Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Till er som vet mer om det. Hur svensk är "svensk folkmusik". Jag undrar om det finns saker som kommer igen i de flesta regioner och tider eller om det snarare mer skiljer sig åt. Skapades inte mycket av musiken i en tid då man var mer lokal och regional?

Ja, för det första.. själva ordet "folkmusik" kom till sverige på slutet 1700-talet. Men det har ju spelats långt tidigare, ju... observera att detta inlägg skulle kunna göras mkt långt.. men jag gör ett försök till "express-version" 🙂

Nyckelharpan, till exempel, finns avbildad redan 1350, i en kyrka på Gotland, så redan då var detta instrument ett befäst instrument.. förmodligen har den funnits länge redan då, eftersom att dom avbildade i en kyrka..

Sen finns det olika "dialekter" i folkmusiken också, vilket gör att man kan höra varifrån den kommer.. om det är dalarna eller uppland eller värmland... eller.. ja, osv. Det finns alltså lite olika "signaturer" på låtarna.. det kan vara speciella drillar, sättet låten är uppbyggd på, hur man betonar taktdelarna hur man rytmiserar osv. Ganska ofta så speglar musiken det klimat som fanns i trakten, alltså, om livet var uppåt eller om det bara var fattigdom och hårt arbete.. osv..

Men sen så finns det klara exempel på hur spelmännen har rest runt... lärt sig låtar... kanske modifierat dom lite.. och sen har det blivit "deras"... ja.. ungefär som väldigt mycket i dagens pop-värld 😉 . Det finns låtar som poppar upp i olika delar av skandinavien som man kan spåra till 1500-talet, som har hyfsat samma/lika uppbygnad.. dom stora dragen i melodin är hyfsat lika.. men det kan skilja i takten 2/4 eller exempel, samma låt fast i 3/4...

För att ta lite om Polskan, som är den mest typiska för den svenska folkmusiken...

(och här kommer lite egna anteckningar från ett seminarium jag var på, för ett tag sen..)

Polska- ett begrepp som "kanoniserades" under 1800-talet (bestämdes)

Det var upptecknarna/insamlarna som satte det begreppet. Dock inte skapade...

Det fanns förut en massa namn för "polskan".

Namnet polska, går tillbaka till 1500-talets slut (i sverige).

Polskan är den dominerande formen i svensk folkmusik.

16 000 låtar finns det nertecknat (FMK folkmusik-kommissionen). Ungefär hälften finns i Svenska låtar (en folkmusiksamling i 24 böcker).

Det finns ca 120 000 nertecknade låtar i sverige.. i spelmansböcker och samlingar...

Av dessa 120´ så är ca 85´ något som har med polska att göra.

Polskan är en utveckling från danser som fanns nere i europa. Man dansade först i 2/4 (el. 4/4) som även kallades fördans den var ganska lugn. Sen följde en "vildare" dans, som oftast var i

3/4... Till slut blev denna vildare del mer intressant och (i sverige) så tog man helt enkelt fördansen (även denna förklaring är grovt förenklad).

Bland dom tidigaste skrivna musiken är från 1451, Caspar Othmair, "Ein Bauerndanz"(Bonddans)

Här går musiken från 4/4 till 3/4 fast det är samma låt.. Ganska typiskt för musik från denna tid.. Samma melodi, fast snabbare och annan takt. Detta sätt att ändra musiken kallas PROPORTION/ PROPORTIO/ PROPORZ. (alltså efterdansen)

Det fanns olika traditioner i europa.

Den enklaste att ändra var att binda dom två första 4-delarna till två 8-delar.

Polen var kulturellt centrum i slutet på 1400-talet mitten 1500-talet och formade om det till polsk renessanskultur, som spreds runt om i europa. Pardansen kom till sverige under den tiden...

Sverige fick sina europeiska kulturella inputs via polen under den tiden.

Det spreds från "botten" till "toppen" bland folket. Det kom in via sjömän, soldater osv.

Detta skulle ju kallas något.. alltså den dans som bönder och dom lägre utövade...

(Den äldre europeiska pardansen)

Vi kallade det Polsk- dans = Polska

Dansen fanns mest i sverige, norge och kustnära ställen i finland.

Dom första noteringarna på polska i sve. är från början 1620-talet.

Dom är skrivna för luta (Wrangels lutbok) Det var musik som inte var någon "högre" musik. Bond-musik. (Skivexempel ur lp:n Polskans historia 1980-talet).

För- och efterdans. 4/4-->3/4 samma låt. (.."våra getter och våra bockar"..)

Många melodier som vi har till sånglekarna har vi efter dom gamla danserna.. sånglekarna kan dock ha varit mycket äldre, med andra melodier... men som nu har passats in i dansen...

( denna ringen den ska vandra..) en av dom tre första nertecknade "polskorna" i svensk folkmusik.

Dansen har alltid varit motorn till att konstruera musiken... man hade en ny dans men ingen musik..

Vad hände i sverige med fördansmusiken?

-Gånglåtar, äldre gånglåtar är ofta fördansformer av polskor

-Gånglåt = Marsch (Gånglåt fanns först enbart i dalarna, sen spreds det över hela sverige)

-Tvåtaktspolskor = Brännvinspolska , som ofta går i 2/4 el 4/4

- Skänklåtar (Skullbräddlekar, dalarna) - Ståtnings låtar (det man spelade i kyrkan när brudparet visade upp sig)

Det komponerades väldigt lite nya låtar under 1800-talet.. man strävade efter att spela så traditionellt som möjligt.

ja.. detta var väl lite om hur saker har gått till.... (jäklar.. kandiderar detta till det längsta inlägget i forumet?)

å förresten.. om nån vill rätta, tillägga eller fråga.. gör de!!

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tackar för ett utförlig kortgenomgång. Det märks att du är riktigt intresserad och kunnig.

En sak som var intressant var "Dansen har alltid varit motorn till att konstruera musiken... man hade en ny dans men ingen musik..". Jag har nog haft en tanke att musiken ofta kommer först. Lekte de fram dansen utan musik eller trallade de medan de improviserade och musiken föll ur det? Var det barn och ungdomar som skapade de nya danserna och kanske musiken? Jag tänker att de kanske var de som hade lite mer tid att leka?

"Det finns alltså lite olika "signaturer" på låtarna.." Då kan man ändå säga att det är mycket som är gemensamt fast det har fått lokal profil om jag fattar rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för ett utförlig kortgenomgång. Det märks att du är riktigt intresserad och kunnig.

En sak som var intressant var "Dansen har alltid varit motorn till att konstruera musiken... man hade en ny dans men ingen musik..". Jag har nog haft en tanke att musiken ofta kommer först. Lekte de fram dansen utan musik eller trallade de medan de improviserade och musiken föll ur det? Var det barn och ungdomar som skapade de nya danserna och kanske musiken? Jag tänker att de kanske var de som hade lite mer tid att leka?

"Det finns alltså lite olika "signaturer" på låtarna.." Då kan man ändå säga att det är mycket som är gemensamt fast det har fått lokal profil om jag fattar rätt?

Ang, danserna, så var det ju också så att dom "nya" danserna kom in till sverige... men det fanns inga musiker som kunde lira nåt vettigt till, så då börjades det komponeras.. Sen blev ju pardansen mer och mer populär.... "mass-dansen" blev inte lika attraktiv... men det har ju också gått fram och tillbaka genom tiderna... jämnför bara med disko, bugg, foxtrot... rave... olika tider får olika dansformer på modet.... nu har jag väl iof svårt att se att man BÖRJADE med att dansa rave innan den musiken "uppfanns" 😕 skulle om inte annat sett förjävla skoj ut...

Och det med signaturerna på låtarna... många låtar kan man hitta på fler håll i landet.. men det är ungefär som med vanliga dialekter... det är väldigt lätt att höra att nån kommer från skåne, eller dalarna eller wästerbott´n (ja... ok.. norrland, då.. som många väljer att bunta ihop halva sverige som 🥰 ) Men sen finns det ju självklart musik som bara kan ha kommit från ett visst håll... i dalarna är det riktigt extremt.. där skiljer man t.o.m på från vilken by låtarna kom från... å där är det nästan på liv å död, om man får för sig att spela trad.-låtarna på annat sätt (obs! mkt. ironi, men ibland blir man förvånad..).

Men sen har ju låtarna hela tiden förändrats... pga, att det inte har funnits så mycket nerskrivet.. det mesta har levt vidare på gehörs-vägen... å långa krokiga vägar och gravt alkoholiserade spelmän har nog satt sina tydliga fotspår 🥰

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sade mig nog också vara intresserad. Har lyssnat en hel del på folkmusik. Först i och med proggvågen och sedan en del av "nyfolkmusik" typ Groupa och Hedningarna (coola live förresten).

Sedan finns det mycket jag inte gillar. I Värmland finns det typ trettiotusen "folkmusikgubbar" som får kulturstöd, typ gnisselkalle som bor i någon gudsförgäten kulturby och gnider en ostämd och vedervärdig fela i diverse dåliga polkor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände att alternativ ett nog passade bäst in på mig... hmm fast fanatiker låter ju lite läskigt 🙂

Är iaf inne i svängen så att säga...spelar,lyssnar,komponerar....

var föresten på Hoven Droven konsert i Veckholm i lördags!

Var vekligen jättebra !! Så ni som bor i uplandstrakten borde verkligen passa på nu när de har "uplandsturné"

FEBRUARY

Feb 11 Trögdsgården, Veckholm, SWEDEN

Feb 12 Söderögården, Östhammar, SWEDEN

Feb 16 Rio Bio, Skutskär, SWEDEN

Feb 17 Järlåsa Bygdegård, Uppsala, SWEDEN

Feb 18 Bildnings center, Bålsta, SWEDEN

Feb 19 Vendels Bygdegård, SWEDEN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar en hel del på svensk folkmusik och har åkt på att kompa lite då och då. En del polskor är helt knäckande fina och när nån som behärskar genren spelar så svänger det ju så man nästan storknar.

Den där bruna väsenplattan (heter den "Världens väsen" ??) gick på flitigt ett tag här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehh.. Hmm.. Tja... Ingggh:wacko: ! Vad mycket fakta!! Och vad mycket du kan om detta Umemagnus, ja djävlar...Jag vet inte.. Nyckelharpor, mmmm. Knätofs å Bostongurka? Ärhh, gngmgt 🙂 . Dansa med polskor? Dans..! Är inte det djävligt överskattat? Jag brukar hoppa direkt till nuppandet istället. Huga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehh.. Hmm.. Tja... Ingggh:wacko: ! Vad mycket fakta!! Och vad mycket du kan om detta Umemagnus, ja djävlar...Jag vet inte.. Nyckelharpor, mmmm. Knätofs å Bostongurka? Ärhh, gngmgt 🙂 . Dansa med polskor? Dans..! Är inte det djävligt överskattat? Jag brukar hoppa direkt till nuppandet istället. Huga. 😄

🙂

Jag kan göra ett "litet" utlägg lite mer djupgående om just nyckelharpor också

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar en hel del på svensk folkmusik och har åkt på att kompa lite då och då. En del polskor är helt knäckande fina och när nån som behärskar genren spelar så svänger det ju så man nästan storknar.

Den där bruna väsenplattan (heter den "Världens väsen" ??) gick på flitigt ett tag här hemma.

ja precis.. Har du hört dom två senaste?

Helbra skivor!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sade mig nog också vara intresserad. Har lyssnat en hel del på folkmusik. Först i och med proggvågen och sedan en del av "nyfolkmusik" typ Groupa och Hedningarna (coola live förresten).

Sedan finns det mycket jag inte gillar. I Värmland finns det typ trettiotusen "folkmusikgubbar" som får kulturstöd, typ gnisselkalle som bor i någon gudsförgäten kulturby och gnider en ostämd och vedervärdig fela i diverse dåliga polkor. 😉

"... Stipendier får dom, dom jävlarna

också, åker omkring på såna här

morgonsamlingar och spelar en

massa musik som... Ja dom ska förstöra... också...

Tomma i roten är dom

Dom trampar... Ska trampa ner och förstöra eviga ..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar en hel del på svensk folkmusik och har åkt på att kompa lite då och då. En del polskor är helt knäckande fina och när nån som behärskar genren spelar så svänger det ju så man nästan storknar.

Den där bruna väsenplattan (heter den "Världens väsen" ??) gick på flitigt ett tag här hemma.

ja precis.. Har du hört dom två senaste?

Helbra skivor!!

Får kolla in. Tackar för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

var föresten på Hoven Droven konsert i Veckholm i lördags!

Var vekligen jättebra !! Så ni som bor i uplandstrakten borde verkligen passa på nu när de har "uplandsturné"

Och om man befinner sig i Uppsalatrakten den 1:a april, så skall man satsa på att gå på konsert med Väsen, irländska Dervish, finska Maria Kalaniemi & Tima Alakotila och svenska sångerskan Sofia Karlsson. Kommer nog helt säkert att bli en höjdarkonsert.

folkmusikgala

Själv så ska jag dit. Inte ens tusen vilda dragspelare kan hålla mig därifrån...

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det mycket jag inte gillar. I Värmland finns det typ trettiotusen "folkmusikgubbar" som får kulturstöd, typ gnisselkalle som bor i någon gudsförgäten kulturby och gnider en ostämd och vedervärdig fela i diverse dåliga polkor. 😄

jassådu? ja, då kanske man skulle flytta dit och ta del av det enorma kulturstöd som verkar hamna där 😉 ..shit... typ 30 000?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sade mig nog också vara intresserad. Har lyssnat en hel del på folkmusik. Först i och med proggvågen och sedan en del av "nyfolkmusik" typ Groupa och Hedningarna (coola live förresten).

Sedan finns det mycket jag inte gillar. I Värmland finns det typ trettiotusen "folkmusikgubbar" som får kulturstöd, typ gnisselkalle som bor i någon gudsförgäten kulturby och gnider en ostämd och vedervärdig fela i diverse dåliga polkor.  :rolleyes:

"... Stipendier får dom, dom jävlarna

också, åker omkring på såna här

morgonsamlingar och spelar en

massa musik som... Ja dom ska förstöra... också...

Tomma i roten är dom

Dom trampar... Ska trampa ner och förstöra eviga ..."

Ja, tänk, det är bara en massa

tjafs, tänk, var har vi dom

ordentliga orkestrarna tänk,

"Stig-Sunes med Berit" Ja du det undrar jag verkligen

Eller "Lill-Kvicken Rosenlunds

blås-sextet" med... i Kristianstad Ja det... det du...

"Tommys Combo med Lilleba" Åh ja... när får dom chansen i det

Hördu... ja... här...

"Lars-Åkes kvartett" på Gotland jädrans...

Det är riktiga svenska namn och

inte nåt sånt här som du säger

"Vattnet Räcker I Armhålan"

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

😳😲 ..?

Jag förstår din undran. Dåligt gehör citerade en gammal favorit av mig, en sketch från radioprogrammet "hemma hos" som jag följde slvaiskt under sjuttiotalet.

Kjell Alinge och Janne Forsell spelade bästa rockmusiken och spelade upp sketcher som var mycket annrolunda. En av dem handlar om "den nya skitdåliga popmusiken". Dåligt gehör citerae början och jag kontrade med fortsättningen.

Ursäkta om jag tog din tråd off-topic 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂  🙂 ..?

Jag förstår din undran. Dåligt gehör citerade en gammal favorit av mig, en sketch från radioprogrammet "hemma hos" som jag följde slvaiskt under sjuttiotalet.

Kjell Alinge och Janne Forsell spelade bästa rockmusiken och spelade upp sketcher som var mycket annrolunda. En av dem handlar om "den nya skitdåliga popmusiken". Dåligt gehör citerae början och jag kontrade med fortsättningen.

Ursäkta om jag tog din tråd off-topic 🙂

hahaha.. ok.. ja, jag fattade inte alls, men det är lugnt 😉 ... funderade först hur jag skulle replikera.. men lade ner det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar enbart på folkmusik när det framförs live i en mindre skara. Tycker det försvinner så mycket av energin och känslan när det spelas in att jag inte finner något nöje i att lyssna på skivor med folkmusik.

sant, fast så är det ju iof med en massa musik... den ÄR ju (oftast) bäst live

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu blev det en knätoffs till då,,,,,,,, å jag tänker icke be om ursäkt,, har inget Zornmärke men dock en SM titel i vår kategori, ser att vi är en del av den musik som tillverkas i dag,,,,,,,,,, det knycks ju som aldrig förr eller ?

när tiden går blir dagens musik inget annat en historia den med,,, så varför lägga energi på att kritisera gnisslandet på harpor o felor,,,,,,,i dag slår den som plockar Hittar en/ett nytt ljud takt röst

det händer att det dyker upp dragspel i vad som helst i dag, en fiol, en harpa, en flöjt

Jag har ett projekt med att lägga en ny effekt på Nyckelharpa som blir as fett så vem vet,,,,, vem som åker Limmo till pressbyrån för att köpa dagens tidning i framtiden / Göran

ehhh jag har faktiskt skrotat Limmon du ser på hemsidan,, bättre med Husbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat spela dragspel, det är extremt beroendeframkallande. Eftersom jag enbart har svenska folkmusiknoter just nu, blir det att man spelar en hel del enklare folkmusik. Den tanke jag har är att lära mig ordentligt för att sen ge mig på annan folkmusik som går fortare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat spela dragspel, det är extremt beroendeframkallande. Eftersom jag enbart har svenska folkmusiknoter just nu, blir det att man spelar en hel del enklare folkmusik. Den tanke jag har är att lära mig ordentligt för att sen ge mig på annan folkmusik som går fortare..

trevligt... men det är bara att öka hastigheten på den svenska 😄

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...