Jump to content
Annons

Hur jobba med sidechain i pluggar?


Vender

Recommended Posts

den kanal man sidechainar.. är det den som kommer att "dominera" alltså att det är den som går fram, och alla andra ljud backar när den låter?

Nej, den kanal som går igenom kompressorn triggas/duckar/"backar" för sidechainsignalen.

Sidechainkanalen hörs alltså inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
den kanal man sidechainar.. är det den som kommer att "dominera" alltså att det är den som går fram, och alla andra ljud backar när den låter?

Nej, den kanal som går igenom kompressorn triggas/duckar/"backar" för sidechainsignalen.

Sidechainkanalen hörs alltså inte.

tack linus. 🙂 ( * hehe fattar inte ett skit av själva sidechainingen ändå* ) , jodå lite kanske..

okej,, gör detså enkelt som möjligt nu: hur gör jag om jag vill bara att min bastrumma ska gå fram lite extra ?, inget annat instrument, och hur ska man ställa in på kompressorn för att det ska låta så mycket " pump" som möjligt?

enkelt.

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kanaler ska ducka för bastrumman? Enkelt förklarat? Okej.

  • Skicka alla kanaler (förutom bastrumma) i mixen till en subgrupp/buss.
  • Lägg en kompressor som insert på den subgruppen.
  • Vrid en Aux send på bastrummekanalen och skicka den till Sidechain/Key input på kompressorn.
  • Ställ in kompressorns attack/release/threshold osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kanaler ska ducka för bastrumman? Enkelt förklarat? Okej.
  • Skicka alla kanaler (förutom bastrumma) i mixen till en subgrupp/buss.
  • Lägg en kompressor som insert på den subgruppen.
  • Vrid en Aux send på bastrummekanalen och skicka den till Sidechain/Key input på kompressorn.
  • Ställ in kompressorns attack/release/threshold osv...

LINUS!, you're my man! tackarr! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Fattar fan ingenting 😱

det finns alltså ingen PLUG som fixxar det där med automatik? om man bara vill sidechaina en simpel kick lixom

?

Det låter som att du inte riktigt har hajat vad sidechaining är för något. Sidechaining är att komprimera, men att låta kompressorn "lyssna" på ett annat ljud än det den komprimerar. Du måste alltså ha två ljudkällor (en som komprimeras och en som bestämmer när kompressorn ska arbeta), och därför blir det en aning krångligt att ordna med i de flesta sequencers.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Istället för att sidechaina då, så är du ute efter nånslags volymautomatiseringsplugg, typ tremolo, som du skulle ha i takt med t.ex bastrumman. "Fattigmanssidechain", men ett periodiskt pumpande får man ju så också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Glörk (oregistrerad)
hej, undrar om någon kan förklara hur man ska placera pluggarna för att uppnå pump effekten av att bastrumman triggar basen (sidechain), tex som i "call on me"

använder cubase och waves c1- sc

Jag är osäker på om nån annan redan sagt detta, men... det finns ju sidechain-verktyg. Finns en här t ex.

http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?...id=19&Itemid=32

Denna skall också vara bra:

http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html

Sen är det enkelt, bara låt den kanalen där bastrumman finns trigga den kanal där du har basen, så att basen sänks just när bastrumman låter.

/j

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hur gör man om man vill använda C1-sc för att sidechaina I SL3? Det finns ju inte några quadro spår att skapa i SL tyvärr. Jag har lyckats så långt att jag har lyckats sidechaina synthen av baskaggen så den pumpar fint, men bara i vänster högtalare. Jag vill ju ha den i stereo såklart?

Är detta ett skäl för att skaffa SX eller kan man sidechaina på något annat sett?

Jag försökte också sidechaina genom Cubase-special nummrets tips. Med gratispluggen http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html som glörk tipsade om. Jag koplade som det stod enligt instruktioner och jag fick allt i mono tillslut, men ingen pump-effekt hur än jag vred på alla rattar.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

uppdaterar med följande info ifrån denna tråd

(Sidecheain i Ableton live 5)

Ta en pad, ta en bastrumma.

Gör ett bastrummönster, typ bom bom bom bom, som i alla standard technolåtar.

Gör en pad-slinga.

Skicka båda spåren till en send kanal genom att vrida upp send-reglagen ovanför volymkontrollen (se till att send å return är aktiverade brevid master-reglaget).

Ha gärna mer sprutt på sendvolymen för trumman än padden, de tycks ge bättre resultat.

Sen, en kompressor (gärna Compressor II om du inte har nån egen supervariant) på sendkanalen. Kompressor inställningarna är baserade på experiment, varje pad å trum kombination verkar ha sin egen top-nivå men, hög ratio, låt attack, medel sustain är bra, sen drar du ner Threshold till långt långt ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är ett quado spår??

Någon som vet var man kan ladda ner denna? Länken fungerar inte.

Edit:

Hittade här!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Använd twisted lemon pluugen,den är lättjobbad sörru.http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=32

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Vi har nån skitsmidig plugg som heter "Sidekick". Det är bara att lägga den på både det man vill trigga, och det man vill att det ska triggas av. Bara att se till att de är på samma "kanal" i pluggen (den har typ 4 kanaler), ställa in treshold, release och attack direkt på stället. Funkar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör man med en gratisplugg som fungerar alldelles utmärkt! Sidekickv3 heter den.. bara å googla!!

Fungerar väll på ett ungefär som dom andra beskrivit kan ja tänka mig men kör en kortfattat beskrivning ändå! 😛

(Kör själv med FL, ingen erfarenhet av cubase men tänker mig att det fungerar på samma sätt)

Pluggen använder sig med keying & ducking..

Alltså att en del ljud blir "dominanta" och en del ljud ger "vika", vette fan hur ja ska förklara det. 😛

Anyway...

Först slänger man in pluggen(Sidekickv3) i t.ex effektkanal 2 och sätter bockar i "keying".

Sedan slänger du in samma plugg i t.ex effektkanal 2coch sätter den till "ducking"

Sedan är det bara att koppla kicken t.ex till effektkanal nr 2

och basen, elle strings (som pryds) till effektkanal nr 3.

Sedan får du pilla dig fram med attack, release och threshold.

Får du inte iordning på inställningarna kan jag lägga upp egna presets..

Have a good one!

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Bäst blir det om du redan har spelat in allt i audio. (jobbigt med att koppla vsti & processor hungrigt)

-Först Så skapar du ett nytt quadro spår och döper det till vad du vill. (vi kallar det "SC")

-Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret. Fast du panorerar det till höger så mycket det går.

-Sen går du till mixer enheten och väljer att se alla send effekter för det spår du vill ska trigga sidechain funktionen.

Där i listan för FX-effekter kommer du även att se det quadro spår du skapat, välj det.

Välj sedan hur mycket av signalen du vill skicka till det spåret.

Glöm inte att ställa in pre-fader vilket du gör precis till höger om aktivera knappen.

-Gå sedan in i editorn för spåret som ska trigga. Välj routing och panorera ljudet till vänster.

-Tillbaka till quadro spåret (SC), välj Waves C1 comp-Sc på en av insert portarna.

(nu börjar det krångliga, typ)

-Ställ in "key mode" till L->R (så att vänster är master så att säga) Och

"EQ mode" till Sidechain.

-Sen så ska du ställa in vilken slags filter effekt du ska ha Low, Band, HiPass eller Band reject.

Efter det måste du ställa in Threshold, Ratio, Attack & Release efter behag. Och kanske Makeup gain.

-När du är klar med det så kan du skapa ett mono spår, som du sedan kopplar quadro(SC) spåret till.

...Så nu har du sidechainat!

när du lyckats med ditt kopplande och det låter som du vill. Lek lite med kanalen som triggar kompresionen. Om du sänker ljudet på den kanalen så kommer du att märka att den andra kanlaen fortfarande sidechainas. Prova att Muta trigger kanalen så kommer du höra hur sidechain effekten försvinner och hur ljudet stegras. (förhoppningsvis)

Och av ren nyfikenhet... vilken slags musik sysslar du med som du vill sidechaina?

ronny.Q

MEN.... Jag vill inte ha mono.... ☺️ haha... En fråga bar... Finns det en vst compressor som fungerar som en hårdvaru compressor.. har en DBX266 XL ...

I min värld så borde det finnas en comp. som man kan helt enkelet ändrar "bastrummans" output från "Buss 1.2" till tex. Comp.Sidechen alt. Key input. och sedan lägga comp. på det spåret man vill styra... ?? som man gör IRL ? ... eller e reason 3.0 ?

Skulle bli grymt tacksam om någon visste om det fanns någon sådan 😆 :lol: 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hur gör man om man vill använda C1-sc för att sidechaina I SL3? Det finns ju inte några quadro spår att skapa i SL tyvärr. Jag har lyckats så långt att jag har lyckats sidechaina synthen av baskaggen så den pumpar fint, men bara i vänster högtalare. Jag vill ju ha den i stereo såklart?

Är detta ett skäl för att skaffa SX eller kan man sidechaina på något annat sett?

Jag försökte också sidechaina genom Cubase-special nummrets tips. Med gratispluggen http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html som glörk tipsade om. Jag koplade som det stod enligt instruktioner och jag fick allt i mono tillslut, men ingen pump-effekt hur än jag vred på alla rattar.

Problemet med att du inte kan få stereo är enbart pga sidechainkompressorn som du använt. Även om Waves gör bra prylar i vanliga fall, är jag rätt besviken över att de inte har utvecklat en sidechainkompressor som klarar av stereokomprimering med sidechain.

Prova istället med någon annan kompressor som t.ex. Voxengo Crunchessor. Principen är denna:

  1. Skapa en carrier-signal
  2. Skapa en modulator-signal
  3. Skapa ett group-spår med 4 kanaler
  4. I detta group-spår, skapa 2 bussar a 2 kanaler (2 för carrier vänster och höger, 2 för modulator vänster och höger)
  5. Skicka (send) modulator-signalen till modulatorspåret i groupen
  6. Routa carrier-spårets output till groupens input (carrierspåret)
  7. Sätt en sidechainkompressor på group-inserten och säg åt denna att använda modulatorspåret som key-input så att den komprimerar carrierspåret.

Det var inte så mycket mer med det!

Hoppas det hjälper 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tänkte bara berätta hur man löser detta i Reason.

1. Skapa en spider audio merger/splitter

2. Dra din kick till in(högra delen) så du delar upp ljudet i de övriga kanalerna.

3. Dra kick till valfrit mixerspår(Från de uppdelade kanalerna på spider. Detta för att kicken ska höras)

4. Dra ytterliggare en kicksladd från din spider audio till Sidechain på Mclass compressor som du har i din Mastering Suite

Öka Input, Ration på 16:1 eller mer(detta för att du ska höra pumpeffekten direkt), attacken blir bra på 20-30ms och dra ner releasen.

Fördelen med att sätta in kompressor på instrument direkt och sidechaina är att du kan styra exakt vilka synthar som ska pumpas. Dvs strings och bas pumpas medan sången är normal.

Done.

Det finns fler sätt(t ex delay, eq boost) men detta anser jag vara det bästa sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
creel (oregistrerad)
Hur gör man om man vill använda C1-sc för att sidechaina I SL3? Det finns ju inte några quadro spår att skapa i SL tyvärr. Jag har lyckats så långt att jag har lyckats sidechaina synthen av baskaggen så den pumpar fint, men bara i vänster högtalare. Jag vill ju ha den i stereo såklart?

Är detta ett skäl för att skaffa SX eller kan man sidechaina på något annat sett?

Jag försökte också sidechaina genom Cubase-special nummrets tips. Med gratispluggen http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html som glörk tipsade om. Jag koplade som det stod enligt instruktioner och jag fick allt i mono tillslut, men ingen pump-effekt hur än jag vred på alla rattar.

Problemet med att du inte kan få stereo är enbart pga sidechainkompressorn som du använt. Även om Waves gör bra prylar i vanliga fall, är jag rätt besviken över att de inte har utvecklat en sidechainkompressor som klarar av stereokomprimering med sidechain.

Prova istället med någon annan kompressor som t.ex. Voxengo Crunchessor. Principen är denna:

  1. Skapa en carrier-signal
  2. Skapa en modulator-signal
  3. Skapa ett group-spår med 4 kanaler
  4. I detta group-spår, skapa 2 bussar a 2 kanaler (2 för carrier vänster och höger, 2 för modulator vänster och höger)
  5. Skicka (send) modulator-signalen till modulatorspåret i groupen
  6. Routa carrier-spårets output till groupens input (carrierspåret)
  7. Sätt en sidechainkompressor på group-inserten och säg åt denna att använda modulatorspåret som key-input så att den komprimerar carrierspåret.

Det var inte så mycket mer med det!

Hoppas det hjälper 😆

Vad är en carriersignal? Vad är en modulatorsignal?

Routa? Vad är det för skillnad på routa och skicka?

Hur skapar man 2 bussar (på 2 kanaler var) i gruppspåret?

Och hur routar man det där?

Hur bestämmer man key-input i Crunchessor?

Dumma frågor säkert men jag menar allvar, jag fattar inte.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Kan nån förklara det där för mig?

Jag har fått igång Crunchessor-pluggen men jag får inte alls sidechain-funktionen att fungera. Och ja, jag har läst manualen. Det står att man ska kunna välja på 3 och 4 utöver L, R och LR. Men jag har bara L, R och LR. Dessutom fattar jag inte alls hur man ska gå tillväga för att göra sån här sidechain i Cubase. 🙂

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...
Bäst blir det om du redan har spelat in allt i audio. (jobbigt med att koppla vsti & processor hungrigt)

-Först Så skapar du ett nytt quadro spår och döper det till vad du vill. (vi kallar det "SC")

-Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret. Fast du panorerar det till höger så mycket det går.

-Sen går du till mixer enheten och väljer att se alla send effekter för det spår du vill ska trigga sidechain funktionen.

Där i listan för FX-effekter kommer du även att se det quadro spår du skapat, välj det.

Välj sedan hur mycket av signalen du vill skicka till det spåret.

Glöm inte att ställa in pre-fader vilket du gör precis till höger om aktivera knappen.

-Gå sedan in i editorn för spåret som ska trigga. Välj routing och panorera ljudet till vänster.

-Tillbaka till quadro spåret (SC), välj Waves C1 comp-Sc på en av insert portarna.

(nu börjar det krångliga, typ)

-Ställ in "key mode" till L->R (så att vänster är master så att säga) Och

"EQ mode" till Sidechain.

-Sen så ska du ställa in vilken slags filter effekt du ska ha Low, Band, HiPass eller Band reject.

Efter det måste du ställa in Threshold, Ratio, Attack & Release efter behag. Och kanske Makeup gain.

-När du är klar med det så kan du skapa ett mono spår, som du sedan kopplar quadro(SC) spåret till.

...Så nu har du sidechainat!

när du lyckats med ditt kopplande och det låter som du vill. Lek lite med kanalen som triggar kompresionen. Om du sänker ljudet på den kanalen så kommer du att märka att den andra kanlaen fortfarande sidechainas. Prova att Muta trigger kanalen så kommer du höra hur sidechain effekten försvinner och hur ljudet stegras. (förhoppningsvis)

Och av ren nyfikenhet... vilken slags musik sysslar du med som du vill sidechaina?

ronny.Q

Låter som en perfekt liten tutorial du gjort här! Men jag fastnade nästan direkt. Kan ju säga att jag är sjukt nybörjare också när det gäller Cubase. Började leka så tidigt som igår. Detta är något jag inte förstog:

"Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret. Fast du panorerar det till höger så mycket det går."

Jag förstog ju såklart "den lilla 'e' knappen under mute/solo". Men det jag inte förstog var hur du menade när jag skulle skicka ljudet genom det nya quadro spåret och sen det där med panorera. Vore jättesnällt om jag kunde få hjälp så snabbt som möjligt 🙁

Tack!

EDIT: Har kollat massa youtube klipp och annat hur man gör och det fungerar ändå inte. Antingen är jag halvt dum i huvudet eller så är det så att jag gör helt fel! ^^

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

hej, undrar om någon kan förklara hur man ska placera pluggarna för att uppnå pump effekten av att bastrumman triggar basen (sidechain), tex som i "call on me"

använder cubase och waves c1- sc

Hej!

Du kan få det förklarat med både ord och bilder om du köper Studios tidning "Cubase special". Majken förklarar där på ett bra sätt. Krångligt ändå, men du har ändå referensbilder att tillgå där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Så vitt jag vet så är "sidechain" när man bussar (auxar) ut exempelvis hela trumsetet till en ny "group channel" och lägger på kompressor m.m. och sedan lägger det komprimerade trumsetet lite under det rena.

Det kalles vel New York Compression eller Paralell Compression.

http://en.wikipedia....lel_compression

Side Chaining er vel et begrep knyttet til hvordan endel kompressorer har en funksjon for å bruke volumet fra et eksternt signal til å styre hvor kraftig kompressoren vil redusere gain på output-signalet.

Redigerat av heyclown
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

Kör Sonar X1 expanded.

Jag har kollat igenom följande tutorial:

En bra tutorial som förklarar sidechain, men jag är ändå lite undrande.

Det finns två specifika exampel i videon ovan; en där kicken duckar för basen (3:27), and en som "Pumping the mix" (4:27).

Jag undrar ifall folk (vem det nu är) använder dessa tekniker samtidigt i en mix? Kan man göra det, och är det någon idé? Jag vill verkligen försöka förstå detta för att förbättra mina produktioner.

Jag funderar såhär:

En kickdrum sidechainar en bassgång med den första tekniken ovan. Detta skiljer ju kicken basen åt och skapar pump.

Hur/när använder jag den andra tekniken? Används båda i samma mix? Eller vid olika situationer?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan förklara detta för mig:)

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...