Jump to content
Annons

Vilken är din favoritgrupp/Artist


Luke

Recommended Posts

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Katla (oregistrerad)

Oj...svårt att bara dra ut en grupp/artist som favorit. 😱

Här är några av dem tillsammans med den platta som snurrat mest här hemma.

Pink Floyd (Dött lopp mellan Dark Side & Animals)

Beatles (Dött lopp mellan Revolver & Abbey Road)

Radiohead (Amnesiac)

Jean Michel Jarre (Equinoxe)

Kraftwerk (Man Machine)

Janne Schaffer (Janne Schaffers Andra LP)

TSOOL (Welcome to the Infant Freebase)

Yellow Magic Orchestra (Solid State Survivor)

Vangelis (Spiral)

Camel (The Snow Goose)

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen rätt mkt, men för att förenkla det lite kan man se följande artister som lite av grundstommen:

VNV Nation, Depeche Mode, Kraftwerk, Front 242, Rammstein, kent, The Cure, Björk, Goldfrapp, Miles Davis, Herbie Hancock, Astral Projection.

Skulle väl egentligen kunna hålla på rätt länge att namedroppa massor, men det känns meningslöst på nåt sätt.

Ska också tillägga att jag gillar House, Acid och Drum'n'Bass som genrer också, men kan inte nämna några speciella artister/musiker direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den grupp som jag lyssnat på längst är Depeche Mode förresten. Började lyssna på dem som 5-6-åring (1984-1985).. Kraftwerk kommer nog sen, med start runt 8-9-årsåldern (1987-1988).

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatles (Dött lopp mellan Revolver & Abbey Road)

Radiohead (Amnesiac)

Det första håller jag med om... det andra förvånar mig dock! 🤪 Inte många som uppskattar den skivan. Trodde att jag var den enda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

TOTO!!! iallafall just nu men dom är bra.... ooh så bra är dom... men det finns ju många bra band... Deep Purple, Rainbow... det är ju nästan samma sak men dom är bra..

Men något som jag har fallit för är västkustrocken... Toto är ju västkustrock... Chicago... Earth wind and Fire.... David Foster och Jay Graydons Airplay:D ohh den ska ni lyssna på om ni gillar västkustrock....

Link to comment
Dela på andra sajter

TOTO!!! iallafall just nu men dom är bra.... ooh så bra är dom... men det finns ju många bra band... Deep Purple, Rainbow... det är ju nästan samma sak men dom är bra..

Men något som jag har fallit för är västkustrocken... Toto är ju västkustrock... Chicago... Earth wind and Fire.... David Foster och Jay Graydons Airplay:D ohh den ska ni lyssna på om ni gillar västkustrock....

I agree! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pink Floyd, The Beatles, Simon & Garfunkel, ABBA, Dire Straits, Bob Marley, Iron Maiden, Peter Lemarc, Cat Stevens, Secret Service, Eric Clapton, Eurythmics

Fy, bara en massa gammalt. Musiken var inte bättre förr, den bara sålde bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj... många bra val. Mina bidrag med motivation

- AC/DC (För sitt unika sound)

- Joe Satriani (För hans sätt att hantera en gitarr)

- Joe Bonamassa (För sin grymma sångröst, sitt grymma ljud och sätt att hantera en gitarr)

- Judas Priest (För alla låtarna som sitter som ett spett)

- Larry Carlton (För sin bländande känsla och teknik)

- Rolling stones (För deras produktivitet och alla låtarna som sitter som ett spett)

+ Ytterligare en skrälldus med artister och band...

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Pain of Salvation - för deras förmåga att göra allt dom rör vid till guld. För deras oräddhet, för deras experimenterande, för deras integritet.

Dream Theater - Därför att originalet alltid är bäst. 😛 Dom kanske inte uppfann progressiv metal, men dom förvandlade det till den genre det är idag, på både gott och ont...

Steve Vai - har ett helt unikt uttryckssätt, och udda låtar.

Devin Townsend - helt otrolig kraft i hans låtar, men framförallt i hans röst. Inte bara som att få ett knytnävesslag, utan som ett bli överkörd av ett tåg!

Opeth - vackert, hemskt, aggressivt och alla känslor emellan. Damnation måste vara en av världens bästa skivor!

Finns några fler, men längre orkar jag inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det band som jag håller högst är Spritualized. Även när de stökar kan man höra att varenda ton är genomtänkt. Dessutom har de aldrig dragit sig för att ta in gospelkörer, mixas av Two Lone Swordsmen, låta Dr John lira piano osv, trots att de anses vara rätt "poppiga".

Den genre jag håller högst är nog ändå den som kanske är mest svårindelad. Death in Vegas, UNKLE, DJ Shadow, Cuba, Gorillaz etc. Elektronik möter pop/rock/jazz/funk. Och jag får nog skylla på Big Beat-vågen (med Chemical Brothers i spetsen). I min värld omdefinierade de allt vad elekronisk musik hette med sina samplingar och organiska livetagningar. Eh... kan kanske skylla lite på intag av medikamenter också. 😉

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att mixat The poodles nyligen och lyssnat på sångaren Jacob Samuel ordentligt måste jag säga:

Jag e full av beundran över alla dessa sångare, som kan gå lååångt upp i registret utan att direkt anstränga sej vilket,

exkluderar alla dessa som skriker, growlar, rappar, pratar och allmänt tama försök till att sjunga..

Ett gott råd till dessa är: TA sånglektioner och lär er sjunga !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dream Theater - Därför att originalet alltid är bäst. 😛 Dom kanske inte uppfann progressiv metal, men dom förvandlade det till den genre det är idag, på både gott och ont...

Håller med fullständigt. Dream Theater blåste mig i väggen när jag hörde dem första gången. Deras två-tre senaste album är inte lika bra som de äldre tyvärr, anser jag iaf. Förr gjorde de spännande, intressant och melodisk proggrock men även många underbara lugna låtar men idag gör de mest tung, snabb proggmetal utan någon känsla. 😄 Ett band jag vill rekommendera till dem som inte hört dem och gillar någon form av rock. 😛 Albumet Scenes from a memory, Images and Words och Awake - riktigt bra album.

😄

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Dream Theater - Därför att originalet alltid är bäst. 🙂 Dom kanske inte uppfann progressiv metal, men dom förvandlade det till den genre det är idag, på både gott och ont...

Håller med fullständigt. Dream Theater blåste mig i väggen när jag hörde dem första gången. Deras två-tre senaste album är inte lika bra som de äldre tyvärr, anser jag iaf. Förr gjorde de spännande, intressant och melodisk proggrock men även många underbara lugna låtar men idag gör de mest tung, snabb proggmetal utan någon känsla. 🙁 Ett band jag vill rekommendera till dem som inte hört dem och gillar någon form av rock. 😛 Albumet Scenes from a memory, Images and Words och Awake - riktigt bra album.

:rolleyes:

/Memphis

Memphis, ditt inlägg gör att jag undrar vad du kan om musik..

Hur 17 kan man spela utan känsla och dessutom väldigt snabbt om man inte är förbannat skicklig ?!

Har hört det argumentet till leda av folk som inte kan spela och endast e mkt avundsjuka på musikerna

som behärskar sitt instrument och musikaliska kunnande till det yttersta..

Om du nu inte gillar att de spelar snabbt eller tungt är en sak men klaga inte på deras känsla 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del.

På metalfronten blir det mest Dream Theater, men också Linkin Park och Evanescence. Ett band som jag nyss upptäckt och blivit förtjust i är Porcupine Tree.

Jag är lite ny i genren jazz, men det finns en del favoriter där också. Framförallt Brian Blade Fellowship, Klabbes Bank och Joshua Redman.

Måste också nämna Coldplay som en favorit trots att det inte passar in bland det övre.

Redigerat av mjullander
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...