Jump to content
Annons

Covers


AndyPandy

Recommended Posts

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Marilyn Manson har ju gjort en hel del tråkiga covers men deras "I put a spell on you" av Screamin' Jay Hawkins är fantastisk !

Kom på en till, Fu Manchu's cover på Devo's "Freedom of Choice"

Apropå Devo:

Devo - Satisfaction

Devo - Secret Agent Man

Link to comment
Dela på andra sajter

Och apropå ingenting har det gjorts några fantastiska Roky Erickson-covers:

Nomads - I have always been here before

Entombed - Night of the vampire

Hellacopters - Cold night for alligators

Soapflakes - Anthem

REM - I walked with a zombie

Bongwater - You don't love me yet

John Wesley Harding - If you have ghosts

Link to comment
Dela på andra sajter

Och apropå ingenting har det gjorts några fantastiska Roky Erickson-covers:

Nomads - I have always been here before

Entombed - Night of the vampire

Hellacopters - Cold night for alligators

Soapflakes - Anthem

REM - I walked with a zombie

Bongwater - You don't love me yet

John Wesley Harding - If you have ghosts

En till Roky cover:

Jesus & mary chain - Reverberation (Doubt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grip inc's cover på Paint it black dräper alla andra taffliga covers på den söndercovrade låten! Underbar!

Och James Hetfeild egenframförda cover på Waylon Jennings Don't you think this outlaw bit's done got out of hand är störtskön!

Och inte att förglömma - Christer Sjögrens tolkningar av Elvis! Mmm! Underbart! Blir alldeles blött i kalsongerna bara jag tänker på det... Eller... näh!!! 😄

christer_elvis.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

The Beach Boys - I was made to love her (Stevie Wonder)

Nu har jag inte hört Beach Boys version, men I Was Made To Love Her är hur skön som helst med Merl Saunders. Skapligt omarrad, men gillar man elorgel så...

Link to comment
Dela på andra sajter

The Beach Boys - I was made to love her (Stevie Wonder)

Nu har jag inte hört Beach Boys version, men I Was Made To Love Her är hur skön som helst med Merl Saunders. Skapligt omarrad, men gillar man elorgel så...

Beach Boys version är fantastisk! Carl Wilson på lead och med underbara körer. Sticker ut hakan och påstår att den smiskar Stevies egen version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också Soft cells Tainted love

Fast originalet är bättre med Gloria Jones

Måste Bara nämna Detroit Cobras, de har släppt 3 plattor fast bara gjort en egen låt men alla covers är så väl valda att om man inte vet det så kan man tro att det är deras egna låtar för de stämmer så bra ihop med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beach Boys version är fantastisk! Carl Wilson på lead och med underbara körer. Sticker ut hakan och påstår att den smiskar Stevies egen version.

Instämmer! Den samplade för övrigt jag och en kompis på en singel vi gjorde 96-97 nån gång.

Tur dom struntade i sticket förresten! ---Rarities-vajnyl 1983, [/nörd] 🙂

Annars gillar jag Electric Chairs - 'Barbie Girl'. Inte lika svårt att spöa originalet där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beach Boys version är fantastisk! Carl Wilson på lead och med underbara körer. Sticker ut hakan och påstår att den smiskar Stevies egen version.

Instämmer! Den samplade för övrigt jag och en kompis på en singel vi gjorde 96-97 nån gång.

Tur dom struntade i sticket förresten! ---Rarities-vajnyl 1983, [/nörd] 😆

Annars gillar jag Electric Chairs - 'Barbie Girl'. Inte lika svårt att spöa originalet där. 😄

Här kommer en pinsamhet. Jag har aldrig fått tag på Rarities, bara enstaka spår som dykt upp på bootlegs. Rarities drogs väl in ganska snabbt pga tveksamheter med rättigheter?

Däremot är det tur att de också skippade det löjliga gitarrintrot som kan avlyssnas på Unsurpassed Masters vol.19-The Alternate Wild Honey Album (Sea Of Tunes). Nörd? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nörd? 😄

Japp, även om SOT är lite n00b-nörd. 😄🙂😄

😄 Får försvarade mig med att det är sådär 5-6 år sedan jag skaffade dem.

Jag tycker iofs att de flesta SOT-volymerna snarare är BB-junkiens sista desperata fix. Vem lyssnar annars igenom typ trettisjutton misslyckade tagningar av Graduation Day? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iofs att de flesta SOT-volymerna snarare är BB-junkiens sista desperata fix. Vem lyssnar annars igenom typ trettisjutton misslyckade tagningar av Graduation Day? 😆

😄 Där har du en poäng!

GV-sessionboxen däremot kör jag ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marilyn Manson gjorde en cover på någon låt, typ "these things are made for this" eller nått heter den tror jag. Den är bra

Tainted love heter den låten. Samma låt som det pratas om längre upp i tråden - originalet gjordes av Gloria Jones och cover'erades senare av Soft cell - som fick en jättehit.

Så man kan nog påstå att Marilyn's version är en cover av en cover! 😆

(nerd)Marilyn's version är fö producerad av svenska Tim Sköld som tidigare bland annat spelat i Shotgun messiah.(/nerd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hävdar fortfarande att "toxic" med Muse skulle bli världens bästa cover - alla kategorier.

Just nu är det två L. Cohenlåtar som regerar:

1. Hallelujah - Jeff Buckley

2. Famous blue raincoat - Tori Amos

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Beach Boys version är fantastisk! Carl Wilson på lead och med underbara körer. Sticker ut hakan och påstår att den smiskar Stevies egen version.

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

St. Etienne's version av Neil Young's Only Love Can Break Your Heart är rätt fantastisk. Fruktansvärt gruv.

Sen är eX-Girl's version av M's Pop Muzik HELT otroligt underbar. Leta upp den snälla! Allt det bra med japansk pop koncentrerat, utan allt det där dåliga.

EDIT: Neil stavas visst Neil.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Nirvana - The man who sold the world(akustisk). Svårt val mellan Bowies och Nirvanas version här men jag lutar ändå åt covern.

Mr Coconut - Radioactivity. Fast han har ju gjort en hel skiva med Kraftwerk-covers så det är bara att välja och vraka egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marilyn Manson gjorde en cover på någon låt, typ "these things are made for this" eller nått heter den tror jag. Den är bra

Tainted love heter den låten. Samma låt som det pratas om längre upp i tråden - originalet gjordes av Gloria Jones och cover'erades senare av Soft cell - som fick en jättehit.

Så man kan nog påstå att Marilyn's version är en cover av en cover! 🙂

(nerd)Marilyn's version är fö producerad av svenska Tim Sköld som tidigare bland annat spelat i Shotgun messiah.(/nerd)

mm stämmer att manson gjorde en cover på Tainted Love.

Men han gjorde en cover på Eurythmics-Sweet dreams också.

Vilken jag tror Overkill syftar på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker oftast originalen är bättre... Men några undantag;

No Doubt - It's My Life är kanske lite bättre än originalet.

Kommer kanske bli skjuten för detta men jag gillar Madonnas American Pie 😏 Originalet är nödvändigtvis inte sämre, men annorlunda.

Kim Carnes - Bette Davis Eyes är också härlig. Men har nog inte hört originalet där även om jag nyligen läst att det var en cover...

Man borde införa lag på att låtar som är covers borde ha med originalartistens namn i titeln (inom parantes, eller något.) Lite irriterande när det flera år senare visade sig vara en cover man tyckte va grym...

Link to comment
Dela på andra sajter

The Four Tops - Michelle (Beatles)

Har du inte gjort en cover på den själv? Har för mig att du postade den i någon debatt som jag följde... och jag tyckte det var ett snyggt jobb, tillförde lite nytt till låten samtidigt som respekten bibehölls på ett bra sätt.

För övrigt trodde jag en gång i tiden att Wasps version av Paint it Black var bättre än rolling Stones original. Det var den inte. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Animals - Nights in white satin. Moody Blues stråkorkester utbytt mot en sleten orgel och skönsången ersatt med Eric Burdons soulspruckna stämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...