Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
05.JPG

03.JPG

Hujja... dehär är erotik på hög nivå...

EDIT;

Instrumentet byggd av Peder Källman, Falun)

Jag kan inte ett dugg om folkmusik (dock kan jag något mer efter att ha läst initialposten), men jag kände igen namnet Peder Källman av någon outgrundlig anledning! Jag vet dock inte varför. Borde jag det? Är han känd??

Nu - mitt i natten - spelar mina grannar Lou Reed och "Perfect Day". Är det folkmusik? Väldigt mycket folk tycks gilla den iaf, inklusive mig själv. Eller krävs det någon särskild uppsättning instrument för att få kallas "folkmusik", om vi håller oss till den svenska varianten nu (jag förstår ju att folkmusiken på Jamaica eller i Iran har andra instrument).

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom vissa kretsar är nog Peder Källman känd. Han är en väldigt duktig instrumentmakare!

Sen vad gäller just benämningen "folkmusik" så är det ett jädra stort ämne... vissa hävdar att dansband skulle vara dagens folkmusik..eller är det folkets musik, dvs, den musik som man lyssnar på mest? Men, om man ska gå tillbaka till "ordets början" så kom det ordet från tyskarna "volks musik" runt slutet av 1700, början 1800 talet... i sverige kom ordet i mitten av 1800-talet. Då var det "bond-musiken" som det gällde, alltså, fiol, nyckelharpa, vissång, kulning.. osv. tog väl riktigt fart, när nationalromantiken fick fullt fäste... Man skulle hitta det "genuina" ...

Att försöka kategoricera och stoppa in ordet "folkmusik" i ett fack....så får man ha ett sjujäkla stort fack 😮 Då är det kanske bättre att säga att man spelar "etnisk musik", om man (som mig) spelar en stor del av traditionell musik från sverige och andra länder...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Norge ser man ofta ordet tradisjonsmusikk (tradisjonskultur) istället för folkemusikk(folkekultur).

Det är kanske en bättre beskrivning på vad man sysslar med...

Lite som engelskans "rootsmusic" som motsvarar våran folkmusik.

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

I Norge ser man ofta ordet tradisjonsmusikk (tradisjonskultur) istället för folkemusikk(folkekultur).

Det är kanske en bättre beskrivning på vad man sysslar med...

Lite som engelskans "rootsmusic" som motsvarar våran folkmusik.

fast, om man spelar nykomponerad folkmusik, så kan man väl inte kalla det traditionsmusikk? Eller nykomponerat i traditionell stil, med undantag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I Norge ser man ofta ordet tradisjonsmusikk (tradisjonskultur) istället för folkemusikk(folkekultur).

Det är kanske en bättre beskrivning på vad man sysslar med...

Lite som engelskans "rootsmusic" som motsvarar våran folkmusik.

fast, om man spelar nykomponerad folkmusik, så kan man väl inte kalla det traditionsmusikk? Eller nykomponerat i traditionell stil, med undantag 🙂

Så sant, så sant ! 😄

Grejen är väll att våra kära grannar är mycket mer traditionsinriktade än vi är.

Därför föll det sig säkert mer naturligt att kalla det traditionsmusik...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
i sverige kom ordet i mitten av 1800-talet. Då var det "bond-musiken" som det gällde, alltså, fiol, nyckelharpa, vissång, kulning.. osv. tog väl riktigt fart, när nationalromantiken fick fullt fäste... Man skulle hitta det "genuina" ...

man spelar "etnisk musik", om man (som mig) spelar en stor del av traditionell musik från sverige och andra länder...

Intressant. Man skulle därför kunna säga att det är viktigt att det finns folk som för traditionen vidare, om man vill bevara det ursprungligen svenska. Traditionen i fallet med svensk folkmusik får alltså bli "bondmusiken" med sättningen fiol, nyckelharpa etc. Folkets ursprungliga musik, om vi stämplar det till 1800-talet då, har hursomhelst en minst sagt kärv uppgift att upprätthålla sin position, enligt vad jag erfar ständigt av barnens och ungdomens musiksmak i storstadsregionen.

Eller hur är det, lever folkmusiken, om man försöker se objektivt på det?

🙂

:musik

p.s. Hon hade anorexia va... den som pansjisarna vände sig om efter... d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

alltså... ordet "Folkmusik" kom vid den tiden... man har dock spelat densamma längre tillbaka i tiden... Dom äldsta melodierna (folkliga) vi i sverige har nerskrivna, är från mitten av 1400-början 1500 talet... Om ni kom ihåg barnsången "denna ringen den skall vandra, från den ena till den andra..." DEN har sitt ursprung i den gamla melodin som finns från 1500-talet. Väldigt många av våra Jul-, barn-, och andra högtidssånger mynnar från den gamla folkliga musiken, den musik och visor som användes av bönderna/ lägre klasserna... Men sen har melodierna ändrats/utvecklats hela tiden... Man måste också ha i tanken att den folkliga/etniska musiken har gått väldigt mycket på gehörsvägen. Men sen så har det varit nån kantor (notkunnig) som skrivit ner, eller folk som åkt runt och tecknat ner musiken... Just nu så finns det ca 26 000!!!! låtar på Svenska visarkivet, som har med den svenska folkmusiken att göra... Sen finns ju dom gamla psalmerna som man ofta använde folkliga melodier till, då det inte fanns noter på allt..

Ang. folkmusikens fortlevnad, så tror jag alldeles säkert att den fortgår, det handlar bara om i vilken form... Vissa är väldigt konservativa ang . folkmusiken, "det ska inte förändras och förvanskas" , men om man ser tillbaka på den musiken så har den hela tiden förändrats för att passa sin tid...

Det är bara att hitta rätt sätt att sälja in det för den stora okultiverade skaran människor 😄 (OBS, lite skämt)

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju bumpa folkmusiktråden lite på nya forumet. För att inte göra det lite för uppenbart så skall jag tipsa om några av sommarens större folkmusikbegivenheter som jag kanske (eller kanske inte) kommer att dyka upp på:

fr 8 jun   Ransätersstämman, Ransäter (Värmland)
fr 15 jun  Nyckelharpsstämman i Österbybruk (Uppland)
lö 30 jun  Förstämma i Delsbo (Hälsingland)
sö 1 jul   Delsbostämman, Delsbo (Hälsingland)
må 2 jul   Folk och Dans i Svaben, Svabensverk (Hälsingland) 
ti 3 jul   Förstämma i Bingsjö (Dalarna)
on 4 jul   Bingsjöstämman, Bingsjö  (Dalarna)
to 26 jul  Korröfestivalen, Korrö (Småland)

Om man nu skall välja en av dessa som man ska gå på, vilken skall man då åka till? Jag skulle definitivt säga Bingsjöstämman där det samlas ibland uppemot 10 000 personer för att spela, dansa, lyssna eller bara ha mysigt.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

on 4 jul Bingsjöstämman, Bingsjö (Dalarna)

Den sammanfaller så dumt med Roskilde i år så jag kommer att bli utan mitt vanliga sällskap som har brukat komma direkt från Danmark annars om åren. Jäkligt tråkigt.... 🥰 Får se om jag tar mig upp ändå.

Aja... Desto roligare att man kan utöka den fina listan med den här:

lör 18 aug Urban Folk 2007. Spelmansstämma mitt i city, Gustav Adolfs Torg (Stockholm)

(Lars-Ánte Kuhmunen Band, Hoven Droven, Sofia Karlsson mfl. Förfest på Stallet!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som glad hälsinglänning ska jag spela med sammanlagt tre band på svaben, bingsjö och delsbo 😕

Nån mer som ska dit? I samma veva, är det någon här som jag känner? Johannes West, blockflöjtist och dragspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer som ska dit? I samma veva, är det någon här som jag känner? Johannes West, blockflöjtist och dragspelare.

Hej Johannes.

Vi har väl kanske sprungit på varandra någon gång... 😊

Å dessutom så ska jag nog köra hela vändan från Delsbo till Bingsjö (eller kanske tom. ända till Östbjörka om jag orkar).

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

lör 18 aug Urban Folk 2007. Spelmansstämma mitt i city, Gustav Adolfs Torg (Stockholm)

(Lars-Ánte Kuhmunen Band, Hoven Droven, Sofia Karlsson mfl. Förfest på Stallet!)

Utomhus mitt i stan alltså? Låter schysst. Är nog tyvärr utomlands och spelar då, annars så lät det som en rolig grej att gå på.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

lör 18 aug Urban Folk 2007. Spelmansstämma mitt i city, Gustav Adolfs Torg (Stockholm)

(Lars-Ánte Kuhmunen Band, Hoven Droven, Sofia Karlsson mfl. Förfest på Stallet!)

Utomhus mitt i stan alltså? Låter schysst. Är nog tyvärr utomlands och spelar då, annars så lät det som en rolig grej att gå på.

/H.

Javisst är det så. Backa en sida så finns en recension från fjolårets Urban Folk där.

Utomlands och lira lät ju iofs inte helt fel det heller 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan.

Precis hemkommen från Uppsala, såg Väsens konsert på Vaksala torg ikväll... Jäklar va bra det var!!!

Dom har precis släppt sin nya skiva "Väsen Linnæus"... Musik från Carl von Linne:s tid. Rekomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

är alldeles för avundsjuk på dig/er som ska till Ransäter.... Hoppas det regnar på er hela helgen 🥰 ... fast med dagens prognos så kommer väl fiolerna att brinna upp i värmen... fast... å andra sidan..... 😉 Äh, ha så jädra kul där, Ransäter kan behöva vila ett år från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se om jag tar mig upp ändå.

Om du dyker in till Bingsjöstämman, gå upp till "Hälsingecampen", uppe på toppen av berget till vänster om Pekkos-gården. Där bor jag nog helt säkert i ett orange och brunt, stort Furuvik Deluxe-tält. Vore kul att säga hej till lite forumkamrater. Kanske Violiner dyker upp också??? Å om det är några fler forummedlemmar där så kom och hälsa på ni också.

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Får se om jag tar mig upp ändå.

Om du dyker in till Ransätersstämman, gå upp till "Hälsingecampen", uppe på toppen av berget till vänster om Pekkos-gården. Där bor jag nog helt säkert i ett orange och brunt, stort Furuvik Deluxe-tält. Vore kul att säga hej till lite forumkamrater. Kanske Violiner dyker upp också??? Å om det är några fler forummedlemmar där så kom och hälsa på ni också.

/H.

Fast.. du menar väl Bingsjö? 😉😎

EDIT;

Eller har dom byggt ett berg i Ransäter nu också? 🙁

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller har dom byggt ett berg i Ransäter nu också? 😉

Inte nog med det. Dom har smällt upp en kopia på Pekkosgården också. Snacka om "penisavund"... 😄😲😆

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Får se om jag tar mig upp ändå.

Om du dyker in till Bingsjöstämman, gå upp till "Hälsingecampen", uppe på toppen av berget till vänster om Pekkos-gården. Där bor jag nog helt säkert i ett orange och brunt, stort Furuvik Deluxe-tält. Vore kul att säga hej till lite forumkamrater.

Kanske Violiner dyker upp också???

Å om det är några fler forummedlemmar där så kom och hälsa på ni också.

/H.

Ja, det är inte alls omöjligt att jag gör faktiskt, det var ett antal år sedan jag var dit nu.

Bingsjö är folkfest.

Att jag inte varit där på ett tag är väl mest för att det blev så väldans mycket folk så musiken nästan försvann bland alla vinflaskor och grillade kycklingar...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Får se om jag tar mig upp ändå.

Om du dyker in till Bingsjöstämman, gå upp till "Hälsingecampen", uppe på toppen av berget till vänster om Pekkos-gården. Där bor jag nog helt säkert i ett orange och brunt, stort Furuvik Deluxe-tält. Vore kul att säga hej till lite forumkamrater. Kanske Violiner dyker upp också??? Å om det är några fler forummedlemmar där så kom och hälsa på ni också.

/H.

🙂 Snygg räddning där!

Ja jävlars, däruppe har ju vi bott fem år i rad (fastän vi är Gästrikar... 😮 ) men i år blir det tji Bingsjö. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...