Jump to content
Annons

Mysongbook nera. olagligt med tabs :(


Linus Aegman

Recommended Posts

Annons
  • Svar 100
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fruppe69 (oregistrerad)
fruppe, du tog själv upp problemet med att folk spelar låtar på fel sätt, och jag har bemött det.

Om du läser hela tråden ser du att jag spinner vidare på ett redan startat resonemang om felaktiga tabs. Valet att göra detta till huvudfrågan var ditt, jag har aldrig hävdat att dåliga tabs skulle vara något stort problem. Nu har jag sagt det för sista gången.

det är enklare att klaga på raljant ton och någon allmän hållning i forumet (som inte finns)

Detta är ju inte precis den enda tråd där många sluter upp och gastar om det eländiga i att musiker och låtskrivare faktiskt äger sina verk. Faktum är att den allmänna inställningen på detta forum tycks vara att upphovsrätt är något fult.

jag har aldrig påstått att upphovsmän aldrig ska ha ersättning om deras verk spelas på ett eller annat sätt.

Aha, jag tyckte precis att man var "girig" om man gjorde anspråk på ersättning?

inställningen att vissa verkar vilja ha ekonomisk ersättning, om någon så bara gnolar på en låt, eller tipsar andra om lämpliga akord att spela låten med är genomrutten.

Vem tycker så? Vänligen utveckla.

När "tipsandet" görs för ekonomisk vinning, på en websida som tjänar massor av pengar på reklam, är det fortfarande bara mysigt då, kul att folk delar med sig liksom?

har du alltid bett om lov av kompositören innan du spelat en låt för några polare..?

Löjligt - det är inte det vi diskuterar och givetvis är det ingen som ber alla om lov.

Hysteriskt genomskinlig sandlådeteknik, att tillskriva sin meningsmotståndare helt absurda åsikter. Tråkigt att du känner dig tvingad att ta upp min bandbredd med dylikt trams.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

fruppe, det jag har ifrågasatt hos dig är ditt uttalande om risken med att någon finnig person spelar en låt fel. det verkar som du insett det fåniga i det uttalandet, och då är väl allt bra?

läser du tråden, så ser du att jag aldrig påstått att det skulle vara okej att andra tjänar pengar på musik som någon annan person skrivit, så där verkar vi vara överrens.

"grinig" skriver du. vem är det som kallat dig för det, varför vill du att jag ska kommentera det?

sen så blandar du in en diskussion som jag haft med steflund. min fråga om "har du alltid bett om lov av kompositören innan du spelat en låt för några polare..?" handlar om hurvida man som kompositör har rätt till total kontroll över vem som spelar ett verket och hur det spelas. den är inte riktad till dig och därför behöver du inte fundera mer över den. edit: ett försök att ställa saken på sin spets.

att vissa verkar vilja ha ersättning bara någon gnolar en låt, eller diskuterar hur den kan spelas är ett uttalande som dels bottnar i försöken att stänga siter som visar tab eller akord till låtar, samt i viss mån steflunds uttalande "Vi som musiker skall ju höja värdet på musiken, inte se det som ngt som man skall sprida gratis."

så... exakt vad är det du vänder dig emot när det gäller mina åsikter?

vad har du för uppkoppling, eftersom du tycker det är tråkigt att jag tar upp din bandbredd?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl i grund och botten handla om hur man framställer det hela? Om man i början av tabben skriver "så här spelar JAG denna låten", kan det verkligen vara stöld av något?

Om någon skulle sätta sig hemma och klura ut hur man bär sig åt för att laga en ny bil (det är ju oftast inget man fixar själv nuförtiden) och lägger ut en beskrivning av detta på internet, då försvinner det ju eventuellt jobb för firman som annars utför jobbet. Men är det olagligt?

Nej, det handlar inte om hur man framställer, det handlar om vad man framställer. Stöld kan det ju aldrig bli frågan om, däremot upphovsrättsintrång. Man får inte publicera andras verk utan tillstånd. Här i det digitala samhället har vi ju blivit bortskämda med att kopior alltid är exakta och definitionen av att kopiera har väl mer eller mindre blivit så snäv att man inte tänker på hur det var förr i tiden.

En kopia måste inte vara exakt. Att måla av en tavla är att kopiera. Likaså att göra en version av en annans låt.

Om man lägger ut en beskrivning av hur en ny bil fungerar så är det troligen olagligt, men inte av upphovsrättsliga skäl utan på grund av att det är så mycket datorteknik i moderna bilar och datorprogram har tyvärr särskilt skydd.

Okej, men om man då istället skriver så här i början av tabben: "Denna tab är skriven på kod, för att få den rätt, byt ut alla 0:or mot 9:or, 1:or mot 8:or o s v, så kan ni spela låten som jag tänkt mig". MEN, man skriver ut tabben som den är. Då är det ju egentligen rent sakligt sett någon annan låt man lagt ut (hur den nu skulle låta efter "översättningen"... :rolleyes:), som råkat bli väldigt lik en redan känd låt. Någon som hänger med?

Vet t ex efter att ha läst Fredrik&Filips bok "Två nötcreme och en movie-box" att om man i förordet skriver "alla namnen i boken är fingerade" (eller hur nu formuleringen var, andemeningen var den i a f), trots att man ändå använder sig av rätt namn på rätt personer, så står man juridiskt sett fri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså jag förstår inte riktigt hur någon tänker här. (Menar inte att någon är dum i huvudet utan jag fattar bara inte era tankebanor)

Givetvis ska de musiker som tillverkar musiken kunna få betalt för sitt arbete och ingen ska i sin tur kunna tjäna pengar på en annan artists musik (så länge inte artisten i fråga tar royalty på vinsten).

MEN

man måste även se till vilka lagen är till för och vilka lagen ska tjäna. Man kan inte bara se allt ur en "profit-synpunkt" (menar inte att någon är snål) utan man måste även se saker och ting ur lagens syfte. Fundera på detta!!!!!!!

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
fruppe, det jag har ifrågasatt hos dig är ditt uttalande om risken med att någon finnig person spelar en låt fel. det verkar som du insett det fåniga i det uttalandet, och då är väl allt bra?

Ja det är verkligen sjukt fånigt att upphovsmännen ska kunna bestämma hur, var och när deras verk återges. Om nån dollar-ryss lägger upp felaktiga tabs på sin annons-o-rama-sida är det bara mysigt, eftersom man inte kan kontrollera hur ens musik återges. 😕

Nej, jag anser inte att mitt uttalande är fånigt; att upphovsmännen ska ha absolut rätt att bestämma över hur deras verk återges är inte alls fånigt i min bok, utan en helig rättighet musiker kämpat i deciennier för att få.

Denna rättighet verkar så självklar för dig att du utan att tveka ondgör dig över dem som försvarar den.

Tänk efter bara lite, sansa dig. Ok?

"grinig" skriver du. vem är det som kallat dig för det, varför vill du att jag ska kommentera det?

Tydligen gör dina tjocka glasögon inte tillräcklig nytta:

jag har en lite hink här vid datorn. i den brukar jag spy lite, när slås av hur extremt profitinriktade vissa "musiker" är.
Aha, jag tyckte precis att man var girig om man gjorde anspråk på ersättning?

"Girig"...

Och så en repris på ett av dina mest trötta trick:

att vissa verkar vilja ha ersättning bara någon gnolar en låt, eller diskuterar hur den kan spelas

....Vem har sagt det?

Fram med det eller lägg av - du är bara pinsam!

så... exakt vad är det du vänder dig emot när det gäller mina åsikter?

Dina "åsikter" presenteras endast efter hårda påtryckningar. Det enda jag sett av dig på eget initiativ är ironiserande icketyckanden som inte på något vis är konstruktiva eller kvicka.

Det retar mig, speciellt när det enda du åstadkommer är att undergräva respekten för vårat skapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

fruppe,

jag kan fortfarande inte läsa ordet "girig" i mina tidigare inlägg, men jag anser det dock vara en girig inställning att "vi som musiker ska höja värdet på musiken, inte se det som något som man ska sprida gratis".

vad är det du vänder dig mot när det gäller mina åsikter i frågan? att jag tycker att det är fel att andra tjänar pengar på musik som någon annan har gjort? jag har aldrig påstått något annat, och jag försvarar ingen dollarryss, så det är inte mycket för dig att bygga argument på.

jag försvarar alltså inte att privatpersoner drar in annonsintäkter, för att man publicerar text och akord. jag är emot att det görs av vinstintresse. förstår du?

så, tillbaka till det jag vände mig emot i ditt tidigare inlägg, "Inte så kul att nån finnig idiot plankar fel och basunerar ut det till världen liksom".

du hävdar att "upphovsmännen ska ha absolut rätt att bestämma över hur deras verk återges" och att det är "en helig rättighet musiker kämpat i deciennier för att få."

ja, hur får du ihop det med att jag spelar en låt som du eller någon annan har gjort? du är uppenbarligen emot att detta får förekomma utan att upphovsmannen är tillfrågad och gett sitt godkännande.

jag är glad över att andra människor genom historien inte delat din syn i denna fråga. kanske hade musiken varit utdöd vid det här laget. tänk dig, straffa alla de som spelat beatleslåtar utan att kontrollera ifall upphovmännen godkänner framförandet och akordvalet.

eller den finniga idiot som spelat öppningsriffet till smoke on the water på en öppen e-sträng.

ve och fasa. här måste musikernas heliga rättigheter försvaras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte fått för mig att Fruppe proklamerat för att allt skall vara reglerat av dessa lagar... men då man blir attackerad så vinklar man ju saker lite extra tydligt för att bli förstådd...

Ja, musikernas/upphovsmännens rätt är helig och värd att försvara... att inte tycka det är ju konstigt.

Itzi-bitzy: Du har en poäng (av fem möjlig, hehe), musik måste spridas på ngt sätt, och man kan inte tillförlita sig på de kommersiella kanalerna alltid, men de få möjligheterna som finns för att kunna få ersättning för det man gör måste vi värna om (eller omstrukturera, om det finns andra och mer direkta sätt)...

nåja, denna diskussion verkar vara död för tillfället... får hitta ngn annan tråd ssom tangerar detta och elda upp mig i (om det inte kommer ngt nytt diskutabelt snart)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...