Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Hörde att det hade varit en sjysst kväll.... Rapportera gärna, så man får höra mer...

Absolut:

Starten var lite trevande.

Irmelin missade vi iofs så när som på sista låten (det är ju så svårt att slita sig från den kalla ölen... 🙂 ) men det var heller inte alldeles klockrent i mina öron.

Groupa var grymma som vanligt men ljudet var lite försiktigt och man hörde inte mycket av vad Terje Isungset gjorde bakom slagverket. Otroligt synd! Det lyfte dock lagom till sista låten.

Sen var det Sofia Karlssons tur. Vackert var bara förnamnet. Roger Tallroth var inlånad på gitarr och gjorde några fantastiska insatser, bla på slide. Vi fick höra en del nyskrivet och från Dan Andersson-plattan. Esbjörn Hazelius lade några Irländskdoftande räkor på Bozoukin som också gav mig ståpäls. Möjligen saknade jag nåt spår från "Folk Songs" lite grand. Men i stort helt fantastiskt.

För övrigt vill jag gifta mig med Sofia. 😱

Sen var det dags för Väsen. Som en perfekt kontrast mot föregående akt så körde de en rivig låtlista. Det var inte många som kunde stå still framför scenen, och på dansbanan dansades det så det vajade i trossen. Toktajt och lekfullt, som vanligt!

Ett finalnummer med alla medverkande på scenen lovade stort men föll lite platt.

Sen var det lilla scenen/dansbanan som tog över bollen med Stockholms Spelmanslag. Vi kilade iväg för en snabb öl..men blev sittade lite för länge igen och när vi kom tillbaka var det Mats Berglunds Trio som spelade till dansen. Ett sjujävla drag. Nybörjarna på banan svettades och dansade polska till rubbet! 😆

En perfekt avslutning på kvällen i mitt tycke. Det var rivigt, vackert och tajt som faen. Leo Svenssons cello var en fröjd att höra bakom Mats.

Ungefär så!

(Två "spelmansstämmor" i Stockholm på en månad! Det lovar gott! 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...
EffektSnubben (oregistrerad)

har du hör talas om Billy Lätt, Hans Kennemmark mmm 😎

jag var på folkmusik kurs i västegötland

serrö o där var dom ledare. Hans kennemarks son är min bästis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haru hört talas om Kristian Lett..ha ha ha... 😉 den där dåren som tror att han kan folkton osv...men i själva verket är källan tilla alla sådana toner i sig själv---härrör ifrån Indien/Ryssland/Balkan osv och blandar numera in allt detta i sina förnämliga platttor med rock´nroll o progg förtecken...synd om dom som inte greppar detta... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

har du hör talas om Billy Lätt, Hans Kennemmark mmm 😄

jag var på folkmusik kurs i västegötland

serrö o där var dom ledare. Hans kennemarks son är min bästis 😉

Kännemark känne-r ( 😎 ) jag till, han lirar ju i Tritonus (om dom fortfarande finns kvar???) och Bäsk. Bra band!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ÅÅkej,

Dagens folkmusiktips....

Fomp lirar i Sigtuna på torsdag... Tror det heter Sigtuna Stiftelsen. kl19.00

Hur det kan låta? javatusan klicka HÄR...

Å för er som inte kan ta ledigt och komma till Sigtuna... Hav förtröstan, vi lirar i Linköping på lördag (23/9), Globenteatern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lägger in texten här också..

(Följande är saxat ur rootsy.nu)

"...Mats Hellberg har avlidit.

Datum: 2006-09-29

Han blev 54 år. Mats Hellberg var nog en doldis för de flesta men han hade stor betydelse för den svenska folkmusikvågen från 70-talet och framåt.

Mats Hellberg, född i Rättvik och uppvuxen i Mockfjärd, har varit jazzmusiker (trummis) i bl a Opposite Corner från Göteborg men gjorde sin största insats som inspelningstekniker och skivutgivare. Han spelade in ett hundratal skivor med klassiskt, jazz och – främst – svensk folkmusik. Mycket av det sistnämnda gavs ut på det egna folkmusikskivmärket Giga.

Följande har hämtats från Gigas hemsida www.giga.w.se:

»Giga, som startades 1976 och nu drivs av Mats Hellberg, arbetar uteslutande med att ge ut svensk folkmusik på skiva.Tonvikten ligger på folkmusik i traditionell stil. Därmed är fiol instrumentet som dominerar de flesta produktionerna ¬ i solospel, duo, mindre grupper och stora spelmanslag, men Giga är också öppet för andra uttrycksformer än de rent traditionella.

Många av dagens tongivande svenska spelmän finns på Giga-etiketten, som Kalle

Almlöf, Mats Berglund, Ola Bäckström, Ellika Frisell, Per Gudmundson, Ole Hjorth, Kungs Levi Nilsson, Pers Hans Olsson, Simon Simonsson, Jonny Soling och Björn Ståbi. Även mästare som lämnat oss finns representerade, som Hjort Anders Olsson, Nils Agenmark och Päkkos Gustaf.

Oftast kommer musiken från Gigas hemprovins Dalarna. Det ska inte tolkas som att Giga är lokalpatriotiskt, utan att det finns mycket att göra på hemmaplan med alla duktiga spelmän där. «

Flera nya folkmusikskivor på Giga var / är på gång när Mats Hellberg avled. Dessa kommande album nämns på Gigas hemsida:

Mats Edén (fiol och durspel), Leif Stinnerbom, Magnus Stinnerbom och Daniel Sandén-Warg (fioler)

Svante Lindqvist (fiol) och Markus Falck (tramporgel)

Sonia Sahlström (fiol och nyckelharpa) och Håkan Larsson (fiol och munspel)

Ulrika Gunnarsson (trall) med Esbjörn Hazelius (fiol och cittern) och Anders Löfberg (fiol, kontrabas och cello)........"

Det är en stor förlust för b.la folkmusiksverige

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
På söndag mellan kl 20.00-20.15, lirar jag och en polare i P2 (Världens live).. Två låtar på två nyckelharpor...mmmm... kan de bli bättre?  😄  (Från vår spelning förra fredagen på "Stallet", i Sthlm)

Nämen... spelade ni på Stallet förra fredagen? Varför hojtade du inte till här då för 😆

Aja, man får lyssna på er på radion istället! 😮

För övrigt så spelar Hoven Droven på Fasching i morgon lördag! 20.30 är tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

På söndag mellan kl 20.00-20.15, lirar jag och en polare i P2 (Världens live).. Två låtar på två nyckelharpor...mmmm... kan de bli bättre?  😄  (Från vår spelning förra fredagen på "Stallet", i Sthlm)

Nämen... spelade ni på Stallet förra fredagen? Varför hojtade du inte till här då för 😆

Aja, man får lyssna på er på radion istället! 🙁

För övrigt så spelar Hoven Droven på Fasching i morgon lördag! 20.30 är tiden.

Sorry 😮 Men det blir lir på Sjätte tunnan i gamla stan, sthlm den 27/10 också.. ett sjuhel----es hålligång.... Kom dit

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry 😮 Men det blir lir på Sjätte tunnan i gamla stan, sthlm den 27/10 också.. ett sjuhel----es hålligång.... Kom dit

Åfan! Sjätte Tunnan....

Öl i lermuggar och folkmusik. Låter som en given kväll! 😆

kan du fethajja 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tja, själv så håller man ju på att spela in en ny skiva. Släpps förhoppningsvis under våren. Ska berätta mer när jag vet...

(illa dold bump)

/H.

Sedärja! Ska bli skoj att höra!

Kom till Sjätte tunnan på lördag efter giget med isländarna.. det blir jam där....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, just det ja.... Jag spelar ju tillsammans med en isländsk sångerska på Långholmen i Stockholm i morgon. Jag tror det är visans vänner som har ett jubileum där. Kommer att bli trevligt, och vem vet jag kanske dyker upp på Sjätte tunnan nån gång på nattkröken... Folkmusiktråds-IRL eller????

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Måste bara ge ett skivtips - Jordi Savall "Hesperion XII"!!! Fantastisk folk-orient-renässans-musik . Möte mellan europeisk renässansmusik och arabisk/orientalisk musik från samma tid. Helt fantastiska musiker och sound!

Här står det mer:

http://www.naxos.se/article.asp?id=19637

Låter som en helsjysst bandning... måste kollas upp. Tack för tipset.

Förresten, Silkwood... Kan man beställa "Slatta" av dig?

EDIT;

Tack Linkowich 😉

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde jag väl ta detta i samarbetsdelen, men jag lånar denna tråden med tanke på stilen... Hoppas ni inte misstycker. 😄

Fick följande omdöme på en demo tidigare, (som kanske, kanske gränsar till folkrock på nåt sätt).

Vet inte hur du/ni har spelat in det hela. Men med en bra producent skulle den kunna hammna tom på svensktoppen...Varför inte t ex en nyckelharpa någonstans i låten. Gör den ännu mer "folklig".

Så nu min fråga: Finns det någon här som skulle vilja testa att göra något "folkligt" till detta. Tex. dubba gitarrslingorna, eller något annat kreativt. Nyckelharpa, fiol eller varför inte subkontrabasblockflöjt 😳 .... inte vet jag. Skicka mej ett PM om du har lust med samarbete.

Här är låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en helsjysst bandning... måste kollas upp. Tack för tipset.

Förresten, Silkwood... Kan man beställa "Slatta" av dig?

Jo då nog går det bra. Jag kommer ju ner till stockholm och ska spela på Samus examens-konsert den 19:e och då tar jag med mig en bunt. Förresten, menar du skivan eller boken? "Slatta fra westerbotten" har ju kommit i nytryck i dagarna, jag jobbar ju på daum nu så vill du beställa en sån så går det bra med....

Förresten, du har PM...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en helsjysst bandning... måste kollas upp. Tack för tipset.

Förresten, Silkwood... Kan man beställa "Slatta" av dig?

Jo då nog går det bra. Jag kommer ju ner till stockholm och ska spela på Samus examens-konsert den 19:e och då tar jag med mig en bunt. Förresten, menar du skivan eller boken? "Slatta fra westerbotten" har ju kommit i nytryck i dagarna, jag jobbar ju på daum nu så vill du beställa en sån så går det bra med....

Förresten, du har PM...

Tänkte främst på skivan, boken har jag sen första utgåvan 🙁

Det var faktiskt den lanseringsturnén (1987) som Siw och Gunnar gjorde, som fick mig att komma i kontakt med folkmusiken och nyckelharpan 😆

Ta med ett ex av skivan den 19:e. Ska försöka ta mig iväg på Exsamuels konsert...

Höres!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...