Jump to content
Annons

Folkmusik


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 230
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har börjat spela dragspel, det är extremt beroendeframkallande. Eftersom jag enbart har svenska folkmusiknoter just nu, blir det att man spelar en hel del enklare folkmusik. Den tanke jag har är att lära mig ordentligt för att sen ge mig på annan folkmusik som går fortare..

trevligt... men det är bara att öka hastigheten på den svenska 😠

Jupp, håller med. Det kan aldrig gå fort nog... 😳

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

All världens olika folkmusik är bra tycker jag men det finns väl där som i all annan musik saker/låtar man gillar mer eller mindre. World kan va riktigt jäkla häftigt men även i den del gengren om man kalla det så finns det förmodligen också riktiga klavertramp. Har gjort ett eget 😕 , Svensk visa i worldmix ett samarbete med Shkirman Miush från Ryssland kanske lite väl vågat men jag gillar mixen skarpt. Men man är väl jävig (jävlig 😕 ) eller vad det heter. Nåväl glömde rösta så jag gör det nu.

Göran

Om du Älskar World mix

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

All världens olika folkmusik är bra tycker jag men det finns väl där som i all annan musik saker/låtar man gillar mer eller mindre. World kan va riktigt jäkla häftigt men även i den del gengren om man kalla det så finns det förmodligen också riktiga klavertramp. Har gjort ett eget 🙂 , Svensk visa i worldmix ett samarbete med Shkirman Miush från Ryssland kanske lite väl vågat men jag gillar mixen skarpt. Men man är väl jävig (jävlig 🙂 ) eller vad det heter. Nåväl glömde rösta så jag gör det nu.

Göran

Om du Älskar World mix

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=hi

sjysst låt!!

Ja, world kan vara otroligt varierande (ur många aspekter 🥰 ) Ett bland dom bättre exemplen (enligt min mening) är Ale Möller Band- Bodjal... Har du inte hört den, köp den!! Bland det bättre jag har hört på länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar, orginalet i visform finns i en krasslig version på min Sound Click det ligger en gånglåt där också som jag tota ihop. Jag har hört och sett lite på TV med honom i olika konstellationer genom åren och jag vet inte det blir lite mycket ibland. Har faktiskt lite svårt fört blir så jäkla fantastiskt och kompetent så liksom folkmusikssjälen döljs av det brilljanta. Men det är ena jäkla musiker utan tvivel top notch som dom säger i staterna. Tack för tipset ska kolla om jag hittar den för en lyssning innan köp.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite inne på bimbambops funderingar... Folkmusik är ju ett väldigt tänjbart begrepp. Vet inte riktigt hur den ska definieras. Jag kan tycka att den epokavgörande Jan Johanssons Jazz På Svenska slår an en ursprungligare ton än en del svensk folkmusik framförd på traditionella musikintrument trots (eller på grund av?) att den är mer gränsöverskridande med sina "blue notes". Om det finns något som nationalkaraktärer, det svenska vemodet t ex blandat med det nordiska ljuset tycker jag att det i sådana fall att musik som kan beskriva det är "mer" folkmusik. Kanske har det även med text och sång att göra. Jag tänker på bl a Sofia Karlssons Svarta Ballader (Dan Anaderssonvsior) och hennes Julplatta. Och hur skall man se på Evert Taube? Svensk folkmusiktradition är det definitivt inte med wienervalser och argentinsk tango, samtidigt som mollpartiet i Calle Schewen låter mycket folkvisa. En av styrkan med t ex Beatles musik var att de kunde blanda traditionella engelska/irländska tongångar med det bluesiga. Jag tänker på t ex Ticket To Ride där den traditionella versen med det geniala gitarriffet kontrasterar så perfekt mot det rockiga, bluesiga sticket. Paul Simons lysande platta Graceland med sydafrikanska Lady Smith Mombazo annat exempel där två folkmusikstilar tillsammans blir något mer än de enskilda delarna. 1 + 1 blir 3, 5 eller 8...

Utmärkande är ju också att trender kommer och går men folkmusik består. Den finns kvar trots alla kommersiella trender som blåser över. Den envisa, rebelliska trotsigheten som står över fashion och vad som är "inne" gillar jag och tänker på en lysande dramadokumentär om Hultkläppen. Tycker jag SVT skall visa i repris.

edit: kopplade länk

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

å andra sidan.... det som var modernt och "det senaste" på sin tid betraktades också med skepsis.... det är numer räknat som svensk folkmusik... räcker med att backa tillbaka till 1940-talet, då Eric Sahlström lirade... det var många då, som inte alls gillade vad han gjorde och det är snudd på trad. nu... om 200 år så lirar gubbarna hellacopters 😕😳😆 .... när framtidens ungar bara får läsa om elgitarr i historieböckerna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus: Är det nån ny platta på gång med FOMP? De de tre ljudklippen som låg på sidan var ruskigt svängiga och bra.

/Majken

tack:) !!!

Nja.. just nu har alla i bandet så mycke att göra på sitt håll, så vi har inget planerat ännu.. men man vet aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

å andra sidan.... det som var modernt och "det senaste" på sin tid betraktades också med skepsis.... det är numer räknat som svensk folkmusik... räcker med att backa tillbaka till 1940-talet, då Eric Sahlström lirade... det var många då, som inte alls gillade vad han gjorde och det är snudd på trad. nu... om 200 år så lirar gubbarna hellacopters 😄🙂🙂 .... när framtidens ungar bara får läsa om elgitarr i historieböckerna 😄

😄 Gör ju det inte lättare att definiera begreppet folkmusik. Samtidigt föreställer man ju sig att musiken var mer oförändelig för 200 år sedan än idag. Led Zeppelin har ju också nått de "fina salongerna" nu med polarpriset...

Link to comment
Dela på andra sajter

å andra sidan.... det som var modernt och "det senaste" på sin tid betraktades också med skepsis.... det är numer räknat som svensk folkmusik... räcker med att backa tillbaka till 1940-talet, då Eric Sahlström lirade... det var många då, som inte alls gillade vad han gjorde och det är snudd på trad. nu... om 200 år så lirar gubbarna hellacopters 😄  🙂  🙂 .... när framtidens ungar bara får läsa om elgitarr i historieböckerna 😄

😄 Gör ju det inte lättare att definiera begreppet folkmusik. Samtidigt föreställer man ju sig att musiken var mer oförändelig för 200 år sedan än idag. Led Zeppelin har ju också nått de "fina salongerna" nu med polarpriset...

precis där är dilemmat... folkmusiken (som all annan musik) är i ständig förändring.. som det även bör vara, enligt min mening. Dom största "bovarna" är personer som är konservativa i sitt (folk)musik-tänkande(och tro mig, det finns en stor mängd av dom). Men så har det alltid varit inom alla genrer... det som är svårt nu, är att tala om var en genre slutar, och den andra börjar..

EDIT: stavfel..

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du Magnus, Vidvandre var ju förresten riktigt bra också. Nu är det kanske 15'e gången jag lyssnar på Springar och låten blir allt annat än sämre för varje gång man lyssnar. Gillade även Reinlender med det ruskigt snygga halvtempo partiet mot slutet. Spelar ni nån gång i Stockholmstrakten framöver? Hade varit skoj att se live!

Förlåt om jag kapar tråden lite förresten, men det kändes ändå lite på sin plats 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så har det alltid varit inom alla genrer... det som är svårt nu, är att tala om var en genre slutar, och den andra börjar..

EDIT: stavfel..

Rätt befriande och därför är det knepigt att svara på frågan vad folkmusik egentligen är och den består nog inte alls som jag påstod tidigare... 😄

Intressant genomgång du gjorde 12/2 förresten (överst sid 2 i tråden).

edit: nåt småord för mkt och skriver jag för mycket här måste jag nog editera igen...

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du Magnus, Vidvandre var ju förresten riktigt bra också. Nu är det kanske 15'e gången jag lyssnar på Springar och låten blir allt annat än sämre för varje gång man lyssnar. Gillade även Reinlender med det ruskigt snygga halvtempo partiet mot slutet. Spelar ni nån gång i Stockholmstrakten framöver? Hade varit skoj att se live!

Förlåt om jag kapar tråden lite förresten, men det kändes ändå lite på sin plats 😉

/Majken

Kul att du gilar det:)

Vi jobbar på höstens spelningar, så vi får se var, och när, å hur, vi hamnar nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

... Å angående folkmusik...

På lördag 25/2 lirar jag och min polare Patrik, på medeltidskrogen "Sjätte Tunnan" i gamla stan.

www.sjattetunnan.se . Kom gärna dit och "svinga en bägare" 😛 . Vi lirar hela kvällen mellan 21.00-03.00 (med lite pauser..). Ösig folkmusik på Nyckelharpa och Mandola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev liksom ett hål efter Jan Johansson (några inlägg tillbaka) men det har kommit oss en ny, som med otrolig närvaro o briljans träffar mitt emellan Jazz o Folkmusiken nämligen Anders Widmark, jag kastade mig över plattan Sylvesters sista resa och för lite sedan kom ju Genom varje andetag med Anders o Helena Sjöholm. Det är så roligt att det finns sådana förebilder i musiken som lyfter allt till en ny dimension/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev liksom ett hål efter Jan Johansson (några inlägg tillbaka) men det har kommit oss en ny, som med otrolig närvaro o briljans träffar mitt emellan Jazz o Folkmusiken nämligen Anders Widmark, jag kastade mig över plattan Sylvesters sista resa och för lite sedan kom ju Genom varje andetag med Anders o Helena Sjöholm. Det är så roligt att det finns sådana förebilder i musiken som lyfter allt till en ny dimension/ Göran

Ok.. sen finns det ju oxå Esbjörn Svensson och Nils Landgren som kanske mes kommer från jazzhållet, men dom har också lirat in två folk/jazz plattor som är himla bra... Tror dom heter "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light".. tror det också kan vara nåt i din smak... om du nu inte har dom redan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev liksom ett hål efter Jan Johansson (några inlägg tillbaka) men det har kommit oss en ny, som med otrolig närvaro o briljans träffar mitt emellan Jazz o Folkmusiken nämligen Anders Widmark, jag kastade mig över plattan Sylvesters sista resa och för lite sedan kom ju Genom varje andetag med Anders o Helena Sjöholm. Det är så roligt att det finns sådana förebilder i musiken som lyfter allt till en ny dimension/ Göran

Ok.. sen finns det ju oxå Esbjörn Svensson och Nils Landgren som kanske mes kommer från jazzhållet, men dom har också lirat in två folk/jazz plattor som är himla bra... Tror dom heter "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light".. tror det också kan vara nåt i din smak... om du nu inte har dom redan 😎

Jan Lundgren är en annan pianist åt jazz- folkhållet.

Såg ett program med Johan Norberg o Jonas Knutsson i söndags, också otroligt skön musik. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev liksom ett hål efter Jan Johansson (några inlägg tillbaka) men det har kommit oss en ny, som med otrolig närvaro o briljans träffar mitt emellan Jazz o Folkmusiken nämligen Anders Widmark, jag kastade mig över plattan Sylvesters sista resa och för lite sedan kom ju Genom varje andetag med Anders o Helena Sjöholm. Det är så roligt att det finns sådana förebilder i musiken som lyfter allt till en ny dimension/ Göran

Ok.. sen finns det ju oxå Esbjörn Svensson och Nils Landgren som kanske mes kommer från jazzhållet, men dom har också lirat in två folk/jazz plattor som är himla bra... Tror dom heter "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light".. tror det också kan vara nåt i din smak... om du nu inte har dom redan 😎

Jan Lundgren är en annan pianist åt jazz- folkhållet.

Såg ett program med Johan Norberg o Jonas Knutsson i söndags, också otroligt skön musik. :rolleyes:

ja, såg också det programmet... jäkligt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallåj... försöker härmed att skyla över en bump... :rolleyes: men hur står det till här på forumet med folkmusiklyssnandet? Ta nu å "Galluppa" lite, å för er som inte brukar lyssna, gå gärna in på länkarna i första meddelandet och kolla runt.. ni kommer att bli förvånade av hur modern folkmusik kan låta.. kanske lite nya ideér?? Å har ni några länkar som skulle passa in, skriv dom här, så klistrar jag in dom i ovanstående samling.

Höres.

[kne:aw teo:fhs]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...