Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

ja, den är sjysst. Har dock bara varit där i samband med gig, så man har inte hunnit "insupa" festivalen... men det var sjyssta dreds å röken låg tät där.. vill jag minnas.. ja.. åsså djembetrummor...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hit 😉

Folkmusiker? Släng upp en presentation på "Medlemspresentationer" så man får se vem du är 😉

Man tackar! 😉

Nä, att kalla sig folkmusiker i det här sällskapet vore dumdristigt. Sysslar med all slags musik, men folkmusiken har en speciell plats i hjärtat. Jag är gitarrist i grunden och pysslar mycket med datorstött (!) musikskapande.

Bär lite på en dröm att skapa ett projekt där folkmusiken möter "modern" musik (men där reviret inte är inpinkat av någon av de befintliga fantastiska grupperna som Hoven, Garmarna, Gåte m.fl).

Jo...jag får väl plita ihop en presentation nån dag... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skulle vilja lära mig lite svensk-folkmusik-låtar men vet inte vart man kan hitta noter. Är det någon som har några böcker att tipsa om ?

Hej!

RFoD har en länklista till olika sidor med noter:

RFoD: Noter

Annars är mitt bästa tips att lyssna, lyssna och lyssna.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

linkowitch

jag har inte gehör, men tack för länkarna och är det någon som ahr tips på böcker som man kan hitta på adlibris så säg till.

Även utan gehör tror jag du kan få en hel del känsla för svänget genom att lyssna. 😉 Det är mycket som är svårt att fånga i notskrift.

Jag kom på en till länk som är värd att kolla, nämligen Svenskt Visarkiv. Leta efter folkmusik i menyn.

EDIT: Henrik Norbeck har också en bra sida för den som vill lära sig lite grunder i svensk folkmusik på www.norbeck.nu

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

linkowitch

jag har inte gehör, men tack för länkarna och är det någon som ahr tips på böcker som man kan hitta på adlibris så säg till.

Tyvärr så brukar det vara svårt att hitta vettig folkmusik på webbutiker. Detta beror nog på att få av de folkmusiknoter som ges ut säljs genom "de stora kanalerna".

Den största samlingen av noter med svensk folkmusik är ju Svenska låtar. Den består av 24 delar med musik från olika delar av sverige. Varje del innehåller nog ett par hundra noter från det landskap som boken representerar. Detta är ju kanske inte någon nybörjarsamling, men ett enormt bra referensverk inom svensk folkmusik.

Svenska låtar på Svenskt visarkiv

Jag håller däremot med Linkowich att det är väldigt svårt, om inte omöjligt att lära sig svensk folkmusik genom att enbart läsa noterna. Det handlar så mycket om att lära sig traditioner och stilar som har funnits under en mycket lång tid och inte går att överföra på notskrift.

Vad spelar du för instrument och är du tekniskt duktig på detta? Om man vet detta så kanske det är lättare att ge förslag på böcker som skulle passa bra till dig!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Johodå. I helgen är det folkmusikevenemang i Stockholm för er sugna.

Åsa Jinder bjuder på spelmansstämma i Pride park under Pridefestivalen på söndagskväll. Med sig har hon en fantastisk samling artister som presenterar ruskigt sväng, skön visa, bluesigt drag och glad country. Rotmusik i dagens tappning. Spelar gör t.ex Nordman, Östen med Resten, Tone Norum, Gunilla Backman, Magnus Bäcklund och undertecknads eget band. Ett obekräftat rykte säger också att en av världens största countryartister kommer att vara hemlig gäst under kvällen.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johodå. I helgen är det folkmusikevenemang i Stockholm för er sugna.

Åsa Jinder bjuder på spelmansstämma i Pride park under Pridefestivalen på söndagskväll. Med sig har hon en fantastisk samling artister som presenterar ruskigt sväng, skön visa, bluesigt drag och glad country. Rotmusik i dagens tappning. Spelar gör t.ex Nordman, Östen med Resten, Tone Norum, Gunilla Backman, Magnus Bäcklund och undertecknads eget band. Ett obekräftat rykte säger också att en av världens största countryartister kommer att vara hemlig gäst under kvällen.

/H.

tjollahopp, man kanske skulle ta å fara dit, å lyssna på Drauparna 😉 ska ju lix åka med deras gitarrist, från slaget i Tärnsjö 😎.... synes imorgon... Eller för att citera en storspelman, som kom från uppland å skulle spela i sthlm; "..... nu ger vi asjävlarna vad dom tål..." 😮😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det tycker jag att du ska göra. Säg gärna hej om du ser mej, det är jag som ser ut som en bortkommen lantis bland alla exhibitionister... 😎

Haha det ska jag absolut göra! Förresten, då är vi nog två som ser ut som bortkomna lantisar! 😳

Varför är ni inte med i programmet på festivalhemsidan förresten? Nordman och Åsa Jinder allena hade inte lockat dit mig...så det var tur att du skrev här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är ni inte med i programmet på festivalhemsidan förresten? Nordman och Åsa Jinder allena hade inte lockat dit mig...så det var tur att du skrev här!

Antingen beror det på att det bestämdes ganska sent att vi skulle vara med. Typ en vecka sedan... Det hade blivit lite miss i kommunikationen mellan oss och Åsa som anordnar det hela.

Eller också beror det på att det bara är världskändisarna som får vara med i reklamen. Vi räcker väl inte riktigt upp till den nivån... än... 😎

Nu är det ju visserligen sådär att det är ganska många grupper som skall spela, så det är ju inte precis någon långkonsert från oss som det handlar om. Vi kommer nog att spela två låtar enbart som jag har fattat det. Men kul att visa upp sig för en annan typ av publik.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjollahopp, man kanske skulle ta å fara dit, å lyssna på Drauparna 😉 ska ju lix åka med deras gitarrist,  från slaget i Tärnsjö 😎.... synes imorgon... Eller för att citera en storspelman, som kom från uppland å skulle spela i sthlm; "..... nu ger vi asjävlarna vad dom tål..." 😳  😳  😉

Nu är det snart dax!!! Tärnsjö nästa. Där ska det spelas och drickas hallonsoda. Lokala kändisband skall tuktas och uppfostras på norrlänningars vis! Vi syns om ett par timmar.

http://www.folkmusikfesten.nu/da06/daprog05_0814_tarnsjo.htm

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jo det tycker jag att du ska göra. Säg gärna hej om du ser mej, det är jag som ser ut som en bortkommen lantis bland alla exhibitionister...  😮

Haha det ska jag absolut göra! Förresten, då är vi nog två som ser ut som bortkomna lantisar! 🙂

Varför är ni inte med i programmet på festivalhemsidan förresten? Nordman och Åsa Jinder allena hade inte lockat dit mig...så det var tur att du skrev här!

Kan bara meddela att Draupner med Henning, det bandet regerade idag!!! En folkmusiker som satt och jammade i utkanten av festivalen, fick en kommentar av en snubbe med badbyxor (med Centern-logga på) och paraply... "fan va udda.." sa snubben.. 😆😆😆

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon definition på vad som räknas som folkmusik? 😳

Det borde väl finnas ett folkmusikråd eller så som funderar över nåt sådant…

Alltså, är min fråga… Finns det någon som kan definiera vad som är folkmusik enligt några väl vedertagna regler…? 🙁😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon definition på vad som räknas som folkmusik? 😳

Det borde väl finnas ett folkmusikråd eller så som funderar över nåt sådant…

Alltså, är min fråga… Finns det någon som kan definiera vad som är folkmusik enligt några väl vedertagna regler…? 😳😆

ojojojoj, dedär är en himla luddig fråga.... som det nog finns ännu luddigare svar på, som jag iaf inte kan redogöra för... Gränserna suddas ut mer och mer... så egentligen så borde det väl vara etnisk musik, alltså, traditionell musik från olika regioner... eller... (näfan, nu börjar jag trassla till det, mer än jag fattar själv..)...

Så, som svar på din fråga, får jag säga ett bestämt; Njae!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon definition på vad som räknas som folkmusik?  😳

Det borde väl finnas ett folkmusikråd eller så som funderar över nåt sådant…

Alltså, är min fråga… Finns det någon som kan definiera vad som är folkmusik enligt några väl vedertagna regler…? 😳  😆

ojojojoj, dedär är en himla luddig fråga.... som det nog finns ännu luddigare svar på, som jag iaf inte kan redogöra för... Gränserna suddas ut mer och mer... så egentligen så borde det väl vara etnisk musik, alltså, traditionell musik från olika regioner... eller... (näfan, nu börjar jag trassla till det, mer än jag fattar själv..)...

Så, som svar på din fråga, får jag säga ett bestämt; Njae!

Jag vet ju att dom som vill bli riksspelmän ofta uppmanas att läsa in sej på lokala visor, lokala folkmusik författare... Dokumentera och arkivera det som finns...

Men det blir ju ganska knepigt om man inte vet vad folkmusik är... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att Draupner med Henning, det bandet regerade idag!!! [...]

Kan bara hålla med! Jädrar vad bra det var! Synd att det bara blev två låtar. Det var i ärlighetens namn rätt mycket av det andra jag kunde ha varit utan till förmån för lite mer Draupner. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att Draupner med Henning, det bandet regerade idag!!! [...]

Kan bara hålla med! Jädrar vad bra det var! Synd att det bara blev två låtar. Det var i ärlighetens namn rätt mycket av det andra jag kunde ha varit utan till förmån för lite mer Draupner. 😉

instämmer helt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon definition på vad som räknas som folkmusik?  😉

Det borde väl finnas ett folkmusikråd eller så som funderar över nåt sådant…

Alltså, är min fråga… Finns det någon som kan definiera vad som är folkmusik enligt några väl vedertagna regler…? 🙂  🙂

ojojojoj, dedär är en himla luddig fråga.... som det nog finns ännu luddigare svar på, som jag iaf inte kan redogöra för... Gränserna suddas ut mer och mer... så egentligen så borde det väl vara etnisk musik, alltså, traditionell musik från olika regioner... eller... (näfan, nu börjar jag trassla till det, mer än jag fattar själv..)...

Så, som svar på din fråga, får jag säga ett bestämt; Njae!

Jag vet ju att dom som vill bli riksspelmän ofta uppmanas att läsa in sej på lokala visor, lokala folkmusik författare... Dokumentera och arkivera det som finns...

Men det blir ju ganska knepigt om man inte vet vad folkmusik är... 😄

ja, när det gäller "riksspelman" så är det ju bra om man spelar och behärskar en viss " tradition", då menar jag, hur det spelades balnd dom lokala spelmännen på ett visst ställe, region, eller landskap. Det finns ju också dialekter inom folkmusiken, så man kan höra (efter mycket lyssnande) om en låt kan tänkas komma från småland, skåne, Orsa, Värmland..osv.

Då är det ju bra om nu denne spelman som tänkt spela upp för riksspelmannamärket, kan hålla isär dessa dialekter och kan kalrt och tydligt redogöra för en viss tradition....

Sen bör det också nämnas, att titeln "Riksspelman" inte säger särskilt mycket om den musikaliska kvalitén hos spelmannen. Har hört många exempel på det under mina 20 år inom folkmusik-svängen.

Sen hur man drar gränserna i det stora hela, vad som är folkmusik och inte, så blir det väldigt svårt... Det finns så många underdelningar/grenar inom det begreppet.

Det är ungefär som att med några enkla rader förklara hur rock- eller popmusik låter... blir ganska svårförklarat....

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni trivdes på Tanto i söndags.

Jag kan väl själv hålla med om att det hade varit roligt att spelat lite mer än de ynka två låtarna som vi hade på oss under kvällen, men tyvärr så får man ju inte vara med och bestämma jämt...

Kan bara meddela att Draupner med Henning, det bandet regerade idag!!! [...]

Kan bara hålla med! Jädrar vad bra det var! Synd att det bara blev två låtar. Det var i ärlighetens namn rätt mycket av det andra jag kunde ha varit utan till förmån för lite mer Draupner. 😆

instämmer helt!!!

Ha, ja det är ju klart att du instämmer. Du fick ju en av mina ölbiljetter. 🙂 Jobbigt att behöva köra bil när man kan dricka öl istället...

Iaf så känner jag mig som jag skulle behöva skickas på vilohem efter den här helgen. All öl, värme och trevligt sällskap har gjort så att jag har varit utslagen idag. Skittrött!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni trivdes på Tanto i söndags.

Jag kan väl själv hålla med om att det hade varit roligt att spelat lite mer än de ynka två låtarna som vi hade på oss under kvällen, men tyvärr så får man ju inte vara med och bestämma jämt...

Kan bara meddela att Draupner med Henning, det bandet regerade idag!!! [...]

Kan bara hålla med! Jädrar vad bra det var! Synd att det bara blev två låtar. Det var i ärlighetens namn rätt mycket av det andra jag kunde ha varit utan till förmån för lite mer Draupner. 😆

instämmer helt!!!

Ha, ja det är ju klart att du instämmer. Du fick ju en av mina ölbiljetter. 😛 Jobbigt att behöva köra bil när man kan dricka öl istället...

Iaf så känner jag mig som jag skulle behöva skickas på vilohem efter den här helgen. All öl, värme och trevligt sällskap har gjort så att jag har varit utslagen idag. Skittrött!

/H.

😄 ja, jag blev nog inte människa förrän idag.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...