Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Ja jävlars, däruppe har ju vi bott fem år i rad (fastän vi är Gästrikar... 😄 ) men i år blir det tji Bingsjö. 🙁

Men vänta nu?!? Då borde ju vi ha träffats eller iaf synts ett par gånger??? Jag har ju nästan alltid bott däruppe också.

🙂 Snygg räddning där!

Ha, var lite ute och slirade där ett tag, kan man ju säga...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 4 veckor senare...

Jag valde "lyssnar". Jag har mer och mer fått upp ögonen för folkmusik. Har inte upptäckt så många artister än utan lyssnar på vissa få skivor väldigt mycket. Jag tror jag brås på min pappa som spelar både fiol och säckpipa 😳 . Skulle gärna lära mig fiol om jag fick tag på en sån där tystare modell (vill inte störa korridorare 🙂 ).

Om ni inte har besökt folkmusikens hus i rättvik så kan jag rekommendera det, jag jobbar lite där över sommaren. ;D

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker intresserad borde vara alternativ nr3 & lyssnar på 4:de

jag tlx kan göra folkmusik när andan faller på..

men skulle ändå inte utge mig för att spela det eller vara folkmusiker!..

utan mer intresserad helt enkelt..

så nu har jag förklarat min missvisande röst!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Åhh, dax att bumpa den här tråden med lite folkmusikarrangemang igen. På lördag den 4:e så spelar jag/Draupner på Tärnsjöstämman i nordvästra Uppland och på söndag så fortsätter vi "miniturnén" med att återigen spela på Pridefestivalen i Stockholm. Denna gång förhoppningsvis med ett litet längre uppträdande än det var förra året. Den 18:e augusti spelar vi på Kulturnatten i Reykjavik och dagen efter (den 19:e) så spelar vi på Nordens Hus i Reykjavik.

Jag hittade ett band som heter "harv" för ett tag sen. Lite rivigare än traditionell folkmusik, helt klart värt att lyssna på

Harv är grymma. Magnus Stinnerbom (som är en av frontfigurerna i Harv) gjorde en konsert på Ransätersstämman med ett band som de kallade Outhouse Allstars. Dom spelade bara Groupa-covers en hel konsert och det var ett jäkla sväng. Härligt med svensk folkmusik, det finns f*n inte mycket som slår det i sväng när det är som bäst...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
JonsPetrus (oregistrerad)
men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande.... 🙂

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 🙂

/H.

jamen.. vänta nu.. är inte det en sån där kniv med en krok på, och eggen på insidan.. som man bara sticker in ... å sen drar man??

Jovisst, det är bara att smyga in kniven i bäljen och sen säga till gubbarna att spela Avestaforsens brus så är det bara strimlor kvar sen av det hela. Väldigt lämpligt ibland... 😉😛

/H.

Det var banne mig ett knep av rang! Men jag har hört av många tunga källor, här anonyma, att det inte kallas dragspel längre utan "Papp-Juck".. relevant?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Missa inte:

OUTHOUSE ALLSTARS 😱

spelar på Stallet i Stockholm den 10/11!

Totalt dansröj garanteras!

Outhous Allstars med Magnus Stinnerbom i spetsen är Sveriges första och hittills enda folkmusik-coverband, spelar bara Groupas 80-tals låtar. Premiärspelningen gjordes på Ransäterstämman i somras och visades i Veckans konsert i söndags.

Läs mer om Danshusfestivalen 9-10 nov på Stallet: www.stallet.st

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Nä nu äre dax att damma av lite folkmusiktråd...

Vi (Fomp) har under våren och hösten samarbetat med ett stort antal musik- och kulturskolor i sörmland. Det har resulterat i en ca 80(!!!)-manna orkester, ålder 13-19 år.

Vi kommer att lira tre konserter i oktober.

Så 10-11-12 oktober är det som gäller...

Mer info finns här!

Eller så kan man också kolla in lite från vårt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 4 månader senare...

Det här var riktigt svårt. Jag gillar folkmusik, jag gillar soundet. Men jag har hittat alldeles för lite inom den genre som liksom trollbundit mig. Så jag lyssnar, ibland men inte på något speciellt.

Men ska undersöka folkmusiken ännu mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Lycka till med tulpanerna Magnus!

En kompis son lirar i detta gäng

http://www.skral.se/ Är det folkmusik?

Ja, vi får se hur dom klarar det 🙂

Det Skrål spelar, är väl mer åt tidig musik-hållet... Men som med alla genrer, vart är gränsdragningen... Själva ordet "folkmusik" är ett ganska nytt begrepp (runt 1800-talet i europa, ännu senare hos oss i sverige).

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vi (jag och före dett gitarristen i mitt band Violent work of art) spelade in ett par låtar med det annars avsomnade växjö folkbandet FAE eller FÄ om man så vill.

Vet inte om någon minns dom med sin låt möte på byn som spelades en del i p3 för många år sedan.

Tanken med våran inspelning var att mixa deras folkmusik med våra programmerade bakgrunder, något som inte alltid är så lätt för oss 4/4 musiker.

Resultatet blev den här vikingalåten skriven av Göran Kunstbergs som stod för det mesta av spelandet på allehanda för oss okända instrument. Vikingalåt

Och en version av den gamla Ulven räven och haren. Ulven räven och haren

Hoppas att det uppskattas...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...