Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Så... hoppas jag fick till detta rätt.. min gallup-premiär... Skriv gärna ner era åsikter om ämnet också... alltså, inte om jag lyckades lägga upp galluppen rätt, utan om Ert tyckande om folkmusik, eller världsmusik, etnisk musik eller vad man nu vill kalla det 🙂 Ös på!!

å förresten... kanske flera svar passar in eller det saknas alternativ.. men rösta på det som ligger närmast... De ena utesluter ju inte de andra

EDIT:

För alla er som kryssat i "Folkmusik??" och till Er som vill bredda ert lyssnande inom folkmusiken så kommer här lite folkmusiklänkar till en massa sjyssta folkmusikband!!!! Detta är bara ett axplock, så kom gärna med fler sjyssta länkar, så klistrar jag in dom här...

Hedningarna; http://www.silence.se/hedningarna/

Garmarna; http://www.garmarna.com/

Väsen; http://www.vasen.se/

Fomp; http://www.fomp.nu/

Vidvandre; http://www.froholm.com/vidvandre/index.html

Gjallarhorn; http://www.gjallarhorn.com/history.html

Bazar Blå; http://www.bazarbla.com/

Harv; http://www.harv.se/

Ranarim; http://www.ranarim.nu/

Draupner; http://www.draupner.nu/

TvFolk.net; http://www.tvfolk.net/ (OBS!! En stor mängd med folkmusikvideos, bör kollas in!!)

Hoven Droven; http://www.hovendroven.com/

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Svarade "intresserad", finns ju en del som är intressant. Sedan finns det annat som är mycket mindre intressant. Tänker fiolspel som låter som plågade katter... men dte är kanske inte så vanligt eller det mest framträdande i fokmusik nu för tiden! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  🙂

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😄

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😉

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  🙂

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😄

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😉

i Folkets Hus i Hallunda ett par mil syd väst om Stockholm... Vad dom nu skulle där å göra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  😆

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😑

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😉

i Folkets Hus i Hallunda ett par mil syd väst om Stockholm... Vad dom nu skulle där å göra 😎

jaduvet.. infiltrationen jobbar på sig för fullt.... Precis som med den där reklamen med snigel på ögat... fast.. med stråke.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  😆

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😑

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😎

i Folkets Hus i Hallunda ett par mil syd väst om Stockholm... Vad dom nu skulle där å göra 😄

jaduvet.. infiltrationen jobbar på sig för fullt.... Precis som med den där reklamen med snigel på ögat... fast.. med stråke.... 😱

Haha 🙂

Några gamla virriga typer höll på att irra in i studion... jobbiga typer det där... dom vart ombedda att lämna lokalen 'ögonblickligen' 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  😆

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😑

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😄

i Folkets Hus i Hallunda ett par mil syd väst om Stockholm... Vad dom nu skulle där å göra 🙂

jaduvet.. infiltrationen jobbar på sig för fullt.... Precis som med den där reklamen med snigel på ögat... fast.. med stråke.... 😱

Haha 🙂

Några gamla virriga typer höll på att irra in i studion... jobbiga typer det där... dom vart ombedda att lämna lokalen 'ögonblickligen' 😉

hehe..ok.. dom flesta är helt ofarliga.. men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spelmans-konvent i lokalerna vägg-i-vägg med vår studio där vi höll på att spela in idag... Och dom klagar på att ungommar är högljudda!!

Sablar vad 35 fioler, nyckelharpor och dragspel är irriterande... Speciellt när man håller på och mickar upp en flygel  😆

har lirat i 18 år och... jag förstår dig till fullo.. skickar mina kondoleanser 😑

förresten.. var var det nånstans? Har man missat nåt? 😉

i Folkets Hus i Hallunda ett par mil syd väst om Stockholm... Vad dom nu skulle där å göra 😄

jaduvet.. infiltrationen jobbar på sig för fullt.... Precis som med den där reklamen med snigel på ögat... fast.. med stråke.... 😱

Haha 🙂

Några gamla virriga typer höll på att irra in i studion... jobbiga typer det där... dom vart ombedda att lämna lokalen 'ögonblickligen' 😉

hehe..ok.. dom flesta är helt ofarliga.. men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande.... 😎

WTF!?!? 😄🙂🙂😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande....  😆

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 😱

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande....  😆

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 😱

/H.

jamen.. vänta nu.. är inte det en sån där kniv med en krok på, och eggen på insidan.. som man bara sticker in ... å sen drar man??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svarade jag "Inte alls intressant" eftersom jag få lite vibbar av att det endast gäller svensk folkmusik.

Men annars så tycker jag amerikansk folk är helt underbart... t.ex. Woody Guthrie eller Dylans tidiga album... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svarade jag "Inte alls intressant" eftersom jag få lite vibbar av att det endast gäller svensk folkmusik.

Men annars så tycker jag amerikansk folk är helt underbart... t.ex. Woody Guthrie eller Dylans tidiga album... 😱

nejdå.. detta gäller all typ av folkmusik.. "utan om Ert tyckande om folkmusik, eller världsmusik, etnisk musik eller vad man nu vill kalla det Ös på!!"

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande....  😑

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 😱

/H.

jamen.. vänta nu.. är inte det en sån där kniv med en krok på, och eggen på insidan.. som man bara sticker in ... å sen drar man??

Jovisst, det är bara att smyga in kniven i bäljen och sen säga till gubbarna att spela Avestaforsens brus så är det bara strimlor kvar sen av det hela. Väldigt lämpligt ibland... 😆😉

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande....  😑

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 😱

/H.

jamen.. vänta nu.. är inte det en sån där kniv med en krok på, och eggen på insidan.. som man bara sticker in ... å sen drar man??

Jovisst, det är bara att smyga in kniven i bäljen och sen säga till gubbarna att spela Avestaforsens brus så är det bara strimlor kvar sen av det hela. Väldigt lämpligt ibland... 😆😉

/H.

javisst!!! sen blir det bara .. PFFFTTTTT..... åsså, sen... silence... ljuv musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett varningens finger ska sättas upp för "gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..." dom kommer att käka dig levande....  😑

Det är ju när dessa kommer fram som man tar fram bälj-kniven... 😱

/H.

jamen.. vänta nu.. är inte det en sån där kniv med en krok på, och eggen på insidan.. som man bara sticker in ... å sen drar man??

Jovisst, det är bara att smyga in kniven i bäljen och sen säga till gubbarna att spela Avestaforsens brus så är det bara strimlor kvar sen av det hela. Väldigt lämpligt ibland... 😆😉

/H.

javisst!!! sen blir det bara .. PFFFTTTTT..... åsså, sen... silence... ljuv musik..

Ahh, ett tyst dragspel är ett najs dragspel!!! 😎

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

"gubbar-med-dragspel-och-husvagnmedförtält-och-träningsoveraller-som-matchar-med-frugans-och-loafersochvitatubsockar..."

Oj... där var det ju bara lite för mycket som stämde in på min far när jag var liten.

Loafers och vita tubsockar, det minns jag inte... men resten stämmer fint. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkmusik är rätt. Den nordiska är ju bitvis sagolikt satanistisk. En del folkmusikanter förstår dock inte att de egentligen är svartmetallare.

Jag har nog rättså dålig koll ändå; men den svenska folkloren (är det ett rättstavat ord? Är det ett ord?) i rock o punksammanhang är finfin. Rätt ner i magen liksom.

Man kanske borde ta tag i det här på riktigt. Ge folkmusiken ett år typ.

Fler gubbskämt:

Hört om han som trilla genom isen? Han blev tjäck o slo' vak igen! öhh. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är så svårt det här med kategorisering och genreindelning av musik. Vad är folkmusik och vad är det inte? Går gränsen vid att det skall vara "traditionell" musik? Ibland verkar kriteriet vara att det skall vara aukustiskt. Nån brud med akkegura så är det "folk".

Eftersom jag lyssnar mest på blues, reggae och afrikansk musik så är det nog en hel del av det som i vissa sammanhang kallas folkmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkmusik är rätt. Den nordiska är ju bitvis sagolikt satanistisk. En del folkmusikanter förstår dock inte att de egentligen är svartmetallare.

😆😄😆

HAHAHA... jadu, eller är det inte så att det är svartmetallarna som är missförstådda folkmusiker i grunden? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkmusik är rätt. Den nordiska är ju bitvis sagolikt satanistisk. En del folkmusikanter förstår dock inte att de egentligen är svartmetallare.

😆😄😆

HAHAHA... jadu, eller är det inte så att det är svartmetallarna som är missförstådda folkmusiker i grunden? 😆

😄 Ja, djävlar.. Detta ger ju en hel massa en helt ny dimension ju 🙂 Hah.. Ja, djävlar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar en del på det som väl kallas världsmusik. Gärna från Mali. Den svenska har jag inte upptäckt så mycket som jag nog "borde". Har mest tagit mig in i den genom grupper och musiker som J. Johansson, A & F och annat "cross-over".

Det finns saker jag har hört ibland, något låt på tv som varit riktigt bra och så har jag tänkt att det skal jag kolla upp men fan så glömmer man bort namnen. Sen hör man aldrig talas om dem igen. Men viss svensk folkmusik kan låta riktigt tät och trancendental.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkmusik är rätt. Den nordiska är ju bitvis sagolikt satanistisk. En del folkmusikanter förstår dock inte att de egentligen är svartmetallare.

🥰😄😆

HAHAHA... jadu, eller är det inte så att det är svartmetallarna som är missförstådda folkmusiker i grunden? 😆

Jo nu har du ännu mer rätt än jag. Kolla in han Mortiis till exempel.

http://www.mortiis.com/index.php?p=gallery1

Urtypen för en violinist 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...