folk vill ha i stället. Genom att titta lite på något som kallas Internet märker man snabbt att folk vill kunna få fram informationen den vägen.

Ska det vara så svårt att förstå att det kanske skulle kunna bli populärt med en onlinetjänst där det finns texter, ackord, tabs och notblad till alla låtar? Gärna med fast månadsavgift för fri tillgång till biblioteket.

Men nej då, i vanlig ordning får bara bakåtsträvare styra i musikbranschen.

För övrigt kan jag tillägga att jag har 40 böcker med noter/tabs. Jag föredrar böcker när jag sitter vid pianot, men med gitarr kan det funka lika bra med datorskärmen. Dock är det ju alltid trevligt att ha de officiella versionerna.

Behöver jag nån låt jag inte har så brukar det bli en googlesökning på "låttiteln" artist chords. Hittar jag inget där så drar jag nytta av det faktum att jag bor granne med stadsbiblioteket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vet ej om tråden finns men nu har det gött för långt. kan ej få tabsen jag vill, får val sitta i 10 timmar och ta ut låten?!

Tror sidan har blivit stämnd eller nåt. För några dar sen stod det något att de ville respektera lagen och nu kan man ej komma in, iaf inte jag.

..oj nu funkade den visst, men ej att  ladda ner

De är förjävligt rent ut sagt, jag använder bara Guitar pro när jag skriver låtar och jag tycker att de är de bästa sättet att lära sig nya låtar på ochså.

Detta bevisar väl bara att de finns för många advokater som inte har nått vettigt att göra 😄

jag använder också guitarpro när jag skriver musik. Är grymmt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 😄

Ingen som sagt att det inte är ok att göra sina EGNA dikter, tabs eller musik.

Men kom fan inte och säg att du skulle bli glad över att någon annan tjänade pengar på exakta kopior av dina "tomatdikter" levererade som "gnuggistatueringar" som du själv kunde klistra på tomaterna i den heliga rödvinsdimman.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Men såvitt jag vet är det inte olagligt i Sverige... har kanske fel?

Ja, det är olagligt även i Sverige att göra någons verk tillgängligt för allmänheten utan tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 😄

Ingen som sagt att det inte är ok att göra sina EGNA dikter, tabs eller musik.

Men kom fan inte och säg att du skulle bli glad över att någon annan tjänade pengar på exakta kopior av dina "tomatdikter" levererade som "gnuggistatueringar" som du själv kunde klistra på tomaterna i den heliga rödvinsdimman.

Det är väl ingen som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet? Om det är någon som gör det är det en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den stora fördelen med tabs är att folk lär sig spela av dem. Om man gillar en artist, så vill man spela som dem. Och då utvecklas man åt det hållet och förhoppningsvis så gör man någon dag något eget av det man lärt sig. Och så utvecklas musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 🙂

Ingen som sagt att det inte är ok att göra sina EGNA dikter, tabs eller musik.

Men kom fan inte och säg att du skulle bli glad över att någon annan tjänade pengar på exakta kopior av dina "tomatdikter" levererade som "gnuggistatueringar" som du själv kunde klistra på tomaterna i den heliga rödvinsdimman.

Det är väl ingen som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet? Om det är någon som gör det är det en annan sak.

Ingen som tjänar pengar på tabs på internet? 😳

De stackars fansen (tex "Kalle") som bara tabulerar låtarna bara för nöjes skull och för att dela med sig till andra fans tjänar inget, och är alltså inget problem i detta fall.

När sedan stora siter snappar upp "Kalles" 8 Bon-Jovi tabs från hans fansite och slänger upp dem på sin sida med x antal tusen besökare per dag så är det en helt annan sak.

Hur mycket stålar tror du de siterna drar in på reklam/banners?

(många flera pengar än det kostar att hosta siten) 😄

Så för att svara på din fråga: Jo, det finns verkligen folk som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Men de som gör tabsen tar väl knappast del av den eventuella vinsten?

Anywho, min ståndpunkt är att jag hellre ser proffesionella tabskrivare arbetslösa än att tabs försvinner från internet, lagliga eller ej. Hur många av oss musiker började inte sina karriärer med att spela covers med hjälp av tabs från mxtabs och tabcrawler och allt vad det hette på den tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 🙂

Ingen som sagt att det inte är ok att göra sina EGNA dikter, tabs eller musik.

Men kom fan inte och säg att du skulle bli glad över att någon annan tjänade pengar på exakta kopior av dina "tomatdikter" levererade som "gnuggistatueringar" som du själv kunde klistra på tomaterna i den heliga rödvinsdimman.

Det är väl ingen som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet? Om det är någon som gör det är det en annan sak.

Ingen som tjänar pengar på tabs på internet? 😳

De stackars fansen (tex "Kalle") som bara tabulerar låtarna bara för nöjes skull och för att dela med sig till andra fans tjänar inget, och är alltså inget problem i detta fall.

När sedan stora siter snappar upp "Kalles" 8 Bon-Jovi tabs från hans fansite och slänger upp dem på sin sida med x antal tusen besökare per dag så är det en helt annan sak.

Hur mycket stålar tror du de siterna drar in på reklam/banners?

(många flera pengar än det kostar att hosta siten) 😄

Så för att svara på din fråga: Jo, det finns verkligen folk som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet.

Men då är det väl enkelt? Släng istället upp en lag som säger att de som tjänar pengar på tabs ska betala vederbörande en viss andel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de som gör tabsen tar väl knappast del av den eventuella vinsten?

Anywho, min ståndpunkt är att jag hellre ser proffesionella tabskrivare arbetslösa än att tabs försvinner från internet, lagliga eller ej. Hur många av oss musiker började inte sina karriärer med att spela covers med hjälp av tabs från mxtabs och tabcrawler och allt vad det hette på den tiden?

De som gör tabsen får naturligtvis inte ett dugg, men det var inte det tråden handlade om heller.

Det var knappast "Kalles Bon-Jovi fansite" med egensnickrade tabbar som stängdes ned. (som jag tidigare påpekade att jag inte såg något fel med.)

Det bör kanske också påpekas att börja karriären med att spela covers gör de flesta.

Att lära sig covers från internettabulaturer är ett relativt nytt fenomen.

Och vad gäller just tabcrawler som du använder som exempel så hittade jag en intressant länk på deras sida som hette "ADVERTISE!"

En saxning från www.tabcrawler.com

"Representing a multi-channel brand specific musician community, TabCrawler.Com strives to increase brand awareness, drive qualified traffic, and generate sales for products and services. TabCrawler.Com serves millions of users per month as an online magazine for music education.

 

TabCrawler is home to a thriving community of guitarists, bassists, drummers and keyboardists worldwide, attracting over 30 million page views per month and growing. Advertisers on TabCrawler will effectively reach an upscale, affluent, and educated audience, attaining the highest level of advertiser value available on the web.

 

Our manufacturer specific channels include dedicated model specific forums and content, ideal for highly targeted advertising campaigns.

 

TabCrawler.Com offers advertisers a variety of delivery options including standard banners, skyscrapers and site sponsorship opportunities"

Nu hostar tabcrawler förmodligen inte tabulaturerna själva utan tillhandahåller bara en söktjänst, så de klarar sig nog juridiskt, men många siter tjänar pengar på att leta reda på, kopiera och tillhandahålla tabulaturer.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill försörja dig på att skriva tabulatur har ju ungefär lika stort värde som att jag vill försörja mig på att skriva haikudikter på tomater: jag har "rätt" att göra det, men om folk börjar inse att de faktiskt kan skriva egna haikudikter på sina egna tomater kanske jag borde fundera på om jag ska hitta något annat att göra? 🙂

Ingen som sagt att det inte är ok att göra sina EGNA dikter, tabs eller musik.

Men kom fan inte och säg att du skulle bli glad över att någon annan tjänade pengar på exakta kopior av dina "tomatdikter" levererade som "gnuggistatueringar" som du själv kunde klistra på tomaterna i den heliga rödvinsdimman.

Det är väl ingen som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet? Om det är någon som gör det är det en annan sak.

Ingen som tjänar pengar på tabs på internet? 😳

De stackars fansen (tex "Kalle") som bara tabulerar låtarna bara för nöjes skull och för att dela med sig till andra fans tjänar inget, och är alltså inget problem i detta fall.

När sedan stora siter snappar upp "Kalles" 8 Bon-Jovi tabs från hans fansite och slänger upp dem på sin sida med x antal tusen besökare per dag så är det en helt annan sak.

Hur mycket stålar tror du de siterna drar in på reklam/banners?

(många flera pengar än det kostar att hosta siten) 😄

Så för att svara på din fråga: Jo, det finns verkligen folk som tjänar pengar på att lägga ut andras tabs på nätet.

Men då är det väl enkelt? Släng istället upp en lag som säger att de som tjänar pengar på tabs ska betala vederbörande en viss andel?

Se till att få igenom den lagen du om det är så enkelt, så skall jag rösta på dig i riksdagsvalet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menade jag inte riktigt enkelt... vad jag menade var att istället för en lag som säger att tabs är olagliga, så kunde man ha en som sa att de som tjänar pengar på tabsen ska betala vidare till de som har upphovsrätten.

Sen om andra tjänar pengar på att lära sig covern och tjäna pengar på den det är väl en annan fråga? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menade jag inte riktigt enkelt... vad jag menade var att istället för en lag som säger att tabs är olagliga, så kunde man ha en som sa att de som tjänar pengar på tabsen ska betala vidare till de som har upphovsrätten.

Sen om andra tjänar pengar på att lära sig covern och tjäna pengar på den det är väl en annan fråga? 😳

Om någon tjänar pengar på covern så finns det redan ett fungerande system som täcker det.

Vi brukar spela "Långa bollar på bengt" som humorgrej när vi spelar i Sverige med mitt band, så några stålars lär Svenne & co fått in för besväret iaf. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...