Jump to content
Annons

Dagens ord!


Majken

Recommended Posts

Nej, de är bara omsorgsfulla. De vill bara att jag ska coola mig lite och ta det lungt på aktivitetsfronten.

Eh.

OK. Från dagens Expressen, om än lite utanför trådens regler:

"Chockbeskedet: Utbrändhet var bebis".

Vilken tur för bebisen att de upptäckte det, hur man nu kan förväxla dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skoter-död

Så stod det på Kanal 5:s text-tv. När man sen läser resten inser man att det var en människa som dog! Skotern hade bara gått sönder. Snacka om felsyftning! Är det viktigare/ intressantare med en söndrig skoter än att en stackars människa gått hädan?! Någon borde prata med den, tydligen, överdrivet tekniskt intresserade journalisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spruträdd.

Som var i en gallup här på forumet idag. Fick några konstiga associationer i huvudet när jag läste det :rolleyes: . Är jag konstig eller är det ett konstigt ord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Framgent

Ett gammalt ord som plötsligt dök upp i min vokabulär. Vet inte varför. Ibland är det coolt med ålderdomlig svenska.

I en mening

"Vi får återuppta diskussionerna om din veckopeng, min son, och möjligtvis höjs den framgent. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gastrosan

Läste om denna mystiska trosa i en reklamtidning för naturläkemedel.

Kom på efter ett tag att det inte uttalas Gas-trosan utan Gastro-san och är ett läkemedel mot uppblåsta känslor i magtrakten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gastrosan

Läste om denna mystiska trosa i en reklamtidning för naturläkemedel.

Kom på efter ett tag att det inte uttalas Gas-trosan utan Gastro-san och är ett läkemedel mot uppblåsta känslor i magtrakten 😉

"Gas-äpplen"

Och det betyder precis vad det låter som. De gasar äpplena så att de skall hålla sig färska. Och jag som alltid trott att det var nyttigt med frukt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gastrosan

Läste om denna mystiska trosa i en reklamtidning för naturläkemedel.

Kom på efter ett tag att det inte uttalas Gas-trosan utan Gastro-san och är ett läkemedel mot uppblåsta känslor i magtrakten 😆

"Gas-äpplen"

Och det betyder precis vad det låter som. De gasar äpplena så att de skall hålla sig färska. Och jag som alltid trott att det var nyttigt med frukt?!

Jag som blir gasig av äpplen ändå!

Gasade äpplen måste ge någon form av dubbel-effekt då?

"Life´s a gas" - The Ramones

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbörjning

Ord uppfunnet av min sambo.

När Dvd-filmens meny rullar och min son skriker att -Filmen har börjat!!!!!!!!!!

-Det är bara förbörjning!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Dax att väcka denna gamla tråden till liv... 😕

Polonium

Polonium 210, vem går omkring med det på sej...?

Polonium 210 är radioaktivt. Det kan isoleras ur uranmineral eller framställas genom bestrålning. Ämnet upptäcktes ursprungligen av Marie Curie och döptes efter hennes hemland Polen.

Siegfried Joussineau är överläkare vid Centrum för strålmedicin vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.

Vad är polonium-210?

- Det är en radioaktiv isotop som sönderfaller i oerhört snabbt och skickar ut alfastrålning. Polonium 210 kan isoleras ur uranmineral. Det finns i små mängder i vanlig cigarettrök.

Kan vem som helst få tag i det?

- Nej det är de som har tillgång till kärnteknisk industri där man framställer det här ämnet eller håller på med strålningsfysik som kan få tag i det. Polonium-210 finns i naturen men i så otroligt små mängder och inget som vem som helst kan plocka upp.

Hur farligt är det?

- Polonium är inte farligt om man får det på huden en kortare tid. Man bär alltid skyddskläder när man handskas med ämnet. Får man i sig det är det däremot oerhört farligt. Det är både radioaktivt och giftigt och orsakar svåra skador på cellerna. Ämnet går in i levern och i benmärgen och skadar de vita blodkropparna. Blir du av med dina vita blodkroppar har du inget immunförsvar längre och får ökad risk för infektioner.

Går det att bota?

- Om man har fått i sig mindre mängder ja, men istörre mängder klarar man det inte. Det är väldigt svårt att behandla sådana här tillstånd. Man försöker binda ämnet med vissa mediciner och sedan få bort det ur kroppen genom att utöka utsöndringen från njurarna.

Det är ungefär 30 år sedan man hade en allvarlig förgiftning senast.

Hur får man det i sig?

- Det är vattenlösligt så det går att blanda i drycker, och det borde smaka lätt metalliskt. Men blandar man det till exempel i ett glas vin eller i en kopp starkt te känner man nog inget. 😉

Källa: DN

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör igång expressen.se och skördar lite random sköna sammansatta ord av olika dignitet:

Viktkoll

Premiärfiasko

Fartgren

Hardcorecasanova

Skräckfärd

Catwalk-cool

Rekordsajt

Slipsakademi

Frukostlyx

Pandaporr

Självmordspralin

Dundergenombrott

Och så en runda på aftonbladet.se, blev lite besviken där men några godbitar hittade jag:

Gaslarm

Floskeltopp

Monstermisse

Bombliberaler

Hälsomacka

Mobilproffs

Annars tycker jag att Alexandramannen är en given klassiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Tålhätta, sitter framme i fronten på skyddsskorna för att tårna ska tåla att man tappar nåt på dom.

Men stålhätta heter det väl...? 🥰

Jäpp men det här är en förfining :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ruttnar rejält på missbruket av ändelsen "-bar" i marknadsföringssammanhang. Tänker då främst på alla dessa "inspelningsbara DVD-spelare". Då kan jag alltså ta med min DVD-spelare till kompisen, så kan han spela in den och vips ha en precis likadan DVD-spelare, som han sedan kan låta sina kompisar spela in osv osv? Det kommer bli bråda dagar för Expert inom kort.

Eller för att vända på steken, innebär detta att jag kan använda de två decilitrarna kokbar creme fraiche jag har i kylen till att värma frukoströten imorgon? Skärpning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ord: Hatattack

Källa : http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,959664,00.html

Exempel: Birger fyller år på tisdag, vi på verkstan planerar en hatattack

Fråga: Finns det andra typer av attacker? - Nöjesattack, festattack, kärleksattack eller dylikt. Och vad är egentligen motsatsen - Kärleksförsvar - Men hur i hela friden går det till?

---

Och som en liten bonus måste jag länka till en fantastisk historia i Expressen:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=802199

Det där måste vara praktexemplet på en lögn man bara kan använda en gång. - Nejmen älskling, jag har ju ramlat och slagit huvudet på jobbet. Att jag tittar på hårdporr och köper prostituerade är bara ett sjukdomssymptom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt dagens ord får man fram om man har T9 på sin mobiltelefon.

Öppna ett nytt textmeddelande och med T9-alfabetet på skriv in siffrorna 38223534882.

Hepp! Det mest använda ordet i Svenskan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja sådär, nu framstår jag säkert i unga ögon som en rasist, surgubbe och språkfascist men alla som känner mig borde veta att jag inte är det... förstnämnda. Surgubbe och språkfascist kan jag gott stå för.

Hur kunde du veta? 😆

Du är säkert en vis gammal man..

(Nä usch jag skojar bara lite med dig 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...